اصطلاحات بازاریابی دیجیتال؛ همه آنچه میخواهید!

سرفصل های مهم این مقاله

 اصطلاحات بازاریابی دیجیتال؛ همه آنچه میخواهید!

نرخ تبدیل، نرخ پرش، سئو سایت، ROI و… اینها فقط تعداد کمی از اصطلاحات بازاریابی دیجیتال هستند که به محض ورود به به این دنیای گسترده باید با آنها سروکله بزنید. چه بسا افرادی که در زمان آشنایی‌شان با این علم و مهارت پولساز به دلیل برخورد با همین کلمات ترسناک و خشک، بیخیال ماجرا شده و بیخیال ادامه دادن مسیر شده‌اند.

در این مقاله می‌خواهم اصطلاحات رایج بازاریابی دیجیتال را به شما معرفی کنم. تمامی سعیم را می‌کنم که در زمان معرفی هر واژه به کمک مثال، کلمات ساده و حتی در صورت نیاز داستان (!) همه آنها را به ساده‌ترین شکل ممکن یاد بگیرید.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال)

اگر بخواهم یک لیست دقیق از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ به شما بدهم، شاید نیاز به جمع آوری بیشتر از 200 کلمه و عبارت داشته باشم. مطمئنا خواندن همه این عبارت‌ها برای شما بیشتر از چند روز زمان می‌برد. بنابراین با توجه به تجربه‌ای که خودم 4 سال پیش برای آشنایی با دنیای بازاریابی دیجیتال داشتم؛ تصمیم گرفتم در این مقاله پراستفاده‌ترین عبارت‌ها و کلمات دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کنم.

قول می‌دهم با فهمیدن عبارات درون این متن، می‌توانید به راحتی 80 درصد از متون تخصصی در دنیای بازاریابی آنلاین را درک کنید. در ضمن اگر در مورد هر کدام سوالی داشتید، در بخش نظرات سوالاتتان را جواب می‌دهم.

A/B TEST

شاید باورتان نشود اما گاها در یک صفحه محصول اینترنتی، رنگ تیره‌تر دکمه خرید می‌تواند باعث افزایش فروش شود! بنابراین بازاریابان دیجیتال برای اینکه بتوانند بهترین بازخورد را از یک صفحه سایت یا حتی یک صفحه ایمیل بگیرند، ترجیح می‌دهند به جای نظر خودشان به نظر کاربران اعتماد کنند. به همین دلیل از A/B test کمک می‌گیرند.

در این فرآیند یک یا چند صفحه مشابه که تفاوت‌های جزئی دارند در برابر تعدادی از مخاطبان مقایسه می‌شوند تا مشخص شود کدام صفحه بازخورد نهایی بهتری دارد. مثلا در صفحه اول متنی با زبان ادبی نوشته می‌شود و در صفحه دوم متنی با زبان گفتار. سپس این دو صفحه هر کدام به شکل جداگانه در مقابل 100 بازدیدکننده قرار می‌گیرد. به این ترتیب صفحه‌ای که فروش محصول بیشتری داشت، به عنوان صفحه اصلی انتخاب خواهد شد.

AD NETWORK یا شبکه‌های تبلیغاتی

 وب سایت ما که با نام «بیشتر از یک نفر» می‌شناسیدش، در ماه گذشته نزدیک به چند صد میلیون تومان صرفا برای تبلیغات در سایت‌های پربازدید هزینه کرد. مثلا دوره حرفه‌ای وب سایت ما، در بیشتر از 10 سایت پربازدید خبری و غیر خبری تبلیغ می‌شد. نکته اینجاست که ما برای خرید تبلیغات از این سایت‌ها، نمی‌توانیم به صورت مستقیم به سراغشان برویم.

بلکه ترجیح می‌دهیم یک شرکت واسط میان ما باشد تا علاوه بر سازماندهی تبلیغاتمان، مقدار زیادی از زحماتمان را هم به دوش بگیرد. در اصل شرکت‌های واسط تبلیغاتی که بین رسانه‌های ناشر تبلیغات و مشتری قرار می‌گیرند، همان AD NETWORK‌ ها هستند.

ADWORDS یا google ads

احتمالا بارها شده عبارتی را در گوگل جستجو کرده و با سایت‌هایی در ابتدا یا انتهای صفحه روبرو شوید که یک آیکون زردرنگ با متن “AD یا تبلیغات” در کنارشان وجود داشته باشد. چیزی مثل تصویر پایین:

در اصل اینها وب سایت‌هایی هستند که از سیستم تبلیغاتی گوگل یا همون گوگل ادوردز (google ads) استفاده کرده و با پرداخت هزینه به این شرکت، در عبارت‌های مورد نظرشان به صفحه اول و در مقابل دید کاربر رسیده‌اند.

Affiliate Marketing

همکاری در فروش یا بازاریابی اشتراکی یکی از راهکارها برای افزایش فروش یک مجموعه و مخصوصا وب سایت‌های فروشگاهی است. به عنوان مثال سایت AMAZON که بزرگترین وب سایت فروشگاهی دنیاست، به شما اجازه می‌دهد از طریق سیستم همکاری در فروش، با آنها همکاری کنید.

در این همکاری شما می‌توانید لینک مخصوص هر محصول که برای شخص شما ساخته می‌شود را در اختیار مخاطبان سایت، شبکه اجتماعی یا حتی دوستانتان قرار بدهید. در صورتی که هر کدام از آنها از وب سایت خرید کنند، پورسانت از قبل تعیین شده‌ای از طرف آمازون به حساب شما واریز می‌شود.

ALEXA

خود واژه الکسا به وب سایت الکسا اشاره دارد اما در ایران اغلب ما واژه “رتبه الکسا” را استفاده می‌کنیم که مفهوم دیگر دارد. سایت الکسا یکی از وب سایت‌های زیرمجموعه آمازون بوده و تخصص اصلی آن، آموزش‌های مربوط به مدیریت سایت و بهینه سازی است. دو خدمت اصلی شناخته شده این سایت عبارتند از:

ابزار بررسی سئو الکسا: این ابزار به صاحبان سایت‌ها در شناخت بهتر قدرت سئو رقبا کمک می‌کند. (در ادامه در مورد سئو صحبت می‌کنم.)

ابزار رتبه دهی الکسا: این ابزار به صورت رایگان تمامی وب سایت‌های سطح وب را رتبه‌دهی می‌کند. هرچه عدد رتبه وب سایت شما پایین‌تر باشد، نشان دهنده اعتبار و بازدید بیشتر سایتتان است.

به عنوان نمونه سایت ورزش3 یکی از معتبرترین سایت‌های ایرانی است که اغلب رتبه‌ الکسایی بین 2 تا 4 ایران را دارد. همینطور سایت بیشترازیک در حال حاضر رتبه زیر 300 ایران را دارد. البته در مقاله کامل الکسا چیست در مورد روش‌های تقلب در رتبه الکسا و دلایل بی اعتبار بودن آن توضیحاتی دادم.

ALT TEXT

متن آلت یا متن جایگزین، متن کوتاهی است که در کدهای تصاویر سایت نوشته می‌شود. در اصل زمانی که تصویر یا تصاویر یک صفحه در وب به دلیلی مثل اینترنت کند یا خراب بودن فایل خود عکس به کاربر نمایش داده نشود، متن جایگزینش به نمایش در می‌آید. علاوه بر این گوگل زمانی که قصد خواندن متن صفحات برای نابینایان را دارد، از این متن کمک می‌گیرد. نوشتن متن جایگزین هر تصویر به دست نویسنده مطلب یا مدیر سایت انجام می‌شود و کاربران کنترلی روی آن ندارند.

API

این واژه در اصل مربوط به دنیای برنامه نویسی است اما با توجه به کاربردش، مجبورم به صورت قاچاقی آن را در میان اصطلاحات رایج بازاریابی دیجیتال هم جای بدهم. API یک رابط برنامه نویسی است که قابلیت‌های مختلف سایت و نرم افزارها را به هم متصل می‌کند.

مثلا اینکه در صفحه تماس با ما از نقشه گوگل استفاده می‌کنیم، در اصل به کمک APIهای نرم افزار GOOGLE MAP انجام شده. یا اینکه ما می‌توانیم بعد از ثبت نام در سیستم جملات انگیزشی به شما جملات جذاب و انگیزشی را به صورت پیامکی ارسال کنیم، با کمک APIهای سامانه پیامکی انجام شده که به سایت متصلش کرده‌ایم.

Anchor Text

انکر تکست به معنای متنِ یک لینک است. به عنوان نمونه من در اینجا به مقاله بازاریابی سبز چیست لینک می‌دهم. در اصل متن آبی رنگ شده، همان متن لینک‌دار یا انکرتکست است. اگر به جای بازاریابی سبز چیست حتی از یک نقطه لینک‌دار استفاده می‌کردم، انکرتکست من همان نقطه بود.

Authority

آتوریتی به معنای اعتبار است. اغلب واژه آتوریتی در دنیای بهینه سازی سایت و موتورهای جستجو استفاده شده و اشاره به میزان اعتباری دارد که موتور جستجویی مثل گوگل برای سایت شما قائل می‌شود.

B2B

B2B مخفف شده واژه Business TO business است. این عبارت به کسب و کارهایی اشاره دارد که مشتریان اصلی آنها کسب و کارها هستند. به عنوان نمونه شرکت‌هایی که در حال ارائه خدمات منابع انسانی به شرکت‌های دیگر هستند؛ یا شرکت‌های طراحی سایت که اغلب مشتریانشان را کسب و کارها تشکیل می‌دهند.

B2C

دقیقا نقطه مقابل اصطلاح قبلی، کلمه مخفف شده B2C یا همان واژه Business To Consumer است. این واژه هم اشاره به کسب و کارهایی دارد که به صورت مستقیم با مشتریان نهایی محصول سر و کار دارند. مثلا یک فروشگاه مواد غذایی چنین کسب و کاری است.

Backlink

بک لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که از یک سایت به سایت دیگر داده می‌شوند. به عنوان مثال اگر من در این صفحه یک لینک به سایت شخصی آقای بهرامپور (موسس مجموعه بیشتر از یک نفر) بدهم، در اصل این یک بک لینک برای آن سایت محسوب می‌شود. اما اگر این لینک به یکی دیگر از صفحات سایت بیشترازیک باشد؛ دیگر نامش بک لینک نیست.

Back-End

در حال حاضر شما در حال دیدن ظاهر وب سایت ما (front end) هستید. اما اینکه بتوانید روی یک لینک کلیک کرده و به صفحه دیگری بروید، در سایت ثبت نام کنید، در بخش ماجراهای من یک مقاله بنویسید و… اینها همه به کمک کدنویسی‌هایی است که در بخش غیر قابل مشاهده سایت انجام شده. این بخش که فقط توسط برنامه نویس و مدیر سایت قابل مشاهده است؛ بک اِند نام دارد

SEO

SEO یا سئو به معنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است. در اصل اینکه شما در گوگل واژه آموزش فن بیان را جستجو می‌کنید و سایت بیشترازیک را در نتیجه اول می‌بینید، شانسی نیست؛ بلکه به سئو بستگی دارد. سئو از حدود 200 فاکتور مختلف تشکیل شده و موتور جستجو دائما نحوه و کیفیت پیاده سازی این فاکتورها روی سایت شما را بررسی کرده و تصمیم می‌گیرد که در کدام کلمه چه رتبه‌ای به سایتتان بدهد. چند تا از فاکتورهای seo عبارتند از: سرعت سایت، زیبایی سایت، وجود محتوای مفید در آن و…

مقاله کامل و مرتبط با این اصطلاح

سئو چیست؟ با 0 تا 100 سئو آشنا شوید!

WHITE HAT SEO

موتور جستجویی مثل گوگل، برای اینکه بتواند وب سایت‌های واقعا معتبر را پیدا کرده به صفحات اول بیاورد، یک سری قوانین تعیین کرده است. مثلا اینکه حتما محتوای شما مفید و کاربردی باشد و… پایبند بودن به این قوانین سئو در سایت به معنای پایبند بودن به سئو کلاه سفید یا همان سئو قانونی است.

Black Hat SEO

در مقابل سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه قرار دارد. در این روش سئوکار یا مدیر سایت سعی می‌کند از قوانین پیروی نکرده و با انجام یک سری تکنیک‌ها و دور زدن قوانین اصلی، سریع‌تر و با هزینه کمتر به نتیجه دلخواهش که همان نتایج اول گوگل است، برسد.

SEM

SEM به معنای بازاریابی برای موتورهای جستجو است. به طور کلی 2 روش در SEM وجود دارد؛ روش اول همان SEO که بالاتر در موردش گفتم و روش بعدی تبلیغات کلیکی مثل تبلیغات گوگل ادز.

BLOG

بلاگ یا وبلاگ یکی از پربحث‌ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ در ایران است. تا چند سال پیش وبلاگ صرفا به سایت‌های کوچکی گفته می‌شد که سیستم‌های وبلاگ‌دهی رایگان مثل بلاگفا به مخاطبان می‌دادند. اما امروز واژه وبلاگ به بخشی از سایت شما اشاره دارد که مقالاتتان را روی آن قرار می‌دهید.

برند

در ایران خیلی‌ها هنوز واژه برند را با لوگو سایت اشتباه گرفته‌اند. در اصل برند به کسب و کار شما و شناختی که کاربر از آن دارد اشاره می‌کند. به قول استیو جابز:

برند صحبتی است که در یک اتاق در مورد شما می‌شود؛ زمانی که خودتان در اتاق نیستید!

Brand awareness یا آگاهی از برند

آگاهی از برند یعنی میزان آگاهی و شناختی که مخاطبان هدف یک کسب و کار از آن دارند. خیلی از تبلیغات تلویزیونی و… صرفا با هدف افزایش آگاهی از برند انجام می‌شود زیرا این موضوع تاثیر زیادی روی انتخاب مخاطب در زمان خرید دارد. مثلا زمانی که شما تبلیغ رب تبرک را در تلویزیون می‌بینید، به دلیل آگاهی نسبت به نام آن، در زمان خرید یک رب به احتمال زیادتر سراغ رب تبرک می‌روید تا برندی که شناختی از آن ندارید.

برندینگ

برندینگ کارها و فعالیت‌هایی است که یک شرکت برای شناخته‌تر شدن برندش میان مخاطبان انجام می‌دهد. از انتخاب یک لوگو گرفته تا تبلیغات، بازاریابی و…

Breadcrumbs

بردکرامب یا نان ریزه، لینک‌های راهنمایی هستند که اغلب در بخش‌های بالای یک وب سایت قرار می‌گیرد. این لینک‌ها به مخاطب شما کمک میکند تا بهتر مسیر طی شده در سایت را درک کند و بفهمد که الان دقیقا کجای سایت قرار گرفته. لینک‌های بردکرامب مخصوصا برای سایت‌های فروشگاهی به شدت روی تجربه مثبت کاربران تاثیر دارد. برای درک بهتر بردکرامب‌ها به تصویر پایین دقت کنید:

صفحات 404 (ارور 404)

می‌دانم بارها شده در زمان وب گردی به صفحاتی بربخورید که به شما عدد 404 را نمایش می‌دهند. در اصل 404 نماد صفحات حذف شده یا صفحاتی است که اصلا وجود ندارند. بگذارید کمی بهتر توضیح بدهم:

شما الان در حال خواندن مقاله اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ در سایت بیشترازیک هستید. اگر من همین حالا این مقاله را از سایت حذف کنم، در اصل لینک و آدرس این مقاله به یک صفحه 404 تبدیل می‌شود. بنابراین هر کسی که وارد این صفحه از بیشترازیک شود، به یک ارور 404 برخورد می‌کند.

Broken Link یا لینک شکسته

لینک شکسته تمامی لینک‌هایی از سایت شما هستند که به یک صفحه 404 می‌رسند. مثلا در ادامه مثال قبلی اگر من در مقاله بازاریابی چیست، یک لینک به صفحه مقاله اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ بدهم که قبلا حذف شده، کاربر من بعد از کلیک روی لینک وارد صفحه 404 شده؛ پس در اصل این یک لینک شکسته است.

کمپین فروش

به طور کلی کمپین به معنای انجام یک سری کار برای رسیدن به یک هدف خاص است. مثلا کمپین فروش دوره حرفه‌ای در سایت بیشترازیک، تشکیل شده از یک سری اقدام مثل تبلیغات، تولید محتوای متنی، تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی، برگزاری سمینار و… که هدف همه آنها افزایش فروش این دوره است. در دنیای دیجیتال مارکتینگ کمپین‌ها با اهداف مختلفی راه اندازی می‌شوند؛ کمپین بازاریابی، فروش، برندسازی و…

Cache (کشِ سایت)

به محض اینکه وارد وب سایت بیشترازیک شدید، مرورگرتان اقدام به دانلود محتویات صفحه کرد. مثلا محتویات این صفحه که شامل چند عکس، متن و… است به چیزی در حدود 2 مگابایت می‌رسد. اما دفعه بعد که وارد وب سایت ما بشوید، چیزی کمتر از یک چهارم مقدار گفته شده در بالا توسط مرورگرتان دانلود شده و سرعت ورودتان به سایت افزایش پیدا می‌کند. چرا؟

چون به محض دانلود شدن اطلاعات برای اولین بار، مقداری از محتویات صفحه مثل لوگو سایت، تصاویر کناری و… روی مرورگرتان ذخیره شدند. به این شکل در بازدیدهای بعدی نیاز به دانلود دوباره این محتواها ندارید. به این عملِ ذخیره شدن اطلاعات، کش کردن می‌گویند.

CMS

CMS یا سیستم مدیریت محتوا، به صورت خلاصه یک سیستم یا نرم افزار است که در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید وب سایتتان را به کمکش راه اندازی و سپس مدیریت و ویرایش کنید. در اصل CMS به کمک کدهای بک اند نوشته می‌شود. در حال حاضر CMS‌های مختلفی در سطح وب وجود دارند. بعضی از آنها مثل CMS سایت ما به صورت اختصاصی و توسط برنامه نویس‌های خصوصی نوشته شده و برخی دیگر مثل سیستم مدیریت محتوای وردپرس به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

plugin

پلاگین‌ها ابزارهای جانبی هستند که به سیستم مدیریت محتوای شما متصل شده و قابلیت‌های اضافی به آن می‌دهند. مثلا یک پلاگین در وردپرس به اسم smush-it وجود دارد که وظیفه اصلی آن کاهش حجم تصاویر و بهینه سازی آنهاست.

Content

کانتنت یا محتوا، همه آن چیزی است که در سطح وب وجود دارد. همین متن، تصاویر، ویدیوها و صوت‌ها، همه و همه محتوا هستند. اما در ایران اغلب از واژه محتوا برای اشاره به محتوای متنی سایت یا محتوای شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

Conversion

Conversion یا تبدیل یکی از مهم‌ترین اصطلاحات بازاریابی دیجیتال است. به طور کلی زمانی که کاربر در سایت شما به انجام هدف مورد نظرتان تن بدهد، در اصل، تبدیل شده است. مثلا اگر هدف شما از ایجاد یک صفحه محصول خرید کردن کاربر باشد، کاربرِ خریدار در آن صفحه یک کاربرِ تبدیل شده است. یا اگر هدفتان از ساخت یک صفحه دریافت ایمیل مخاطب باشد، مخاطبی که ایمیلش را در آن صفحه به شما می‌دهد، تبدیل شده.

Conversion RATE

در ادامه اصطلاح قبلی، نرخ تبدیل وجود دارد. این عبارت به میزان افرادی اشاره می‌کند که در سایتتان و در صفحات مختلف تبدیل شده‌اند. نرخ تبدیل با عبارت “درصد” اندازه گیری می‌شود. مثلا اگر از هزار بازدید کننده صفحه محصولتان، 10 نفر آن را خرید کرده‌اند؛ در اصل نرخ تبدیل آن صفحه 1 درصد بوده. همینطور عبارت CRO به هر فعالیتی گفته می‌شود که باعث بهینه سازی نرخ تبدیل شود.

Copywriting (تبلیغ نویسی)

در چند اصطلاح بالاتر در مورد محتوا با شما صحبت کردم. تبلیغ نویسی در اصل کمک گرفتن از محتوا برای نوشتن یک صفحه تبلیغاتی یا صفحه محصول است. به عنوان نمونه می‌توانید صفحه محصول دوره شهامت را ببینیند. در این صفحه تمامی تمرکز نویسنده روی این بوده که ویژگی‌های محصول را به مخاطب نشان داده و او را ترغیب به خرید کند.

ppc

نوعی از تبلیغات که در آن در ازای هر بازدید، از شما هزینه دریافت می‌کنند. مثلا تبلیغاتی که در گوگل نمایش داده می‌شود (گوگل ادز) نوعی ppc هستند؛ چون صاحب سایت به ازای هر کلیک کاربر روی سایتش به گوگل پول می‌دهد.

نرم افزار CRM

نرم افزارهای CRM ابزارهایی هستند که به شما در ارتباط بهتر با مشتری کمک می‌کند. مثلا زمانی که یک مشتری با تلفن شرکت شما در بخش پشتیبانی تماس می‌گیرد؛ نیروی شما به کمک CRM روی رایانه خودش اطلاعات دقیق مخاطب از سن تا نام و حتی جزئیات تماس‌های قبلی او را هم مشاهده می‌کند؛ به این ترتیب می‌تواند بهتر از قبل به او خدمات بدهد.

الگوریتم‌های گوگل

گوگل برای بررسی میزان بهینه بودن وب سایت‌ها، نمایش بهترین نتیجه‌ها در نتایج، جریمه کردن سایت‌های خاطی و… از یک سری الگوریتم کمک می‌گیرد. این الگوریتم‌ها که با اسم‌های بامزه‌ای مثل پنگوئن و… نام گذاری شده‌اند، هر کدام یک وظیفه خاص دارند.

Crawler

کراولر یا خزنده‌ها ربات‌هایی هستند که به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تمامی صفحات سطح وب را بررسی کنند. در اصل این ربات‌های مجازی هستند که صفحات وب سایت شما را بررسی کرده و ذخیره می‌کنند تا الگوریتم‌های گوگل به آنها رتبه بدهند.

CTA

CTA یا کال تو اکشن به معنای “اقدام به عمل” است. در واقع هر درخواستی که از کاربر در سطح وب کنید، یک CTA است. مثلا دکمه افزودن به سبد خرید در صفحه محصول یا حتی درخواست من از شما برای کلیک روی لینک و ورود به صفحه مقاله آموزشی فلان، همه یک درخواست یا همان CTA هستند.

Impressions (ایمپرشن)

به تعداد بازدید وب سایت شما در نتایج گوگل، بازدید تبلیغ شما در سطح وب یا اصلا دیده شدن پست شما در اکپسلور اینستاگرام ایمپرشن می‌گویند. دقت کنید که منظور از بازدید، صرفا دیده شدن است و نه کلیک.

CTR

تعداد افرادی که روی لینک سایت شما در نتایج گوگل، تبلیغ سایتتان در فلان سایت یا… کلیک کرده‌اند در مقابل تعداد افرادی که صرفا آن را دیده‌اند؛ (Impressions) نرخ کلیک یا همان CTA نام دارد. مثلا اگر در صفحه اول گوگل 10 هزار نفر صفحه X از وب سایت بیشترازیک را مشاهده کنند اما فقط هزار نفرشان وارد سایت شوند؛ در اصل نرخ کلیک آن صفحه 10 درصد بوده.

Direct Traffic

آن دسته از کاربرانی که به صورت مستقیم وارد وب سایتتان می‌شوند ترافیک مستقیم هستند. در اصل این مخاطبان با وارد کردن لینک سایت در مرورگر وارد وب سایت شما می‌شوند نه از طریق شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات و…

Duplicate Content

محتوای دوپلیکیت، محتوایی از یک سایت است که با محتوای دیگری از همان سایت تکراری تشخیص داده شود. مثلا اگر من در سایت بیشترازیک مقاله‌ای با عنوان آموزش سئو تولید کنم و به جای نوشتن یک محتوای جدید، همان محتوای صفحه سئو چیست را درون آن بگذارم، 2 صفحه دوپلیکیت دارم. البته این مشکل اغلب در سایت‌های فروشگاهی و میان صفحات محصول به وجود می‌آید. یادتان باشد که گوگل نسبت به این صفحات بدبینی زیادی دارد!

Ecommerce

به طور کلی واژه ای‌کامرس به معنای تجارت فروشگاهی در دنیای آنلاین است. البته اغلب این کلمه را برای اشاره به وب سایت‌های فروشگاه استفاده کرده و به آنها سایت ای‌کامرسی می‌گویند. یادتان باشد ای‌کامرس را با ووکامرس که یک پلاگین وردپرسی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی است؛ اشتباه نگیرید.

Email Marketing یا بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یکی از انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال است که در آن، کسب و کار سعی می‌کند به کمک آدرس ایمیل مخاطب، با او یک رابطه پایدار برقرار کرده و گاها هم اقدام به بازاریابی محصولات و خدماتش کند.

Embed

به قرار دادن محتوای یک وب سایت دیگر در سایت خودتان، امبد می‌گویند. مثلا اگر دقت کرده باشید در کنار ویدیوهای سایت آپارات گزینه‌ای به اسم embed وجود دارد. شما به کمک این گزینه و کپی کردن لینک ویدیو، می‌توانید آن را در صفحات سایت خودتان قرار دهید. به این ترتیب کاربر ویدیو را از سایت آپارات ولی در وب سایت شما مشاهده می‌کند.

Engagement یا تعامل

تعامل یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های برای بررسی میزان موفقیت یک پست در سطح وب است و در اصل به میزان درگیری کاربر با پست شما اشاره می‌کند. مثلا تعامل کاربر با پست در وب سایت‌ها با چنین مواردی شناخته می‌شود: تعداد اشتراک گذاری مطلب، تعداد کامنت مطلب و…

external link

اگر من همین حالا یک لینک به وب سایتی دیگر در سطح وب از همین مقاله بدهم، آن یک اکسترنال لینک است. مثلا لینک‌هایی که سایت ویکی پدیا از وب سایت خودش به سایت‌های منابع مطالبش می‌دهد، برای ویکی پدیا اکسترنال لینک هستند.

Inbound Link

بار دیگر به مثالی که در مورد اکسترنال لینک زدم دقت کنید. در اصل لینکی که به وب سایت x از طرف ویکی پدیا داده شده، برای خود سایت x یک اینباند لینک محسوب می‌شود. بنابراین Inbound لینک‌هایی است که از وب سایت دیگران به سایت شما داده می‌شود.

internal link

همه لینک‌هایی که از یک وب سایت به صفحات خودش داده می‌شود، لینک‌های داخلی یا اینترنال هستند. مثلا لینکی که من به مقاله آموزش فن بیان در سایت بیشترازیک می‌دهم، یک اینترنال لینک است.

Forum

فروم‌های اینترنتی وب سایت‌هایی در سطح وب هستند که به مخاطبان اجازه انتشار محتوا و پرسش و پاسخ می‌دهند. فروم یا انجمن‌ها در گذشته و قبل از قدرت گرفتن شبکه‌های اجتماعی بسیار محبوب بودند.

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس ابزار آنلاینی است که خود گوگل در اختیار مدیران وب سایت‌ها قرار می‌دهد. بعد از اتصال این ابزار به سایت به کمک یک تکه کد، شما می‌توانید اطلاعات به شدت جذاب و خاصی در مورد کاربران سایتتان را به دست بیاورید. مثلا میزان بازدید صفحات، رفتار کاربران، منطقه جغرافیایی و… .

Google Search Console یا سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل هم یکی دیگر از ابزارهای آنلاینی است که این شرکت بزرگ در اختیار مدیران وب سایت قرار می‌دهد. به کمک این ابزار می‌توانید اطلاعات زیاد در مورد سئو سایتتان به دست بیاورید. مثلا کلماتی که کاربران از طریق آنها وارد وب سایتتان می‌شوند، تعداد بک لینک‌های سایت و…

Guest Post یا پست مهمان

پست مهمان یک پست است که شما در وب سایت شخص یا شرکت دیگر منتشر می‌کنید. در اصل شما در این مقاله می‌توانید علاوه بر ارائه نکات آموزشی مهم، خودتان را به کاربران معرفی کرده و حتی برای سایتتان هم بک لینک بگیرید. اصولا بابت پست مهمان هزینه‌ای به سایت منتشر کننده پرداخت نمی‌شود.

Hashtag یا هشتگ

هشتگ‌ها نوعی دسته بندی محتوا هستند که اغلب در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند. مثلا با بررسی هشتگ “دکوراسیون” در اینستاگرام می‌توانید همه پست‌های مربوط به این موضوع که منتشرکننده‌هایشان این هشتگ را به آنها اضافه کرده‌اند را ببینید.

Inbound Marketing (بازاریابی درونگرا)

بازاریابی درونگرا یا ربایشی روشی نسبتا جدید در بازاریابی است که برخلاف روش‌های سنتی، به جای رفتن به سراغ مخاطب، با تکنیک‌هایی سعی می‌کند مخاطب را به سمت خودش جذب کند. مثلا همین تولید یا بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های بازاریابی درونگراست. چون در این حالت شما به کمک گوگل به دنبال محتوای تولید شده می‌گردید و به سمت رسانه ما هدایت می‌شوید.

Infographic

تصاویر نسبتا بزرگی که روی آن متن و تصاویر کوچکتری وجود دارد؛ اینفوگرافیک هستند. در اصل اینها، راهکاری برای آموزش سریع و جذاب محسوب می‌شوند.

Influencer

ترجمه واژه اینفولئنسر، برابر با واژه تاثیرگذار است. اغلب از این واژه برای اشاره به افراد پر مخاطب در یک حوزه استفاده می‌شود. مثلا فلان شخص که در زمینه نویسندگی شناخته شده و دنبال کنندگان زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد، یک اینفولئنسر در زمینه نویسندگی است.

Keyword

کلمه کلیدی یا کیورد، آن کلمه‌ای است که مخاطب شما برای رسیدن به صفحه یا صفحات سایتتان جستجو می‌کند. مثلا کلمه کلیدی این صفحه “اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ” است و در اصل مخاطب من این عبارت را برای رسیدن به مقاله‌ای که نوشته‌ام در گوگل جستجو می‌کند.

Long-Tail Keyword

کلمات کلیدی طولانی تر از 3 سیلاب، به عنوان یک کلمه کلیدی بلند یا دم‌دراز شناخته می‌شوند. بخش مهمی از استراتژی سئو و استراتژی محتوای هر وب سایتی باید روی همین عبارت‌ها جلو برود.

تحقیقات کلمات کلیدی

تحقیقات کلمات کلیدی یا keyword research فرآیندی است که در آن به دنبال عبارات جستجو شده مربوط به کسب و کارمان توسط کاربر می‌گردیم. مثلا همین کلمه‌ای که الان من در حال نوشتن مقاله روی آن هستم، به کمک تحقیقات کلمات کلیدی پیدا و مشخص شده که در ماه تعداد جستجوی زیادی دارد. تحقیقات کلمات کلیدی با استفاده از چند ابزار انجام می‌شود.

مقاله کامل و مرتبط با این اصطلاح

هفت ابزار رایگان سرچ کلمه کلیدی برای وب سایت

Keyword Density یا چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمه کلیدی میزان تکرار عبارت کلیدی اصلی شما در متن در برابر تعداد کل کلمات در صفحه است. این موضوع یکی از شاخصه‌های سئو محتواست که گوگل با آن کیفیت و ارتباط محتوای شما را بررسی می‌کند.

کلمات LSI

کلمات LSI، عبارت‌های مرتبط به کلمه کلیدی شما هستند. مثلا برای کلمه آموزش سخنرانی، عبارت‌هایی مثل سخنرانی کردن، سخنرانی در جمع، آموزش فن بیان و سخنرانی و… از جمله عبارت‌های LSI محسوب می‌شوند. وجود این کلمات در مقاله شما یکی دیگر از نکات مهم و کلیدی برای بهبود سئو محتواست.

صفحه فرود یا Landing Page

به صورت خلاصه؛ لندینگ پیج صفحه‌ای از وب سایت شماست که کاربر به آن وارد شده و قصد دارد او را به انجام یک کار خاص ترغیب کند. مثلا صفحه محصول دوره اعتماد به نفس ما یک صفحه فرود یا لندینگ پیج است که قصد ترغیب شما به خرید را دارد. البته در ابزار گوگل آنالیتیکس، به تمامی صفحاتی که کاربر وارد آن می‌شوند، صفحه فرود گفته می‌شود.

Lead یا سرنخ

در دنیای دیجیتال مارکتینگ، فرآیند خرید کردن مشتریان نسبت به کسب و کارهای فیزیکی کمی متفاوت و طولانی‌تر است. در اصل در بازاریابی اینترنتی باید سعی کنیم از مخاطب یک راه ارتباطی مثل ایمیل یا شماره تماس و… گرفته و سپس او را ترغیب به خرید محصول کنیم. مخاطبی که راه ارتباط با خودش را در اختیار شما قرار می‌دهد، یک لید یا سرنخ است.

Opt-In

Opt-In آن پیشنهادی است که شما در ازای دریافت راه ارتباطی کاربر به او می‌دهید. مثلا این پیشنهاد می‌تواند یک کد تخفیف، یک کتاب رایگان، آموزش رایگان و… باشد.

Meta Description

متا دیسکریپشن همان متن کوتاهی است که پایین عنوان وب سایت شما و در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. وجود این عبارت‌ها تاثیر زیادی روی ترغیب کاربر به ورود به سایتتان دارند.

Organic Traffic

راهکارهای زیادی برای جذب مخاطب به یک وب سایت وجود دارد و یکی از مهم‌ترین آنها، جذب ترافیک ارگانیک است. در اصل ترافیک ارگانیک آن دسته از مخاطبان هستند که از طریق جستجو در گوگل وارد سایت شما می‌شوند.

Pop-up

پاپ‌آپ‌ها صفحاتی هستند که در بعضی وب سایت‌ها به صورت ناخواسته برای شما باز می‌شوند. اغلب پاپ آپ‌ها برای پیشنهاد دادن یک محصول و دیگر اهداف تجاری روی صفحه شما به نمایش در می‌آیند.

رپورتاژ

رپورتاژها محتواها نسبتا کوتاهی هستند که در وب سایت‌های معتبر و خبری منتشر شده و محصولات و خدمات شما را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم معرفی می‌کنند. همینطور هر رپورتاژ 3 تا 5 بک لینک به وب سایت شما دارد. البته انتشار رپورتاژ رایگان نیست و باید برای آن چیزی در حدود 100 هزار تا چند میلیون تومان پول پرداخت کنید.

ریسپانسیو

سایت‌هایی که هم به مخاطبان رایانه‌ای و هم کاربران موبایلی به درستی و با طراحی مناسب نمایش داده می‌شوند، سایت‌های ریسپانسیو هستند. در اصل برنامه نویسی این سایت‌ها به شکلی است که نسبت به دستگاه کاربر واکنش نشان داده و کوچک و بزرگ می‌شوند.

Rich Snippet

ریچ اسنپیت‌ها، جزئیاتی هستند که در نتایج گوگل و در کنار توضیحات متا دیسکریپشن، اطلاعات بیشتری از صفحه شما به کاربر می‌دهند. اطلاعاتی مثل میزان رضایت کاربران قبلی، قیمت محصول و… 

ROI

در هر تبلیغ یا سرمایه گذاری، شما در ابتدا یک هزینه را پرداخت می‌کنید و سپس از آن به مقداری و پول سود می‌رسید. در اصل بازگشت سرمایه میزان سود خالص شما در برابر کل هزینه‌های پرداخت شده است.

SERP

Search Engine Result Page که مخفف آن همان عبارت SERP است، اشاره به صفحه نتایج جستجوی شما در گوگل دارد. در واقع صفحه‌ای که بعد از جستجو یک کلمه در گوگل می‌بینید، یک صفحه سرپ است.

SMM

SMM یا social media marketing به معنی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. تمامی فعالیت‌هایی که شما در توییتر، اینستاگرام، فیسبوک و… برای جذب مشتری و برندسازی انجام می‌دهید، همان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. (به طور کلی در مورد دیگر اصطلاحات بازاریابی دیجیتال یادتان باشد که همیشه عبارت سوشیال مدیا به شبکه‌های اجتماعی اشاره دارد.)

Social Proof

سوشیال پروف یا تایید اجتماعی یکی از نکات بسیار مهم و تاثیرگذار در بازاریابی دیجیتال است. در اصل تایید اجتماعی اثری است که انجام یک کار توسط بقیه افراد روی یک نفر می‌گذارد. مثلا زمانی که شما وارد یک صفحه محصول شده و متوجه می‌شوید قبل از شما 600 نفر آن را خریداری کرده‌اند، بیشتر از قبل راغب به خرید آن خواهید شد. سوشیال پروف صرفا در خرید محصول تاثیر ندارد و در موارد دیگری مثل افزایش تعامل و… هم به شدت اهمیت دارد.

SSL

SSL یک پروتکل امنیتی است که میان کاربر و وب سایت قرار گرفته و باعث افزایش امنیت این رابطه می‌شود. چند سالی است که گوگل همه وب سایت‌های سطح وب را مجبور کرده حتما از این پروتکل برای وب سایتشان استفاده کرده و رابطه امن‌تری با کاربران داشته باشند.

UGC

User Generated Content یا UGC به محتوایی اشاره دارد که توسط کاربران برای یک برند تولید می‌شود. مثلا بخش ماجراهای من در وب سایت بیشتر از یک نفر نمونه‌ای مناسبی برای UGC است. در نمونه دیگر عکس‌هایی که کاربران برند نایک از خودشان و محصولات این برند گرفته و در شبکه‌های اجتماعی‌شان یا پیج اینستاگرام نایک منتشر می‌شود، یک نوع UGC هستند. این نوع محتوا تاثیر مثبت زیادی روی ذهن مخاطبان دیگر داشته و عملا نوعی اثر تایید اجتماعی ایجاد می‌کند.

UX

UX یا user experience به معنای تجربه کاربری یا در اصل آن تجربه و حسی است که کاربر در زمان کار با وب سایت و صفحات آن دارد. مثلا اینکه سرعت سایت شما بالاست و کاربر می‌تواند به راحتی بین صفحات گردش کند، یکی از چندده نمونه‌ای است که باعث افزایش تجربه کاربر می‌شود. البته UX صرفا به وب مربوط نیست و حتی همین تلفن همراه دست شما هم یک تجربه کاربری مثبت یا منفی دارد.

UI

UI یا USER INTERFACE بخشی از UX است. UI اشاره مستقیم به رابط کاربری و ظاهر وب سایت دارد. اگر الان از رنگ‌بندی وب سایت بیشترازیک راضی باشید، در اصل به خاطر UI مثبتی است که این سایت دارد.

WEBMASTER

واژه وبمستر یکی از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ است و به مدیر یک وب سایت اشاره دارد. وبمستر می‌تواند صرفا مدیر وب سایت بوده یا می‌تواند وظایف دیگری مثل تولید محتوا، سئو و… آن را هم به عهده داشته باشد.

کلام آخر مقاله…

خب بالاخره به انتهای این مقاله طولانی و عظیم اصطلاحات بازاریابی دیجیتال رسیدیم. سعی کردم تمامی اصطلاحاتی که در دنیای بازاریابی آنلاین دانستنش برای شما نیاز بود را در این مطلب گردآوری کنم. اگر هر نظر یا انتقادی راجع به آن دارید، حتما در بخش نظرات آن را با من در میان بگذارید.

یک محصول رایگان و یک محصول غیر رایگان!

محصول رایگانی که اینجا می‌خواهم به شما معرفی کنم، نامش «آموزش رایگان مهارت های فروش» است. آموزش‌هایی ساده، کاربردی و جذاب!

و محصول «پیشرفت شغلی» که کمک می کند در هر شغل و جایگاهی که هستید، یک سر و گردن از همکاران خود، جلو بیفتید…!

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ « اصطلاحات بازاریابی دیجیتال؛ همه آنچه میخواهید!»

اسکرول به بالا