ارتباط چیست؟ 8 نکته کاربردی برای ارتباط سالم (صوت و ویدیو)

سرفصل های مهم این مقاله

انسان یکی از اجتماعی ترین موجودات جهان است. یعنی اینکه نیاز به با جمع بودن و همراهی کردن دارد، به این ویژگی و نحوه تعامل انسان با دیگران، ارتباط گفته می‌شود. از آنجایی ارتباط ناسالم نقش به شدت پررنگی در ایجاد مشکلات ما انسان ها دارد، باید به خوبی اصول ارتباط سالم را بشناسیم و بتوانیم آن را در زندگی ایجاد کنیم. این مقاله دقیقا با همین هدف نوشته شده. در این مطلب بیشتر از ده نکته ارزشمند در مورد ارتباط و ارتباط سالم را یاد می‌گیریم.

ارتباط سالم چیست؟

ارتباط چیست؟ چطور ارتباط سالم ایجاد کنیم؟

ارتباط سالم یعنی نحوه تعامل درست و صحیح با دیگران به صورتی که در رابطه، نه حق و احترام ما از بین برود و نه دیگران. مثلاً فرض کنید که در محل کار که با همکاران خود در ارتباط هستید، اگر در آن فضا به نحوی برخورد کنید که هم احترام شما و هم احترام همکاران‌تان حفظ شود، یعنی شما یک ارتباط سالم دارید.

چرا باید ارتباط سالم ایجاد کنیم؟

همه ما در طول زندگی با افراد مختلفی ارتباط برقرار می‌کنیم و اگر بتوانیم ارتباطی که با دیگران برقرار می‌کنیم یک ارتباط سالم و موثر باشد، کیفیت رابطه و سطح زندگی ما را بالا خواهد برد.

برعکس اگر با اصول ایجاد ارتباط سالم آشنایی نداشته باشیم، احتمالا در همه جوانب زندگی از جمله زندگی عاطفی، کاری، دوستانه و… به مشکل خواهیم خورد.

نکات مهم در ایجاد ارتباط سالم

این مقاله از ادغام حدود 5 مقاله جامع، تصویری و متنی در سایت بیشتر از یک تشکیل شده. در ادامه این مطلب هر چیزی که باید در مورد ارتباط سالم و موثر بدانید را به شما آموزش می‌دهیم.

1_ موقعیت فرهنگی و مکانی ارتباط

برای اینکه بتوانیم ارتباط سالم داشته باشیم باید بدانیم که در کجا و در چه فرهنگی می‌‌خواهیم ارتباط برقرار کنیم. پس اولین نکته برای برقراری ارتباط سالم دانستن موقعیت فرهنگی و مکانی ارتباط است.

مثلا برای برقراری ارتباط در محیط کار باید به یکسری مسائل دقت کرده و برای برقراری ارتباط در خانه به یکسری دیگر از مسائل توجه کنیم و… . علاوه بر این، فضای فرهنگی هر کشوری با دیگری متفاوت است بنابراین نحوه ایجاد ارتباط سالم در کشور ما با کشورهای دیگر متفاوت است.
به عنوان مثال در کشور ما ایجاد ارتباط با جنس مخالف با احتیاط و حساسیت‌های خاصی همراه است که در کشور‌های اروپایی این احتیاط وجود ندارد.

2_ شروع ارتباط

ارتباط سالم

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام ایجاد ارتباط با دیگران به آن توجه کنیم لحظه شروع رابطه می‌باشد. چرا که وقتی ما یک رابطه‌ای را شروع می‌کنیم مغز ما در هفت ثانیه اول شروع به قضاوت می‌کند که این فردی که در مقابل ما ایستاده چگونه شخصیتی دارد.

پس ما باید به اولین کلمه و نوع برخوردمان با فرد مقابل توجه ویژه‌ای داشته باشیم. یکی از بهترین راهکارها که در هنگام شروع صحبت باید به آن توجه کنیم استقبال از فرد با لبخند است. به این شکل که با دیدن فرد اگر اسم فرد را می‌دانیم با لبخندی که بر لب داریم اسمش را به زبان بیاوریم و اگر نمی‌دانیم همچنان با لبخند شروع به احوال‌پرسی با فرد کنیم تا حس خوب و مثبتی را از ارتباط اولیه با ما بگیرد.

3_ ارتباط چشمی

ارتباط سالم

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باعث افزایش کیفیت رابطه ما می‌شود ایجاد ارتباط چشمی است. اینکار باعث ایجاد حس مثبت و صمیمیت می‌شود. در واقع ما با اینکار حس دوستی و صمیمیت را به طرف مقابل منتقل می‌کنیم. اما باید حواسمان باشد که این ارتباط چشمی به قدری زیاد نباشد که باعث ایجاد اذیت و ناراحتی در فرد شود. باید بتوانیم تعادلی بین نگاه کردن به فرد و اطرافیان برقرار کنیم.

4_ خداحافظی

گاهی برخی رابطه‌ها یک رابطه کوتاه‌مدت است و بعد از مدتی پایان می‌پذیرد. مثل رابطه‌های کاری در معاملات، ولی ما می‌توانیم در انتهای صحبت کاری کنیم که این رابطه با حس خوب و سالم به پایان برسد و حتی طوری رفتار کنیم که این رابطه بتواند ادامه‌دار و پایدار باشد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهیم ایجاد حس راحتی و صمیمیت در انتهای صحبت های‌مان است. چطور؟ با یک خداحافظی گرم و دوستانه و همراه با لبخند.

 

چطور ارتباط سالم ایجاد کنیم؟

خب، تا اینجا 4 نکته مهم در مورد ارتباط سالم را یاد گرفتیم. اما حالا اجازه بدهید به سراغ مابقی تکنیک ها رفته و آنها را هم به شکل اصولی یاد بگیریم. با ما همراه باشید.

1. لبخند زدن

ارتباط چیست؟

در تمامی کشورها و فرهنگ‌های مختلف دنیا، لبخند زدن نشانه خوشحالی و ابراز رضایت می‌باشد. بنابراین اگر شما در رابطه‌ای لبخند بر لب داشته باشید این احساس را منتقل می‌کند که از هم‌صحبتی با فرد دیگر احساس رضایت و خرسندی دارید. پس همیشه برای ایجاد ارتباط سالم و خوب با هر فرد دیگری حتما لبخند بر لب داشته باشیم.
شاید برای کشور ما که خیلی لبخند زدن متداول نیست برای شروع کار سخت باشد که بخواهیم لبخند بزنیم ولی با کمی تمرین می‌توانیم لبخند زدن را به عادت تبدیل کنیم.
یکی از بهترین تمرینات خوب برای عادت به لبخند زدن این است که در اتاق خود عکس افراد مختلفی را قرار بدهید و به خود یادآوری کنید که هر بار به این عکس‌ها نگاه کردید لبخند بزنید. با انجام چنین تمرین ساده‌ای بعد از مدتی به لبخند زدن عادت می‌کنید.

حتما بخوانید: چطور شوخ طبع باشیم و دیگران را بخندانیم؟

2. سوال پرسیدن

ارتباط سالم

یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای ایجاد حس توجه در دیگران “سوال پرسیدن” است. انسان‌ها نیاز به توجه دارند و ما با برآورده کردن این نیاز در افراد می‌توانیم یک رابطه بسیار خوب و البته سالمی را ایجاد کنیم. هنگامی که با فردی در حال ایجاد رابطه سالمی هستید سعی کنید در بین صحبت‌ها از آن فرد سوال بپرسید. این کار باعث می‌شود که فرد مقابل متوجه شود که شما به حرف‌های او خوب گوش کرده و مشتاقانه منتظر ادامه بحث هستید.

سوال پرسیدن باعث می‌شود متوجه شود این قسمت از صحبتش برای شما جذاب بوده است و همین موضوع به ایجاد یک رابطه خوب و سالم کمک بسیار زیادی می‌کند.
اما چه سوالاتی بپرسیم؟ می‌توانیم از جملات سوالی شبیه اینها استفاده کنیم:

  • امکانش هست که کمی بیشتر این قسمت رو توضیح بدهید؟
  • چه مطالب جالبی، می‌شه یکم بیشتر بازش کنید؟
  • من این قسمت رو متوجه نشدم، امکانش هست بیشتر بگید؟
  • این قسمت از صحبتاتون برام گنگ بود، یکم واضح تر توضیح می‌دهید؟
  • می‌شه یک مثال بزنید و…

3. توجه کردن

ارتباط سالم

گاهی در هنگام صحبت‌های فرد مقابل سر خود را به نشانه تایید تکان دهید یا کمی از صحبت فرد را ادامه بدهید و او را همراهی کنید. اگر از شما سوالی پرسید حتما با اشتیاق جواب بدهید. این کارها باعث می‌شود که فرد مقابل حس کند شما به او توجه کامل دارید که این توجه کامل باعث ایجاد یک رابطه سالم خواهد شد.

4. داشتن اعتماد به نفس

ارتباط سالم

همیشه افراد دوست دارند با کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند در ارتباط باشند زیرا اعتماد به نفس باعث ایجاد حس خوب و قدرت می‌شود. پس سعی کنید در صحبت‌های خود با اعتماد به نفس بالا حرف بزنید تا در ایجاد حس خوب در دیگران سهیم باشید. این حس خوب باعث ایجاد یک ارتباط سالم خواهد شد.

وقتی وارد جمعی می‌شوید شما را از روی لباس‌تان قضاوت می‌کنند و وقتی خارج می‌شوید شما را از روی صحبت‌تان قضاوت می‌کنند. این برخورد آخر ما و صحبت‌های ماست که می‌تواند در فرد تاثیر بگذارد و رابطه سالم و حس خوبی ایجاد کند. در هنگام خداحافظی باید ابتدا اسم فرد را با لبخند بیان کنیم و تشکر کنیم از این همنشینی که داشته‌ایم و بیان اینکه از صحبت‌ها و اتفاقاتی که افتاده خشنود هستیم و او را همراهی کنیم. استیو جابز

در مورد اعتماد به نفس شرکت کنید:
آزمون آنلاین تعیین میزان اعتماد به نفس

این مقالات را هم مطالعه کنید:
افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

اعتماد به نفس چیست؟ بهترین راهکار برای افزایش اعتماد به نفس
راهکارهای افزایش اعتماد به نفس ؛ 8 راه متفاوت!

3 ویدئوی بسیار عالی در مورد اعتماد به نفس را ببینید:
ساخت زندگی رویایی با اعتماد به نفس


5. درک سلیقه متفاوت دیگران

در ادامه، یک فایل صوتی بسیار قدیمی اما ارزشمند از استاد بهرامپور را در مورد موضوع درک سلیقه متفاوت دیگران برای شما قرار داده‌ایم. امیدواریم که با گوش دادن به این فایل صوتی بتوانید با دیگران به خوبی ارتباط موثر برقرار کنید و از آن ارتباط‌تان لذت ببرید 🙂

شما می‌توانید این فایل صوتی را از طریق لینک زیر دانلود کنید:

دانلود فایل صوتی

توضیحات تکمیلی فایل قبلی:

شما می‌توانید فایل صوتی تکمیلی را از طریق لینک زیر دانلود کنید:

دانلود فایل صوتی

هر کسی حق دارد متفاوت با شما فکر و عمل کند… پس، به عقاید و سلیقه‌های یکدیگر احترام بگذاریم…

6. توجه به عبارات ممنوعه در ارتباطات!

استاد بهرامپور در ویدیو زیر درباره برخی از عباراتی که در ارتباطات‌مان به کار می‌گیریم و در طولانی مدت اثرات خوبی روی رابطه‌مان نخواهد داشت صحبت کردند.

دانلود فیلم

متن فیلم

سلام
چند وقت پیش با یه معلمی صحبت می‌کردم، وسط داستانش یه موقعیتی را مطرح کرد و من بهش گفتم یعنی اینطوری شد؟ بعد گفت خب خودت چی فکر می‌کنی؟ زمانی که این کلمه رو گفت اولا احساس خیلی بدی داشتم، احساس احمق بودن و یه مرتبه کلی خاطره تو ذهنم تداعی شد از دوستان عزیزان و معلم‌هایی که این حرف‌ها را به ما می‌زدند!

عبارت‌هایی مثل:

  • خودت چی فکر می‌کنی؟
  • عقلت چی می‌گه؟
  • یا یه مدتی تو کشور ما مد شده بود که می‌گفتن “پ ن پ”

که متاسفانه خیلی هم زیاده و با یک سرچ ساده می‌توانید به راحتی پیدا کنید.
خیلی از این “پ ن پ ” ها در نگاه اول خنده دارن ولی همه این عبارت‌ها یه پیغام خیلی مهم دارند.

  1. تو احمق هستی
  2. گفت و گو با من ناامنه
  3. و…

یعنی هر حرفی که من بزنم، هر کاری که من انجام بدم، نگرانم از اینکه طرف مقابلم نمی‌گه خودت چی فکر می‌کنی؟ عقلت چی می‌گه؟ به نظر خودت واقعا باید چکار کنیم؟ شاید سوال خوبه‌ها مثلا بگیم نظر شما چیه؟ یا خودتان بودید چکار می‌کردید؟ ولی لحنش وقتی عوض می‌شه و به گونه‌ای هست که یعنی تو فکر نمی‌کنی، یعنی تو احمقی، واقعا خبر بدی هست!

خلاصه صحبتم این هست که اگر شما پدر و مادر هستید، اگه شریک عاطفی، همسر، دوست، نامزد یا هر کسی، معلم مدیر یا هر جایگاهی دارید که ارتباطات توش مهم هست، این عبارت‌ها ارتباط‌‌تون رو ناامن می‌کنه، این لطف را به خودتان و دیگران بکنید که هیچ وقت از این عبارت‌ها استفاده نکنید.

چرا؟ چون خب شخص اگه می‌دونست که نمی‌پرسید و این پیغامی داره که ببین اشتباه کنی من آبروت رو می‌برم، حالا یا پیش خودم یا جلو بقیه در نتیجه شخص سعی می‌کنه که خلاقیتی نشون نده، احساس ناامنی کامل داره پیش شما و سعی می‌کنه که خودشو بروز نده.

حالا دیگه انتخاب شماست که دوست دارید نا امن باشید یا یه آدم امن و فوق العاده!

7. توجه به جملات ممنوعه!

در ادامه مقاله ارتباط موثر، صوتی از استاد بهرامپور را بشنویم در مورد جملات ممنوعه در ارتباطات!

دانلود فایل صوتی

توی این فایل می‌خواهم به شما 3 تا جمله یاد بدهم که هر رابطۀ خوبی را باهاش می‌تونید بدون تردید خراب کنید! خُب، این سه تا جمله چی هستند؟
قبل از اینکه به سراغ 3 جمله برویم:

  • آیا قبول دارید که همه ما انسان هستیم؟ من تقریباً مطمئنم و قبول دارم.
  • قبول دارید که انسان‌ها مرتکب اشتباه می شوند؟ باز هم من این را قبول دارم.

اگر قبول ندارید ادامه فایل را اصلاً گوش نکنید چون به هیچ دردی نمی‌خوره!
پس تا اینجا قبول داریم که همه ما انسانیم و انسان‌ها هم دچار اشتباه می‌شوند پس ممکنه ما دچار اشتباه بشیم و این خیلی طبیعی هست. هرکسی که کمی زندگی کرده باشه قطعاً اشتباه کرده. فکر می‌کنم دیگه فقط مرده‌ها هستند که اشتباه نمی‌کنند. احتمالاً.

دقیقا قضیه این جملات اشتباه از همین‌جا شروع میشه. زمانی که کسی اشتباه می‌کنه و ما یکی از این 3 جمله رو بهش بگیم، بزرگ‌ترین اشتباه دنیا رو مرتکب شدیم! کدام جملات؟ اینها:

  1. دیدی گفتم؟
  2. همان اولش هم بهت گفتم؟
  3. تازه الان فهمیدی من این همه بهت گفتم؟

و اینها به معنای واقعی کلمه ارتباطات رو نابود می‌کنند. یعنی کافیه از یکی از اینها استفاده کنید. خُب، خود شخص متوجه اشتباهش شده، پشیمانه، ناراحته، فشار زیادی روشه؛ حالا یک نفر که عموماً ما هستیم میاد و یکی از این جمله‌ها را بهش می‌گه.یعنی چی؟

یعنی اشتباهی که خودش کرده را دوباره می‌کوبیم توی سرش و این دقیقاً هر نوع ارتباطی را می‌تونه خراب کنه. مگر اینکه شخص مقابل وابستگیش زیاد باشه که به جای خراب شدن رابطه فقط ناراحتی بیشتر ایجاد می‌شه.

پس ازتون خواهش می‌کنم، خواهش می‌کنم، خواهش می‌کنم، دقت خیلی ویژه‌ای روی این موضوع داشته باشید و یادتون باشه اگر کسی اشتباه کرد، اگر کسی به هر حال خطایی را مرتکب شد شما به هیچ عنوان این کار رو نکنید که بهش بگید دیدی گفتم؟ من که اولش بهت گفته بودم. اووو تازه الان فهمیدی؟ یا مدل‌های مختلف.

حالا راهکار چی هست؟

ببینید، نباید کاری انجام بدهیم که خود اصل ارتباطمون خراب بشه و این صحبت‌ها عموماً اصل ارتباط را خراب می‌کنند و بیشتر کینه ایجاد می‌کنند. مثلاً داریم توی مسیری حرکت می‌کنیم بریم مهمانی، خانم می‌گه از اینجا بکش دست راست. آقا می‌گه نه بابا دست راست چیه؟ دست چپ بود و می‌پیچه دست چپ و متوجه می‌شه اشتباهه. حالا خانم چی می‌گه؟ می‌گه: دیدی بهت گفتم سمت راست بود.

این دیدی بهت گفتم یه پتک محکم توی سر اون فرده و قطعاً دنبال اینکه که جبران کنه با پرخاشگری یا چیزهای دیگه. پس یادمون باشه، وقتی کسی اشتباه کرد و اشتباه خودش رو فهمید اصلاً لازم نیست که دوباره ما هم بکوبیم توی سرش تا ناراحت بشه.

امیدوارم با رعایت همین تکنیک کوچک بتوانیم ارتباطاتمون رو خیلی قشنگ‌تر کنیم. ازتون خواهش می‌کنم اگر احساس کردید این تکنیک می‌توانه برای کسی مفید باشه یا توی گروه‌هایی به اشتراک گذاشته بشه این لطف را در حق من و جامعه بکنید تا این فایل پخش بشه و بتونیم بهتر و مؤثرتر با هم ارتباط بگیریم تا دنیامون جایی قشنگ‌تر برای زندگی بشه.

 

و یک دوره رایگان بی نظیر!

چیزهایی هست که در مدرسه و دانشگاه یاد نگرفته‌ایم… برخی از آنها را در این دوره فوق العاده و چالش ۱۰ روزه ببینید!👇

روی تصویر زیر کلیک کنید و این چالش رو از دست ندید…

 

8. بی توجهی به جملات مهمی حین همدردی

فایل صوتی آقای پیام بهرام پور درباره “سه جمله که باعث می‌شود دیگر محرم اسرار نباشید!” را بشنوید:

دانلود فایل صوتی

متن فایل صوتی

سلام می ­کنم خدمت شما امیدوارم حالتون خوب باشه. احساس کردم تو این فایل صوتی خوبه که چندتا چیز دیگه در ادامه فایل 3 جمله خطرناک در روابط رو با هم مرور کنیم.

گفتیم سه تا جمله هستش که اگه شما بعد از اشتباه به کسی بگید قطعاً رابطه ­تون خراب میشه!

  • دیدی بهت گفتم!
  • قبلاً هم بهت گفته بودم!
  • الان تازه فهمیدی؟

و حالا جالبیش هم این هست؛ این فایل رو که داشتم ضبط می‌­کردم دیگه شده یه طنز گفتگوی من و همسرم و دیدم اِ… چه جالب… در روز ما چقد اشتباه می­‌کنیم…

یه چیز خیلی طبیعیه به عنوان یک انسان و حالا ما به طنز هی استفاده می­‌کنیم ولی توجهم به این جلب شد که اِ… چقد ما داریم اشتباه می­کنیم و اگه واقعاً یکی بیاد هر روز بهمون اینارو بگه چه فشاری بهمون میاد.

خب خیلی‌هامون کسانی رو دیدیم که بالاسرمون وایستادن و دائماً ما رو نقد کردن، بررسی کردن، تحلیل کردن و … حالا سرکوفت و سرکوب و چیزای مختلف.

خب ما برگردیم به همون فضا… یه موقع یه شخصی میاد پیشتون درد و دل می­کنه یا کمک می‌خواد و داره می‌گه که: ببین من اونجا اشتباه کردم یا من این اشتباهو کردم…

باز معمولاً جملات دیگه‌ای داریم که من سه تاشو اینجا می‌خوام بگم:

  • واقعاً چرا اینکارو کردی؟ این چرا اینکارو کردی؟ واقعاً اگه خب شخص می‌­دونست چرا اینکارو کرده دیگه اینکارو مرتکب نمی­‌شد…
  • یا جمله­ دوم: چی فکر کردی با خودت اون کارو کردی؟
  • یا جمله­ سوم: یعنی واقعاً عقلت نرسید که این کار از این احمقانه‌­تر نمیشه؟

این نوعِ تحلیل‌ها مشکلشون کجاست؟ اینا گذشته‌نگر هستند. یعنی شخص که الان اومده مشکلش رو با شما مطرح می­‌کنه احتمالاً دو تا خواسته داره:

  • یک: اینکه من اشتباه کردم نیاز به درد و دل دارم، می‌خوام با کسی صحبت کنم تسکین پیدا بکنم.
  • دو: کمک می‌خوام.

ولی این جمله‌ها چیه؟ این جمله­‌ها فقط بر می‌گرده به عقب یعنی اصلاً رو به جلو نیستش، چرا این کار رو کردی؟ چرا هربار تو این کار رو می‌­کنی؟

اینها واقعاً همشون رو به گذشته دارند نگاه می‌­کنند نه رو به آینده و وظیفه ما این هستش که بیشتر، در زمان حال یا آینده باشیم.  من این جمله رو خودم خیلی دوست دارم و بارها و بارها تو سمینارها و دوره­‌های مختلف می‌گم:

با تجربه گذشته به امید آینده در لحظه حال باید زندگی کنیم.

یه عده کلاً در گذشته زندگی می‌­کنند! یه عده کلاً در آینده زندگی می­‌کنند! این هر دوش بده!

ما باید تجربه گذشته رو داشته باشیم و در عین حال امید به آینده رو هم داشته باشیم ولی در لحظه باید زندگی بکنیم و این جملات که چرا اینکارو کردی؟ چی فکر کردی با خودت؟  واقعاً عقلت نرسید؟ هم جزء سه تا جمله­‌هایی هستن که خیلی دردناکند و یادتون باشه اگه از این استفاده بکنید دفعه بعد دیگه شما هیچوقت به قول معروف محرم اسرار یا کسی که به‌هرحال کسی باهاتون درددل می­‌کنه نخواهید بود چون تجربه بسیار تلخی رو رقم زدید.

علی‌الخصوص من از خانم‌ها خواهش ویژه دارم که؛

نسبت به همسرتون دقت بکنید که از این جملات استفاده نکنید. مثلاً همسرتون یه اشتباه کرده، ورشکست شده، پولش رو از دست داده، چیزی ازش دزدیدن…

واقعاً چرا این کار رو کردی؟ اون لحظه اون فرد به اندازه کافی خودش نگران هست و تنها کسی که قابل اعتماده قاعدتاً باید همسر باشه… حالا همسر هم که میاد با این جملات حال رو بد می‌­کنه یک نقد جدید، یک انتقاد جدید، تخریب جدیدی ایجاد می‌شه. مطمئن باشید دفعه ­ بعد دیگه به شما مراجعه نخواهد کرد. این البته برای همه هست ولی خب این موضوع چون خیلی پر رنگ بود دقیقاً اختصاصاً این مثال رو گفتم.

بررسی نمره ارتباط سالم ما با اطرافیان

در فیلم پایین؛ آگاه می‌شویم که با اطرافیان‌مان چه نوع ارتباطی داریم و فکر می‌کنیم چگونه باید آن را ارتقا دهیم چون هر ارتباطی نمی‌تواند صددرصد کامل باشد:

 

برای دانلود فیلم آموزشی کافیست به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود این فیلم

 

گزیده‌ای از فیلم

قبل از شروع لطفا یک کاغذ و خودکار آماده داشته باشید.

گام اول:

اسم حدود 7 تا 10 نفر از کسانی که بیشترین وقت رو باهاشون می‌گذرونید و در ارتباط هستید رو یادداشت کنید.

حالا به این سوالات پاسخ بدید:

  • به کیفیت ارتباط خودتان با آنها از 0 تا 10 چه نمره ای می‌دهید؟
  • فکر می‌کنید با توجه به شناخت شما نسبت به طرف مقابل او چه نمره‌ای به کیفیت ارتباط با شما می‌دهد؟
  • آیا کاری هست که به صورت تکراری انجام می‌دهید و طرف مقابل‌تان هیچ وقت توجهی به آن نمی‌کند؟

پاسخ این سوالات رو طبق این جدول یادداشت کنید: این جدول به ما نشان می‌دهد که کجای کار ایستادیم؟!

نمره ارتباط ما با اطرافیان مان چند است؟

حالا عددهارو با هم جمع کنید!

در این جا کیفیت نمره‌های ارتباطی‌تان مشخص می‌شود…

نمره شما چند هست؟ حساب کردید؟

اگر نمره به دست آورده شده از دو سوم نمره کل کمتر هست یعنی ارتباط‌تان خوب نیست! حالا باید فکر کنیم ببینیم مشکل کجاست؟ باید چیکار کنیم که نمرمون بالاتر بره؟

 

نمره ارتباط ما با اطرافیان مان چند است؟

حتی اگر بهترین ماشین و خونه و پول رو داشته باشیم اما نتونیم به خوبی با اطرافیان و همسرمون ارتباط برقرار کنیم، نمی‌تونیم به خوبی از زندگی لذت ببریم.

انسان بیشتر از یک نفر انسانی است که می‌داند با زندگی و ارتباطاتش چکار کند و برای ارتقای مهارت‌هایش تلاش می‌کند.

متن فیلم نمره ارتباط ما با اطرافیان مان چند است؟

تو این ویدیو می‌خوام یه سوأل چالشی بکنم از شما، ازتون خواهش می‌کنم همین الآن یه کاغذ و خودکار داشته باشید، تو موبایل و اینترنت و کامپیوتر و اینها نمی‌شه نوشت واقعاً نیاز به یک کاغذ دارید.

 

بسیار عالی حالا که کاغذ و خودکار رو همراه خودتون دارید باید یه کار کوچک انجام بدید و اون هم این هستش که اسم هفت‌تا ده نفر از کسانی که بیشترین ارتباط رو باهاشون دارید باید بنویسید. احتمالاً شامل اعضای خانواده، همکاران و دوستان‌تون خواهد شد این آمار. هفت‌تا ده نفر رو بنویسید، اگر ارتباطاتتون خُب زیاد هستش تا ده تا اگر کم هستش تا هفت‌تا اما کمتر از هفت واقعاً پذیرفته‌شده نیستش.

فیلم رو نگه دارید، فکر کنید ببینید با چه کسانی بیشترین وقت و ارتباط رو می‌زارید و بعد وقتی‌که این هفت نفر رو از یک تا هفت شماره زدید و نوشتید ادامه فیلم رو نگاه بکنید.

بسیار عالی، اینجا چند تا ردیف باید جلوی این اسامی داشته باشید، سوأل اول این هستش که به کیفیت ارتباط خودتون با آنها از صفرتا ده چند می‌دید؟

ببینید ارتباط خودتون با اونها! منظورم این نیستش که شما با اون چطور رفتار می‌کنید یا او با شما چطور رفتار می‌کنه، ارتباط یه چیز دوطرفه‌ست پس به کل ارتباط نمره بدید.

مثلاً اگر یکی از این ده نفر مدیرتون هست و می‌بینید که با مدیرتون ارتباط بده یا اونجوری که باید خودتون رو پرزنت نمی‌کنید خُب نمره‌ میاد پایین. از صفر تا ده یک نمره‌ می‌دیم به کیفیت اون رابطه، باز دوباره فیلم رو نگه می‌داریم این نمره‌ها رو وارد می‌کنیم و زمانی که این هفت‌تا ده نمره رو وارد کردیم می‌ریم قسمت بعدی که ستون بعدی هست. بریم ادامه بحث‌مون در مورد بررسی نمره ارتباط سالم:

اگر که اطلاعات رو وارد کردید حالا فرض بفرمایید از شخص مقابل، از این هفت‌تا ده‌نفری که اسمشون رو تو این لیست نوشتید می‌پرسیم کیفیت رابطه با ما چطوره؟ خُب ممکنِ ما از یه رابطه‌ای خوشمون بیاد اما شخص مقابل خوشش نیاد یا نه من از یک رابطه بدم بیاد اون خوشش بیاد، ممکنِ این اتفاق بیفته این رو باید مشخص بکنیم که به چه صورت هست بنابراین فکر بکنیم که ببینیم که اون احتمالاً چه نمره‌ای می‌ده از صفرتا ده؟

و این می‌تونه خیلی بهمون کمک بکنه، اینجایک ستون نامرئی می تونید اضافه بکنید اگر امکان‌پذیر هست و اگر فکر می‌کنید مشکلی پیش نمیاد این سوأل رو از خودش واقعاً می‌پرسیم و بعد مقایسه می‌کنیم ببینیم که نمره‌ای که ما دادیم چنده؟ نمره‌ای که حدس زدیم اون می‌ده چنده؟ و نمره‌ای که واقعاً به ما داده چند هستش؟

و حالایک سوال؟ آیا یک کار همیشگی انجام می‌دید که هیچ‌وقت نتیجه نمی‌ده؟

مثلایکی از این افراد می تونه فرزند شما باشه، همه‌اش بهش می گید برو درس بخون یا همه‌اش باهاش درگیری دارید ولی خُب نمی‌ره درسش رو بخونه. اگر این اتفاق می‌افته یعنی زیاد یه کار تکراری رو بهش می‌دید نمره رو می‌ذاریم صفر و اگر این اتفاق نمی‌افته نمره رو ده قرار می‌دید.

دوباره برای این هفت نفر هم این کار رو انجام می دیم. و نکته دیگه‌ای که وجود داره این هستش که حالا این عددها رو باید با همدیگر جمع بکنید یه تعداد عدد می‌شه و یه جورایی می‌تونید کیفیت نمره‌های ارتباطیمون رو ببینیم. می‌تونیم مشخص کنیم دیگه بسته به اینکه چند تا از این ستون‌ها رو پر کردیم آیا از خود شخص پرسیدیم یا نه نمره احتمالاً چیزی بین سی تا در حقیقت حداکثر نمره بین سی تا چهل خواهد شد و باید ببینید نمره شما واقعاً چنده؟

اگر از دو سوم نمره کل کمتر هست نمره‌ای که دریافت کردید، خبر، خبر خوبی نیست یعنی اینکه ارتباطات ما یه جاهاییش واقعاً لنگ می‌زنه و باید یاد بگیریم بهترش کنیم. اینجا من نمی‌خوام هیچ توضیحی بدم فقط خواستم ذهن شما رو درگیر بکنم و ازتون می‌خوام فکر بکنید یک نعمت بسیار بزرگ که تقریباً همه ازش استفاده می‌کنند فکر کردنه و اینکه فکر بکنیم ببینیم که من کی هستم؟ دارم چکار می‌کنم؟ چه راهی خوبه؟ و راجع به این فکر بکنیم که باید چکار بکنم که نمره بره بالا؟

چه کار کنم نمره خوبم، خوب‌تر بشه؟

اصلاً از ده هم بزنه بالاتر اون موقع چکار می‌تونم بکنم؟ که خیلی بعیده واقعاً یه نمره‌ای چهل باشه، البته ممکنه ها. اگر شما مثلاً ظرف پنج روز ده روز باکسی آشنا شده باشید تازه و الآن تو فضای عشق و عاشقی باشید خُب بله هم اون می‌گه چه نمره‌ای می‌دی؟ می‌گه ده، اون طرف هم می‌گه بله ده و خیلی خوشحال و شاد و خندون می‌ریم به نمره چهل می‌رسیم اما تو دنیای واقعی هیچ رابطه‌ای کامل نمی‌تونه باشه و منطقی نیست عملاً.

بنابراین باید ببینیم چکار می‌تونیم بکنیم که این نمره رو بیاریم بالاتر و ارتقا بدیم؟ و سوأل این هستش که فکر کنیم ببینیم مشکل من کجاست؟ آیا نمی‌دونم چطور باید رفتار بکنم یا نمی‌تونم رفتار درستی داشته باشم؟ یا نه فکر می‌کنم اون اصلاً همه چیز من درسته اون باید عوض بشه، کاری نداریم این فکر درست هست یا نه مهم اینه که راجع بهش فکر بکنیم و ذهنمون درگیر بشه. خیلی وقت‌ها فکر کردن خیلی چیزها رو حل می کنه، الآن ما به یه مرحله آگاهی رسیدیم یه جدول مهم داریم، جدولی که بهمون یه دید می‌ده، کجای زندگیم ایستادم؟

چون ارتباطات یعنی همه زندگی. اگر شما بهترین خونه، پول، ماشین همه چیز رو داشته باشید اما وقتی میایید خونه یه ارتباط خراب داشته باشید همه رو از بین می‌بره. پس ارتباطات یعنی همه چیز.

وقتی تو محیط کارتون ارتباطات سالم نباشه نمی‌تونید از بخش عمده‌ای از زندگیتون لذت ببرید، وقتی ارتباطات‌تون با فرزندتون، والدینتون، همسرتون یا هر کس دیگه‌ای ارتباط سالمی نباشه حالتون بد می‌شه، پس راجع به این فکر کنید، بررسی کنید و یادتون باشه انسان بیشتر از یک نفر، انسانیه که بلده با زندگیش و ارتباطاتش چکارکنه؟

پس این مهارت‌ها رو باید یاد بگیریم، ببینیم کجا مشکل داریم؟ تو محیط کار نمره‌ام پایینه، چرا؟ چون خجولم، خُب برم خجالتم رو رفع بکنم. تو خانواده ارتباطم خوب نیست به خاطر اینکه همه‌اش انتقاد می‌کنیم از همدیگر، خُب برم یاد بگیرم چطور انتقاد بکنم؟

  • چطور انتقاد بشنوم؟
  • چطوری بازخورد بدم؟
  • و…

اینجا کتاب تیغ رو پیشنهاد می‌کنم اگر دوست داشتید یه سری بهش بزنید.

کلام آخر مقاله ارتباط سالم و موثر

خب، به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که ارتباط چیست و سپس نکات مهم ارزشمندی در مورد ارتباط سالم و ارتباط موثر را با هم مرور کردیم. اگر نظری دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستیم.


چطور از معجزه شبکه سازی استفاده کنیم؟

شبکه سازی، مهارتی است که ما را قدرتمند و توانا می‌کند. اهرمی است که می‌تواند موفقیت‌هایمان را سریع‌تر و راحت‌تر کند. در دوره زیر، این مهارت مهم را یاد بگیرید!

روی تصویر زیر کلیک کنید:

دوره جامع شبکه سازی

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۴ دیدگاه دربارهٔ «ارتباط چیست؟ 8 نکته کاربردی برای ارتباط سالم (صوت و ویدیو)»

  1. سلام، درود بر شما به نظر من مقاله آموزنده و فوق العاده است باید چند بار خواند واقعا افراد جامعه امروزی با توجه به آسیبهای زیاد ارتباط فردی و اجتماعی نیاز ضروری به این مقالات دارند. با سپاس فراوان

  2. سلام
    خیلی راهکارهای خوبیست
    اما متاسفانه توی عمل کردن گاهی لنگ میزنیم
    آقای بهرامپور خدای مهربان به شما پاداش خیر عنایت فرماید

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام آقای ابوسعیدی
    ممنون از لطف و محبت شما
    خوشحالیم که مقاله نکات کاربردی ارتباط سالم براتون مفید بوده.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام آقای محمدی
    ممنون بابت بازخورد مثبتتون.
    خوشحالیم که مقاله مربوط به ارتباطات براتون مفید بوده.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  5. سلام خدمت آقای بهرام پور عزیز
    ممنون که برای بهتر شدن روابط مردمت وقت، انرژی و دانش خود رو به رایگان در اختیار ما قرار داده و میدهید.
    عالی بود. واقعا نمره من ۲۰ هستش.
    امیدوارم هر چه از خدا می خواین بهتون بده
    با تشکر

  6. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    ممنون بابت کامنت سرشار از انرژی که برای ما نوشتید.
    خیلی خوشحالیم که در این مسیر همراهانی چون شما داریم.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام خانم مسیح پور عزیز
    خوشحالیم که مقاله هشت نکته کاربردی برای رتباط سالم برای شما کاربردی بوده.
    مارو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  8. با سلام خدمت تیم ارزشمند بیشتر از یک
    ممنون از اینکه برای مخاطب خودتون وقت و انژی میذارین. مقاله ی جامع و مفیدی بود. تصمیم دارم نکات کلیدی رو حتما یادداشت کنم تا بتونم به کار بگیرم.
    با آرزوی بهترینها برای شما

  9. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که مقاله نکات کاربردی ارتباط سالم برای شما مفید بوده.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  10. سلام استاد عزیز
    ینده بسیار از شما ممنونم بیش از سه سال است از آموزشهای متنوع شما استفاده می کنم بینهایت عالی و بیشتر از یک هستید.
    ارادتمند شما یوسف خانی از سنندج

  11. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که همراه بیشتر ازیکی ها دغدغه رشد و یادگیری دارید؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  12. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امیدواریم در مقالات بعدی در این خصوص در خدمتتون باشیم.
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا