تد چیست؟ همه چیز درباره کنفرانس تد

سرفصل های مهم این مقاله

تد چیست؟ همه چیز درباره کنفرانس تد TED که مخفف سه کلمه‌ی Technology , Entertainment ,Design می‌باشد، سازمانی است که در جهت گسترش ایده‌های ارزشمند تشکیل شده است.

در مجموعه مقالات همه چیز درباره کنفرانس تد موضوعاتی چون: تد چیست؟ تاریخچه‌ی تد، زیرمجموعه‌های تد و TED Talk، تدایکس چیست، فعال کردن زیرنویس فارسی و نحوه شرکت در تد و… بررسی خواهد شد.

تد چیست؟

TED مخفف سه کلمه Technology و Entertainment ، Design است ( تکنولوژی و سرگرمی و طراحی).

مجموعه‌ی TED یک سازمان غیر انتفاعی است که به «گسترش ایده های ارزشمند» اختصاص داده شده است.

تد در سال 1984 به عنوان یک کنفرانس چهار روزه در کالیفرنیا تاسیس شد که موسس آن  Richard Saul Wurman بود.

اما سمینارهای دوره‌ای آن از سال 1990 شکل گرفت.

اگر چه فعالیت‌های تد به این حوزه‌ها محدود نشد.

شکل اجرای برنامه‌های تد معمولاً اشاره به تحقیقات و دانش و فرهنگ در قالب داستان پردازی است.

کنفرانس تد در بهار هر سال (همزمان با کنفرانسی به نام تد اکتیو) و تدگلوبال هر تابستان برگزار می‌گردد.

در انگیزه تد شعار «گسترش ایده های ارزشمند» می‌درخشد.

 

دوره غیر حضوری سخنرانی و فن بیان را از دست ندهید

 

این‌ها همان ایده‌هایی هستند که توسط تد به اشتراک گذاشته شده و پیاده‌سازی می‌گردند تا جهان را تغییر دهند.

سازمان مرکزی گروه تد با 90 نفر در بخش مرکزی در ونکوور کانادا و نیویورک آمریکا قرار دارد.

بسیاری از بزرگان سیاست و اقتصاد و همینطور تعداد زیادی از برندگان جایزه‌ی نوبل، مانند: جیمز کمرون، بیل گیتس، ال گور، جرج اسموت، بیل کلینتون، براین گرین، استیون هاوکینگ، ریچارد داوکینز و لری پیچ(موسس گوگل)… تا کنون در این برنامه سخنرانی کرده‌اند.

مجموعه‌ی سخنرانیها و ویدئو‌های TED رایگان هستند و می‌توانید آنها را به صورت فایل صوتی یا تصویری با کیفیت مورد نظر خود دانلود کنید. تعداد بسیار زیادی از آنها زیرنویس فارسی هم دارند که می‌توانید هنگام نمایش یا دانلود، آن را فعال کنید.

تا فوریه 2015، درحدود 1900سخنرانی در تد به صورت رایگان قرار داشت و تا ژوئن 2011 ویدئوهای دیده شده 500میلیون بوده و در نوامبر 2012، یک بیلیون بار در اینترنت دیده شده‌اند.

 

ماموریت تد:

عمیقاً به این باور هستیم که ایده‌ها قادرند روش، رفتار، زندگی و در نهایت جهان را تغییر دهند.

به همین دلیل این موسسه را به عنوان سازمانی در جهت آشنایی و تبادل پیشنهادات علمی و انگیرشی از سوی تمام متفکران جهان که تشنه کنجکاوی و آشنایی با ایده‌های جدید و عجیب بودند، بنا نهادیم.

 

تاریخچه تد (TED)

 

ایده‌ی اصلی تد توسط یک معمار و طراح گرافیک به نام Richard Saul Wurman که با رشته خودش در زمینه‌های تکنولوژی و سرگرمی و طراحی(TED) همخوانی داشت، برپا شد.

اولین کنفرانس تد توسط ورمان و هری مارکز در سال 1984 به منظور نمایش لوح فشرده سونی و رونمایی از یکی از کامپیوترهای اپل مکینتاش سازماندهی و برگزار شد.

ارائه این کنفرانس توسط ریاضیدانی مشهور به نام Mandelbrot اعضای معروف شرکت‌های کامپیوتری مانند: Nicholas Negroponte و Stewart Brand انجام شد.

در نهایت این کنفرانس ناموفق بود. شش سال طول کشید تا دومین کنفرانس برگزار گردد.

از سال 1990 به بعد سازمان رشد پیدا کرد و هر ساله در مونتری کالیفرنیا برگزار می‌شد تا سال 2009 که به خاطر حضور قابل توجه شرکت کنندگان به لانگ بیچ کالیفرنیا نقل مکان کرد.

ابتدا سخنرانان فقط در زمینه‌ی سه حرف اول تد(تکنولوژی، سرگرمی، طراحی) سخنرانی می‌کردند ولی در نهمین دوره‌ی آن فهرستی شامل: دانشمندان، فلاسفه، موزیکدانان، رهبران مذهبی، انجمن‌های بشردوستانه و… و موضوعات دیگر به چشم می‌خورد.

 

Chris Anderson (مدیر جوان سازمان)

در سال 2000 ورمان در 65سالگی به دنبال جانشینی برای خود با کریس اندرسون که از علاقمندان و مشتاقان تد بود و در حوزه‌ی کارآفرینی فعالیت می‌کرد، ملاقات کرد و درخصوص اهداف و آینده‌ی تد صحبت کردند.

در نوامبر 2001 بدون در نظر گرفتن منفعت مالی، اندرسون به عنوان مدیر سازمان در جهت گسترش ایده‌های ارزشمند انتخاب شد.

در فوریه 2002، اندرسون در TED Talk سخنرانی انجام داد و ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را درخصوص آینده‌ی تد و اهداف آن را بیان کرد.

در همان سال ورمان بازنشست شد.

در سال 2006 حضور در تد که با دعوت انجام می‌شد هزینه‌ای برابر با 4400دلار داشت ودر ژانویه 2007 این مبلغ به صورت عضویت سالانه برابر با 6000دلار با مزایای حضور در کنفرانس، عضویت در باشگاه تد، دی وی دی‌های کنفرانس افزایش یافت.

در سال 2006 سه بخش‌ دیگر به خانواده‌ی تد اضافه شدند:

 

TED Global

به نوعی کنفرانس خواهر تد خوانده می‌شود و در مکان‌هایی در سرتاسر جهان برگزار می‌گردد.

TED GLOBAL کنفرانسی است که سالانه در طول 5روز با ایده‌ها و خلاقیت‌هایی از سرتاسر جهان برگزار می‌شود.

این کنفرانس در سال 2005، با سرپرستی اندرسون، در کنار کنفرانس اصلی تد با نام تدگلوبال پایه گذاری شد.

از سال 2005 این کنفرانس در آکسفوردد انگلیس، آروشا در تانزانیا و ادینبورگ در اسکاتلند برگزار شد.

در این کنفرانس در طی 5 روز، استعداد بشری را با جستجو در ایده‌ها، نوآوری‌ها و خلاقیت از سرتاسر جهان جشن می‌گیرند.

آخرین کنفرانس تد گلوبال در ریودو ژانیروی برزیل در سال 2014 برگزارشد.

برای شرکت در تد گلوبال باید درخواست عضویت در تد گلوبال را پر کنید و با پرداخت 6000دلار و استفاده از امکانات: شرکت در تد گلوبال، عضویت در شبکه‌های اجتماعی تد و ارتباط با دیگر اعضا، دسترسی به برنامه‌های تد به صورت زنده را خواهید داشت.

برای استفاده از امکانات بیشتر مبلغ 12000دلار در نظر گرفته شده است که شامل موارد فوق بعلاوه‌ی امکان دسترسی به صندلی بهتر در سالن، استفاده از شام ویژه، صدور کارت شناسایی، امکان رسیدگی سریعتر برای درخواست حضور مجدد و استفاده از کلوب TED BOOK.

 

TED Prize

برندگانی این جایزه را به دست می‌آورند که آرزویی برای تغییر جهان داشته باشند.

 TED PRIZE جایزه‌ای است که سالانه به رهبران و پیشروان ایده‌های نو، در جهت تغییر جهان اهدا می‌شود.

برنده‌ی تد پرایز 1میلیون دلار دریافت می‌کند و با توجه به اینکه قبلاً سه نفر این جایزه را دریافت می‌کردند ولی با تغییری که در این فرآیند ایجاد شد، تنها یک برنده انتخاب می‌شود تا امکان رسیدن به آروزی برنده به حداکثر برسد.

جایزه به دارنده‌ی آرزوی بزرگی داده می‌شود، کسی که الهام بخش متفکران و نمایندگان آنها در سراسر جهان می‌باشد.

از کمپین واحد  Bono(برنده2005)، به انقلاب غذایی Jamie Oliver(برنده 2010) تا مدرسه‌ی ابری Sugata Mitra(برنده 2013) تد پرایز کمک کرده برای جنگیدن با فقر و تنگدستی، گفتگوی مذاهب، بهبود سلامت جهانی، مبارزه با بیماری‌های چاقی کودکان، آموزش‌های پیشرفته و تشویق به هنر در اطراف جهان.

برنده‌ی جایزه یک میلیون دلار دریافت می‌کند تا برای فکر کردن به ایده‌های بزرگ‌تر تشویق شود.جایزه برای حمایت از ساخت زیر بنای پروژه و تشویق دیگران به حمایت از آن در سر تا سر جهان پیشنهاد می‌شود.

تصور کنید ایده‌ای الهام بخش و با اثرگذاری بالا که نیاز به حمایت از طرف تمام جهان دارد. برندگان تد با داشتن چنین ایده‌های جاه طلبانه و مثبت نگری و رهبری که دارند، قادرند آنها را به واقعیت مبدل کنند.

مراحل انتخاب برنده:

کاندیداتوری در تد پرایز به دو روش انجام می‌شود: خودتان کاندید می‌شوید و آرزو و ایده‌ی خود را بیان می‌کنید یا کسی دیگر را کاندید می‌کنید و با آنها تماس گرفته خواهد شد و درخصوص رویای آنها پرسیده خواهد شد.

کمیته بررسی تد پرایز درخواست‌های رسیده را بررسی می‌کند و بادقت و توجه به معیارها لیست بلند بالای کاندیداها را محدود می‌کند.

بیشترین رأیی که از طرف هیئت نظر دهنده به آرزو و رویایی داده شود به عنوان برنده‌ی سال انتخاب خواهد شد و  برنده در کنفرانس سالانه تد شرکت خواهد کرد و از رویای خود و روش‌های تحقق آن صحبت خواهد کرد.

 

پیشنهاد می‌کنیم یکی از ویدئوهای تد درخصوص نکاتی برای صرفه جویی در زمان، هنگام استفاده از تکنولوژی را مشاهده کنید:

 

 

Ted Talks

Ted Talks مجموعه ویدئوهایی است که در زمان تقریباً کمتر از 18 دقیقه ایده‌های بزرگی را معرفی می‌کند.

این سخنرانی‌ها در کنفرانس تد، تدایکس، تداکتیو و دیگر برنامه‌های اختصاصی تد فیلمبرداری شده‌اند.

هدف این ویدئوها به اشتراک گذاشتن ایده‌های ارزشمند در زمینه‌هایی مانند علوم، تکنولوژی، تجارت، فرهنگ و هنر و طراحی در سر تا سر جهان می‌باشد.

شش سخنرانی اولیه تد که در کنفرانس تد برگزار شد تعداد کمی بازدید کننده آنلاین داشت ولی کم کم مخاطبان جذب این ویدئوها شدند، به طوریکه برخی از ویدئوها تا میلیون‌ها بار مشاهده شده‌اند.

در انتهای سال اول تعداد مشاهده 2میلیون بار بود و در انتهای سال 2009، به 20میلیون بار رسیده بود و اکنون از مرز 1بیلیون مشاهده گذشته است.

چند نکته درباره ویدئوهای تد:

اغلب سخنرانی‌های تد ویرایش می‌شوند. معمولاً چند جمله‌ی اول سخنران در شروع صحبت و اِ، آها و اوهوم… حذف می‌گردند ولی به محتوای اصلی صحبت لطمه‌ای وارد نمیشود.

تدوین یک ویدئوی 18 دقیقه‌ای تقریباً یک روز زمان برای یک ویرایشگر حرفه‌ای نیاز دارد.

تقریباً تمامی ویدئوها زیرنویس دارند.

سخنرانی‌های مهم و اصلی با چندین دوربین ضبط می‌شوند(گاهی تا 9 دوربین) ولی چناچنه دقت کنید بسیاری از سخنرانی‌ها فقط با یک دوربین فیلمبرداری شده‌اند.

 

نحوه فعال کردن زیرنویس فارسی در تد:

در این فایل آموزشی قصد دارم نحوه فعال کردن زیرنویس فارسی برای ویدئو های سایت تد (TED) را با شما به اشتراک بگذارم.

 

  برای دانلود کافیست اینجا کلیک کنید  

 

برای این کار وارد سایت WWW.TED.com می شویم.

در قسمت Watch ، TED Talks ویدئوهای تد را برای ما لیست می کند.

در این صفحه یکسری فیلترها داریم که می توانیم براساس علاقمندی و نیازهایمان فیلترهایمان را بگذاریم تا ویدئوهایی که مورد نظرمان هست را انتخاب و تماشا کنیم.

به طور مثال موضوعات: اینجا می توانیم موضوعاتی که مورد نظر هست را انتخاب کنیم و اگر در این لیست نیست می توانیم تمام موضوعات را بیاوریم و موضوعی که می خواهیم را انتخاب کنیم .

 

 

زبانی که نیاز داریم که معمولاً انگلیسی است و اگر به زبان دیگری آشنایی دارید می توانید زبان دیگری را انتخاب کنید.

مدت زمان فیلم چقدر باشد. از زیر 6 دقیقه تا بالای 18 دقیقه است. من ویدئوهای 0 تا 6 دقیقه را انتخاب می کنم.

و مرتب سازی هم براساس جدیدترین، قدیمی ترین و یا دسته بندی های دیگر اینجا برای ما لیست کرده است، می توانیم انتخاب کنیم.

فیلترهایی که انتخاب کردیم را اینجا می توانیم ببینیم که مثلاً موضوع تکنولوژی، به زبان انگلیسی و تا 6 دقیقه این ویدئو ها را انتخاب کردیم که می توانیم حذف کنیم یا فیلتر دیگری به آن اضافه کنیم.

ویدئویی که مورد نظرمان هست را می توانیم انتخاب کنیم .

صفحه ای که ویدئو می آید در اینجا تعداد دفعاتی که این ویدئو دیده شده است برایمان نشان داده می شود. یک اطلاعات کلی درباره آن سخنران نشان داده می شود.

در قسمت دانلود، Subtitle ، Persian را انتخاب می کنیم.

Download video. با زیرنویس فارسی بعد از اینکه دانلود شد می توانیم این ویدئو را تماشا کنیم.

اعتماد به نفس چیست؟ اهمیت داشتن اعتماد به نفس!

 

روش دیگر برای مشاهده ویدئوها با زیرنویس فارسی در حالت آنلاین، به این صورت است که حالا اگر می خواهید فیلترهای دیگری بگذارید آنها را انتخاب می‌کنید؛ سپس در قسمت زبان ها، Persian را انتخاب می کنیم.

 

تمام ویدئو هایی را که با زیرنویس فارسی هست برای ما لیست میکند و ما می توانیم ویدئوها را در حالت آنلاین با زیرنویس فارسی مشاهده کنیم. چنانچه از هیچ کدام از روش‌های فوق استفاده نکردید، می‌توانید به ویدئوهایی که زیرنویس فارسی دارند از لینک زیر دسترسی داشته باشید:

ویدئوهای تد با زیرنویس فارسی

امیدوارم که این ویدئوها را تماشا کنید از ایده های آنها استفاده کنید و ایده های خودتان را گسترش بدهید.

 

پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی پچا کوچا چیست؟ از سایت روش تدریس را مطالعه نمایید.

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷ دیدگاه دربارهٔ «تد چیست؟ همه چیز درباره کنفرانس تد»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خیلی ممنون از کامنت شما.
    خوشحالیم که مجموعه بیشتر ار یک نفر رو برای رشد خودتون انتخاب کردین.
    لطفا از این مشکل برامون یک عکس بفرستین تا بررسی کنیم
    ممنون از همراهی شما.

  2. با سلام و احترام
    باتشکر از مطالب مفید وب سایت شما
    چگونه میتونیم به عنوان یک سخنران در کنفرانس تد حاضر باشیم و نه به عنوان صرفا بیننده
    و چه پیش شرط هایی برای این موضوع نیاز هست؟

    باسپاس

  3. بهرام درخشانزاده.

    چطور میشه توی تد ایکس که توی ایران برگزار میشه داوطلب شد و سخنرانی انجام داد؟ خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید توی بقیه سایت ها نتونستم جوابم رو پیدا کنم

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    میتونید به پیج اینستاگرامیشون دایرکت دهید تا راهنماییتون کنند.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا