چگونه در مدت زمان کم بازدهی بیشتری داشته باشیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

LOVELY

دوره رایگان چطور جذاب و دوست‌داشتنی باشیم؟!

جذابیت بر اساس اصول روانشناسی!

چگونه در مدت زمان کم بازدهی بیشتری داشته باشیم؟

امروزه همه ما انسان‌ها دوست داریم کارهایمان در کمترین زمان ولی با بیشترین بازدهی انجام شود. با پیشرفتی که علم و تکنولوژی دارد ما را مجبور می کند که به فکر چاره باشیم و گرنه از قافله فتح کنندگان قله موفقیت جا خواهیم ماند.

برای اینکه بتوانیم در مدت زمان کم بازدهی بیشتری داشته باشیم چند راه کار علمی و عملی را به شما پیشنهاد می‌کنم که با رعایت آن‌ها می‌توانید هم در زمان خود صرفه‌جویی کنید و هم بهره بیشتری از زمانتان ببرید.

اول: روی امور به شدت مهم تمرکز کنید

جمله معروفی است که می گوید: هرچه بیشتر سعی در انجام کاری داشته باشی، کمتر بهش می رسی…

برای اینکه بتوانید در کارتان موفق شوید و به کارهایتان برسید و به نحو احسن به اتمام برسانید، بیایید کارهایتان را به اهداف کوچکتری تقسیم کنید. وقتی اهداف را تقسیم بندی کردید، اولویت بندی کنید و از مهم‌ترین کار شروع کنید چون که هم راحت‌تر می‌توانید برایشان وقت بگذارید و هم انگیزه کارتان بیشتر می‌شود. فقط یادتان باشد اهدافی که انتخاب می‌کنید دقت کنید به اندازه کافی بتواند موتور انگیزه‌تان را روشن کند.

پس اولین قدم انتخاب اهداف مهم با اولویت اول است..

چگونه در مدت زمان کم بازدهی بیشتری داشته باشیم؟

دوم: براساس معیارهای متقدم عمل کنید

بعد از اینکه اهدافتان را مشخص کردید باید معیاری برای سنجش واندازه گیری میزان موفقیت‌تان داشته باشید. برای اندازه‌گیری می‌توانید اهدافتان را به دو دسته اهداف متاخر و متقدم تقسیم بندی کنید. اهداف متاخر یعنی اهدافی که شما در نهایت به آن دست پیدا می‌کنید و اشکال اهداف متاخر این است که دیر به نتیجه می‌رسند.

مثلا شما هدفتان این است که پایان‌نامه خود را دفاع کنید واین مستلزم یک سری اهداف متقدم است، مثل خواندن مقالات مختلف، نت برداری ازآن‌ها و در نهایت تایپ کردن همه یادداشت‌هایتان. در اینجا برای اینکه شما زودتر به نتیجه دلخواه در زمان کمتری برسید بایستی از اهداف متقدم شروع کنید و بعد از اتمام اهداف متقدم هدف متاخر خود به خود اتفاق می‌افتد.

به جای تمرکز بر روی اهداف متاخر روی اهداف متقدم متمرکز شوید

چگونه در زمان کم، بیشتر کار کنیم؟


این مقاله را هم مطالعه کنید:

gtd چیست؟ (هنر بازدهی بدون استرس)


سوم: تابلوی امتیازات مشوق داشته باشید

وقتی بخواهیم به عملکردمان نمره بدهیم، آن وقت متفاوت عمل خواهیم کرد. تجربه نشان داده و محققان هم این را ثابت کرده‌اند که مغز انسان طوری طراحی شده که برای داشتن بازدهی و عملکرد بیشتر باید مدام مورد تشویق و سنجش قرار بگیرد.

ما برای اینکه خودمان را در جهت اهداف متقدم سوق بدهیم باید تابلویی با عنوان تابلو امتیازات برای خودمان اختصاص بدهیم و هر روز میزان پیشرفت خود را بر روی آن با نمره دادن نسبت به عملکردمان ثبت کنیم. این نمره‌ها باعث نوعی حس رقابت با دیروز خودمان می‌شود و از طرفی باعث انگیزه می‌شود و در نتیجه ما روی اهداف متقدم متمرکزتر می‌شویم.

و در آخر می‌توانیم برای خود پاداش‌هایی در نظر بگیریم که در صورت عملکرد بهتر به خودمان تقدیم کنیم. تابلو امتیازات باعث ایجاد حس رقابت و انگیزه می‌شود

چگونه در مدت زمان کم بازدهی بیشتری داشته باشیم؟

چهارم: برنامه بازخواست و پیگیری منظم داشته باشید

آخرین مرحله از مرحله چهارگانه برای انجام دادن بهتر کارها در زمان کم، مرحله بازخواست و پیگیری منظم است.

در مرحله سوم گفتیم که باید یک تابلوی امتیازدهی داشته باشیم و این تابلو، عملکرد ما را نسبت به روزهای قبل نشان می‌دهد. این مرحله آخرین مرحله نگاه داشتن تمرکز بر روی اهداف متقدم است.

می‌توانیم برای خودمان یا اگر سازمانی داریم همین روش‌ها را در آنجا هم پیاده‌سازی کنیم. وبرای خودمان جلسات هفتگی برگزار کنیم تا عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار بدهیم و در صورت نتیجه مطلوب می‌توانیم پاداشی که از قبل برای خود در نظر گرفته بودیم را به خود هدیه بدهیم.

با پیگیری‌های منظم اهداف متقدم آن‌ها را تبدیل به نتایج مطلوب کنیم و برای خود جشن کوچکی بگیریم 

اشتباهات رایج در «بهینه‌تر کار کردن»

پیام بهام پور، در این ویدئوی کوتاه، چند طرز فکر اشتباه را به شما یادآوری کرده است. عموم افراد این اشتباهات را انجام می دهند. ببینید: (مدت فیلم: 2 و نیم دقیقه)


در وبینار ویژه سبک زندگی که در 7 خردادماه 1399 برگزار خواهد شد، مهم ترین رازهای سبک زندگی افراد موفق را یاد بگیرید:

وبینار سبک زندگی 


 

رسول  مرواریدزاده

رسول مرواریدزاده

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا