روش سخنرانی برای نوجوانان | چگونه بچه‌ها را آماده کنیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

روش سخنرانی برای نوجوانان ؛ چطور بچه‌ها را آماده کنیم؟

دوست داریدفرزندتان در آینده بتواند حقش را بگیرد و موفق شود؟ ارتباطات خوبی برقرار کند و پیشرفت کند؟ بتواند به راحتی صحبت کند و نظرش را ابراز کند؟ دنبال روش سخنرانی برای نوجوانان و بهبود مهارت‌های سخنرانی فرزندانتان هستید؟ همراه من بیایید تا چند تمرین و تکنیک جالب به شما آموزش دهیم.

در این مقاله تلاش کرده‌ام به شما والدین عزیز روش‌هایی را یاد بدهم که برای نوجوانانتان به کار ببرید.

اگر واقعاً به فکر پیشرفت و رشد آن‌ها هستید، لازم است این نکات را به کار ببرید.

 

چرا حتماً باید به دنبال روش سخنرانی برای نوجوانان باشیم؟

عامل خوشبختی بسیاری از نوجوانان در آینده، به کیفیت روابطشان بستگی دارد.

خیلی از شما، والدین نوجوانان و کودکان هستید و نگران این هستید که ممکن است آن‌ها نتوانند در آینده روابط خوبی برقرار کنند. نتوانند خوب صحبت کنند و به دنبال این هستید که روش سخنرانی برای نوجوانان را یاد بگیرید و به آن‌ها هم یاد بدهید.

روش سخنرانی برای نوجوانان

 

مشکل خوب حرف نزدن نوجوانان در جمع، یک مشکل شایع است!

همان‌طور که گفتیم اینکه نوجوانان و کودکان نتوانند به خوبی در جمع صحبت کنند، یک مشکل شایع است؛ بنابراین در درجه اول زیاد نگران نباشید.

به نظر شما مشکل از کجاست؟

 

این مشکل، آشناست…!

وقتی نوجوان بودیم متأسفانه آموزش‌هایی مثل «آموزش روش سخنرانی برای نوجوانان» در مدرسه و هیچ کجای دیگر به ما یاد داده نمی‌شد و ما مهارت صحبت در جمع و سخنوری را آموزش ندیدیم.

همین سبب شد تا مدت زیادی، این مشکل فن بیان و مهارت سخنوری برای ما به عنوان یک معضل بزرگ در راه رسیدن به اهدافمان باشد. چون می‌دانیم که پیشرفت و رشد ما به کیفیت روابطمان بستگی زیادی دارد.

مطمئناً اگر در سنین نوجوانی آموزش‌های فن بیان نوجوانان را گذرانده بودیم هم اکنون حس بهتری نسبت به زندگی و همچنین کسب و کار بهتری داشتیم.

بدون شک هر پدر و مادری به دنبال موفقیت و رشد فرزند خود در جامعه است و همان‌گونه که می‌دانید روش سخنرانی برای نوجوانان یک دروازه ورود به سرزمین موفقیت است.

عکس از کراگاه سخنرانی نوجوانان

عکس از یکی از دوره های فن بیان و سخنرانی نوجوانان –  در حال تمرین خودکار

 

نوجوانان کجاها به سخنرانی و فن بیان خوب احتیاج پیدا می‌کنند؟

نوجوانان در جاهای زیادی به یادگیری مهارت‌های سخنرانی احتیاج پیدا می‌کنند:

این تصاویر را در نظر بگیرید:

معلم از نوجوان می‌خواهد راجع به چیزی بیاید و پیش بچه‌های دیگر، آموزش بدهد.

فرزند شما می‌خواهد دوست جدیدی انتخاب کند، اما اعتماد به نفس ضعیفش به او اجازه این کار را نمی‌دهد.

نوجوان شما نمی‌تواند در جمع نظرش را بیان کند و وقتی در مهمانی کسی از او سوالی می‌کند، با لبخندی حاکی از شرم و خجالت، سریعاً سعی در فرار از مهلکه دارد.

و ده‌ها موقعیت آشنای دیگر…

بدی قضیه این است که این بلد نبودن مهارت صحبت در جمع تا زمان بزرگ‌سالی در او باقی می‌ماند. نمی‌تواند موقعیت شغلی خوبی برای خودش دست و پا کند. در مصاحبه‌های کاری رد می‌شود. در جلسه خواستگاری نمی‌تواند حرف بزند. در سربازی به او جایگاه مناسبی نمی‌دهند. ارتباطات خوبی ندارد و در نهایت فرد موفقی نخواهد شد.

قطعاً و بدون تردید، مهارت فن بیان و سخنوری در ایجاد ارتباطات بهتر فرزند شما و رشد و پیشرفت آینده او می‌تواند یک امتیاز بسیار اثر بخش به حساب آید.

یافتن روش فن بیان برای نوجوانان و روش سخنرانی برای نوجوانان، مهارت کلامی و سخنوری و ارتباط مؤثر با دیگران در تمام کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان یک مهارت ضروری کودکان آموزش داده می‌شود؛ اما در کشور ما این یک موضوع فرعی حساب می‌شود و جایی در سیستم آموزشی کشور ندارد.

بیشتر بخوانید: ابزارهای مهارتهای ارتباطی نوجوانان

روش های سخنرانی نوجوانان- روش سخنرانی برای نوجوانان

 

چه کار کنیم؟

برای شما چند تمرین آماده کرده‌ام که می‌توانید با نوجوان خود تمرین کنید و آن‌ها را آماده کنید.

روش‌های سخنرانی برای نوجوانان

 

اول: نوجوانان حتماً به الگو نیاز دارند

نوجوانان اغلب اوقات رفتارها و روش‌های شما را تقلید می‌کنند. تا وقتی الگوی خوبی برای نوجوانتان نباشید،‌ نباید انتظار داشته باشید از شما پیروی کنند.

اگر شلخته باشید نباید انتظار داشته باشید نوجوان شما نظم را رعایت کند.

می‌خواهید الگوی خوبی برای آن‌ها باشید؟ این فایل صوتی از پیام بهرام پور را گوش کنید.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

دانلود فایل

 

دوم: بازی درمانی کنید

کودکان و نوجوانان عاشق بازی هستند. انجام بازی‌های جذاب می‌تواند یک روش سخنرانی برای نوجوانان باشد.

اولین بازی پیشنهادی ما، «پانتومیم» است. همان که در خندوانه نمونه‌های پیشرفته‌اش را زیاد دیدید. لطفاً انجام بازی پانتومیم را در دستور کار قرار دهید. پانتومیم به شدت می‌تواند بر زبان بدن نوجوانان تأثیر مثبت بگذارد.

دومین بازی، همان بازی نوستالژیک و قدیمی «اسم و فامیل» است. اسم و فامیل به تقویت ذهن بچه‌ها، تقویت دایره واژگان آن‌ها و تقویت مهارت طوفان ذهنی‌شان کمک می‌کند.

بازی سوم «مشاعره» است. به این ترتیب که یک بیت شعر می‌خوانید و نوجوان شما باید با حرف انتهایی آن یک شعر دیگر بگوید. یا یک راه آسان‌تر، شما یک اسم پسرانه یا دخترانه بگویید و فرزند شما باید با حرف انتهایی آن، یک اسم دیگر بگوید. مثال: نیلوفر – رحمان – ندا – آناهید- داراب – بهاره و…

روش سخنرانی برای نوجوانان- بیشتر از یک نفر

 

سوم: از بچه‌هایتان سؤال بپرسید و نظرش را بخواهید

سؤال پرسیدن و نظرخواستن از بچه‌ها خوب است به خصوص برای بچه‌هایی که کم حرف هستند.

اولین قدم این است که نظر این بچه‌ها را راجع به چیزهای مختلف بپرسید. فراموش نکنید که در هنگام پرسیدن نظر نوجوان، او را سرزنش نکنید. چون ممکن است باعث شود دیگر نظرش را ابراز نکند.

از او راجع به لباسی که خریده‌اید نظر بخواهید و به او نشان دهید نظرش مهم است. او یاد می‌گیرد که نظرش را به راحتی ابراز کند و خودش یک روش خوب برای سخنرانی نوجوانان است.

 

چهارم: به او مسئولیت بسپارید

یکی از راه‌های یاد دادن فن بیان و سخنرانی به نوجوانان این است که اعتماد به نفسش را زیاد کنیم. یکی از راه‌های بهبود اعتماد به نفس نوجوانان، سپردن مسئولیت به آن‌هاست.

حتی درصورتی‌که مسئولیت را به خوبی انجام ندهند، نباید سرزنش شوند. برای مثال، مسئولیت برداشتن تلفن‌ها در ساعاتی از روز را به او بسپارید. حتی اگر خرابکاری کرد، او را سرزنش نکنید و اجازه دهید به مرور بهتر شود. این یک حس استقلال عالی به نوجوان می‌دهد.

می‌توانید به او مسئولیت کارهای مهم‌تر را هم بسپارید. مثلاً مسئولیت انجام امور مالی خانواده یا مسئولیت نگهداری از فرزند کوچکترتان.

به او اعتماد کنید. معمولاً چنین فرزندانی، زودتر حس استقلال و بزرگ شدن را تجربه می‌کنند.

تمرینات بیشتر برای فن بیان که برای نوجوانان هم می تواند کاربرد داشته باشد:

معرفی 14 مورد از بهترین تمرینات عملی فن بیان

مباحثی که خواندید، تنها بخشی کوتاه از محصول «فن بیان نوجوانان ویژه والدین» بیشتر از یک نفر است.

اگر می‌خواهید وقتی فرزندتان بزرگ شدند به شما افتخار کنند که چقدر مؤثر به آن‌ها آموزش داده‌اید و تأثیر پررنگی روی موفقیتشان داشته‌اید، این محصول فوق‌العاده را از دست ندهید:​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا