چطور درخواست کنیم؟ ۱۱ قدم برای افزایش مهارت نحوه بیان درخواست

سرفصل های مهم این مقاله

چطور درخواست کنیم؟ با این ۱۱ قدم!

تا به حال شده چیزی از یکی از دوستان یا همکاران خود بخواهید، اما ندانید چگونه از او درخواست کنید؟ راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید مهارت درخواست کردن را به صورتی آسان‌تر و کم استرس‌تر به دست آورید. در مقاله پیش رو ابتدا به سراغ اهمیت نحوه بیان درخواست می‌رویم و به سوال “چطور درخواست کنیم” پاسخ می‌دهیم. سپس در بخش‌های انتهایی مقاله، به شما یاد می‌دهیم که چطور از پاسخ نه شنیدن ناراحت نشوید.

 

اهمیت نحوه بیان درخواست به روش صحیح

اینکه چگونه از دیگران درخواست کنیم، به چند دلیل اهمیت دارد. اول اینکه با نحوه درخواستمان، شخصیتمان را هم در معرض قضاوت قرار می‌دهیم. دوم اینکه اینکه چطور از دیگران درخواست می‌کنیم، می‌تواند احتمال قبول شدن یا رد شدن درخواست را تا حد زیادی نشان دهد. برای همین، بدون تردید، مهم است که یاد بگیریم چگونه از دیگران درخواست می‌کنیم. در ادامه، روش‌های مختلفی برای کسب این مهارت یادتان می‌دهیم و نکات مهمی با شما درمیان می‌گذاریم. پس خوب دقت کنید!

 

چطور درخواست کنیم؟ نحوه بیان درخواست در 11 قدم

در اینجا چند نکته در مورد درخواست لطف وجود دارد:

 

1- مستقیم اما مؤدب باشید

هرگز با الفاظ بد یا کلماتی که حاوی بار منفی هستند، از کسی درخواست نکنید. در غیر این صورت، ممکن است فرد مقابل به اصل چیزی که می‌خواهید بگویید پی نبرد. می‌توانید همینطور که درخواستتان را به صورت مستقیم مطرح می‌کنید، مطالبه‌گری خودتان را هم مطرح کنید.

مثلاً می‌توانید درخواست خود را به همسایه‌تان اینگونه مطرح کنید: من باید به فروشگاه بروم، اما کودک من هنوز خواب است. آیا می‌توانید به خانه من بیایید و کنارش بنشینید؟ کارم زیاد طول نمی‌کشد. من خوشحال می‌شوم اگر چیزی نیاز دارید، از فروشگاه برای شما بخرم.

 

2- درخواستتان را خوشگل بیان کنید

اگر درخواست لطفی از کسی دارید، درخواستتان را با همراه یک عبارت مثبت به طرف مقابل بدهید. مثلاً به این دو جمله توجه کنید:

  1. می‌دانم سرت شلوغ است؛ ولی می‌توانی به کتابخانه‌ام نگاه کنی و نظری بدهی؟
  2. من تازه ساختن یک قفسه کتاب جدید را به پایان رساندم و از آنجایی که شما نجار ماهری هستید، قبل از اینکه آن را نصب کنم، می‌توانید نگاهی به آن بیندازید؟

این دو مثال چه فرقی با هم دارند؟ در مثال اول به نظر می‌رسد که شما از شخص می‌خواهید کاری را که انجام می‌دهد متوقف کند و به شما کمک کند، در حالی که در مثال دوم، تخصص او را تأیید می‌کنید و حس خوبی به او القا می‌کنید.

 

3- از احساس گناه و عذاب وجدان دادن به طرف مقابل دوری کنید

ممکن است از شخصی که در گذشته کارهایی را برای او انجام داده‌اید چیزی بخواهید. به یاد داشته باشید تا زمانی که صریحاً گفته نشده باشد که آن فرد، چیزی به شما بدهکار است، او مجبور نیست لطف شما را جبران کند!

شاید بهتر باشد اینگونه فکر نکنید که چون قبلاً لطفی در حق او کرده‌اید، او به شما مدیون است! اگر هم درخواستی از او دارید، کمکی که در گذشته به او کرده‌اید را به یادش نیاورید. او بهتر از شما یادش مانده؛ خیالتان راحت!

 

4- موقع درخواست، از خط قرمزها عبور نکنید

اگر با یک پزشک دوست هستید، ممکن است یک سؤال سریع بدون گرفتن وقت از او بپرسید، با این حال، نباید انتظار داشته باشید چون دوستتان پزشک است، وظیفه دارد هر زمان که شما خواستید، وضعیت شما را بررسی کرده و برایتان وقت معاینه و درمان بگذارد!

در این صورت، نه تنها درخواست شما جنبه سواستفاده پیدا می‌کند، بلکه از مرزهای قرمز اخلاقی هم عبور کرده‌اید! اگر چنین نیازی داشتید، سعی کنید حق ویزیت را کامل پرداخت کنید، حتی اگر طرف مقابل قبول نکرد، اصرار کنید و در نهایت سعی کنید این لطفش را جبران کنید.

 

5- احترام خود را نشان دهید!

برای اینکه یاد بگیریم چطور درخواست کنید، وقتی از کسی که به او احترام می‌گذارید درخواستی دارید و لطفی می‌خواهید، به آن شخص بگویید که به همین دلیل است که به سراغ او می‌آیید. این ممکن است برای یک توصیه نامه یا یک تأیید باشد (مثلاً از مدیرتان). ممکن است چیزی شبیه این بگویید: از آنجایی که شما در این زمینه بسیار مورد احترام هستید، توصیه شما برای من اهمیت زیادی دارد.

 

6- از لطف‌های یک طرفه دائمی خودداری کنید

 

مهارت درخواست کردن از دیگران | از لطف‌های یک طرفه دائمی خودداری کنید - چطور درخواست کنیم؟

ممکن است شخص مقابل، از شما انتظار نداشته باشد که بلافاصله پس از انجام یک لطف در حق شما، آن را جبران کنید. با این حال، اگر بارها و بارها بدون جبران الطاف طرف مقابل، درخواست کنید، ممکن است شخص مقابل، دیگر راغب به پاسخ به درخواست‌های شما نباشد و درخواست شما را سواستقاده تلقی کند.

سعی کنید قبل از درخواست چیز دیگری، لطفی هم شما در حق او کنید. در غیر این صورت، شما به عنوان یک فرد دائماً نیازمند و کسی که فقط وقتی نیاز دارد، به آن فرد مراجعه می‌کند، به نظر خواهید رسید.

 

7- شخصی باشید اما رک و صریح!

اگر درخواست خود را از طریق نامه یا ایمیل یا هر روش دیگری ارسال می‌کنید، نام شخص را خطاب کنید، به او بگویید که چه می‌خواهید، دلیل درخواست خود را بیان کنید، تمام حقایق را ارائه دهید و اگر در مدت معینی به این کمکی که درخواستش می‌کنید، نیاز دارید، به آنها اطلاع دهید.

ضمناً تلاش کنید همیشه با سپاسگزاری و قدرشناسی، سخنان و درخواست‌هایتان را به پایان برسانید. با کلمات محبت آمیز، درخواست‌هایتان محترمانه‌تر به نظر می‌رسند و احتمال اجابت بیشتری خواهند داشت!

 

8- از نه شنیدن غافلگیر و ناراحت نشوید!

اگر کسی درخواستتان را رد کرد، واقعاً لزومی ندارد ناراحت و یا غافلگیر شوید. آن‌ها ممکن است سرشان آن‌قدر شلوغ باشد که نتوانند از کودک شما نگهداری کنند و یا ممکن است کفگیرشان آنقدر ته دیگ خورده است که نتوانند درخواست مالی شما را قبول کنند.

اگر کسی درخواستتان را رد کرد، تشکر کنید و و به خواسته‌های آنها احترام بگذارید. نه گفتن آنها را دلیل بر دشمنی، ناراحتی یا موارد شخصی نگذارید. این نکته مهمی در مورد اینکه چطور درخواست کنیم است.

 

9- به فرد فرصتی برای نه گفتن بدهید

هنگامی که درخواست لطفی می‌کنید، ایده خوبی است که چیزی مانند این را اضافه کنید: “من متوجه می‌شوم اگر اکنون نمی‌توانید این کار را انجام دهید” یا “لطفاً احساس وظیفه نکنید، اگر برای قبول درخواستم راحت نیستید!” و یا “بی تعارف و رودربایستی، در مورد درخواستم فکر کنید!” و یا “لطفاً تعهدی برای خودتان احساس نکنید، اگر نمی‌توانید، درخواستم را رد کنید. بدون شک درکتان خواهم کرد!”

 

10- قدردانی خودتان را همواره نشان دهید

بعد از اینکه شخص لطف کرد و به درخواستی که از او کردید پاسخ مثبت داد، حتماً برایش پیغامی مبنی بر تشکر بگذارید. به او بگویید که چقدر از این لطف قدردانی می‌کنید و به آنها یادآوری کنید که دوست دارید در آینده در ازای آن کاری برایشان انجام یا لطفشان را جبران کنید. اگر لطفی در قبال اعطای شما وجود ندارد، می‌توانید یک هدیه تشکر نیز بفرستید. همچنین می‌توانید هدیه‌ای برای تشکر از او، تهیه کرده و در موقعی مناسب به او بدهید.

 

11- برای دیگران احسان و فداکاری کنید

نکته بعدی در مورد اینکه چگونه درخواست خود را بیان کنیم این است که دیگران را دوست داشته باشیم. اگر عادت به کمک کردن به دیگران دارید، به احتمال زیاد آنها می‌خواهند کاری برایتان انجام دهند. با این حال، انتظار چیزی در مقابل کاری که برای دیگران انجام می‌دهید، نداشته باشید، وگرنه ممکن است ناامید شوید. زمانی که به دیگران کمک می‌کنید همیشه لطف و متانت خود را نشان دهید.

 

برای اینکه یاد بگیریم چطور از دیگران درخواست کنیم؟ لطفا فایل صوتی زیر را هم گوش کنید:

دانلود فایل صوتی

 

چطور از جواب نه شنیدن در مقابل درخواستمان، ناراحت نشویم؟

 

چطور از جواب نه شنیدن در مقابل درخواستمان، ناراحت نشویم؟ چطور درخواست کنیم؟

تا اینجا فهمیدیم که چطور درخواست کنیم و درخواستمان ره به شکل شفاف بیان کنیم!

در این قسمت از مقاله، می‌خواهیم سراغ موضوع دیگری برویم!

برای همه ما مشکل است که در مقابل درخواستی که از دیگران داریم، نه بشنویم. مقالات زیادی در مورد نحوه نه گفتن خوانده‌ایم، اما آیا می‌دانید وقتی نه می‌شنوید، چگونه ناراحت نشوید؟

 

1. برای رشدتان از آن استفاده کنید!

با هر بار نه شنیدن، باید محکم‌تر و استوارتر از قبل شوید. باید یاد بگیرید که از نه شنیدن نترسید و مهم‌تر از آن، از آن ناراحت نشوید بسیاری از افراد موفق، برای این موفق شده‌اند که نه های زیادی شنیده‌اند و درخواست‌هایشان بی‌جواب مانده، اما ناامید نشده و به دنبال راه بعدی رفته‌اند. با هر بار نه شنیدن، به سراغ راه بعدی بروید و با خود بگویید: “خب این درخواستم رد شد، قدم بعدی چیست؟”

 

2. بدانید که نه گفتن، حق هرکسی است!

این را بدانید که ناراحت شدن شما توجیهی ندارد. این حق دیگران است که وقتی از آن‌ها درخواست می‌کنید، به درخواستتان جواب رد بدهند. همان‌طور که شما حق دارید در پاسخ به خواسته دیگران، جواب رد بدهید!

 

3. با این کار، با نظرات دیگران آشنا می‌شوید!

جواب رد به درخواست شما، یک راه برای ارتباط با نفر بعدی است! جواب نه، به منزله رد شدن شخصیت شما نیست و صرفاً درخواستی که کرده‌اید رد شده! اعتمادبه‌نفستان را بالا برده و همیشه درصدی احتمال برای رد شدن درخواستتان در نظر بگیرید.

 

4. رد شدن درخواستی که کرده‌اید، به بازبینی اهدافتان کمک می‌کند

ممکن است اهداف اشتباهی را برای خود انتخاب کرده باشید و شاید هم در مسیر دیگری، بهتر عمل می‌کردید! بنابراین اگر درخواستی کرده‌اید و رد شده، وقت آن است که اهدافتان را مورد بازبینی مجدد قرار دهید و از صحت و کارایی آن مطمئن شوید!

 

5. به کاهش لجاجت و افزایش فروتنی شما کمک می‌کند

ممکن است بارها بعدازاینکه درخواستی مطرح کردید، دست رد را بر روی سینه خود احساس کنید! اینکه چه برخوردی دارید، می‌تواند میزان لجاجت یا وسواستان را نشان دهد. هم نباید زود ناامید و ناراحت شوید و هم نباید فروتنی‌تان را فراموش کنید. با هر بار نه شنیدن از درخواستی که داشته‌اید، میزان فروتنی‌تان را بیشتر کنید و به این بیندیشید که این یک چیز طبیعی است!

 

6. می‌تواند خلاقیتتان را زیادتر کند

وقتی از یک روش خاص به جواب نرسید، به راه‌های دیگر می‌اندیشید! همین تهدید، به یک فرصت مطلوب برای افزایش خلاقیت شما تبدیل می‌شود! بسیاری از نوآوری‌ها در محدودیت‌ها به وجود آمده‌اند. البته این موضوع از زاویه‌ای دیگر هم قابل‌بررسی است. مثلاً اگر شخص نزدیک به شما حرف‌هایتان را نمی‌پذیرد، از راه‌های دیگر و با خلاقیت و کسب مهارت او را متوجه دیدگاه خود کنید.

 

سخن پایانی

در مقاله چطور درخواست کنیم یاد گرفتیم که درخواست کردن آدابی دارد؛ اگر این آداب و نکات را رعایت کنیم، طبیعتاً احتمال قبول درخواست‌هایمان از طرف دیگران، بیشتر می‌شود. در این مقاله تلاش کردیم نحوه بیان درخواست را توضیح داده و ضمن بیان نکاتی پر اهمیت، کاری کنیم که درخواست‌هایتان پذیرفتنی‌تر به نظر برسند. در انتهای مقاله چگونه درخواست خود را بیان کنیم هم روش‌هایی بیان کردیم تا شنیدن پاسخ نه برای درخواست‌هایتان را برای شما ساده‌تر کند. حالا می‌توانید در قسمت کامنت‌ها، نظرتان را برایمان بنویسید!

 

منابع:

  1. www.thespruce.com
  2. www.scienceofpeople.com

 

چطور درخواست قاطعانه و محترمانه را یاد بگیریم؟

در دوره فوق العاده کاربردی شهامت، به شما علاوه بر اینکه یاد بدهیم چطور جلو خوردن حقتان توسط دیگران را بگیرید و خجالتی نباشید، یادتان می‌دهیم که چطور به بهترین شکل ممکن از دیگران درخواست کنید! تا به حال بیش از 15 هزار نفر در این دوره شرکت کرده‌اند…!

روی تصویر زیر بزنید و بیشتر بخوانید:دوره شهامت و رفع خجالت | چطور درخواست کنیم؟

فرزانه جعفری

فرزانه جعفری

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۴ دیدگاه دربارهٔ «چطور درخواست کنیم؟ ۱۱ قدم برای افزایش مهارت نحوه بیان درخواست»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    چقدر خوب که محتوای آموزشی دنبال می کنید.
    در متن مقاله به راهکارهایی در این خصوص اشاره داشته که براتون کاربردی خواهد بود.
    امیدورایم براتون مفید باشه…
    بیشتر ازیک نفر بمانید.

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید.
    در صورت ارتباط با ما از طریق شماره زیر در ساعات کاری ( شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۸:۰۰ ) می توانید با ما در ارتباط باشید.
    ۰۲۱۹۱۰۹۰۹۰۸
    بیشتر ازیک نفر…

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    ممنون که همراهمون هستید و دغدغه آموزش و یادگیری دارید؛ همراهیتون باعث افتخارمون هست…
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا