فریلنسر یا آزادکار کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سرفصل های مهم این مقاله

شرایط دنیای امروز، پیشرفت فناوری و اینترنت سبب شده است افراد در مقایسه با گذشته شیوه کار کردن خود را تغییر دهند. اینترنت در هر جای زندگی ما نفوذ کرده است و برای افراد فرصت‎های خوبی برای کسب و کار فراهم کرده است تا بتوانند با صرف هزینه‎ کمتری نسبت به دنیای واقعی، فعالیت خود را شروع کنند.
در این مطلب فریلنسر یا آزادکار را معرفی می‎کنیم و ویژگی‎های یک فریلنسر خوب را نام می‎بریم.

فریلنسر یا آزادکار کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

اگر بخواهیم ساده تعریف کنیم باید بگوییم فریلنسر فردی است که به صورت مستقل کار می‎کند، ترجیح می‎دهد کارفرمای خودش باشد و با توجه به مجموعه مهارت‎ ها و تخصص ‎های خود با افراد گوناگون همکاری می‎کند. جالب است بدانید فریلنسرها 36 درصد از نیروی شغلی آمریکا را به خود اختصاص داده‎اند.
اما چه چیزی باعث می‎شود که یک فریلنسر موفق باشد؟ یک فریلنسر خوب چه ویژگی‎هایی دارد؟

سخت‎کوشی؛ خصوصیات یک فریلنسر موفق

اگر قصد دارید در حوزه فریلنسینگ موفق باشید به تلاش بسیار زیادی نیاز دارید. فریلنسرها یا افرادی که به تنهایی کار می‎کنند مجموعه مهارت‎های خود را دارند. در نتیجه برای موفقیت باید تلاش بسیار زیادی از خود نشان دهند. نه تنها آن‎ها باید کار مشتری را انجام دهند بلکه باید بتوانند خدماتی که احتمالا ارائه می‎دهند را نیز بفروشند و به تمامی مسائلی مانند بازاریابی رسیدگی کنند.

سخت‎کوشی؛ خصوصیات یک فریلنسر موفق

 

فریلنسرها چه ارتباطی با دنیای اطراف خود دارند

فریلنسرها با مشتریان، همتایان و جهان اطراف خود یک تماس همیشگی دارند. به عنوان یک فریلنسر باید بتوانید خودتان را پشت تلفن، ملاقات حضوری و در ارتباط ‎های مکتوب (حتی اگر یک فریلنسر نویسنده نیستید) نشان دهید. باید از راه‎های ارتباطی زیادی نیز استفاده کنید چون هر مشتری ابزار ارتباطی مورد نظر خود را دارد، بنابراین آشنایی با برنامه‎ هایی مانند ترلو، اسکایپ، تلگرام، واتس‎اپ، اسلک و غیره ضروری است.
بدون یک ارتباط صحیح و قدرتمند موفقیت معنایی ندارد.

حرفه ای رفتار کنید

برای کار اگر نمی‎خواهید نیازی به پوشیدن کت و شلوار نیست. اما اگر می‎خواهید حرفه‎ ای باشید ظاهر آراسته بسیار مهم است. اگر با یک مشتری قرار ملاقات دارید، باید ظاهر مناسبی داشته باشید. اگر قول می‎دهید، باید به آن پایبند باشید. باید خود را از نظر اخلاقی وقف کار کنید.

 

مدیریت زمان و نظم

برای موفقیت مدیریت زمان یک نکته بسیار مهم است. مشتریان برای انجام کارهایشان مهلت تحویل تعیین می‎کنند، اگر نتوانید کار را به موقع ارائه دهید برای آن‎ها هزینه‎بر خواهد بود و آن‎ها مجددا راضی به کار با شما نمی‎شوند (حتی ممکن است پول کاری که به موقع انجام ندادید را پرداخت نکنند)

یکی از ویژگی‎های فریلنسر یا آزادکار خوب این است که یاد بگیرد وقت خود را مدیریت کند و طبق برنامه پیش برود. او می‎داند که در یک بازه زمانی مشخص چه کاری می‎تواند انجام دهد و بیش از حد مسئولیت قبول نمی‎کند. وسوسه‎ برانگیز است که هر کاری به شما پیشنهاد می‎شود را بپذیرید ولی یاد بگیرید «نه» بگویید تا بتوانید تمامی کارها را به موقع تحویل بدهید و اعتبار خود را زیاد کنید.

جلب توجه مشتریان با پشتکار داشتن

اگر فردی هستید که زمان روبرو شدن با چالش‎های غیرمنتظره ناامید می‎شوید، فریلنسینگ یا آزادکاری برای شما سخت خواهد بود. برای این که توجه مشتریان را به خود جلب کنید باید در کار خود پشتکار داشته باشید. باید سعی کنید بهترین کاری که می‎توانید را تحویل دهد.
حرف ادیسون را فراموش نکنید «بسیاری از شکست‎ ها در زندگی برای افرادی است که نمی‎دانستند چقدر به موفقیت زمانی که ناامید شدند، نزدیک بودند.»

 

مسئولیت‎پذیری

مشتریان به بهانه‎ های شما توجهی ندارند، آن‎ها مسئولیتی به شما داده‎اند و انتظار دارند کار انجام شود. اگر آماده نیستید که تحت هر شرایطی کار را انجام دهید، شغل فریلنسری برای شما نیست. شما فقط یک شهرت دارید و تلف کردن آن به این معنا است که هرگز فرصت دیگری نخواهید داشت تا توانایی خود را به جهان نشان دهید. باید مسئولیت تحویل کارها را بپذیرید، هر چند می‎تواند این کار سخت باشد.

ابتکار عمل

آیا برای قبول مسئولیت آماده هستید؟ برای پرسیدن سوال زمانی که چیزی را متوجه نمی‎شوید؟ ایجاد فرصت زمانی که هیچ چیز واضح نیست؟ اگر جواب بله است، در مسیر درستی برای موفقیت قرار گرفتید. فریلنسر موفق باید آماده باشد ابتکار عمل را بپذیرد چون هیچ کس دیگری آن را قبول نمی‎کند. کارمندان هر زمان که آماده نیستند می‎دانند می‎توانند ابتکار عمل را به مدیران واگذار می‎کنند. اما فریلنسر باید ابتکار عمل را خودش به دست بگیرد.

اندی وارهول هنرمند آمریکایی می‎گوید «آن‎ها همیشه می‎گویند زمان همه چیز را تغییر می‎دهد ولی شما واقعا باید خودتان شرایط را تغییر دهید.»

اصول اخلاقی را سرلوحه کارتان قرار دهید

به عنوان یک فریلسنر خوب باید با مشتریان خود صادق باشید و مسائل اخلاقی را در سرلوحه کارتان قرار دهید. اگر در پیش مشتریان فردی دروغگو باشید، نمی‎توانید کار زیادی به دست آورید.
زمانی که اشتباهی رخ می‎دهد، این وظیفه شما است که آن را اصلاح کنید. منظور این نیست که پادو مشتریان خود باشید، بلکه زمانی مشکلی رخ می‎دهد که تقصیر شما است باید آن را اصلاح کنید حتی اگر برای شما هزینه مالی و زمانی داشته باشد.

هدف‎گرایی از ویژگی های فریلنسرها

هدف‎گرایی از ویژگی های فریلنسرها

بسیاری از فریلنسرهای خوب افرادی هستند که به بهترین شکل اهداف خود را تعریف می‎کنند. آن‎ها اهداف را بر اساس کار مشتری در نظر می‎گیرند. آن‎ها برای کسب و کارشان برنامه‎ریزی می‎کنند. برای توسعه فردی نقشه می‎ریزند. آن‎ها اهداف خود را دنبال می‎کنند و می‎دانند که کار و زندگی فرآیند‎های تکراری هستند که آن‎ها بارها برای برآورده‎سازی اهداف خود فرصت و زمان دارند.

اگر می‎خواهید آزادکاری یا فریلنسینگ یک نوع حس موفقیت و خود ارزشی به شما بدهد باید اهدافی را تعیین کنید که قابل ارزیابی و دستیابی باشند و همچنین مسیر درستی برای آن‎ها در پیش بگیرید.

انعطاف‎پذیری

شاید فکر کنید به عنوان یک فریلنسر هر کاری که بخواهید می‎توانید کنید. ولی این حرف به طور کامل درست نیست. روزهایی وجود خواهد داشت که باید 6 صبح بیدار شوید و تا 2 شب کار کنید چون باید به تعهد خود پایبند باشید. اوقاتی وجود خواهد داشت که باید یک کار تکراری و خسته‎کننده را انجام دهید.

باید برای بقای شغلی خود انعطاف‎پذیری داشته باشید. مشتریان برای تعهدات شما به مراقبت از فرزندتان اهمیتی قائل نمی‎شوند، زندگی شخصی شما برای آن ‎ها مهم نیست و اگر از کار در روز جمعه بیزار هستید به آن‎ها ربطی ندارد. آن‎ها تنها می‎خواهند کارشان به موقع انجام شود و شما باید انعطاف‎پذیری داشته باشید تا زندگی خود را مطابق با برنامه آن‎ها پیش ببرید.

 

خود انضباطی ویژگی یک آزاد کار

خود انضباطی

این ویژگی جمع‎ بندی تمامی خصوصیات بالا است. فریلنسر خوب باید خود انضباطی داشته باشد چون هیچ کس دیگری واقعا وجود ندارد که از او نظم بخواهد.
تا زمانی که نظم داشته باشید و بتوانید به یک شبکه اینترنت پر سرعت وصل شوید، می‎توانید از دنیای آزادکاری لذت ببرید. ولی نداشتن خود انضباطی در کار شما با کارفرمایان تداخل ایجاد می‎کند و به دردسر می‎افتید.

علاقه و مهارت ‎ها

اگر می‎خواهید تمامی ویژگی‎های بالا را داشته باشید و یک فریلنسر کاملا موفق باشید، بهترین راه برای انجام این کار انتخاب حوزه‎ای از فعالیت است که آن را بشناسید و از آن لذت ببرید. حوزه‎ای که برای کار در آن شور داشته باشید و بتوانید رشد کنید و موفق شوید و برایتان مهم نباشد تا ساعت 2 شب برای انجام کار بیدار بمانید.

چون این علاقه باعث می‎شود بهترین کار را به مشتریان خود تحویل دهید. علاقه، مهارت‎ها و موفقیت اغلب اوقات همراه با یکدیگر می‎آیند. اگر بتوانید روی بهبود مهارت ‎های خود کار کنید و کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید، می‎توانید موفقیت را در آغوش بگیرید.

پیدا کردن حوزه کاری مناسب به این معنا است که می‎توانید بهترین کارها را به مشتریان‎تان تحویل دهید و به آن افتخار کنید. بنابراین آن‎ها بخواهند به دفعات و مجددا با شما کار کنند. نتیجه آن افزایش درآمد، بهبود سطج مهارت‎های فردی و همچنین درخشش در کاری است که عاشق آن هستید.

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «فریلنسر یا آزادکار کیست و چه ویژگی هایی دارد؟»

اسکرول به بالا