آقای کاریزما ؛ پنج درس رهبری از کارلو آنچلوتی

سرفصل های مهم این مقاله

(قسمت سوم درس‌های مدیریتی و رهبری از مربیان بزرگ جهان)

او را با ابروهای بالا رفته و چهره کاریزماتیک و دوست داشتنی‌اش می‌شناسیم.

زندگینامه کارلو انچلوتی

با آرامشی بسیار نادر و کمیاب آن هم در یکی از پراسترس‌ترین شغل‌های دنیا، یعنی سرمربیگری فوتبال.

مرد خوش تیپ و آرام ایتالیایی با وجود جاه طلبی‌های بسیار، البته زیاد هم شکست خورده است. با وجود فراز و نشیب‌های بسیار، او کماکان در سطح اول فوتبال دنیا حضور دارد و یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ فوتبال است.

آقای آنچلوتی چه موقعی که بازیکن بود و چه در کسوت مربیگری، بارها و بارها جام‌های مختلف را بالای سر برده و به همین خاطر احترام بسیار زیادی را از سوی کارشناسان و مفسران دنیا به سوی خود جلب کرده است.

در این مقاله مرور کوتاهی بر زندگینامه کارلتو خواهیم داشت و سپس چند درس کوتاه از او فراخواهیم گرفت…

دو قسمت قبلی این سری مقالات را از لینک های زیر بخوانید:

شش درس رهبری از ژوزه مورینیو

همچنین خواندن این مقاله مرتبط خالی از لطف نیست:

مروری کوتاه بر زندگی کارلو آنچلوتی

کارلو آنچلوتی 60 سال قبل، در سال 1959 در خانواده‌ای فقیر متولد شد. پدر و مادر او کشاورز بودند. او در سنین کودکی در تیم‌های پایه باشگاه پارما رشد کرد و خیلی زود خودش را به عنوان یکی از نخبگان فوتبال ایتالیا مطرح کرد.

کارلتو 8 سال موفق را با پایتخت نشینان سپری کرد و سپس به جمع شاگردان آریگو ساچی در میلان ملحق شد. کارلتو سریعاً به یکی از بازیکنان تاثیرگزار میلان تبدیل شد و توانست دو جام پیاپی اروپایی، دو سوپر جام اروپا، دو جام بین قاره‌ای و دو لیگ و سوپرجام ایتالیا را بدست آورد.

بیوگرافی کارلو انچلوتی

آریگو ساکی در مورد آن سال‌های آنچلوتی می‌گوید: «من به او می‌آموختم و او سریع‌تر از هر کس دیگری یاد می‌گرفت. او به تنهایی مربی خوبی در زمین بود.» سرانجام در سال 1992 در سن 33 سالگی و پس از سپری کردن 5 فصل به همراه میلان و 26 بازی ملی، کارلو آنچلوتی کفش‌هایش را آویخت. هرچند او به عنوان بازیکن به سرزمین مادری خود ادای دین کرد اما به عنوان مربی سال‌های درخشانی را در ایتالیا پشت سر گذاشت.

او کسوت مربیگری را در رجینا آغاز کرد و پس از یک فصل به پارما رفت. در آنجا ستارگانی چون بوفون و کاناوارو را به دنیای فوتبال معرفی کرد و به مقام دومی سری آ رسید. سپس با پیشنهاد مسئولان یوونتوس روبرو شد و از سال 1999 تا 2001 را در تورین سپری کرد؛ اما دوران درخشان مربیگری او از سال 2001 و تیم میلان آغاز شد.

آنچلوتی در طول 8 فصل با ستارگانی چون مالدینی، نستا، کافو، پیرلو، سیدورف، کاکا و شوچنکو کار کرد و میلان را به دو قهرمانی اروپا و یک قهرمانی سری آ رساند. پس از آن در سال 2009 رومن آبراموویچ مالک روس باشگاه چلسی او را برای حضور در استمفوردبریج متقاعد کرد.

آنچلوتی در اولین فصل حضورش در لندن موفق شد تیم‌های منچستریونایتد، آرسنال و لیورپول را در بازی‌های رفت و برگشت شکست دهد و چلسی را به قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی برساند؛ اما فصل دوم او در چلسی با ناکامی همراه بود. آنچلوتی یک فصل را بدون جام به پایان برد تا مسئولان کم صبر چلسی او را برکنار کنند.

درس هایی از کارلو آنچلوتی

پس از 6 ماه خانه نشینی سپس با پیشنهاد مسئولان باشگاه متمول پاریس سن ژرمن روبرو شد. کارلتو در فصل ابتدایی حضورش در پاریس، قهرمانی را به تیم نه چندان مطرح مونپولیه واگذار کرد. در تابستان او با کمک دلارهای نفتی مالکان عرب پاریس سن ژرمن ستارگان مطرحی چون زلاتان ابراهیممویچ، تیاگو سیلوا، ازکوئیل لاوتزی و … را به فرانسه آورد و تیمی کهکشانی را تشکیل داد.

فصل 13-2012 نوبت به هنرنمایی ستارگان گرانقیمت پاریس سن ژرمن در لوشامپیونه رسید.

او سپس هدایت مادریدی‌ها را در دست گرفت. او رئال مادرید را بعد از سال‌ها قهرمان اروپا کرد و خود به اولین مربی‌ای تبدیل شد که سه بار قهرمان اروپا شده است.

سال‌های بعدی مربیگری او در بایرن مونیخ با موفقیت‌های زیادی همراه شد. او هم اکنون هدایت ناپولی را در لیگ ایتالیا بر عهده دارد.

پنج درس رهبری و مدیریتی از کارلو آنچلوتی

البته که رهبران بزرگ، ویژگی های شخصیتی فراوان و خوبی دارند. با این حال، از بین این ویژگی ها و درس هایی که می توانیم از رهبری آقای آنچلوتی بگیریم، 5 تایش را برایتان جدا کرده ایم:

خدمتگزاری، سبک رهبری من است…

کارلو آنچلوتی به وضوح دارای سبک رهبری خدمتگزار است. او تمایل دارد افرادش را از طریق بینش عمیق و تجربیات گرانبهایش رهبری کند.

همه افرادی که در تیم آنچلوتی کار می‌کنند می‌دانند که او برای کمک کردن به آنها آنجاست. او همیشه از وضعیت تیم سراغ می‌گیرد و حال افراد را می‌پرسد و به آنها کمک می‌‌کند که مهارت‌های مورد نیاز برای پیشرفت در کارشان را ارتقا دهند.

درس های رهبری آنچلوتی

کارلتو تلاش می‌کند تا به موقعیت‌ها از دید دیگران نیز نگاه کند. او هنگام تصمیم‌گیری منافع تیم را در نظر می‌گیرد و اطمینان حاصل می‌کند که همه افراد منابع و دانش مورد نیاز برای دستیابی به اهداف را در اختیار داشته باشند. در نتیجه، تیم او همواره یکی از موفق‌ترین تیم‌ها است که کم‌ترین میزان تغییر پرسنل را دارد و اعضای آن بیش‌ترین تلاش و درگیری تیمی را دارند.

او به افراد تحت هدایتش این اجازه را می‌دهد که نظرشان را آزادانه بگویند و احساس کنند که آن‌ها هم در چشم‌انداز و هم در استراتژی تیم نقش داشته باشند.

رهبری خدمتگزار آقای آنچلوتی این ویژگی‌ها را دارد:

  • خوب گوش می‌دهد
  • همدلی می‌کند
  • به سلامت افراد توجه می‌کند
  • افراد تحت هدایتش را به خود آگاهی می‌رساند
  • روش‌های متقاعدسازی را بلد است
  • ادراک و تصور قوی دارد
  • آینده نگر است
  • مسئولیت‌پذیری را به خوبی به افرادش یاد می‌دهد
  • در ایجاد یک جمع همدل و هم هدف می‌کوشد

فروتن، پراراده برای پیروزی

هنگامی که شما برای اولین بار آقای آنچلوتی را ملاقات می‌کنید، آنچه بسیار قابل‌توجه است، فروتنی اوست. همانطور که گفتیم او یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ فوتبال است، با این حال وقتی مخاطبش شروع به صحبت می‌کند، اولین کسی است که سراپا گوش می‌دهد تا چیزی را از دست ندهد.

درس های مدیریتی کارلو آنچلوتی

او مردی آرام و متین است و طغیانگر نیست. افراد تیمش از آن جهت که از صحبت کردن با او لذت می‌برند، به خوبی اطلاعاتی که او لازم دارد را به او می‌دهند و نمی‌توانند چیزی را از او پنهان کنند.
مدیریت او بدون کمترین تعارض و استرس بدون شک به او کمک می‌کند که بازیکنان تیمش احساس راحت‌تری داشته باشند.

سکه فروتنی او البته روی دیگری هم دارد و آن «اراده» بسیار قدرتمند اوست.

هنگامی که او را از نزدیک می‌بینید ، سریع متوجه می‌شوید که شخصیت او چطور با نیروی اراده‌اش به دنبال پیروزی می‌گردد و به آن ایمان دارد.

وضعیت را جدی بگیرید، زندگی را نه!

فوتبال یکی از پراسترس‌ترین و پرفشارترین ورزش‌هاست. هیچ مسابقه‌ای کوچک نیست. لحظات بسیار مهم و حیاتی‌اند و هر تیمی که از لحظات بهتر استفاده کند، پیروز می‌شود.

کارلتو در زمین فوتبال فردی بسیار جدی است و در هنگام مسابقه یا تمرین با کسی شوخی ندارد. او توانایی تحمل فشارهای بسیار بالا را دارد (نگاه کنید به فینال لیگ قهرمانان سال 2014 که در دقایق پایانی در آستانه شکست بود و در ظاهرش اثری از استرس و فشار نبود) با این حال در زندگی‌اش فردی انعطاف پذیر ، پرانگیزه و پرانرژی است.

درس های کارلتو

او می‌گوید: «وضعیت را جدی بگیرید، زندگی را نه زیاد..!»

کارلتو تمام استرس و فشارهایی که بر او وارد می‌شود را به انرژی و انگیزه تبدیل و به افراد تحت هدایتش تزریق می‌کند.

انطباق اهداف با افراد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارلو آنچلوتی کل نگری اوست. او به خوبی می‌تواند تصاویر بزرگی از اهداف تیمش ترسیم کند و درک بالایی از رسالتش در هر تیم دارد.

او اهداف بزرگ تیمش را برای بازیکنان به گونه‌ای توضیح می‌دهد که افراد تیم کاملاً در جهت اهداف و منطبق با آن قرار می‌گیرند.

او همچنین توانایی بالایی در کنترل سطوح انرژی فیزیکی، ذهنی و احساسی بازیکنانش و همسو کردننیازهای آنان با اهداف تیمش دارد.

آقای آنچلوتی در مسیر رسیدن به اهدافش، به افراد تیمش «ذهن اگاهی» را یاد می‌دهد.

سازگاری

در هر صنعت وابسته به نتایج، می‌توان تصمیم گرفت که از یک مدل عملیاتی همراه با تفکر دقیق و استراتژی‌های از پیش تعیین شده و صرف نظر از فشارها، عمل کرد. با این حال اگر قدرت انطباق و سازگاری با شرایط را نداشته باشیم، در مواجهه با چالش‌ها کم می /اوریم.

چیزی که کارلتو را متفاوت کرده قدرت سازگاری او در هر تیم است. او همیشه در حال یادگیری و سازگاری ایده‌ها با شرایط تیم و بازیکنانش است.

صرف نظر از اینکه او در چه شرایطی کار کرده (گاهی با فوق ستاره‌ها و گاهی با بازیکنان گمنام، گاهی در تیم‌های ثروتمند با بهترین شرای طو گاهی در تیم‌های فقیر، گاهی با هواداران بد و گاهی با هواداران خوب) هر جا که کار کرده موفق بوده‌است. این یکی از نشانه‌های قدرت سازگاری بالای اوست.

او در هر جایی که کار کرده‌است، بخشی از مدل خود را داشته‌است که حقیقتاً با محیط، سازمان، فرهنگ و نوع بازیکنانی که در اختیار داشته، سازگار بوده است این کار نه تنها به سازگاری، بلکه همانطور که گفتیم به تواضع، هوش بالا، تلاش زیاد و یک اراده پولادین نیاز دارد که همه انها را می‌توانید در «آقای کاریزما» پیدا کنید…

نقشه راه «داشتن شخصیتی کاریزماتیک» در وب سایت بیشتر از یک

 

حالا که آقای کاریزما را شناختیم، وقت ان است که خودمان را برای کاریزماتیک شدن، اماده و مجهز کنیم.

ما برای شما نقشه راهی تعیین کرده ایم که بتوانید ویژگی هایتان را به افراد کاریزماتیک نزدیک کنید:

پس از این نقشه راه استفاده کنید:

ابتدا این دو مقاله زیر را بخوانید تا بدانید اصلا کاریزما چه چیزی هست:

کاریزما چیست و چطور می‌توان شخصیتی کاریزماتیک داشت؟

تعریف کاریزما چیست؟ ژن یا مهارت

 

سپس در این مقاله از ویژگی های یک فرد کاریزماتیک پرده برداری می کنیم. ببینید این ویژگی ها را دارید یا خیر:

ویژگی افراد کاریزماتیک چیست؟ چگونه یک شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم؟

 

نظر یکی از کاریزماتیک ترین سخنرانان دنیا در مورد کاریزماتیک را میخواهید؟ اینجاست:

 

در این دو مقاله از قددرت کلمات و کاریزمایی که در آن وجود دارد، اگاه می شویم:

از قدرت کاریزمای کلمات استفاده کنید

صحبت کردن ما باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

 

سپس باهم نگاهی به این می اندازیم که افراد جذاب و کاریزماتیک، چگونه فکر می کنند:

نگرش افراد کاریزماتیک چگونه است؟ مثبت نگری

 

سپس در بحث سخنرانی با هم نگاهی می کنیم که چطور می توانیم یک سخنران جذاب و با ابهت باشیم:

چطور یک سخنران کاریزماتیک شویم؟

 

و در آخر یک محصول کاربردی با قیمت بسیار مناسب که می تواند در نوع شخصیت و اثرگذاری شما بسیار حیاتی باشد. این محصول پر از تمرین های جالب و جذاب است و شما با کلیک روی لینک زیر می توانید اطلاعات کامل تری از آن دریافت کنید:

 

 

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا