تایپ ده انگشتی؛ چطور به سرعت تایپ کنیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

یکی از مسائلی که اغلب افراد به ویژه افرادی که سن و سال نسبتاً بالایی دارند با آن مواجه‌اند، بلد نبودن تایپ است.
احتمالاً شما هم از آن دسته افرادی هستید که وقتی به بانک یا دفاتر فنی می‌روید، از اینکه می‌بینید متصدی آنجا چقدر سریع می‌نویسد، شگفت زده می‌شوید و می گویید: «مگه میشه! چطور این همه سریع تایپ میکنه؟»
واقعیت اما در مورد تایپ ده انگشتی چیز دیگری است. تایپ ده انگشتی اصلاً کار پیچیده‌ای نیست. یک مهارت است که کافی است مدتی روی آن وقت بگذارید. این مقاله را بخوانید تا به شما یاد بدهم چطور سریع بنویسید و از نوشتن لذت ببرید.

چرا باید تایپ ده انگشتی را یاد بگیریم؟

دوران نوشتن روی کاغذ به اتمام رسیده است. اغلب کسب و کارها به کسب و کارهای اینترنتی بدل شده‌اند. بسیاری از کارها را لازم است به صورت اینترنتی انجام دهید. وقتی قرار است مقاله‌ای بنویسید، ایمیلی بزنید، گزارش کاری به نگارش درآورید یا ثبت نامی انجام دهید، در همه این موارد به تایپ ده انگشتی نیاز دارید. علاوه بر این چه اشکال دارد اگر یک مهارت ضروری را به مهارت‌های دیگر خودمان اضافه کنیم؟

تایپ ده انگشتی چه مزایایی دارد؟

تایپ کردن نسبت به نوشتن مزایای زیادی دارد.
خیلی از افراد هنوز هم روی کاغذ متن مقاله یا گزارششان را می‌نویسند و گاهی چندین بار آن را خط می‌زنند. سپس بعد از طی این مراحل دشوار و هدر دادن چند کاغذ نگون بخت (!) مجبورند آن را بازنویسی و پاک نویس کنند. تازه اگر در هنگام پاک نویس کردن دوباره ناچار نشوند چیزی را خط بزنند یا تغییری در آن بدهند.
شما وقتی تایپ می‌کنید، هر جای متن را که دلتان بخواهد پاک می‌کنید، هر پاراگرافی که بخواهید جابه جا می‌کنید و در نهایت نه کاغذی مصرف کرده‌اید و نه از خط خطی زیاد متن کلافه شده‌اید.
ضمن اینکه وقتی روی کاغذ می‌نویسید، احتمال خراب شدن کاغذ هم هست؛ اما وقتی در کامپیوتر فایلتان را ذخیره می‌کنید، دیگر احتمال از بین رفتن آن وجود ندارد. در یک کامپیوتر می‌توانید صدها میلیون برگه نوشته ذخیره کنید و نگران کمبود جا هم برای آن نباشید.
اما تایپ ده انگشتی مزایای دیگری هم دارد. از جمله اینکه شما می‌توانید بسیار سریع‌تر از نوشتن با دست بنویسید و چیزهای بیشتری به رشته تحریر درآورید. با تایپ ده انگشتی، چشم شما آزاد است و فرد می‌تواند هم‌زمان با دیدن یک نوشتار مکتوب آن را تایپ کند یا با نگاه کردن به صفحه نمایش غلط‌های تایپی خود را هنگام تایپ متوجه شود و به سرعت اصلاح کند.

اولش سخته!

تایپ-ده-انگشتی

یکی از موانعی که سد راه کسانی می‌شود که می‌خواهند تایپ ده انگشتی یاد بگیرند این است که اوایل یادگیری آن سخت و نشدنی به نظر می‌رسد.
البته که مثل هر مهارت دیگری، تایپ ده انگشتی هم نیاز به تمرین و تمرین و تمرین دارد تا مسیر عصبی‌اش شکل بگیرد و ضخیم‌تر شود.
اگر می‌خواهید بدانید چطور مهارت‌های جدید را یاد می‌گیریم، خواندن مهارت‌های زیر در مورد مغز و نوع یادگیری آن، به شما کمک می‌کند:

مهارت یادگیری تایپ ده انگشتی چند مرحله داره؟

یادگیری این نوع تایپ مستلزم گذراندن دو مرحله است که مرحله اول بسیار ساده و گذراست ولی مرحله دوم نیاز به گذراندن زمان، حوصله و پیوستگی تمارین دارد.
مرحله اول همان «یادگیری قواعد» است. پس از گذراندن این مرحله شما می‌توانید بدون نگاه کردن به صفحه‌کلید با سرعتی بیش از 20 کلمه بر دقیقه تایپ کنید که حداقل دو تا چهار روز طول می‌کشد. مرحله دوم، «بهبود سرعت» است. همان‌طور که گفته شد این مرحله زمان بر و دشوار است؛ اما لذت آن را بعد از یادگیری خواهید چشید. به صورت فشرده یک ماه و به صورت غیرفشرده یک سال زمان لازم است تا شما به صورت کامل بر تایپ ده انگشتی تسلط پیدا کنید. در دوره یک ماه احتمالاً می‌توانید به سرعت 30 (یا حتی 40) کلمه بر دقیقه و در دوره یک‌ساله می‌توانید تا سرعت حتی 80 الی 100 کلمه بر دقیقه پیشرفت کنید.
یکی از راه‌های مؤثر برای پشت سر گذاشتن مرحله اول (یادگیری قواعد) تایپ ده‌انگشتی، تکنیک استفاده از رنگ‌ها است. به گونه‌ای که با تکنیک رنگ‌ها به راحتی می‌توان هر کلید را مخصوص یک انگشت به ذهن سپرد و با تمرین‌های مکرر موفق به یادگیری تایپ ده‌انگشتی شد.

سرعت تایپم چقدره؟

برای سنجش میزان سرعت تایپ خود، می‌توانید به سایت زیر بروید و هرکلمه ای که برایتان نوشته شده است را تایپ کنید. در انتهای یک دقیقه زمان شما، سرعت تایپ شما بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود. مثل:

میانگین سرعت تایپ برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است. این عدد برای آقایان 44 کلمه در دقیقه و برای خانم‌ها 37 کلمه در دقیقه در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود که سرعت نوشتن با دست می‌تواند اندکی از 30 کلمه در دقیقه تجاوز کند؛ بنابراین، حتی یک تایپیست معمولی سرعتش از نوشتن با قلم و کاغذ بیشتر است. به علاوه سرعت تایپ استاندارد، مناسب و خوب بسته به این که شغل شما چیست و یا به چه منظوری تایپ می‌کنید، متفاوت است. اگر منشی هستید، باید بتوانید حداقل 70 کلمه یا 250 کاراکتر در دقیقه تایپ کنید. یک تایپیست به طور میانگین به ازای هر 100 کلمه 8 خطای تایپی دارد.

تست سرعت تایپ شما

سرعت شما چقدر شد؟

الگوی زیر نشان می‌دهد که سرعت شما تا چه اندازه خوب است:

  • اگر کمتر از 30 کلمه در دقیقه می‌نویسید: سرعتتان خیلی کم است!
  • اگر بین 30 تا 40 کلمه بر دقیقه تایپ می‌کنید: سرعت تایپ شما کم است.
  • اگر بین 40 تا 50 کلمه بر دقیقه تایپ می‌کنید: سرعت متوسطی دارید
  • اگر بین 50 تا 60 کلمه بر دقیقه تایپ می‌کنید: سرعت شما خوب است.
  • اگر بیشتر از 60 کلمه بر دقیقه تایپ می‌کنید: تبریک. سرعت شما عالی است!

این 5 نکته را بدانید

برای یادگیری تایپ ده انگشی، ابتدا 5 قانون زیر را یاد بگیرید:
موقعیت تمام حروف را باید حفظ باشید.
بعد از یادگیری تایپ ده انگشتی، دیگر نباید هیچ نگاهی به کی‌برد بیندازید.
هر کلید تنها توسط یک انگشت فشرده می‌شود و هر انگشت وظیفه فشردن چند کلید را دارد که در عکس زیر می‌توانید موقعیت کلیدها را نگاه کنید:
صفحه‌کلید شما 5 ردیف دارد و باید بتوانید بدون نگاه کردن به صفحه کلید، از همه این 5 ردیف استفاده کنید.
ردیف چهارم در تایپ ده‌انگشتی بالاترین ردیف است که شامل اعداد و دکمه «Backspace» یا «پاک کردن» و «حرف پ» است.

کلیدهای زرد راست و چپ به ترتیب مربوط به انگشت‌های کوچک راست و چپ هستند. کلیدهای آبی راست و چپ به ترتیب مربوط به انگشت‌های انگشتری راست و چپ هستند و کلیدهای سبز راست و چپ به ترتیب مربوط به انگشت‌های وسط راست و چپ هستند و کلیدهای بنفش مربوط به انگشت اشاره راست و کلیدهای قرمز مربوط به انگشت اشاره چپ هستند. کلیدهای ← Backspace و ↵ Enter و R-Shift مربوط به انگشت کوچک راست و کلیدهای Tab ↹ و ⇪ Caps Lock و L-Shift نیز مربوط به انگشت کوچک چپ هستند. کلید Space نیز با یکی از انگشتان شست فشرده می‌شود.

شاید تصویر زیر بتواند این موضوع را بهتر نشان دهد:

تایپ

چگونه تایپ ده انگشتی را یاد بگیریم؟

برای اینکه حداکثر کارایی را در یادگیری تایپ ده انگشتی داشته باشیم، بهتر است از وب سایت‌های مفیدی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنیم.
یکی از بهترین سایت‌هایی که دستتان را می‌گیرد و گام به گام شما را با خود همراه می‌کند و در آخر این مهارت را به شما آموزش می‌دهد، سایت «یو تایپ» است.
آدرس زیر را در مرورگرتان باز کنید و مشغول نوشتن (با کی‌برد) شوید.
یوتایپ

همچنین وب سایت تایپو نیز می تواند کاربری مشابهی داشته باشد. می توانید با تایپو شروع کنید:

تایپو

شما می‌توانید هر روز پیشرفتتان را زیر همین پست با دیگران به اشتراک بگذارید یا نتایج نهایی آن را اینجا بنویسید.
ضمناً اگر تجربیات دیگری در زمینه
تایپ ده انگشتی، خاطره یا توصیه‌ای دارید در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات زیر در مورد نوشتن و تمرین های نویسندگی است. بخوانید:

چطور خوب بنویسیم؟

مقاله نوشتن در بیست دقیقه؛ چطور در بیست دقیقه مقاله بنویسیم؟

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹ دیدگاه دربارهٔ «تایپ ده انگشتی؛ چطور به سرعت تایپ کنیم؟»

  1. سلام. من برای یادگیری تایپ فارسی از تایپکده و تایپو اسنفاده میکنم . هر دو آموزششون خیلی خوبه منتها تایپو فضای کاربری اش قشنگ تر و روان تره تایپو با این کد بهتون ده درصد تخفیف بیشتر میدهM:kh35413 از لینک https://typeo.top/?c=kh35413 میتونید وارد تایپو شید و از https://typekadeh.com/ وارد تایپکده

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام خانم قاسمیان عزیز
    خیلی ممنون از کامنت شما.
    خوشحالیم که تایپ ده انگشتی براتون موثر و کاربردی بوده.
    ما رو در جریان موفقیت های بیشتر تون قرار بدین
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید.

  3. یعنی انقدری که سایت یوتایپ برای من خوب بود، هیچ سایت دیگه‌ای نبود. یه تمرین مستمر و روزانه نیم ساعته می‌تونه بهتون کمک کنه نهایتا تو دو سه ماه تایپ ده انگشتی رو یاد بگیرید و حتی باهاش کسب درآمد کنید.

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خیلی ممنون از کامنت شما
    خوشحالیم که تایپ ده انگشتی براتون موثر و کاربردی بوده
    ما رو در جریان موفقیت های بیشترتون قرار بدین
    موفق و بیشتر ار یک نفر باشید.

  5. سلام ،مرسی سایت فوق‌ العاده ای که دارید .
    من از برنامه rapid typing استفاده میکنم. ،فعلا که سرعتم ۶۴ هستش ولی دقتم با این سرعت پایینه ( ۹۰ از ۱۰۰ )
    ولی انصافا تایپ ده انگشتی هم لذت بخشه ،هم اعصاب خورد کن 🙂

  6. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    چقدر خوب که دنبال پیشرفت و آموزش هستید.
    امیدواریم پیشرفت چشمگیری داشته باشید.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  7. دمتون گرم
    با مطالعه ی این مطلب با یوتایپ آشنا شدم و دارم تایپ ده انگشتی رو تمرین میکنم خیلی پیشرفت کردم!
    ممنونم ازتون؛ شما خیلی خوبییییییییییییییین!

اسکرول به بالا