رادیو سخنرانی32: معرفی خود در سخنرانی

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

رادیو سخنرانی32: معرفی خود در سخنرانی

در این این فایل راهکارهایی بسیار کاربردی را با شما مطرح می‌کنم تا بدانیم که در یک سخنرانی چطور خود را معرفی کنیم؟

 

دانلود فایل صوتی رایگان چطور خود را معرفی کنیم؟

 

برای دانلود کافیست اینجا کلیک کنید 

متن فایل صوتی چطور خود را معرفی کنیم؟

به نام خدا

خدمت شما همراهان عزیزمجموعه آموزش سخنرانی و فن بیان، سلام دارم.

شما به  سی و دومین فایل از مجموعه فایل های رادیو سخنرانی گوش می کنید.

من هم محمدپیام بهرام پور هستم،  مربی و مدرس سخنرانی و فن بیان

اولاً باید از شما یک عذر خواهی کنم احتمالا کیفیت صدا خیلی خوب نیست، من در سفر هستم و این هفته کلا در سفر بودم اما گفتم حیف است این هفته مطلب آموزشی روی سایت قرار نگیرد به خاطر همین گفتم ایرادی ندارد در این سفر هم برای شما یک فایل صوتی ضبط کنم و امروز می خواهیم راجع به این موضوع صحبت کنیم که چطور خودمان را در سخنرانی معرفی کنیم.

این جمله از حضرت علی(ع) خیلی جمله قشنگی است  که:

 

به گفته نگاه کنیم نه به گوینده

اما متاسفانه اکثر انسان ها به این موضوع توجه نمی کنند. برایشان مهم است که کی این حرف را  می زند پس این جمله کاملا درست است اما مسئله این است که اکثر مردم به این موضوع عمل نمی کنند یعنی ممکن است بگویند اما عمل نمی  کنند.

پس به عنوان سخنران لازم است یک شخصیت خوب از خودمان بروز بدهیم و خودمان را خوب معرفی کنیم تا کسانی که علاوه بر گفته به گوینده هم توجه می کنند بتوانیم نظر آن ها را هم جلب کنیم.  اگر خودمان را خوب معرفی کنیم کار ما راحت است.

حتماً بارها دیدید که یک نفر میاد و سخنرانی میکند وبقیه می گویند :”این اصلاً  کیه؟چی گفت؟ ”  و یک فردی که میگویند مدیر فلان شرکت است یا فلان جایگاه را دارد یا قبلا این کار را کرده است خب توجه خیلی زیادی به صحبت های آن شخص جلب می شود. البته گاهی اوقات حتی اصلا حرف ارزشمندی هم نمی زنند اما فقط به خاطر این که آن شخص، شخص خاصی است بهش توجه می کنند.

ما سه نوع معرفی داریم:

 

1.معرفی بسیار ضعیف:

شخص می گوید که چند وقتی است مطالعاتی در این زمینه داشتم و یک سری کتاب ها و این چیزهای اینطوری خواندم با شما مطرح می کنم ان شاالله که خوب باشد.

خب مسلما شما می گویید که این آدم نه سواد دارد، نه چیزی، همینطوری دو تا کتاب خوانده و آمده و حرفی زده است .

 

2.مدل دیگر مدل افراد خود شیفته است که می گویند من برترین سخنران هستم و من خفن ترین روی کره زمینم و…

من و من و من…

این صحبت هایی هست که واقعا آدم ها را خسته می کند، این چقدر از خودش تعریف می کند و یا چقدر متکبره  و اما مدل سوم

 

دوره بینظیر سخنرانی و فن بیان را از دست ندهید

 

3.مدل معرفی کوتاه اما  حرفه ای

مدلی که وقت خیلی کمی را می گیرد در حد 4 الی 5 جمله و یک دنیا اطلاعات مفید را منتقل میکند و از آن مهم تر در همین معرفی هم مطالب آموزنده ای وجود دارد.

در اینجا ما میخواهیم این نوع معرفی را با هم مرور کنیم و من میخواهم چند تا  راهکار راجع به این موضوع خدمت شما عرض بکنم اولین مسئله این است حتماً به مجری برنامه اگر مجری وجود دارد یک معرفی نامه مکتوب بدهید که دقیقاً شما را چطوری معرفی کند

اگر فامیلیتون سخت هست یا ممکنه به گونه ای دیگر خوانده شود حتما به صورت کامل اعرابش را بگذارید تا درست خوانده شود و هر جایی که لازم هست و احساس میکنید ممکن است اشتباه شود سعی کنید به گونه های مختلف بنویسید که این اشتباه به حداقل مقدار خودش برسد.

مسئله ای که وجود دارد این هست که حتما اگر می توانید حتما با مجری یکبار هماهنگ کنیم. مثلا در یک برنامه مجری گفت: آقای بهرام پور نویسنده کتاب انسان بیستِ بیست، من فکر می کردم می دیدم که واقعا این عنوان چقدر عنوان بدی است به خاطر این که کتاب انسان دوهزاروبیست است که ما بهش میگیم کتاب بیست بیست، و ایشون بیستِ بیست می خواندند!

خب حالا فرض کنید نام سخنران را اشتباه بخوانند، جابه جا بگویند یا خیلی چیزهای دیگر…

قاعدتاً اتفاق خوبی رخ نمی دهد.­­­­­­

مسئله دوم این است که خوب است خودمان را در میان صحبت هایمان خودمان را به صورت حرفه ای معرفی کنیم.

چطوری؟

از داستان های اعتبار ساز استفاده کنیم.

 

 

مثلا جایی که من دارم می گویم در سخنرانی سعی کنید در عدد و رقم ها فلان موضوع را رعایت کنید می توانم بگویم زمانی که داشتم با یک کاندیدای نماینده مجلس تمرین سخنرانی را انجام می دادم به ایشان گفتم این کار را بکن ایشان هم  آن کار را کرد  و این اتفاق افتاد.

عملا من در حین صحبتم دارم خودم را معرفی می کنم و می گویم ارتباطات من تا اینجا هم هست که من به چنین افرادی هم آموزش می دهم یا مثلا می گویم با مدیر شرکت ایکس داشتم کار می کردم حالا شرکت ایکس یک شرکت بسیار بزرگ ومعتبر است یا مثلا سیستم ارتباط با مشتری حرفه ای  را در شرکت 4000 نفری فلانی پیاده سازی کردم و وقتی این را در صحبت هایمان بگوییم و بعد دو سه تا مثال بزنیم و یا یکسری تکنیک هایی که آنجا می شود از آن چیز هایی یاد گرفت مطرح کنیم هم داستان هایی گفتیم که به اعتبار ما کمک می کند و باعث می شود بتوانیم خودمان را برای دیگران بهتر معرفی کنیم یا به عبارت دیگر بهتر معرفی بشویم و هم اینکه مخاطبان چیز هایی یاد گرفته اند که بسیار کاربردی است .

سومین نکته این است که تا می توانیم بستگی به هرجا مدل معرفی خودمان را تغییر بدهیم.

به عنوان مثال اگر من در یک جمع بازاری هستم که خیلی مطالعات مهم نباشد خب اینکه بگویم من نویسنده کتاب فلان هستم شاید آنقدر اثربخش نباشد تا اینکه بگویم من مشاور فلانی و فلانی بودم.

بنابراین باید ببینیم که کجا می خواهیم بریم و معرفی  خودمان را وابسته به جاهای مختلف تغییر بدهیم.

اما ممکن هست یک نگرانی داشته باشید و بگویید که مثلاً من اعتباری ندارم یا رزومه و سابقه ای ندارم چطوری می توانم خودم را معرفی کنم؟!

 

 

پاسخ من این است که از اعتبار دیگران قرض بگیرید.

مثلاً فرض کنید شما کسی هستید که می خواهید راجع به خوش بینی آموخته شده صحبت کنید. بگویید:

سلام من محمد پیام بهرام پور هستم می خواهم در مورد خوش بینی آموخته شده صحبت کنم، خوش بینی آموخته شده یک مقوله بسیار بسیار مهمی است که پرفسور مارتین سلگمن روی آن کار می کند. ایشان رئیس انجمن روانشناسان امریکا هستند و ..

.همینطور وقتی ادامه بدهیم می بینیم که اصلا ما  راجع به خودمان صحبت نکردیم و آمدیم از اعتبار یک نفر دیگر استفاده کرده ایم و ما عملاً گوینده صحبت های آن شخص هستیم، همین باعث می شود که حتی اگر هیچ اعتباری نداشته باشیم به سادگی در جایگاه مخاطب حرف های ما ارزشمندتر شمرده شود.

متشکرم که به صحبت های من توجه کردید، امیدوارم بعدا روشهای بهتری برای معرفی کردن خودمان خدمت شما ارائه بکنم و امیدوارم موثرتر و بیشتر از یک نفر باشید.

خدانگهدار

محمدرضا رمضان نیا

محمدرضا رمضان نیا

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه دربارهٔ «رادیو سخنرانی32: معرفی خود در سخنرانی»

اسکرول به بالا