9 نکته در مورد سخنرانی به زبان انگلیسی

سرفصل های مهم این مقاله

چیزی که از هر سخنرانی درک می‌شود، آن چیزی است که شنونده درک می‌گوید. نه آن چیزی که سخنران می‌گوید. این نشان می‌دهد آر مخاطب موفق نشود پیام سخنران را به درستی درک کند، این تقصیر سخنران است نه مخاطب.

هنر یک سخنران باید این باشد که هر پیام را به درستی به مخاطب منتقل کند. این کار هنگامی سخت‌تر می‌شود که شما به عنوان سخنران بخواهید به زبانی غیر از زبان مادری‌تان سخنرانی کنید.

سخنرانی-انگلیسی

پر کاربردترین و مشترک‌ترین (!) زبان در دنیا، زبان انگلیسی است.

ده‌ها هزار شرکت در سراسر جهان وجود دارند که به قلمروها و موضوعات تازه‌ای وارد می‌شوند. مدیران چنین شرکت‌هایی لازم است سخنرانی به زبان انگلیسی و اصول، تکنیک‌ها و روش‌های آن را به خوبی یاد بگیرند.

با این مقاله همراه شوید تا از نکاتی در مورد سخنرانی به زبان انگلیسی آگاه شوید.

سخنرانی به زبان انگلیسی برای چه کسانی لازم است؟

یادگیری اصول سخنرانی به زبان انگلیسی کاربردهای بسیار زیادی دارد:

ممکن است شما مدیر بازاریابی یک مجموعه تجاری باشید و بخواهید برای انجام مذاکرات به یک سفر خارجی بروید و بتوانید یک سخنرانی برای مدیران آن شرکت انجام دهید.

شاید زبان انگلیسی‌تان خوب است و می‌خواهید سخنرانی به زبان انگلیسی را هم یاد بگیرید.

ممکن است بخواهید در خارج از کشور یا داخل کشور، آموزش سخنرانی به زبان انگلیسی بدهید.

ممکن است مقام علمی بالایی داشته باشید و بعد از دریافت یک جایزه معتبر در خارج از کشور، از شما دعوت شود تا سخنرانی کوتاهی انجام دهید.

و ده‌ها موقعیت دیگر که یادگیری سخنرانی به زبان انگلیسی را برای شما تبدیل به یک ضرورت می‌کند.

سخنرانی-انگلیسی

برای کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی نیست…

سخنرانی به زبان انگلیسی برای افرادی که زبان مادری‌شان انگلیسی نیست (مثل همه ایرانی‌ها) چالش بر انگیز است. یک سخنران باید دایره واژگان قوی داشته باشد و مفاهیم و ریزه کاری‌های زبان انگلیسی را بداند.

نابراین نخستین قدم برای اینکه بتوانید به زبان انگلیسی سخنرانی کنید، این است که زبانتان را به حد مطلوب و قابل قبولی ارتقا دهید.

در صورتی که زبانتان خوب نباشد، ممکن است در طول سخنرانی‌ها تمرکزتان به یافتن واژه‌ها و مترادف‌های آن مشغول شوید و تمرکزتان را از دست بدهید. یا اینکه دائماً تپق بزنید و به طور کلی نتوانید آن طور که باید و شاید، مفاهیم و مقصودتان را به مخاطبین انتقال بدهید. این موضوع وقتی بحرانی‌تر می‌شود که بخواهید برای مخاطبین انگلیسی زبان سخنرانی کنید. آن‌ها از اینکه شما زبان خوبی نداشته باشید، خسته و کلافه خواهند شد.

شما با یادگیری و ارتقای مهارت زبانتان، کلمات و جملات پیچیده، اصطلاحات عامیانه، اصطلاحات فنی و ویژه آن را یاد خواهید گرفت و در نتیجه در هنگام یادگیری اصول سخنرانی به زبان انگلیسی، تمرکزتان روی بهبود وضعیت، حالت بدن، تمرکز و این قبیل موارد خواهد بود.

سخنرانی-انگلیسی

در اینجا 10 نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند با چالش‌های منحصر به فرد سخنرانی به زبان انگلیسی مقابله کنید و مطمئن شوید که پیام شما به درستی به مخاطبین منتقل خواهد شد.

ما در اینجا فرض را بر این گذاشته‌ایم که زبان شما در سطح مطلوبی دارد و دوره آموزش سخنرانی به زبان انگلیسی را هم طی کرده‌اید. بنابراین فقط نکاتی را عرض می‌کنیم که برای بهبود سخنرانی شما به کار خواهد آمد.


می‌توانید در دوره رایگان و تازه‌ای که برای مهارت‌های ارتباطی تهیه کرده‌ایم، شرکت کنید!

کافی است روی تصویر کلیک کنید:

آموزش فن بیان

 


نکته اول: بیش از حد معمول آماده باشید

جای تعجب نیست که سخنرانی شما به زبان انگلیسی (یعنی زبان دوم) نیاز به تمرین و آماده‌سازی بسیار بیشتری دارد تا سخنرانی به زبان مادری‌تان.

این را در آغاز تجربه خود (سخنرانی به زبان انگلیسی) قبول کنید. هرچه بیشتر تمرین کنید، دایره لغات گسترده‌تری خواهید داشت، استرستان کمتر می‌شود و مسلط‌تر هستید. تمرین، تمرین و تمرین کنید! تا جایی که خسته شوید!

نکته دوم: ساده‌ی ساده باشید!

سخنرانی انگلیسی زبان‌ها برای انگلیسی زبان‌ها، می‌تواند به اندازه کافی پیچیده باشد و اصطلاحات عجیب و غریب و مخصوصی داشته باشد.

اما…

اما شما که زبان اولتان انگلیسی نیست و می‌خواهید به زبان انگلیسی سخنرانی کنید، اگر این کار را کنید، خود را وارد یک چالش خطرناک کرده‌اید.

پیچیدگی‌های زبانی به گنگ‌تر شدن مفاهیم انتقالی شما به مخاطب، دامن می زند.

سادگی و صاف و روراست بودن را همیشه در دستور کار خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که از کلمات ساده، بدون ابهام، بدون پیچیدگی و کوتاه و ساده استفاده می‌کنید. سعی کنید پیام‌های مدنظرتان را به ساده‌ترین و در عین گیراترین شکل ممکن با مخاطبین به اشتراک بگذارید.

مطمئن باشید با این نوع سخنرانی، بیشتر درک می‌شوید و سخنران جذاب‌تری به نظر خواهید رسید.

پس سادگی، دومین رمز موفقیت شماست…!

سخنرانی-انگلیسی

نکته سوم: خلاصه سخنرانی‌تان را از قبل آماده کنید(می‌تواند مایندمپ باشد)

مخاطبین خوشحال خواهند شد اگر بعد از اینکه روی صندلی‌هایشان نشستند، با یک نقشه کلی از سخنرانی شما مواجه شوند.

بنابراین از قبل یک خلاصه کوتاه یا حتی نقشه ذهنی از سخنرانی خود آماده کنید و به دست مخاطبین برسانید.

اگر قصد دارید سخنرانی تجاری به زبان انگلیسی برای مدیران خارجی انجام دهید، این کار در نظر آن‌ها حتماً جالب خواهد آمد. شما یک شخص حرفه‌ای به نظر خواهید رسید.

آماده کردن خلاصه‌ای از سخنرانی برای خود شما هم مروری بر مطالب محسوب می‌شود.

همچنین این کار به درک عمیق‌تر و فهم بهتر مخاطبین شما کمک شایانی خواهد کرد.

نکته: اگر نمی‌خواهید ایده‌های سخنرانی‌تان قبل از آغاز، لو برود، می‌توانید آن را در انتهای سخنرانی به زبان انگلیسی، به دست مخاطبین برسانید. اما حتماً این کار را انجام دهید. حس خوبی به آن‌ها هدیه خواهید داد!

این مقاله را بخوانید تا از مایند مپ و نقشه ذهنی بیشتر سر در بیاورید:

◽️ نقشه ذهنی و کاربردهای آن – (mind map)

 

سخنرانی-انگلیسی

نکته چهارم: ساختار داستانی به سخنرانی‌تان بدهید

به یاد داشته باشید که داستان‌های بزرگ، آغازی روشن، میانه‌ای مفهوم و پایانی جذاب دارند. طراحی سخنرانی به زبان داستان (البته داستانی واضح و ساده) در درک بهتر پیام‌ها به مخاطب کمک می‌کند.

شنوندگان دوست‌ دارند خود را جای شخصیت‌های داستان بگذارند و با آن همذات پنداری کنند. مهم نیست چه داستانی پیاده می‌کنید، مهم این است که این سه عنصر در آن به خوبی جا داده شود. آغازی جذاب برای همراهی و کشیدن مخاطب با خود. میانه‌ای پر محتوا و پایانی روشن برای گیج نشدن مخاطب و انتقال درست پیام به او.

اگر میخواهید داستان گو و داستان نویس قهاری شوید، مقالات زیر را بخوانید:

◽️ داستان چیست و انواع داستان؟

◽️ هنر داستان گویی در سخنرانی

نکته پنجم: بر روی دایره لغات خود کار کنید

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها برای کسانی که مشتاق سخنرانی به زبان انگلیسی هستند، ضعف در دایره واژگان است. البته که این با تمرین و تکرار زیاد حل شدنی است. سعی کنید ساده‌ترین و بهترین اصطلاحات، اصطلاحات پر کاربرد و حیاتی را هم یاد بگیرید تا در هنگام تعریف داستان‌های مختلف، سردرگم نشوید و تپق نزنید.

سخنرانی-انگلیسی

نکته ششم: آموزش سخنرانی‌تان را طراحی کنید

مخاطب نیاز دارد سفرش از یک نقطه به خصوص شروع شود، سفری پرماجرا و جذاب را تجربه کند و در انتها به مقصد برسد.

اگر سخنرانی‌تان را طراحی کنید، می‌توانید به درک بهتر پیام‌هایتان به شدت کمک کنید.

پس با یک «نقشه حساب شده» از آنچه می‌خواهید بگویید، مانند مقدمه شروع کنید. دست مخاطب را بگیرید و او را با خود همراه کنید. سپس در انتهای سخنرانی، او را به مقصد برسانید.

شروع، پیکره بندی و پایان خود را به درستی طراحی کنید.

در مورد شروع سخنرانی  از لینک های زیر یاری بگیرید:

◽️ جملاتی برای شروع سخنرانی

◽️ چگونه سخنرانی را شروع کنیم و بر ترس شروع غلبه کنیم؟

سخنرانی-انگلیسی

نکته هفتم: یک پاورپوینت حرفه‌ای درست کنید

جلوه‌های بصری به خصوص برای شما که سخنرانی به زبان انگلیسی می‌کنید و زبان مادری‌تان انگلیسی نیست، بسیار راهگشا و کمک کننده است.
اصول ساخت یک پاورپوینت حرفه‌ای را از لینک زیر یاد بگیرید و یک ارائه تروتمیز (!)، حرفه‌ای، ساده و سرراست داشته باشید.
می‌گویند یک تصویر هزاران حرف در خود دارد. گاهی اوقات با یک تصویر که به درستی انتخاب شده است، می‌توانید کلی پیام به مخاطبین برسانید.

نکته هشتم: شمرده سخن بگوئید

ممکن است با لهجه حرف بزنید، تند تند سخن بگویید و هنوز هم حرف شما را متوجه شوند. اما دیری نخواهد پایید که مخاطبین از این نوع ارائه شما خسته خواهند شد.
در حالی که به اوضاع کاملاً مسلط هستید، شمرده شمرده سخن بگوئید. اما نه آن‌قدر آرام که گویی دستپاچه شده‌اید.
این کار بیشتر از هر چیز، نیاز به همان نکته اول دارد: تمرین و تمرین و تمرین…!

سخنرانی-انگلیسی

نکته نهم: با ارتباط چشمی و زبان بدن قدرتمند و خونسرد، تسلط خود را نشان دهید

مخاطبین همیشه به بدن، چشم‌ها و نوع حرف زدن شما به دقت نگاه می‌کنند تا بیشتر شما را قضاوت کنند و سعی کنند از درون شما خبردار شوند. بنابراین روی زبان بدن صحیح برای سخنرانی، ارتباط چشمی مناسب و راه رفتن و نوع انعطاف خود کار کنید.

در مورد زبان بدن در سخنرانی، مقاله زیر  یاری دهنده شماست:

زبان بدن چیست؟ قوانین، تکنیک‌ها و نکات مهم!

 امیدوارم که از خواندن این مقاله در مورد سخنرانی به زبان انگلیسی لذت برده باشید…

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا