مقابله با نژادپرستی، چطور با نژادپرست ها رفتار کنیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

مقابله با نژادپرسی، چطور با نژادپرست ها رفتار کنیم؟

شاید از نگاه بسیاری از ما نژادپرست فقط کسی است که به افراد سیاه پوست توهین کند یا آنها را کمتر از سفیدپوست ها بداند! اما نژادپرستی طیف وسیع تری و معنای گسترده تری دارد.

همین که شما فکر کنید اهالی یک شهر در درک مفاهیم ناتوانند یا اهالی شهر خودتان بهتر از بقیه هستند.
همین که القابی خاص و اغلب بد به مردم یک قوم نسبت بدهیم یا افرادی دیگر را خوب تر از دیگران بدانیم می تواند مصداق نژادپرستی باشد.

در این مقاله از “یک سوال از پیام” در مورد روش های مقابله با نژادپرستی و بحث کردن با افراد نژادپرست صحبت می کنیم. فردی از ما این سوال را مطرح کرده است:

با نژادپرست‌ها چه کنیم؟
با افرادی که نژادپرست هستند چطور باید بحث کنیم؟ یا چطور برخورد کنیم؟ (نژادپرستی البته طیف گسترده‌ای دارد و فقط منوط به مثلا رنگ پوست نمی‌شود. همین که باور کنیم مردم فلان استان فلان ویژگی را دارند هم نژادپرستی است.)

فایل صوتی من، پیام بهرام پور در پاسخ به این سوال را حتما گوش کنید و به ادامه مقاله توجه کنید:

 

نژادپرستی چیست و چه کسانی نژادپرست هستند؟

به طور کلی در یک تعریف عام تر می توانیم بگوییم هرگاه ما ویژگی های افراد دیگر که در انتخابش نقش نداشته اند را مسخره کنیم یا به آن توهین کنیم یعنی داریم یا نژادپرستی می کنیم یا از نژادپرستی حمایت میکنیم.

ویژگی هایی مثل قومیت، اینکه کجا به دنیا آمده اند، رنگ پوستشان چه رنگی است و یا اینکه حتی قیافه و قد و ظاهر یک نفر چطور است.

مثلا موقعی که من در سوئد بودم موقعی که یک فرد بور اروپایی به یک پناهنده فرضا روسی می گفت کله سیاه، این مصداق نژادپرستی بود.

نژادپرستی همه جای دنیا وجود دارد. در همین ایران خودمان، در قلب اروپا و در آمریکا. حتی کشورهایی که ادعای جهان اول بودن دارند هم نژادپرستی جریان دارد. هرچند با تکامل بیشتر تمدن بشری، افراد بیشتری به مقابله با این پدیده زشت میپردازند و نهادهای حقوق بشری بیشتری برای آن شکل می گیرد.

مثال هایی از نژادپرستی

به جز مثال های بالا، اگر طرز فکرهای زیادی دارید، بهتر است کمی راه های مقابله با نژادپرستی را فرا بگیرید و تلاش کنید این طرز فکرها را از خود دور کنید.
این که دانش‌آموزان اهل یک کشور آسیایی، به شکل ذاتی در ریاضیات بهتر هستند
اینکه جرم و جنایت توسط سیاه پوست ها بیشتر رخ می دهد
اینکه یهودی‌ها پول پرست هستند و حسابی اهل حرص و آزند وخوب بلدند پول دربیاورند. بیشتر ما افرادی را می‌شناسیم که چنین طرز فکری دارند.
وقتی خارجی ها یا آمریکایی ها اینگونه القا می کنند که همه مسلمانان تروریست هستند
وقتی به اصل و نسب خود می نازیم یا اصل و نسب افراد دیگر را زیر سوال می بریم
و یا حتی وقتی تهرانی ها و شهرستانی¬ها را جدا می کنیم و یا افغانی ها را مسخره کنیم
و…

برای مقابله با نژادپرستی، اولین قدم چیست؟

قدم اولیه و بسیار مهم این است که بخواهیم در مورد نژادپرستی آگاهی پیدا کنیم و برای تغییر خودمان در این مورد تلاش کنیم. ما تا وقتی خودتان نخواهیم رفتارهای ناپسندمان را تغییر دهیم و آن¬ را کنار بگذاریم هیچ کس نمی تواند در این زمینه برای ما کاری کند.

پس یادمان باشد نخستین و مهم ترین گام این است که بخواهیم آگاه شویم و تغییر کنیم.

گام دوم مقابله با نژادپرستی

این است که خودمان از آن طرف بوم نیفتیم. یکی از بدترین روش های مقابله با افراد نژادپرست این است که پاسخ او را با نژاادپرستی بدهیم یا در قبال توهین های قومیتی یا نژادپرستانه او توهین های دیگری به او کنیم.

مثلا وقتی بگوید قوم و قبیله یا شهر شما فلان ایراد را دارد شروع کنیم به توهین به قوم و قبیله و شهر خودش! پس گام مهم دوم را هم مدنظر قرار بدهیم. چون وقتی تعصبی با چنین افرادی برخورد کنیم، اوضاع نه تنها بهتر نخواهد شد که تازه تعصب و رفتارهای بد دیگر هم اضافه خواهد شد و اوضاع وخیم تر می شود.

تعصب و رفتارهای تعصبی همیشه در تضاد با منطق و گفتگو هستند.

پس هرگز گفتگو و بحث منطقی را با تعصب و رفتار غیرمنطقی پاسخ ندهیم.

گام سوم مقابله با نژادپرستی

استفاده از پرسش و پاسخ است. وقتی از فرد مقابل سوال درست بپرسیم، او ناچار می شود که پاسخ منطقی و درست بدهد.  مثلا وقتی کسی قد شما یا قیافه و خانواده شما را مورد تمسخر قرار می دهد، از او بپرسید اگر خانواده خودت هم در فلان شهر بودند یا تو هم قیافه ات شبیه من بود یا مثلا تو هم در افغانستان یا عراق به دنیا آمده بودی آیا بازهم مسخره می کردی؟

یا مثلا وقتی او به اینکه ایرانی است می بالد و افراد خارجی را مسخره می کند، از او بخواهید فرض کند پدر و مادرش به جای ایران در جایی دیگر با هم ارتباط برقرار می کردند. آیا بازهم چنین نظراتی داشت؟

گام چهارم مقابله با نژادپرست

خودمان تغییر کنیم و به افراد دیگر و بچه ها هم درست آموزش دهیم

در پایاان این مقاله از شما می خواهم همیشه به ویزگی ها و خصوصیاتی از خود و طرف مقابل بپردازید که خودشان در به وجود آوردن آن نقش داشته اند. چیزهایی مثل اینکه چطور با دیگران حرف می زنند، چطور رفتار می کنند، چقدر اهل رشد و آموزش و پیشرفت هستند وچقدر به دیگران و به خودشان احترام می گذارند. اگر تلاش کنیم تک تک ما تغییر کنیم، کم کم افراد نژادپرست در اقلیت قرار می گیرند و مجبور می شوند تغییر رفتار بدهند.

راستی هرگز یادتان نرود که مفاهیم انسان دوستی و مقابله با نژادپرستی را از همین بچگی به فرزندانتان  آموزش دهید تا فردایی بهتر و جامعه ای زیباتر داشته باشیم.

و در پایان چند باور نادرست نژادپرستانه

در پایان مقاله به شما می خواهم به شما چند باور نادرست نژادپرستانه را به شما معرفی کنم و دلایل علمی برای رد آن ها یادتان بدهم. تا ببینید چقدر و به چه سادگی می توانید نژادپرستی را رد کنید.

سیاه ها با سفیدها متفاوت اند!

علم ثابت کرده که همه انسان‌ها دی‌ان‌ای تقریبا مشابهی دارند. رنگدانه اولیه در پوست انسان ملانین نام دارد که از بدن ما در برابر آفتاب محافظت می‌کند. ملانین اشعه‌های مضر را جذب می‌کند و نمی‌گذارد یکی از ویتامین‌های کلیدی بدن به نام اسید فولیک را از بین ببرند. ژن‌های زیادی در ساز و کارهای بیوشیمیایی که به تولید ملانین در بدن منجر می‌شود دخالت دارند. تنوع طبیعی این ژن‌ها باعث شکل‌گیری طیفی از رنگ پوست‌ها در میان انسان‌ها شده است. به همین سادگی و راحتی!

بعضی از نژادها برتر هستند

این مورد که برخی نژادها برتر از دیگران هستند یک دروغ بزرگ است! تصور ما بر این است که برخی مناطق، سرزمین‌ها یا اقوام از بقیه جدا هستند و مرزهایی غیر قابل عبور دارند. اما علم ثابت کرده که تمام نژادها مخلوطی از نژادهای دیگر را هم در خوددارند و اینکه تصور کنیم یک نژاد خالص تر از بقیه است، تصوری غلط است.

ما صد در صد سیاه و صد در صد سفید داریم

ما نمی توانیم افرادی را پیدا کنیم که صد در صد سفید یا کاملا سیاه باشند. همه انسان ها در ژنتیک خود شدتی از سفیدی و سیاهی داریم…

افراد برخی کشورهای موفق از نظر هوش برترند

اصلا چنین نیست. همین ایران خودمان تا همین دو سه قرن قبل جزو قدرت های بلامنازع دنیا بود. اما اکنون کشورهای دیگری قدرتمندترند. پس هرگز نمی توان با توجه به روند متغیر قدر نمایی در دنیا یک کشور یا نژاد را از نظر هوش بهتر و برتر دانست. ممکن است برتری آنها به دلیل عملکرد بهترشان، برنامه ریزی یا تلاش بیشتر باشد. اما مطلقا هوش هیچ کشوری از کشورهای دیگر بیشتر نیست.

یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و فوق‌العاده…!
هنوز بسته جامع اعتماد به نفس را تهیه نکرده اید؟

همین الان روی تصویر زیر کلیک کرده و یکبار برای همیشه، مهارت مهم اعتماد به نفس را یاد بگیرید!

طور از عذاب وجدان و احساس گناه رها شوی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ دیدگاه دربارهٔ «مقابله با نژادپرستی، چطور با نژادپرست ها رفتار کنیم؟»

  1. سلام با تشکر از مقاله خوب شما
    بسیار عالی بود و واقعا کارساز بود
    به امید اینکه همه انسان ها به این درک برسند که رنگ پوست نژاد قیافه قد و… دست خود انسان ها نبوده و به یکدیگر احترام بگذارند

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چقدر خوشحالیم که اهل مطالعه و یادگیری هستید.
    به امید روزای قشنگ تر…
    بیشتر ازیک نفر…

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    تبریک به شما که اهل اموزش و یادیگیری هستید؛ خوشحالیم بابت همراهیتون…
    بیشتر ازیک نفر باشید…

  4. نزاد پرستی یعنی همون کاری که باهات کرده تو هم باهاش کردی ولی اون حق اعتراض تداره ولیدتو میتونی هر جور که بخای تنبیهش کنی

اسکرول به بالا