جلسه ی دوم-چطور صدای خوبی داشته باشیم؟

چطور صدای خوبی داشته باشیم

اگر ما نتوانیم از صدای خود به خوبی استفاده کنیم و یک نواخت صحبت کنیم، بدون هیچ تردیدی توجه همه مخاطبان را از دست خواهیم داد:

 

 

در این درس در مورد چند تمرین فن بیان برای این که چطور لحن و بیان خوبی داشته باشیم صحبت می‌کنیم

برای دانلود کافیست اینجا کلیک کنید (حجم 57MB) 

 

جلسه اول:رفع خجولی و کم حرفی

 

برای مشاهده کامل درس قبلی (اول) اینجا کلیک کنید

زمانی که ما ایده‌های بزرگی برای ارائه محصول،‌خدمات و یا خودمان داریم، اما به دلیل نداشتن فن بیان در ارائه آن ناتوانیم! و افرادی که توانمندی کمتری دارند،به وسیله بیان، تبلیغات و ارائه بهتر نظر دیگران را جلب می‌کنند.

در دوره‌ی آموزشی غیرحضوری فن بیان و صداسازی به شما خواهم آموخت که چطور یک صدای، پرقدرت، بیان واضح و اصولی و پرانرژی داشته باشید که به عنوان یک ابزار پرقدرت در بیان شما به شما کمک کند

متن فیلم چطور صدای خوبی داشته باشیم؟

به نام خدا

سلام

من محمد پیام بهرام پور هستم و شما در حال گوش دادن به درس دوم از دوره رایگان سخنرانی و فن بیان هستید. در این درس می خواهیم دررابطه با مهارت های فن بیان و صداسازی صحبت کنیم. واقعیت اینه که صدای ما خیلی خیلی مهم است و بسیار قدرتمند است و اگر نتوانیم از آن به درستی استفاده کنیم بلاشک از یکسری فعالیت ها و یکسری توانمندی ها محروم هستیم. بگذارید چند صدای خیلی بد را با هم مرور کنیم.

مثلا صدای یکنواخت  فرض کنید یک نفر اینطوری صحبت کنه ” ( با صدای یکنواخت و بی حال) من دارم خیلی عادی صحبت می کنم نه؟ خیلی ها اینطور صحبت می کنند این صدای کاملا یکنواخت و خسته کننده که بعد از چند دقیقه گوش دادن تمام کسانی که در حال گوش دادن هستند ” در حال خوابند بنابراین صدای یکنواخت یک صدای بسیار بسیار بدی است .

مورد بعدی صدای زنگی است. صدای زنگی صدایی است که می ره روی زنگ و سر مخاطب را درد می آورد. اگر صدا اینگونه باشد مخاطب خیلی اذیت می شود . این صدا در ذهن مخاطب زنگ می زند.

صدای بعدی صدای تو دماغی است. صدایی که اصلا جذاب نیست و  مخاطب خیلی راحت نیست با این صدا .

هر کدام از این سه صدا می تواند خیلی خیلی مشکل آفرین باشد برای انتقال پیام ما چون مخاطب بجای اینکه راجع به کلمات ما و آنچه که ما می خواهیم بگوییم فکر کند، راجع به صدای ما فکر می کند.

در اینجا میخواهیم در رابطه با جلوگیری از یکنواخت شدن صدا چند راهکار بسیار کاربردی را خدمت شما عرض کنم اینکه دهان ما به درستی باز نمی شود باعث یکنواخت شدن صدای ما می شود. (این جمله به دو صورت یکنواخت و درست ادا شد). میبینید که تفاوت این دو لحن در میزان باز و بسته شدن دهان است. اگر من دهانم را کم باز و بسته کنم صدای من یکنواخت می شود و اگر درست باز و بسته کنم صدا حالت ریتمیک پیدا می کند و دیگر یکنواخت نخواهد بود. پیشنهاد می کنم برید در کارگاه فن بیانی که در دانشگاه شریف برگزار شد و یک قسمتی از آن کارگاه را با هم ببینیم که تمرین بسیار کاربردی برای باز و بسته شدن دهان ارائه کردیم.

حالا بریم سراغ رسا شدن صدا. بچه ها را دیدید؟ ببینید حتما

دیدید گریه می کنند چطوریه؟ (مأَ مأ) دهان کامل باز می شود و کل محل زنگ می زنند که آقای فلانی بچتون دارن صداتون می کنه کل محل می شنوند ولی یک بزرگسال داد که می زنه باز کل محل میشنوه! باز استثنا داریم اینجا دیگه!  معمولا اینطور نیست چون دهانمان به درستی باز و بسته نمی شود.

دهان رو نگاه کنید خدایی آدم جا می شه! و ما اغلب اینطور حرف می زنیم اصلا دهان باز نمیشه و این باعث می شه انرژی مان به شدت بیاد پایین.

همان حجم هوا را داریم ولی صدامون بی انرژی میشه و رسا نیست. اگر عقب سالن میکروفن نبود دیگه صدای من را نمیشنیدند. (با دو روش رسا و یکنواخت ادا شد) فرقش در چی بود؟ فقط دهان بیشتر باز میشود.

فرقش در چی بود؟

بعضی دوستان اینجوری می کنن! دهن من اینجوریه؟ انصافا!  خب اینم از این.

پس بیاید دقت کنیم که دهانمان خوب باز بسته شود. گوینده های اخبار، مجری ها، سخنران ها را نگاه کنید دهانشان کامل باز و بسته می شود. وقتی صدا را قطع کنی قشنگ متوجه میشوی که چه می گویند. ولی وقتی که یک آدم معمولی صحبت می کنه سخت متوجه می شوی. درسته؟

پس این خیلی مهمه که دهانمان درست باز و بسته شود.

دهانمان باید در سه جهت افقی، عمودی و غنچه باز بشه. بگید افقی، عمودی، غنچه (به نحوه باز و بسته شدن دهان دقت کنید) کامل.

چند نفر  شمالی داریم اینجا؟ من شمالیم تالش گیلان. اوه اوه چقدر! میخوام شوخی کنم با شمالیا! وقتی یک شمالی می خواهد بگه صد در صد چطوری می گه؟ “صِددِرصِد”.

اشتباه می گید. ببینید فک، دهان، دندان، زبان، هیچی تکان نمی خورد.

ببینید نگاه کنید صِد (تشویق) صدا را که قطع کنید نمی فهمید چی گفت..

حالا از اون طرف می ریم پایین­تر یه خورده، کجا؟ شیراز. دوستان با چشم اشاره کنند کافیه سخت نیست!

باز می بینیم باز و بسته شدن کامل نیست. بعد می ریم پایین تر، اهواز، بندر عباس، بسیار پر انرژی اند اما چون تند تند صحبت می کنند فرصت نمیشه دهان کامل باز و بسته بشه درسته؟

پس سراسر میهن عزیزمان، بیانش مشکل دارد. در این کلاس فن بیان می گیم چرا. در برگه های … هم گفتیم قسمت مغول ها.

حمله مغول ها باعث شده که مدل حرف زدن ما طور دیگری شود. ایرانیان قدیم خیلی خاص صحبت می کردند.

(امریکایی ها هم … صحبت می کردند) بله عموم مردم. اگه بخواید صحبتتون خوب بشه باید دهانتون کم باز و بسته بشه اما سخنران های امریکایی دهانشان کامل باز و بسته می شود. یک زبان متداول داریم و یک زبان ایده آل. ما راجع به ایده آل صحبت می کنیم و مقایسه نکنید زبان ها را چون کمی اشتباه فرهنگی پیش می آید نمی توانیم تعمیم دهیم. پس اینطوری باید باشد از اینها بگذریم سریعتر به صحبت خودمان بپردازیم.

این باز و بسته شدن دهان خیلی کمک می کند که صدای ما رساتر شود. همه جای کشور این مشکل وجود دارد و متاسفانه از معضل مغول ها شروع شده و تنبلی خودمان الان. تقصیر مغول ها نندازید. اومدیم اینجا که این مشکل رفع بشه. هنگام صحبت کردن دهانمان باید کامل باز و بسته شود.

خودشو معرفی می کنه (خیلی تند تند و ناواضح ادا می شود)” محمد پیام بهرام پور هستم خیلی خوش آمدید آقای صفری” نمی فهمید چی می گن واقعا!

من تست میکنم در کلاس ها می گم خودتون را در یک جمله معرفی کنید نصف اسم ها را متوجه نمی شوم. حالا که دهان کامل باز و بسته نمی شود. این را خواستم بگم که از تمام نقاط کشور این مشکل ـ حالا کم یا زیاد ـ وجود دارد.

حالا چکار کنیم دهانمان خوب باز و بسته شود؟

یکیش همینه که تلاش کنیم بیشتر انرژی بذاریم برای صحبت کردن.

همین الان که می خواهیم صحبت کنیم تلاشمان در این باشد که دهانمان بیشتر باز و بسته شود.

یک تمرین دیگر تمرین بلند خوانی است. یک کتاب بردارید هر روز صبح 5 دقیقه با صدای بلند سعی کنی دهانمان کامل باز و بسته شود و از کتاب روخوانی کنیم خیلی بیشتر از حالت عادی.

تمرین بعدی تمرین مورد علاقه من هست تمرین خودکار.

چند نفر خود کار دارند یا مداد؟

چند نفر ندارند؟

در هردو دسته قرار میگیرید!

وقتی خودنویش دارید میرید در دسته دوم دستتان را ببرید بالا. همه دوستان لطفا خودکارها را بذارید لای دندان هایتان.

اگر میگید خودکار کثیفه بهداشتی هستید از دستتان استفاده کنید. آدم بهداشتی هم دستش تمیزه

خب بهانه نیارید. خودکار بذارید بین دندان ها با من تکرار کنید.

” ما در کلاس فن بیانیم (دوستان لبتون باید کامل تکان بخورد و مخصوصا حرف ر را درست تلفظ کنید) بهرام پور ما را سرکار نگذاشته. خدایا چرا بهرام پور انقدر خوشتیپه الهی آمین” خودتون رو تشویق کنید.

متشکرم که این ویدئو را دیدیدامیدوارم که مورد توجه شما واقع شده باشد.

منتظر درس بعدی یعنی درس سوم باشید.

متشکرم

اسکرول به بالا