چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنیم؟

چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنیم؟ شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل نگرانی شما از سخنرانی این باشد که ممکن است متن سخنرانی خود را فراموش می‌کنید و این باعث بشود که حسابی در سخنرانی آبرو ریزی شود!

اما زیاد نگران نباشید زیرا در اینجا راهکارهای خوبی برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم. 5 ترفند کاملاً کاربردی را به شما می‌گویم که مطمئناً بیشتر آنها برای شما کاربردی خواهد بود و می‌توانید با تکیه برآنها مطمئن باشید که مطلبی را فراموش نخواهید کرد:

از روی چیزی نخوانید

اول اشتباه برخی از سخنرانان این است که تصور می‌کنند وقتی روی صحنه سخنرانی می‌روند باید یک متن چند صفحه از سخنرانی خود به همراه داشته باشند و از روی آن روخوانی کنند!

خب مطئمناً چنین چیزی غیر ممکن است زیرا شما یا باید با مخاطبانتان ارتباط چشمی برقرار کنید و یا باید از روی متن بخوانید و البته مشکلات بسیار زیاد دیگری نیز به وجود خواهد آمد مثلاً :

1.ممکن است شما خطی که از روی آن می‌خواندید را گم کنید
2.صحبت شما کاملاً کتابی به نظر بیاید.
3.ممکن است در روخوانی اشتباه داشته باشید
4.و….

 

چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنیم؟

 

بنابراین اصلاً توصیه نمی‌شود که در سخنرانی خود متن کامل سخنرانیتان را به همراه داشته باشید.

 

جملات را حفظ نکنید

اشتباه بعدی که معمولاً هم شکست‌های بسیار زیادی می‌خورد این است که سخنران تصمیم می‌گیرد سخنرانی خود را خط به خط و به طور کامل حفظ کند!

در چنین صورتی به دلایل بسیار زیادی از جمله استرس در مقابل جمع احتمال فراموشی و یا تُپُق زدن بسیار زیاد خواهد بود.

 

مقاله چطور جذاب سخنرانی کنیم؟ را از دست ندهید

 

این نوع از سخنرانی که سخنران تمام متن را حفظ کند در حقیقت پس از روخوانی از روی متن، ضعیف‌ترین نوع سخنرانی است زیرا در بسیاری از موارد کاملاً مصنوعی به نظر می‌رسد

و اگر کوچکترین خللی در سخنرانی وارد شود،

مثلاً کسی از سخنران سئوالی بپرسد، برنامه سخنران کاملاً به هم خواهد ریخت.

 

چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنیم؟

 

فلش کارت داشته باشید

اما یکی از روش‌های بسیار مفید در سخنرانی، استفاده از فلش‌کارت‌ها یا کاغذهای نکته‌های کوچک است.

شما می‌توانید کارت‌هایی به اندازه‌ 10 سانتی‌متر در 10 سانتی‌متر تهیه کنید و رئوس مطالب و نکات اصلی را به صورت خلاصه روی آنها بنویسید و پس از خواندن هر نکته، کارت رویی را زیر کارت بعدی بگذارید و سپس مطالب جدید را همینطور مطالعه کنید.

 

دوره غیر حضوری سخنرانی و فن بیان را از دست ندهید

 

در این روش اولاً شما می‌توانید دائماً با مخاطبان ارتباط چشمی داشته باشید و در ثانی، مطالب را هیچگاه گم نخواهید کرد زیرا هرکدام به صورت دسته بندی شده در دستان شما خواهد بود.

 

از پاورپوینت بهره ببرید

خوشبختانه امروزه بسیاری از سالن‌های کنفرانس به ویدئو پروژکتور مجهز هستند و از همین روست که می‌توانید از پاورپوینت استفاده بکنید. (برای توضیحات بیشتر در مورد اصول ساخت پاورپوینت نگاه کنید مقاله اصول آموزشی استفاده از پاورپوینت )

پاورپوینت در حقیقت همان کارت‌های دستی شماست در اندازه‌ای بزرگتر که به مخاطبان شما هم نشان داده می‌شود با استفاده از پاورپوینت می‌توانید تقریباً مطمئن باشید که چیزی را فراموش نخواهید کرد!

 

بیشتر بدانید

موضوع دیگری که بارها و بارها به آن اشاره کرده‌ام این است که سعی کنید همیشه بسیار بیشتر از چیزی که می‌خواهید ارائه دهید بدانید،

در این صورت اگر چیزی هم به هر دلیلی فراموشتان شد، به سادگی می‌توانید از سایر اطلاعات خود استفاده کنید و البته در این صورت هیچ کسی هم متوجه نخواهد شد که اصلاً شما چیزی را فراموش کرده‌اید!

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ «چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنیم؟»

اسکرول به بالا