مقاله نوشتن در بیست دقیقه؛ چطور در بیست دقیقه مقاله بنویسیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

LOVELY

دوره رایگان چطور جذاب و دوست‌داشتنی باشیم؟!

جذابیت بر اساس اصول روانشناسی!

میدانم کمتر کسی است که به نوشتن علاقه ندارد. همه دوست دارند بنویسند و از خود یادداشت و نوشته و داستان و مقاله به یادگار بگذارند.

  • دوست دارید بنویسید اما احساس می‌کنید نمی‌توانید؟
  • دوست دارید بنویسید اما فکر می‌کنید وقت کافی ندارید؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند باید وقت زیادی صرف نوشتن کنند. برای همین ممکن است بترسند از اینکه به سمت نوشتن مقاله بروند؛ اما تولید محتوا هم اکنون از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای کسب و کارهای شخصی‌تان، شبکه‌های اجتماعی یا آموزش‌هایتان یاد بگیرید.
همه آموزش‌ها را کنار بگذارید. می‌خواهم روشی ساده به اضافه چند نکته به شما یاد بدهم که تنها در 20 دقیقه بتوانید یک مقاله بنویسید. این شما و این از 20 دقیقه در روز صرف نوشتن مقالات کنم؛ و من بیش از 20 دقیقه وقت صرف نوشتن این مقاله نکردم.
ما برای تست این روش، همین مقاله‌ای که دارید می‌خوانید را ظرف مدت تنها 20 دقیقه نوشته‌ایم.

بعد از خواندن این مقاله، می توانید مقاله کاربردی زیر را هم مطالعه کنید:

مقاله-در-20-دقیقه

آخه مگه میشه توی 20 دقیقه مقاله بنویسیم؟

میدانم ممکن است فکر کنید چنین چیزی غیرممکن است یا کیفیتش آن چیزی نمی‌شود که می‌خواهید.
طبیعتاً مقاله‌ای که با صرف وقت کم نوشته باشید، نمی‌تواند کیفیتی مشابه با آنچه برایش یک روز یا چند روز وقت می‌گذارید باشد؛ اما گاهی اوقات یا ناچار به نوشتن مقاله کوتاه (مثل گزارش کار اداری) و یا محتوایی فوری مثل گزارش کلاس هستیم؛ و یا اینکه روزانه وقت بسیار کمی دارید اما نمی‌خواهید از فضای تولید محتوا دور شوید و تمرین نویسندگی کنید.
نوشتن سریع البته به معنای فدا کردن کیفیت کار نیست. این هفت نکته را نگاه کنید. امیدوارم بعد از پایان آن بتوانید تا بیست دقیقه بعدش یک مقاله بنویسید.

مقاله-نویسی

از قبل یک لیست ایده یا سوژه داشته باش

به سوژه یابی ظاهراً نمی‌آید که انقدر وقت گیر و زمان بر باشد؛ اما اغلب اوقات ما نمی‌دانیم چطور سوژه پیدا کنیم. پیدا کردن موضوع برای نوشتن در حدود نیمی از زمان نویسندگان و تولید کنندگان محتوا را به خود اختصاص می‌دهد. اگر یک روز یا چند روز وقت بگذارید و سوژه یابی کنید و تمام ایده‌هایتان را روی یک کاغذ بنویسید، این کار دیگر از شما وقت نمی‌گیرد و سرعت کارتان چند برابر می‌شود. یک دفترچه کوچک هم کنار بگذارید تا هرچه سوژه و ایده جدید به ذهنتان رسید، یادداشت کنید.

این مقاله هم در مورد سوژه یابی و طرح داستان است. خواندن آن می تواند برای شما مفید باشد:
سوژه داستان یا طرح داستان چیست؟

مقاله-نویسی

زیاد سعی نکن ایده‌هایت را شکوفا کنید

اگر همان اول سعی کنید به ایده‌هایتان اجازه شکوفا شدن و پخته شدن بدهید، این کار زمان زیادی می‌برد. فقط و فقط در مورد چیزی که می‌خواهید، بنویسید. اجازه دهید این موضوع چند روز طول بکشد. شما از قبل در مورد سوژه مورد نظر تحقیق کرده‌اید و اطلاعات را جمع آوری کرده‌اید. حالا وقت آن است که فقط بنویسید. بدون ادیت، بدون ویرایش و بدون پروبال دادن به نوشته.

مقاله-در-20-دقیقه

کمی بی رحم باش

برای مقاله نوشتن در بیست دقیقه باید کمی بی رحم باشید! هر ایده پشتیبانی که با موضوع مقاله مرتبط نیست را با بی رحمی و بدون اغماض حذف کنید. به یاد داشته باشید، ما در مورد چگونگی مقاله نوشتن در بیست دقیقه صحبت می‌کنیم، نه یک حماسه. همیشه می‌توانید شاخ و برگ‌های اضافی را بزنید تا تمرکز و وقت و ذهنتان را به خود مشغول نکند.

مقاله-نویسی

از نقاط بالت استفاده کن

استفاده از بالت یا به اصطلاح نقط گلوله، می‌تواند مقاله شما را خلاصه، شفاف و خواندن و نوشتنتش را راحت کند.
مثلاً فرض کنید می‌خواهید راجع به «خوبی‌های سحرخیزی» بنویسید. ساختار مقاله‌تان می‌توانید اینگونه باشد: «10 فایده سحرخیزی». به این ترتیب هم شما ساختاری کاملاً واضح و شفاف دارید و هم می‌توانید بدون اینکه به تیترهای مختلف فکر کنید و تمرکزتان را به هم بریزید، 1 مقاله‌تان را بنویسید.

مقاله

کوتاهش کن!

دقت کنید که نوشتن مقاله در بیست دقیقه، برای مقالات کوتاه کاربرد دارد. شما نمی‌توانید در 20 دقیقه، مقاله دو هزار کلمه‌ای بنویسید. مگر اینکه از روش کپی-پیست استفاده کنید!!!!
این راهنما تنها برای نوشتن مقالات حداکثر 600 کلمه‌ای نوشته شده است؛ بنابراین اگر خواهید این مقاله را در عرض 20 دقیقه تمام کنید، سعی کنید زیر 500 کلمه نگهش دارید. شاید احساسی که در مورد کیفیت محتوای تولید شده دارید را دوست ندارید، اما نیمه پر لیوان را ببینید. مقاله شما تنها در 20 دقیقه نوشته است! بنابراین این بچه 20 دقیقه‌ای‌تان را دوست داشته باشید!

برو، بعداً دوباره بیا

اگر متوجه شدید که گیر افتاده‌اید، سعی نکنید کلمات را وادار به آمدن کنید. مقاله را ذخیره کنید و برای مدتی روی چیز دیگری کار کنید. بعداً که دوباره به بچه‌تان (همین مقاله بیست دقیقه‌ای) سر بزنید، می‌بینید که گره کارتان باز شده و مغزتان فرمان‌های تازه و راهگشایی صادر می‌کند.

مقاله-نویسی

هرگز یک ایده خوب را پس‌انداز نکنید

برای نوشتن مقاله در بیست دقیقه، ایده‌های خوب را ذخیره نکنید. این البته یک وسوسه رایج است. اینکه وقتی به لیست ایده‌ها و سوژه‌ها نگاه می‌کنید، دلتان بخواهد سوژه‌های خوب را ذخیره کنید تا بعداً حسابی روی آنها کار کنید. یا ایده‌های ساده را نگه می‌دارید که بگذارید برای آخر و خیال می‌کنید چون ساده هستند، لذت می‌برید. درست مثل ته دیگ که می‌گذارید آخر غذا بخورید و وقتی غذایتان تمام می‌شود، احتمالاً سیر شده‌اید و تمایلی به خوردن ته دیگ ندارید.
این کار یک اشتباه استراتژیک است.

مقاله-نویسی

این چند مقاله راجع به نویسندگی، تمرینات آن و سوژه یابی هم به شما کمک می کند:

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه دربارهٔ «مقاله نوشتن در بیست دقیقه؛ چطور در بیست دقیقه مقاله بنویسیم؟»

  1. نکته عالی‌که بهش اشاره شد حذف بی رحمانه ایده ها بود چون واقعا نمیشه با زمان و انرژیمون برای همه موارد سپری بشه متمرکز تر باشه خیلی بهتره

اسکرول به بالا