چطور خاص باشیم؟ (راهکارهای کاربردی از کتاب مهندسی خوشبختی)

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

چطور  خاص باشیم؟  (راهکارهای کاربردی از کتاب مهندسی خوشبختی)

در مقاله امروز قرار است با راهکارهای حرفه‌ای اما ساده از کتاب مهن÷دسی خوشبختی  برای چطور خاص باشیم در کنار شما باشیم. 

چطور  خاص باشیم؟ - مقدمه

 چطور خاص باشیم؟

کتابی که توسط اساتید بین‌المللی از جمله برایان تریسی و اساتید درجه یک ایرانی از جمله دکتر علی صاحبی معرفی شده است. برای اینکه معرفی این کتاب را بخوانید روی مهندسی خوشبختی کلیک کنید.

☺️ پرهیز از دو سم ارتباطی

همان‌طور که با انجام دادن یک سری کارها کاریزماتیک و خاص می‌شویم پرهیز از یک سری کارها هم باعث خاص شدن است. دو مورد را در مقاله چطور خاص باشیم با یکدیگر بررسی کنیم.

 غر زدن

یکی از رفتارهایی که صد و ده درصد مطمئن باشید اگر همان لحظه طرد نشویم به مرور قطعا طرد خواهیم شد غر زدن است. در زمان و موقعیتی زندگی می‌کنیم که هر فردی با هر سن و جایگاهی کاسه صبرش لبریز است، پس غر زدن که ناسالم‌ترین کار ممکن است را نکنیم.

آقای پیام بهرام‌پور در کتاب مهندسی خوشبختی غر زدن را این گونه تعریف می‌کنند:

ابراز نارضایتی به فرد نامربوط که قابلیت تصمیم‌گیری و تغییر ندارد.

موضوعاتی که قابل تغییر نیستند. اگر از شرایط زندگی راضی نیستیم، دو راه وجود دارد: اگر توان تغییر دادن آن را داریم که شروع کنیم تغییر بدهیم و اگر نه، شرایط را بپذیریم و فشار بیش از حد نیاوریم. غر زدن شرایط را بدتر می‌کند. مثل زمانی است که یک زخم داریم و به جای ضدعفونی و بهبود زخم شروع کنیم با یک تیغ به جان زخم بیفتیم. 

جیم ران هم که یک جمله خیلی معروف قشنگ دارد:
اگر از چیزی رضایت نداریم، جای خود را عوض کنیم. ما درخت نیستیم.

حتما تا به حال تجربه کردیم که شاید نزدیک به یک ساعت از همسر، خانواده، کارفرما، کارمند، فرزند خود برای فردی به اصطلاح خودمان درد و دل کردیم که در واقع همان غر زدن بوده است. شاید تا حدودی حق داشته باشیم و درست بگوییم اما آیا بهتر نیست همان موارد را به خود شخص بگوییم. شاید خیلی مواقع اصلا داستان‌گویی‌ها و پیش‌داوری‌های مغزمان نادرست باشد و با صحبت با شخص متوجه برداشت‌های اشتباه خود بشویم. 

دوست دارید یک اقدامک از کتاب مهندسی خوشبختی برای شما بگوییم؟

لطفا به چند نفر از اطرافیان‌تان که ممکن است برای غر زدن سراغ آن‌ها برویم بسپاریم که در صورت غر زدن به ما یادآوری کنند و اجازه ندهند این کار را به اتمام برسانیم.

تلاش برای تغییر دیگران

آقا و خانم بیشتر از یک نفر، ladies and gentlemen +1، اگر دنبال این هستیم که چطور خاص باشید دست از تلاش برای تغییر دیگران برداریم. کتاب مهندسی خوشبختی در قالب یک جمله کل مفهوم را رسانده است:

چطور خاص باشیم؟

“نمی‌شود کسی را تا وقتی خودش نخواهد، تغییر داد.”

چرا اغلب روابط پدر و مادرها با فرزندانشان تعریفی ندارد؟ چرا اغلب تازه عروس و دامادها اول زندگی بیشتر تعارض دارند؟ پاسخ یک کلمه است تلاش برای تغییر دیگری. پس چه کار کنیم؟ به جای تقلا برای تغییر دیگران، به تنظیم و مدیریت ارتباطات بپردازیم.

خیلی وقت‌ها که نمی‌دانیم چطور خاص باشیم به این دلیل است که نمی‌دانیم چطور ارتباط برقرار کنیم. گاهی دنیا را از دید طرف مقابل ببینیم، شاید نه تنها دست از تغییر شخص برداشتیم بلکه حتی به طرف حق هم دادیم.

☺️ پرسش به جای حدس

مورد بعدی برای اینکه خاص باشیم این است که باید به جای حدس زدن، حرف بزنیم. به عبارت دیگر تا وقتی مطمئن نبودیم و اطلاعات صد در صد نداشتیم سوال بپرسیم و به حدس خودمان اکتفا نکنیم. اغلب این نمود ذهنی را داریم که هر زمان از ما سوال شد بلافاصله شروع به صحبت کنیم.

گاهی اگر احساس کردیم کاملا متوجه سوال نشدیم به جای بلافاصله حرف زدن سوال بپرسیم تا دقیق‌تر بتوانیم پاسخ بدهیم. گاهی از ما پرسیده می‌شود لطفا خودتان را معرفی کنید؟ این سوال خیلی کلی است شاید اگر امکان داشته باشد از شخص بخواهیم بیشتر منظور خود را بگوید که دوست دارد آیا ما را به لحاظ شخصیتی و رفتاری بشناسد؟ یا آیا به لحاظ کاری، حرفه‌ای و دستاوردی؟ این مسئله‌ای است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند و موجب خاص شدن و حرفه‌ای شدن ما می‌شود.

چطور  خاص باشیم؟ - کتاب مهندسی خوشبختی

آقای بهرام پور داستانک جالبی در کتاب مهندسی خوشبختی دارند: 

“وقتی برای سمینار مهارت‌های ارتباطی در هواپیما نشسته بودم، دیدم فرد کناری من کفشش را در آورده است و بسیار ناراحت شدم. تقریبا کل سفر در دلم به فرد کناری‌ام حس خیلی بدی داشتم که چرا اصول ارتباطی و آداب معاشرت را رعایت نمی‌کند و کفشش را در آورده است. سفر یک ساعت و پنجاه دقیقه‌ای برای من به اندازه پنج – شش ساعت به طول انجامید. داستان از موقعی که داشتم پیاده می‌شدم فرق کرد. فردی که در ذهنم ساعت‌ها درگیر کفش در آوردنش بود ناگهان متوجه شدم که معلولیت جسمی دارد و آن پا مصنوعی است.”

قضاوت نکردن یکی از اصول چطور خاص باشیم است.گاهی بهتر است از خودمان سوال کنیم آیا قضاوت کردن در این مورد کمکی به بهتر شدن زندگی من یا دیگران می‌کند؟ اگر دنبال این هستیم که چطور خاص باشیم ، باید متفاوت و هوشمندانه عمل کنیم. مراقب باشیم ضرب‌المثل‌هایی مثل “خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو ” روی ما اثر منفی نگذارد.

☺️ خودآگاهی

آقای پیام بهرام‌پور درسفرنامه پنج کشور در بازدید از یکی از مدارس دولتی هلند نکته جالبی را اشاره کردند. وقتی آقای پیام بهرام‌پور از مدیر آن مدرسه، خانم “جودی اوریون” پرسیدند بزرگترین وظیفه شما چیست؟ خانم جودی اوریون پاسخ دادند: “مهم‌ترین کار مدرسه‌ی ما دادن خودآگاهی به بچه‌هاست…”. به راستی عجب جمله‌ای. چند لحظه فقط سکوت و تفکر کنیم و بعد برویم به سراغ ادامه مقاله…

سمینار سفرنامه 5 کشور با بیش از 600 نفر شرکت کننده، برگزار شده است و اکنون می توانید فیلم آن را به صورت رایگان مشاهده کنید…

سمینار سفرنامه 5 کشور


خودآگاهی چیست؟

خودآگاهی یعنی من به خودم و رفتارهایم آگاهی کامل داشته باشم و این که بدانم الان دقیقا دارم چه کاری می‌کنم و تبعات کار من چیست؟ این‌که به جای این‌که فکر کنیم فرد مقابل ما چه جور فردی است، به این فکر کنیم که از نظر آن فرد ما چطور انسانی هستیم؟!

گام‌های خودآگاهی

اولین گام در خودآگاهی این است که برای خودمان مشخص کنیم، من واقعا چ چیزی می‌خواهم؟ اگر این گام شفاف و دقیق شود سپس می‌فهمییم الان باید چه کار کنیم؟ اگر با هم این گام‌ها را پله پله برویم اول از همه که حال دل خودمان با خودمان خوب است و دوم به هدف چطور خاص باشیم هم دست پیدا کردیم. نگاهی به اطراف بندازیم چند درصد هستند که واقعا می‌دانند چه چیزی می‌خواهند؟ آیا اگر می‌دانند دقیقا در راستای هدف هم حرکت می‌کنند؟

دو گام قبلی به این صورت بود که اول باید مشخص کنیم خواسته ما چیست و بعد از آن تعیین کردیم چه کار باید بکنیم. حالا نوبت به سوال سوم که شاه کلید هم است رسیدیم. اگر به همین روش ادامه بدهیم آیا به هدف خود می‌رسیم یا نه؟!

یک نکته فوق‌العاده عالی در کتاب مهندسی خوشبختی است که شاید بد نباشد حتی آن را بنویسیم و در جایی قرار بدهیم که هر روز آن را ببینیم.

“هیچ وقت برای انجام همه کارها وقت نیست؛ ولی همیشه برای انجام کارهای مهم وقت هست.”

در خیلی از مواقع کاری که همین الان انجام می‌دهیم درست است ولی باید به این سوال هم پاسخ بدهیم آیا کار درست‌تر و مهم‌تر از کاری که همین الان مشغول آن هستیم وجود ندارد؟ اغلب ما در زندگی در الویت‌بندی مسئله داریم و فرق بین مهم و مهم‌تر را ‌نمی‌توانیم پیدا کنیم تا زمانی که زمین بخوریم.

پس اگر به دنبال این هستیم که چطور خاص باشیم؟ این چهار گام کتاب مهندسی خوشبختی را در بعد روابط، کاری و آموزشی خود به کار ببریم.

چطور  خاص باشیم؟ - چهار گام خودآگاهی

☺️ اخلاق، تعهد و مسئولیت‌پذیری

آیتم بعدی در خاص بودن اخلاق و مسئولیت‌پذیری است. ولی آیا تعریفی برای خود از اخلاق داریم؟ یک تعریف خوب که در کتاب مهندسی خوشبختی آمده است این است که اخلاق یعنی طوری نیازهای خود را پاسخ بدهیم که باعث زحمت دیگران نشویم و باری روی دوش بقیه نباشیم. یک تعریف دیگر هم این است که ببینیم اگر همه بخواهند رفتار ما را تکرار کنند اوضاع قشنگ‌تر می‌شود یا فاجعه‌آمیز؟ با رعایت اخلاق و استفاده ابزاری نکردن از دیگران بذر خاص بودن را در خودمان کاشتیم.


 مسئولیت پذیری در کار؛ چطور مسئولیت پذیر تر شویم؟


تعهد و مسئولیت‌پذیری از دیگر فاکتورهای خاص بودن است. حتما تا به حال تجربه داشتید به فردی مسئولیتی را سپردیم و وقتی با تعهد و مسئولیت آن کار را به اتمام رسانده است چقدر آن شخص در چشم ما ارزشمندتر شده است. برعکس آن هم به احتمال خیلی زیاد دیدیم و یک گفتگو درونی هم داشتیم که مثلا من چقدر الکی روی این شخص حساب باز کرده بودم و الان متوجه شدم چقدر مسئولیت‌گریز است.

چطور  خاص باشیم؟ - اخلاق و مسئولیت

اگر وظایفی را که قبول کرده‌ایم به درستی انجام ندهیم کم‌کم اعتماد اطرافیان از بین می‌رود. توانایی‌های‌ ما زمانی جدی و باارزش دیده می‌شود که مسئولیت‌های و تعهدهای خود را به بهترین حالتی که می‌توانیم انجام دهیم.

یک نکته مهم انگشت اشاره خود را به سمت دیگری نگیریم و دنبال مقصر نباشیم که به شدت غیرجذاب است. یادمان باشد هر زمان که انگشت اشاره را به سمت دیگری گرفتیم سه انگشت دیگر به سمت خودمان است…!


در مورد خاص بودن و جذاب شدنبیشتر بخوانیم: 

علم می‌گوید: «چکار کنیم جذابیت داشته باشیم» 

9 دلیل  اینکه چرا برخی افراد جذاب‌اند؛ خصوصیات افراد دوست داشتنی


کلام پایانی چطور خاص باشیم؟

ضمن نکاتی که در این مقاله اشاره شد و سایر نکات کاربردی در کتاب مهندسی خوشبختی پیشنهاد می‌کنیم؛ محصول رایگان، جدید و فوق‌العاده چطور جذاب و دوست‌داشتنی باشیم را از دست ندهید.

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا