همه چیز در مورد پادکست + معرفی بهترین سایت و اپلیکیشن ها

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

قرنی که در آن زندگی می‌کنیم، قرن انفجار اطلاعات و محتواست. سرعت تولید و انتشار اطلاعات به بالاترین حد خود رسیده است. با گسترده شدن نیاز مخاطبین به محتوا و به وجود آمدن تنوعی بی‌نظیر در تولید محتوا، پادکست به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین انواع محتوا به سرعت جایگاه خودش را پیدا کرد. اکنون سایت‌های زیادی برای تولید پادکست وجود دارد و همینطور سایت‌های زیادی برای عرضه پادکست‌های تولید شده.

در مقاله زیر قرار است مقاله‌ای جامع و کامل در مورد پادکست با هم بخوانیم. هرآنچه راجع به پادکست نیاز دارید را می‌توانید در این مقاله پیدا کنید. با هم نگاهی به فهرست این  مقاله بیندازیم:

چیزهایی که در مقاله جامع پادکست می‌خوانیم:

 پادکست اصلا چی هست؟
پادکست از کجا به وجود آمد؟
ما چند نوع پادکست داریم؟
پادکست چه فرقی با رادیو دارد؟
پادکست چقدر طرفدار دارد؟
گوش دادن به پادکست چه فوایدی دارد؟ (فواید پادکست برای مخاطب)
درست کردن پادکست چه فوایدی دارد؟ (فواید پادکست برای کسب و کارها)
پادکست بهتر است یا ویدئو؟
چطور یک پادکست ساده بسازیم؟
چطور یک پادکست حرفه‌ای بسازیم؟
چطور یک متن خوب برای پادکست بنویسیم؟
اپلیکیشن ساخت پادکست
پادکست درست کردن چه تجهیزاتی می‌خواهد؟
از چه نرم افزارهایی استفاده کنم؟
پادکست‌مان را کجا منتشر کنیم؟
چند سایت و اپ خوب برای دانلود و گوش دادن پادکست رایگان (فارسی)
چند سایت خوب برای دانلود و گوش دادن پادکست رایگان (خارجی)
و سایر سوالات متداول در مورد پادکست

پادکست اصلا چی هست؟

خیلی ساده بگوییم: پادکست یک ابزار برای یادگیری یا یک ابزار برای لذت بردن از محتوا است! حالا اینکه محتوا چه موضوعی داشته باشد بحثش جداست!
پادکست‌ها نوعی متفاوت و جذاب از محتوا هستند که این روزها تعدادشان بیشتر شده و استقبال خیلی خوبی از آن‌ها می‌شود. طی 15 سال اخیر، پادکست‌ها فرم و شکل خود را پیدا کردند و به خاطر ماهیتشان که راحتی زیادی برای مخاطبانی دارند که به‌دنبال محتوای به‌خصوصی می‌گردند، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. مثلاً طبق آمار معتبر، 11 درصد شنوندگان پادکست، شاغلینی هستند که گوش دادن به پادکست را روش بسیار خوبی برای خروج از روتین روزانه کاری می‌دانند.

پادکست‌ها می توانند یک دقیقه از یک قطعه خبری، تا یک مصاحبه عمیق 3 ساعته و یا بیشتر هم باشند. پادکست آموزشی، پادکست مذهبی، پادکست روانشناسی و پادکست هنری از انواع پادکست های رایگان هستند.

پادکست از کجا به وجود آمد؟

پادکست مفهوم عجیبی است. اگر مفهوم گسترده‌تر ان (مثل رادیو) را در نظر بگیریم، می‌توانیم تاریخ پیدایش آن را دهه‌ها به عقب ببریم. اما با تعاریف کنونی از پادکست، تاریخ پیدایش آن به حدود سال‌های 2000 میلادی می‌رسد. چیزی حدود 20 سال قبل!
پادکست نخستین بار و در یک دیدار دوستانه و کاری بین آدام کاری و دیو وینر متولد شد. آدام و دیو قصد داشتند در راستای خودکارسازی رسانه‌ها فعالیت خود را آغاز کنند اما در آن زمان دنیا هنوز به اینترنت با پهنای باند نامحدود مجهز نبود و این موضوع کار آدام و یدو را سخت کرد. نگرانی هر دوی آن‌ها این بود که دانلود یک محتوا زمانبرتر از استفاده آنلاین از آن می‌شود.
چهار سال بعد و برای اولین بار پادکست در تابستان سال 2004 و در طی مصاحبه یکی از خبرنگاران آن زمان به اسم کریستوفر لیدر با رئیس جمهور وقت آمریکا، جورج بوش مورد استفاده قرار گرفت. لیدر این مصاحبه را به صورت آنلاین در دسترس گذاشت و این اولین حضور جهانی پادکست بود.
به پادکست، پادپخش یا تدوین صوتی هم گفته می‌شود. 

ما چند نوع پادکست داریم؟

انواع پادکست را به خلاصه‌ترین شکل ممکن به شما معرفی می‌کنم:

1- پادکست مصاحبه‌ای (Interview Podcast)

در این مدل از پادکست، یک یا چند میزبان یا وجود دارد، اما از افراد دیگر که دارای تخصص خاص یا تجربه‌ای مرتبط با موضوع پادکست هستند هم به صورت حضوری یا صوتی دعوت می‌شود. در این مدل از پادکست، چالش‌هایی مثل زمان‌بندی و گرفتن وقت مصاحبه از مهمان، توانایی مهمان در مصاحبه و ارائه محتوای مورد نظر و همچنین تسلط گوینده وجود دارد.

 

 2- پادکست میزگرد (Panel Show)

در این نوع از پادکست، یک یا چند میزبان و بعضی موقع‌ها یک یا چند مهمان هم حضور دارند که در رابطه با موضوعی با هم به گفتگو می‌پردازند. از جذابیت‌های این نوع از پادکست شنیدن نظرات موافق و مخالف در رابطه با یک موضوع است. از از چالش‌های این نوع پادکست هم به زمان‌بندی و وقت مصاحبه از مهمان‌ها و نیاز به تسلط بالای گوینده برای مدیریت پادکست اشاره می‌کنیم.

3- پادکست چند گوینده (Conversational and Co-Hosted)

 در چند گوینده، دو یا چند میزبان پادکست را اجرا می‌کنند. ارتباط بین میزبان‌ها در کیفیت اجرای این نوع از پادکست خیلی مهم است  و نوع عملکردشان در محبوبیت پادکست تاثیرگذار است!
از چالش‌های تولید این نوع از پادکست، ادیت و تدوین صدای چند میزبان  و گاهی همزمانی صحبت آنهاست.

 که با کیفیت صدای متفاوت صحبت می‌کنند و گاها هم‌زمانی صحبت پیش میاد. اما مزیت این نوع از پادکست هم این است که هر میزبان احتمالا طرفداران خاص خودش را دارد و اگر کیفیت اجرا و محتوا خوب باشد، استفاده از چند میزبان باعث محبوبیت بیشتر پادکست می‌شود.
مثال خوب برای پادکست‌های چند گوینده: پادکست فیکشن

 4- پادکست ترکیبی (Hybrid Podcast)

مصداق بارز این شعر: «هیچ آدابی و ترتیبی مجو، هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو!».
در هر اپیزود از این پادکست ممکن است میزبان‌ها عوض شوند و حتی نوع اجرا و یا دیالگو‌ها و مصاحبه‌ها هم دچار تغییرات اساسی شوند!
مثال خوب برای پادکست‌های ترکیبی: رادیو جولون

پادکست چه فرقی با رادیو دارد؟

شاید فکر کنید گوش دادن به پادکست درست مثل گوش کردن به رادیوست! اما اشتباه می کنید. می‌گویید چرا؟ تفاوت عمده پادکست با رادیو ماهیت انتخابی پادکست است. شما برای شنیدن قسمت مورد علاقه‌تان در رادیو باید منتظر رسیدن زمان پخش آن باشید و با روشن کردن رادیو دقیقا برنامه‌ای با موضوع مورد علاقه شما پخش نخواهد شد، در صورتی که هنگام شنیدن پادکست می‌توانید موضوع مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید و به آن گوش کنید. حتی با قابلیت‌هایی که نرم افزار‌های پخش پادکست به شما می‌دهند می‌توانید قسمی که مایل نیستید را جلو بزنید و یا قسمت مهم پادکست را چند بار بشنوید، سرعت پخش را بنا به نیازتان کم و زیاد کنید.
به علاوه اینکه برنامه‌های رادیو انصافا هیچ جذابیت خاصی ندارند. حال آن‌که پادکست‌های خوب، حسابی جذاب‌اند و ممکن است حتی معتادشان شوید!

پادکست چقدر طرفدار دارد؟

الان؟ یا الان!
راستش را بخواهید گوش دادن به پادکست حسابی جای خودش را در میان انواع محتوا باز کرده و به صورت روزانه و فراگیر، در حال محبوب شدن است.
دوست دارید با آمار جهانی با شما صحبت کنم؟ پس بخوانید: (آمارها تخمینی است)
1- در حال حاضر، نزدیک به یک میلیون پادکست فعال وجود دارد. همچنین، 30 میلیون اپیزود پادکست در جهان وجود دارد. این آمار نسبت به سال‌های قبل، رشد چشمگیری پیدا کرده است. تا سال 2018 حدود 500 هزار پادکست فعال در دنیا وجود داشت. تنها طی 2 سال گذشته این رقم دو برابر شده و به حدود 1 میلیون پادکست فعال رسیده است.
2- 70 درصد از جمعیت آمریکا با مفهوم پادکست آشنایی دارند و بیش از 50 درصد آمریکایی‌ها حداقل یک پادکست گوش داده‌اند.
4- 22 درصد مردم آمریکا هر هفته به پادکست گوش می‌دهند.
5- 16 درصد آمریکایی‌ها از طرفداران پروپاقرص پادکست هستند.
6- 56 درصد شنوندگان پادکست مرد هستند و 44 درصد زن.
و…

گوش دادن به پادکست چه فوایدی دارد؟ (فواید پادکست برای مخاطب)

اگر به‌خاطر مشغله‌های فراوان به‌سختی فرصت یادگیری پیدا می‌کنید گوش کردن به پادکست، یکی از بهترین روش‌هاست. اول به این موضوع می‌پردازم که پادکست گوش دادن چه فوایدی دارد.

فایده اول: ثانیه‌ها ارزشمندند! صرفه جویی در وقت

سرعت گرفتن و شهری شدن زندگی، زمان را به شدت را ارزشمندتر از قبل کرده و بهره‌برداری بهینه از زمان‌های پرت روزانه اولویت بالایی پیدا کرده است. پادکست رسانه‌ای است که شما را در غنی‌تر کردن اوقات باطل و پرت روز (مثل اتوبوس و مترو) کمک می‌کند و مخاطب می‌تواند با انتخاب و شنیدن پادکست‌های مختلف با موضوعات متفاوت و متنوع از این گنجینه بی‌کران بهره ببرد.

فایده دوم: برای تنوع بخشی به روزمرگی عالی است!

همانطور که در بالا گفتیم، بیش از 11 درصد افراد شاغل، می‌گویند گوش دادن به پادکست را برای فرار از روزمرگی و همچنین برای یادگیری دائمی، روشی مناسب می‌دانند. شما می‌توانید هر روز را به یادگیری اختصاص دهید.

فایده سوم: با هزینه کم، کلی چیز یاد می گیریم

اغلب پادکست‌ها یا رایگان هستند یا  با هزینه‌های بسیار کم مثل اشتراک، می‌توانیم به حجم وسیعی از آن‌ها دسترسی پیدا کنیم. در ادامه حتماً با ما همراه باشید تا کلی سایت خوب به شما معرفی کنیم!

فایده چهارم: حتما کامپیوتر یا لپ تاپ نمی‌خواهد

یکی دیگر از فواید پادکست این است که نیاز به دسترسی دائم به کامپیوتر ندارید و با موبایل هوشمندتان و با نصب یک نرم افزار پادکست خوان (پادگیر) امکان شنیدن برنامه مورد علاقه خودتان را دارید. حتی نیاز به اتصال دائم به اینترنت هم نیست و می‌توانید قسمت‌های مورد علاقه خودتان را قبلا دانلود کرده و در فرصت مناسب بدون استفاده از اینترنت و به صورت آفلاین آن را بشنوید. همچنین با استفاده از نرم افزارهای پادکست می‌توانید تمام محتوای مورد نظرتان را تنها در یک اپلیکیشن در مشت داشته باشید!

و….

درست کردن پادکست چه فوایدی دارد؟ (فواید پادکست برای کسب و کارها)

درست کردن و انتشار مرتب پادکست فواید زیادی برای یک کسب و کار (به خصوص اگر کسب و کار آموزشی یا محتوا محور باشد) دارد.
مثل:

فایده اول: اثر بخشی بیشتر با پادکست

پادکست نسبت به خواندن ایمیل یا روش‌های دیگر دریافت اطلاعات روشی صمیمانه‌تر و مستقیم‌تر دارد. در نتیجه، افراد راحت‌تر با مطالب ارائه شده در پادکست ارتباط برقرار می‌کنند. پس یکی از مزایای تولید پادکست تاثیرگذاری بیشتر آن است. ارائه مطالب به صورت متفاوت مانند پادکست جذابیت اطلاعات را افزایش داده و مردم علاقه بیشتری به کسب اطلاعات از این روش جدید دارند.

فایده دوم: سهل الوصول است!

شما به راحتی می‌توانید پادکست خودتان را به مخاطب برسانید. کافی است آن را در یک سایت مختص پادکست آپلود کنید و لینکش را در اختیار مخاطب قرار دهید. یا اصلا آن را به صورت مستقیم در واتساپ، تلگرام یا ایمیل برای او بفرستید. هلو برو تو گلو!

فایده سوم: پادکست صوتی جایگزین ویدئو

بازاریابی ویدئویی از اهمیت ویژه‌ای برای کسب و کارها برخوردار است. اما انصافا ساخت یک پادکست بسیار بسیار راحت‌تر از ساخت یک ویدئوی سنگین و دردسرساز برای یک کسب و کار است! چه بسا ویدئویی با کیفیت پایین تاثیر معکوس بر مشتریان داشته باشد. ازاین‌رو، ساخت پادکست صوتی می‌تواند جایگزینی مناسب به جای ساخت ویدئو برای صاحبان کسب وکار باشد.

فایده چهارم: افزایش تعداد مشتریان

وقتی افراد از پادکست های شما راضی باشند، شما را به دوستان خود نیز معرفی می‌کنند. از پادکست به عنوان ابزاری برای بازاریابی دهان به دهان می‌توانید استفاده کنید. این باعث افزایش مشتریان با گذر زمان می‌شود.

فایده پنجم: ساده و ارزان است

در حال حاضر زمان و هزینه دو فاکتور مهم در موفقیت کسب و کارها محسوب می‌شود. بنابراین، همه روش‌هایی که با هزینه و زمان کمتر به نتیجه می‌رسند اولویت بالاتری دارند. ساخت پادکست نیز فقط نیازمند یک میکروفون و هدفون باکیفیت و یک ایده یا محتوای خیلی خوب است. در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به طور رایگان می‌توانیم پادکست را تولید و ویرایش کرده و در سایت‌های مختلف آپلود کنیم.

فایده پنجم:  بهبود مهارت سخنرانی و اعتماد به نفس

یکی از مزایای پنهان تولید پادکست، بهبود مهارت سخنرانی شماست. شما وقتی فزایش اعتماد به نفس برای سخنرانی در جمع است. اگر فردی هستید که از صحبت کردن در مقابل چندین فرد واهمه دارید بهتر است از همین حالا دست به کار شوید! بدون شک کسب و کارهایی که اعضای آن از مهارت سخنوری برخوردارند از احتمال موفقیت بیشتری برخوردارند.

پادکست بهتر است یا ویدئو؟

شما در حین رانندگی، نظافت منزل وآشپزی و یا در حین کار نمی‌توانید ویدئو ببینید. اگرچه ویدئو تماشا کردن جذاب‌تر به نظر می‌رسد. در حالی که در حین انجام تمام کارهای ذکر شده و از قلم افتاده و حتی در موقعی که چشم‌هایتان را برای یک یوگا یا مدیتیشن بسته‌اید، می‌توانید یک محتوای صوتی مفید بشنوید و در عین حال در انجام فعالیتتان اختلالی ایجاد نشود، این در صورتی است که با شهری شدن سبک زندگی امروز ثانیه به ثانیه زندگی حائز اهمیت دو چندانی شده است.

چطور یک پادکست ساده بسازیم؟

برای اینکه یک پادکست خیلی ساده درست کنید، باید این مراحل ساده مقدماتی را گام به گام طی کنید:

اول: درباره چه چیزی می‌خواهید پادکست درست کنید؟

اول از همه باید موضوعی انتخاب کنید که برایش پادکست درست کنید. این گام ابتدایی ساخت پادکست است. آیا می‌خواهید پادکستی آموزشی درست کنید؟ آیا می‌خواهید نکاتی انتقادی را در قالب طنز طراحی کنید؟ آیا اصلا می خواهید یک پادکست حال خوب کن و مدیتیشن طور (!) درست کنید؟ حتماً لازم است در مورد موضوع پادکست خود اگر اطلاعات کافی ندارید، مطالعه کنید. یادتان باشد باید اطلاعات کامل و خوبی راجع به موضوع پادکست داشته باشید.

دوم: متن پادکست را بنویسید

دوتا تیتر پایین‌تر یک مقاله به شما معرفی کرده‌ام که در آن یاد می‌گیرید چطور یک متن خوب برای پادکست خودتان بنویسید. شما همچنین در این مرحله بهتر است یک مایندمپ برای تولید پادکست خود طراحی کنید. یا اینکه سرفصل‌های آن را به صورت شفاف و واضح بنویسید.

سوم: تجهیزات را آماده کنید

در مورد ابزارها هم در ادامه یاد خواهید گرفت. عجله نکنید!

چهام: تمرین و اجرای آزمایشی پادکست

در همان تلاش اول، بعید است بتوانید بدون تمرین، یک پادکست خوب ضبط کنید. به ویژه اگر اولین بار است که می‌خواهید تولید پادکست کنید، حتماً حتما نیاز دارید کلی تمرین کنید، کلی از صدای خودتان بدتان بیاید، کلی سوتی بدهید و بارها شکست بخورید. 

همچنین دفعات اول ممکن است با مشکلات مختلفی از جمله قطع بودن میکروفون، زنگ خوردن تلفن همراه وسط ضبط، تمام شدن باطری و از کار افتادن نرم افزار ویرایش صدا روبرو شوید و این موضوع حسابی شما را کلافه خواهد کرد. پس اجرای آزمایشی و تستی می‌تواند کمک کند تا با این مشکلات، قبل از ضبط و ویرایش فایل اصلی روبرو شوید و آن‌ها را رفع کنید. همینطور قسمت قسمت، حرف‌هایی که می‌خواهید بزنید را با خودتان تمرین کنید. تصور کنید پشت میکروفون هستید و درحال ضبط!. چه می‌گوئید؟ کجا صدایتان را بالا و پائین می‌برید؟ کجا بیشتر مکث می‌کنید؟ برای کدام جملات توضیح بیشتری می‌دهید؟ این تمرینات تاثیرات عالی خواهند داشت. 

پنجم: تمرکز، تمرکز!

یک اتاق یا فضای مناسب بیابید. اگر در منزل هستید، دیگران را از ضبط پادکست خود آگاه کنید تا سر و صدا نکنند. برای اینکه پادکست خوبی ضبط کنید، تمرکتان را بالا ببرید و فقط روی محتوای خوبی که می خواهید ارائه کنید، تمرکز کنید.

ششم: راحت باشید و کامل گرایی نکنید

بهتر است مثل گویندگان رادیو، از روی کاغذ نخوانید. اگر خراب کاری کردید، ناامید نشوید. درست مثل کارگردانی که لازم است بارها و بارها صحنه‌ها را دوباره ضبط کند. استرس نداشته باشید. سعی کنید تا حد امکان خوب و راحت ضبط کنید اما کامل‌گرایی هم نداشته باشید. چون ممکن است پادکست شما، مصنوعی از آب دربیاید. به این فکر نکنید که ممکن است مسخره شوید یا کارتان خوب از آب دربیاید. شما بهترین خودتان هستید!

هفتم: بعد از ضبط، شروع به ویرایش کنید!

این هفت گام، هفت گام بسیار ساده برای تولید یک پادکست ابتدایی و نسبتا خوب بود. حالا…

چطور یک پادکست حرفه‌ای بسازیم؟

پادکست حرفه‌ای ساختن، نیاز به تمرین و یادگیری دارد. برای همین، ما با هزیه‌ای بسیار مناسب برای شما محصولی حرفه‌ای درست کرده‌ایم. با تهیه این محصول، هر آنچه در مورد پادکست نیاز داشته باشید، در دسترس شما قرار خواهد گرفت و ظرف یک هفته تمرین و یادگیری، می‌توانید یک پادکست کاملاً حرفه‌ای تولید کنید.

چطور یک متن خوب برای پادکست بنویسیم؟

در مقاله‌ای که از وب سایت چکاوا برای شما انتخاب کرده‌ام، اصول کلی برای نوشتن یک متن خوب برای پادکست را یاد خواهید گرفت. این مقاله را بخوانید.

اپلیکیشن ساخت پادکست

برای ساخت پادکست، اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد و کار کردن با این اپ‌ها کاملا بستگی به‌راحتی شما با رابط کاربری و ویژگی‌های آن نرم‌افزار دارد.

اپلیکیشن انکر (Anchor)

کم پایین‌تر این اپ را معرفی کرده‌ایم. اما اینجا بگویم برای کسانی که دوست دارند با گوشی هوشمند خودشان به‌راحتی پادکست بسازند، اپلیکیشن انکر می‌تواند بهترین گزینه باشد. این اپلیکیشن رابط کاربری ساده‌ای را برای کاربران موبایلی فراهم می‌کند تا با لمس چند گزینه بتوانید پادکست خود را ضبط،‌ تدوین و منتشر کنید. البته همانطور که پایین‌تر گفته‌ام، انکر، بیش از آن که یک اپلیکیشن ساده باشد، یکی از بهترین پلتفرم‌های انتشار پادکست است. با ساخت و انتشار پادکست داخل پلتفرم انکر، می‌توانید با گذاشتن تبلیغات در پادکست خود درآمدزایی هم کنید.

دانلود برای اندروید
دانلود برای IOS

اپلیکیشن اسپیکر استودیو (Speaker Studio)

اسپیکر استودیو یکی از بهترین اپ‌های گوشی برای ساخت پادکست است؛ البته در حالتی که بخواهید پادکست‌های 15 دقیقه‌ای بسازید. شاید تنها مشکل برنامه اسپیکر استودیو محدودیت مدت زمان تولید پادکست یعنی 15 دقیقه باشد.

اسپیکر استودیو قابلیت ویرایش کامل اطلاعات فایل صوتی را به شما می‌‌دهد و می‌توانید برای فایل صوتی خود عنوان، توضیحات، عکس کاور و نام را وارد کنید. اگر فکر می‌کنید که موقعیت مناسبی برای ضبط یک پادکست 15 دقیقه‌ای دارید، مطمئن باشید که اپلیکیشن اسپیکر استودیو می‌‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای شما باشد.

دانلود برای اندروید
دانلود برای IOS

در ادامه، اپ های بیشتری هم به شما معرفی کرده‌ام:

پادکست درست کردن چه تجهیزاتی می‌خواهد؟

شما حتی با یک گوشی هوشمند هم می‌توانید پادکستی ساده درست کنید و آن را با اپلیکیشن‌های موجود به راحتی ویرایش کنید.
اما درست کردن پادکست ‌های حرفه‌ای نیاز به ابزار و وسایل خاص خودش دارد. مهم‌ترین ابزارهایی که برای درست کردن یک پادکست ساده نیاز دارید این‌ها هستند:

اول: یک میکروفن خوب و با کیفیت
دوم:  هدفون مناسب و خوب
سوم: پاپ فیلتر مناسب (فیلتر پاپ)
چهارم: بوم صدا برداری
پنجم: اکانت اسکایپ (برای مصاحبه‌های غیرحضوری)
ششم: نرم افزار ضبط و ویرایش حرفه‌ای صدا
هفتم: نرم افزار طراحی کاور پادکست

از چه نرم افزارهایی استفاده کنم؟

نرم افزارهای زیادی برای ویرایش صوت موجود است. نرم افزارهای حرفه ای و غیر رایگان مثل Adobe Audition و نرم افزارهای قوی و رایگان مثل Audacity. در کل نرم افزار خیلی مهم نیست. چون با ساده ترین نرم افزارها هم می‌توان پادکست های حرفه‌ای ساخت. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چرا به این نرم افزارها احتیاج داریم؟ با استفاده از نرم افزار می‌توانیم کیفیت پادکست خود را بالاتر ببریم. به عنوان مثال بخش‌های اضافه را حذف کنیم، نویز صدا را بگیریم و روی صدا آهنگ بگذاریم.

به جز دو موردی که کمی بالاتر گفتیم، 3 تا از بهترین نرم افزارهای ساخت پادکست را به شما معرفی می‌کنم:

1- نرم افزار پادکست Audacity

از مزایای این نرم افزار که یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای ساخت پادکست است،  می‌توانیم به رایگان بودن، قابل استفاده بودن در انواع پلت فرم‌ها و کیفیت خوب ضبط صدا اشاره کنیم. 

2- نرم افزار پادکست Adobe Audition

این یکی هم جز محبوب‌ترین و معروف‌ترین نرم افزارهای ویرایش و ضبط صدا و تولید پادکست است.  با این نرم افزار علاوه بر صوت، ویدئو هم می‌توانید ادیت کنید. این نرم افزار رابط کاربری و ابزارهای با کیفیتی برای ضبط و ویرایش صدا دارد. (لینک دانلود این نرم افزار)

3- نرم افزار پادکست Pro Tools

این ابزار هم یک نرم افزار قدرتمند برای ادیت و ساخت پادکست و یکی از حرفه‌ای ترین برنامه‌های میکس، ویرایش و ضبط قطعه‌های صوتی است. این نرم افزار از افزونه‌های مختلف، پشتیبانی می کند.

و…

پادکست‌مان را کجا منتشر کنیم؟

اغلب سایت‌ها و نرم افزارهایی که کمی پایین‌تر به شما معرفی کرده‌ایم، امکان بارگزاری و انتشار پادکست‌های شما را هم فراهم کرده‌اند.
سایت‌هایی مثل «شنوتو»، «انکر»، «پادینه» و …
پایین‌تر در مورد مهم‌ترین و بهترین سایت‌های دانلود و آپلود و انتشار پادکست، صحبت کرده ایم.

چند سایت و اپ خوب برای دانلود و گوش دادن پادکست رایگان (فارسی)

چند سایت خوب فارسی برای پادکست را در زیر برای شما فهرست کرده‌ام:

1- شنوتو 

یکی از بهترین منباع پادکست‌های فارسی سایت شنوتو است. در این سایت که هم بستری برای انتشار و هم دانلود پادکست است، به مجموعه گسترده‌ای از کتاب های صوتی و پادکست‌ها  و آرشیوی غنی با بیش از 000/50 دقیقه فایل صوتی دسترسی خواهید داشت. از این پادکست‌ها می توانید به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه‌ای اندک بهرمند ششوید. 

2- ناملیک

ناملیک یک اپلیکیشن ساده و تر و تمیز است که فقط برای شنیدن پادکست‌های فارسی طراحی شده. با ناملیک می‌توانید به یک لیست کامل از پادکست‌های خوب فارسی دسترسی داشته باشید، پادکست‌های محبوب‌تان رو دنبال کنید و اگر دوست دارید دانلود کنید و هر زمان که مایل بودید بدون نیاز به اینترنت به آن‌ها گوش دهید.

محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی مثل چنل‌بی، فردوسی‌خوانی، رادیو مرز، کرن و دایجست در ناملیک هستند و هر روز پادکست‌های بیشتری با موضوعات مختلف به ناملیک اضافه می‌شوند. ناملیک هم برای شنوندگان و هم برای تولیدکنندگان پادکست کاملاً رایگانه و با هزینه شخصی سازندگانش مدیریت می شود. 

3- تهران پادکست

یکی دیگر از بهترین و غنی ترین سایت‌های دانلود و گوش دادن به پادکست، وب سایت تهران پادکست است. در این سایت می‌توانید پادکست‌های منتخب سردبیر و انواع و اقسام دیگر پادکست‌ها را بشنوید و لذت ببرید. با بیش از پنج هزار پادکست، هیچوقت پادکست کم نمی‌اورید!

4- ؟ شما معرفی کنید! در قسمت کامنت‌ها!

چند سایت و اپ خوب برای دانلود و گوش دادن پادکست رایگان (خارجی)

این هم لیستی برای کسانی که عاشق پادکست‌های انگلیسی هستند یا می‌خواهند زبانشان را تقویت کنند! (البته در این سایت و اپ‌ها، پادکست فارسی هم فراوان است)

1- کست باکس (CastBox)

اپلیکیشن  CastBox که بین ایرانی‌ها هم جایگاه خودش را پیدا کرده، بهجز سایت، روی اپلیکیشن خودش هم حسابی کار کرده! (این هم لینک دانلود اپلیکیشن کست باکس در کافه بازار و در گوگل پلی)
تقریبا می‌توانیم بگوییم  CastBox محبوب‌ترین اپلیکیشن خارجی پادکست بین ایرانیان است.

لینک دانلود از گوگل پلی

لینک دانلود برای IOS

2- ساند کلاد (SoundCloud) 

هر چند رسالت اصلی ساندکلود ارائه پادکست نیست، اما چند وقتی است که این سایت هم به ارائه پادکست‌ها در حوزه‌های مختلف می‌پردازد. انگار آن‌ها هم فهمیده‌اند که بازار پادکست، حسابی داغ است!
انتشار پادکست در ساند کلاد رایگان است اما فقط برای 2 ساعت اول!
البته یکی از معایب ساندکلود فیلتر بودن این سایت در ایران است که احتمالا جلوی خیلی‌ها را برای دسترسی به آن می‌گیرد.

دانلود برای اندروید

دانلود برای IOS

3- اسپاتیفای (Spotify)

اسپاتیفای محبوب‌ترین پلتفرم استریم موسیقی و پادکست طی سه سال اخیر بوده! رابط کاربری خوب به همراه قدرت پخش بالا باعث می‌شود تا دیگر سراغ رقیب‌های دیگر نروید.
اسپاتیفای امکانی را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید هر قسمت از پادکست‌ها را با ترتیب و بافرینگ مناسب، از قسمت اول تا آخر پادکست بدون وقفه پخش کنید. آرشیو اسپاتیفای هم در زمینه پادکست بسیار قدرتمند است.

دانلود برای اندروید

دانلود برای IOS

5- گوگل پادکست (Google Podcasts)

گوگل پادکستز، پلتفرم قدرتمند گوگل برای انتشار و استریم پادکست است. رابط کاربری ساده و پردازش سریع از نکاتی است که آن را در فهرست بهترین اپ‌های پادکست قرار می‌دهد. با ویژگی فوق‌العاده گوگل پادکستز می‌توانید استریم را در دستگاهی مثل موبایل هوشمند گوش کنید و وقتی به خانه رسیدید، ادامه استریم را ازطریق کامپیوتر گوش دهید.

دانلود برای اندروید

دانلود برای IOS

و سایر سوالات متداول در مورد پادکست

شاید سوالی در خصوص پادکست برایتان باقی مانده. به لیست زیر نگاهی بیندازید:

تایم‌شیفت درباره‌ی پادکست‌ها یعنی پادکست‌ برخلاف پخش در زمان واقعی، در زمان دلخواه شنونده قابل‌پخش است. یعنی هر پادکستی که می‌شنوید، از پیش ضبط‌‌شده و برای همین می‌توانید هروقت که دلتان می‌خواهد به آن گوش کنید.

پادکست‌ برای زندگی‌های شلوغ و پراسترس (!) امروزی ساخته شده‌ و کاربری آسانی دارد. می‌توانید اپیزودها (بخش‌های پادکست را اپیزود می‌گویند) را یکی‌یکی دانلود و بعدا آفلاین پلی کنید. همچنین می‌توانید از ویژگی‌های گوش‌کردن آفلاین اپلیکیشن‌های پادکست مانند آیتونز و استیچر (Stitcher) بهره ببرید.

نه اصلا! گوش دادن به پادکست مثل آبِ خوردن است! نیازی نیست که حتما خوره تکنولوژی باشید. مثل گوش دادن به موسیقی راحت است!

لزوما این‌طور نیست. به خصوص وقتی موضوع پادکست، اموزشی نیست و نیاز به تمرکز بالایی ندارد! پادکست‌ها صوتی هستند، می‌توانید آن‌ها را در پس‌زمینه فعالیت‌های دیگری که به تمرکز کامل نیاز ندارند (مثلا در حین رانندگی، در مترو و یا موقع آب دادن به باغچه!) گوش‌ کنید. درواقع پادکست‌ها انجام کارهای تکراری و کسل‌کننده را لذت‌بخش‌تر می‌کنند و به‌نوعی غذای فکر محسوب می‌شوند. اگر برای توسعه فردی وقت کافی ندارید و فرصت زیادی برای شرکت در گفت‌وگوهای آموزنده پیدا نمی‌کنید، پادکست گوش‌کردن می‌تواند ترفند آسانی برای یادگیری و رشد‌ فردی شما باشد.

همانطور که گفتیم، پادکست گوش‌کردن باعث افزایش قابل‌توجه زمان صرف‌شده برای یادگیری می‌شود. حتی اگر روزی چند دقیقه کوتاه هم باشد بی‌فایده نیست. آنچه یاد می‌گیرید، جایی بدون اینکه انتظارش را داشته باشید به‌دردتان می‌خورد.
علاوه بر این فواید، مطالعات نشان داده است که پادکست گوش‌کردن با فوایدی ازجمله تقویت مهارت‌های شنیداری و بهبود تمرکز همراه است. به‌علاوه چون در موقع پادکست گوش‌کردن معمولا سعی می‌کنیم ماجرایی را که می‌شنویم تصویرسازی کنیم، به قوه تخیلمان هم کمک خواهد شد.

پادکست را می‌توانید روی دستگاه‌های مختلف مانند موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و سایر دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل اجرا کنید. حتی می‌توانید موبایل‌تان را به اسپیکر ماشین وصل کنید یا فایل‌ها را روی فلش بریزید و در حین رانندگی پادکست گوش کنید.

بستگی به خودتان دارد! اینکه چقدر از یک پادکست بهره ببرید، به انگیزه شما برای گوش‌دادن به آن پادکست بستگی دارد. اگر دوست دارید فقط بخش کوچکی از وقت‌تان را به یادگیری مفاهیم و ایده‌های جدید اختصاص بدهید، (خودمانی‌اش می‌شود دلی گوش دادن!) کافی است یک چای بریزید و هدفون را روی گوش بگذارید و پادکست گوش کنید! این آموزش‌ها مطمئنا در ناخودآگاه شما اثر خودش را می‌گذارد و  به‌همین سادگی بخشی از وقت‌تان را به رشد و توسعه فردی اختصاص داده‌اید.

حالت دوم این است که می‌توانید در حین پیاده‌روی، رانندگی یا انجام کارهای روزمره به پادکست موردعلاقه‌تان گوش کنید. و برای اینکه آنچه یاد می‌گیرید در ذهن‌تان بنشیند، می‌توانید اپیزودهای مدنظرتان را چند بار گوش کنید. پادکست گوش‌کردن با دوستان نیز فرصت خوبی برای به‌اشتراک گذاشتن تجربیات یادگیری و گفت‌وگو پیرامون مباحث مطرح‌شده است.

درست مثل سایر عادات خوب، گوش دادن مداوم به پادکست هم نیازمند مداومت و پیوستگی است. در فیلم سمینار موفقیت اتوماتیک، آقای بهرام پور گفتند که «هرچه عادات جدید کم‌زحمت‌تر باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که به آن عادات پایبند بمانید.» بنابراین توصیه ما این است که عادت پادکست گوش‌کردن را برای خودتان ساده کنید. مثلا اگر هر روز مجبور هستید رانندگی کنید، از مدتی قبل، فایل‌های مدنظرتان دانلود و آماده کنید تا دفعه بعد که سوار ماشین شدید، فقط لازم باشد که بدون فکر کردن فایل‌ها را پلی کنید. همچنین می‌توانید شب‌ها قبل از خواب صفحه پلی‌لیست پادکست‌ مدنظرتان را نشان‌گذاری کنید یا برای خودتان یک یادداشت یادآوری بنویسید (مثلا در مایکروسافت To Do) تا صبح که از خواب بلند شدید در حین انجام کارهای روز به آن گوش کنید.

در ابتدای راه، سعی کنید از زمان‌های مرده و بی‌استفاده‌ای که در طول روز دارید استفاده کنید. مثلا می‌توانید وقتی در صف انتظار هستید، وقتی استراحت می‌کنید و کار خاصی ندارید یا حتی وقتی به انجام امور روزمره‌‌ای که نیازی به تمرکز ندارند مشغول هستید پادکست گوش کنید تا هم چیزی یاد بگیرید و هم وقت‌تان برای شما به بهترین شکل سپری شود.

کلام آخر…

تلاش کردم در این مقاله، هر آنچه برای درست کردن، گوش دادن و یا انتشار یک پادکست خوب نیاز دارید را برایتان گردآوری کنم. اما بدون شک، این مقاله هنوز هم جای کامل‌تر شدن و بی نقص تر شدن را دارد.
پس اگر کمبودی در این مقاله حس کردید یا فکر کردید که سوالی در این خصوص دارید که پاسخ آن را در مقاله نگرفته‌اید، کافی است در قسمت کامتنت‌ها برایم بنویسید تا در صورت بررسی،‌ آن را به مقاله اضافه کنم.
موفق و بیشتر از یک نفر باشید!

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا