سخنرانی استیو جابز ؛ چند درس کوتاه و مفید

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

قبل از اینکه درس هایی از سخنرانی استیو جابز یاد بگیریم, زندگینامه استیو جابز را از لینک زیر بخوانید:

در این مقاله می‌خواهیم چند درس از سخنرانی استیو جابز به شما بدهیم که هر سخنرانی باید آنها را بداند.

استیو-جابز

با استیو جابز که آشنا هستید؟

اغراق نیست اگر بگوییم استیو جابز یکی از تاثیرگذارترین مردان تاریخ بود. شخصیت کاریزماتیک و منحصر به فرد او الهام بخش افراد زیادی در سراسر جهان است. البته که در مورد زندگینامه استیو جابز نمی‌خواهیم سخنی بگوییم.
حتماً می دانید که او بنیانگذار شرکت بزرگ اپل بود.
ایده‌هایش را در گاراژ کوچک و محقرش اجرایی کرد و استارت یک کسب و کار ده‌ها میلیارد دلاری را همان جا زد. اکنون اپل از ثروتمندترین شرکت‌های دنیاست. آقای جابز یک پیشرو و پیشگام در دنیای مدرن و قرن بیست و یکم بود.

جمله معروف استیو جابز این است:

«نوع معرفی و ارائه هر محصول، اهمیت آن را نشان می‌دهد…»

هدف ما در این نوشته نه آموزش سخنرانی است و نه معرفی آقای جابز. تنها می‌خواهیم ببینیم که استیو جابز چه درس‌هایی به ما می‌دهد که در میان خیل بزرگ جمعیت صحبت کنیم.
نقل قول‌ها و سخنان استیو جابز به عنوان بخشی از میراث او به یادگار مانده است. سخنانی که برخی از آنها کمی ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد، اما با نگاه عمیق‌تر، زوایای پنهان آنها آشکار می‌شود:

درس اول سخنرانی‌های استیو جابز: جزئیات را ببین!

آقای-جابز

استیو جابز در بخشی از یکی از سخنرانی‌هایش می‌گوید:
طراحی، یک کلمه خنده‌دار است. برخی افراد فکر می‌کنند طراحی به معنای آن است که «محصول، چگونه به نظر می‌رسد.»
البته اگر بیشتر دقت کنید، طراحی شاید همین معنی را بدهد، اما طراحی ما برای «مک» آن چیزی نبود که همه انتظارش را داشتند. در وهله اول، ما بر روی کارایی صحیح مک کارهای فوق العاده ای کردیم؛ اما در حقیقت ما می‌خواستیم کسانی که از مک استفاده می‌کنند، نه مثل یک ژله که سریعاً آن را قورت می‌دهند، بلکه آن را واقعاً درک کنند، به خوبی بجوند و دقیقاً بدانند که چه لذت‌هایی در پس طراحی این محصول، گنجانده شده است. اغلب مردم وقت ندارند تا اط نوع طراحی و ریزه کاری‌های محصولات سر در بیاورند؛ اما ما این حس را به آنها هدیه خواهیم داد.

نکته این بخش این است:
یک ارائه خوب، یک ارائه واقعاً خوب، تلاش می‌خواهد و زمان می‌برد. شما باید مطالب، نحوه ارتباط و گره خوردن آن با مخاطبین و مهم‌ترین چرایی آن را درک کنید. در این تکه سخنرانی استیو جابز، نه به کاربردهای مک؛ بلکه به نوع طراحی و زحمتی که در پس آن کشیده شده است، اشاره شده است.
او به ریزه کاری‌ها اشاره می‌کند و به صورت پنهان از مخاطبین می‌خواهد که مک را مثل یک ژله قورت ندهند، بلکه آن را به خوبی بجوند و با زیر و بم‌هایش آشنا شوند.

درس دوم سخنرانی استیو جابز: چرا مشتریان به ما پول می‌دهند؟

رییس-اپل

چیزی که مشتریان ما برایش پول می‌دهند، این است که جزئیات زیادی به آنها هدیه دهیم. آن‌ها می‌خواهند زندگی‌شان آسان‌تر و لذت بخش تر شود. وظیفه ما این است که در قبال پولی که می‌گیریم، واقعاً خوب کار کنیم…!
نکته این بخش:
دو درس از این بخش می‌توانیم بگیریم:
درس اول: شما باید به شدت بر کیفیت محصولاتتان کار کنید تا جنسی با بالاترین استاندارد به مخاطب بدهید. به این ترتیب می‌توانید روی جزئیات آن مانور دهید.
درس دوم: شما باید همه جزئیات را به مخاطبین یادآور شوید تا درک کنند برای چه به شما پول داده‌اند و چرا باید نهایت لذت را از محصول شما ببرند.

درس سوم از سخنرانی استیو جابز: مختصر و مفید صحبت کن!

استیو-جابز

استیو جابز سخنرانی‌های خاصی برگزار می‌کرد و ساختار سخن و فن بیان او همواره برای مخاطبان شناخته شده بود. هنوز هم هنوز هم کسانی که از طرفداران این مخترع محبوب هستند می‌توانند ساختار و لحن بیان او را از سایر سخنرانان تشخیص دهند.
او پیچیده‌ترین محصولات و جزئیات آنها را در خلاصه‌ترین شکل ممکن بیان می‌کرد. تکنیک اصلی او «ساده سازی محتوا» بود. محصولات شرکت او همیشه جزو اولین‌ها بودند؛ بنابراین آقای جابز کار سختی برای معرفی آنها داشت؛ اما او می‌توانست به خوبی محصولاتش را ساده سازی و برای عموم تعریف می‌کرد.
مثلاً به جای اینکه بر پیچیدگی‌های آن تاکید کند، بر کارایی‌ای که برای مخاطبین دارد تاکید می‌کرد. از راحتی، از آسانی و از سهل شدن زندگی.

درس چهارم از سخنرانی استیو جابز: الهام بخش حرف می‌زد

رییس-اپل

آقای جابز علاوه بر توضیحات علمی و مربوط به کسب و کار، انگیزه و انرژی را به سخنرانی‌هایش وارد می‌کرد. مثلاً در یک سخنرانی در دانشگاه استنفورد، در مورد مرگ به قدری زیبا سخنرانی کرد که سخنرانی‌اش به یکی از زیباترین و الهام بخش ترین سخنرانی‌های تاریخ تبدیل شد. این سخنرانی را ببینید:

درس پنجم از سخنرانی استیو جابز: از همان ابتدای جلسه، یک ارتباط شخصی و احساسی با مخاطبان برقرار کن!

اگر چه هدف جابز از برگزاری جلسات معرفی محصول، فروش یک تکنولوژی بود، اما او همیشه سخنرانی‌هایش را با یک رابطه احساسی با حضار شروع می‌کرد. این رابطه، یک حالت همدلی به وجود می‌آورد که انگیزه‌ای می‌شود برای مخاطبان که پذیرش بهتری نسبت به آنچه شما می‌خواهید ارائه کنید، داشته باشند.
یک راه بسیار مؤثر در جلب توجه مشتریان احتمالی و درگیر کردن فکر آنان با محصول و یا خدمات شما تصویر سازی ذهنی و القای این تصویر به مخاطبان است. روش استیو جابز را برای ایجاد این تصویر ذهنی، قصه گویی بود. او برای مخاطبانش مثال‌های واقعی را به نمایش می‌گذاشت.

استیو-جابز

درس ششم از سخنرانی استیو جابز: مخاطب را بر روی خودت میخکوب کن

به جای اسلایدها کاری کنید که مخاطبین بر روی شما میخکوب شوند. مخاطبین نیامده اند اسلاید ببینند. اگرچه اسلاید برای فهم بهتر مطالب به شدت تاثیرگذار است، اما اگر هدف از ارائه شما، نمایش اسلاید باشد، این کار را تنها با اینترنت هم می‌شود انجام داد یا حتی می‌شود برای مخاطبین ارسالشان کرد.
مخاطبان شما، آمده‌اند تا به شما نگاه کنند و به حرف‌هایتان گوش دهند. پس تمرکزشان را بر روی خودتان نگه دارید. برای این کار می‌توانید یک اسلاید خالی در میان اسلایدها قرار دهید تا مخاطب مجبور شود به شما نگاه کند. استیو جابز اغلب اینکار را می‌کرد تا توجه حضار را در جایی که می‌خواست به خودش جلب نماید.

 

چگونه سخنران انگیزشی شویم؟ + 10 نکته مهم

 

درس هفتم از سخنرانی استیو جابز: صدبار تمرین کن و مسلط شو

باید طوری محتوای سخنرانی‌تان را بلد باشید که به راحتی بدون هر گونه ابزار تصویری، آن را بتوانید ارائه کنید. تسلط بر محتوای ارائه، یکی از اجزای اصلی یک ارائه خوب است.
وسواس استیو جابز در دقت و تمرکز خیلی زیاد بر نکته به نکته و حتی لحظه به لحظه ارائه‌اش در تمرین‌های قبل از ارائه اصلی، شهره‌ی همه‌ی همکارانش بوده است. ریشه فکری این مطلب در مانیفست 3 مرحله‌ای بازاریابی شرکت اپل جا دارد. بر اساس سومین مرحله از این 3 روش بازایابی: «اپل همواره باید آگاه باشد که کمپانی و محصولاتشان از روی ظاهرشان، مورد قضاوت قرار می‌گیرند.»
برخی دیگر از سخنرانان ترجیح می‌دهند کمی هم بداهه گویی داشته باشند و خود را مقید به کلمات و جملات از پیش تعیین شده نکنند. به هر روشی که تمایل دارید مطالبتان را ارائه کنید، تسلط بر محتوای سخنرانی، به شما کمک خواهد کرد تا با آرامش، دقت و شفافیت، سخنرانی کنید.

 

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا