رفتار مصرف کننده چیست؟ چطور فروش را زیاد می‌کند؟

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

رفتار مصرف کننده چیست؟ چطور فروش را زیاد می‌کند؟

رفتار مصرف کننده چیست؟ چطور فروش را زیاد می‌کند؟

در هر بخش از دنیای بازاریابی زمانی که به فکر فروش بیشتر باشیم، قسمتی از بحث به شناخت بیشتر مشتری ارتباط پیدا می‌کند. فرقی ندارد هدف، بازاریابی محتوا باشد یا بازاریابی چریکی؛ مهم این است که هر چه ما با مخاطب آشناتر باشیم، رفتارهایش را شناخته و نیازش را بدانیم، بهتر می‌توانیم برای رفع آنها و در واقع فروش، عمل کنیم.

در همین بین عبارتی به اسم روانشناسی رفتار مصرف کننده به وجود آمده تا بتوانیم به کمک آن بهتر از قبل با مخاطب آشنا شده و تاثیر بیشتری روی ذهنش بگذاریم. در این مقاله همه چیز را در مورد این مفهوم با هم یاد می‌گیریم و می‌فهمیم چطور می‌توانیم با استفاده از آن، فروش‌مان را افزایش بدهیم:

روانشناسی رفتار مصرف کننده چیست؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد چرا مردم وقتی به مغازه‌ها می‌روند؛ به خرید فلان برند آبمیوه علاقه بیشتری نشان می‌دهند. یا مثلا چرا فلان محصول در میان رقبای مختلف و قدرتمندش اینقدر نرخ فروش بالایی دارد. اصلا شاید کمی جلوتر رفته و گاها در مورد رفتار خودتان سوال کنید؛ اینکه چرا در فروشگاه اقدام به خرید یک لباس کردید در حالی که اصلا به آن نیاز زیادی نداشتید!

در روانشناسی رفتار مصرف کننده، هدف پیدا کردن جواب همین سوالات است. در این علم ما سعی می‌کنیم با شناخت بیشتر، مطالعات و تحقیق‌های مختلف به جواب نهایی این سوال برسیم که مخاطب چطور خرید می‌کند؟ چه مسیری را طی می‌کند؟ چه چیزی روی خرید او تاثیر می‌گذارد و چطور می‌توانیم عوامل تاثیرگذار روی خرید او را برای خرید دوباره یا خرید بیشتر تحریک کنیم؟‌

تاریخچه علم روانشناسی رفتار مصرف کننده را به حدود دهه 20 میلادی مرتبط می‌دانند اما به نظر من تحقیق در مورد این مفهوم چیز جدیدی نیست و از همان ابتدا با بشر همراه بوده! هزاران سال پیش وقتی یک فروشنده سعی می‌کرد با دادن زدن‌ و جلب توجه محصولاتش را به مشتریان بفروشد؛ در واقع از مفهوم رفتار مصرف کننده کمک می‌گرفت؛ چون او قبلا دیده بود که جلب توجه بیشتر باعث خرید بیشتر می‌شود!

همینطور آن فروشنده‌ای که سالها پیش لباس ابریشمی‌اش را در دست می‌گرفت و ویژگی‌های آن را با آب و تاب برای مشتری توضیح می‌داد؛ به هیچ کلاس فروشی نرفته و از هیچ روانشناسی هم کمک نگرفته بود. اما خودش به این درک رسیده بود که صحبت کردن از ویژگی‌ها باعث افزایش فروش محصولاتش می‌شود! بنابراین اگر بگویم روانشناسی رفتار مصرف کننده علمی است با قدمتی به اندازه عمر بشر، واقعا اغراق نکرده‌ام.

رفتار مصرف کننده چیست؟

کلیات رفتار مصرف کننده

اول باید قبول کنیم هیچ چیز در دنیای بازاریابی مطلق نیست! یعنی ممکن است شما یک کتاب 200 صفحه‌ای در مورد رفتار مصرف کننده بخوانید و متوجه شوید که مشتریان برای خرید کردن، چند مرحله مختلف را طی می‌کنند اما فردا یک مشتری را ببینید که همان اول کار از مرحله یک به مرحله آخر می‌رود و محصول‌تان را می‌خرد! بنابراین فرآیند رفتار مصرف کننده‌ای که در ادامه به شما توضیح می‌دهم؛ نه لزوما برای همه بلکه برای اغلب افراد کارساز است.

در هر حال؛ بیایید باهم ببینیم که روانشناسان در این چند سال رفتار مصرف کننده در خرید را چطور تشخیص داده‌اند:

1_ شناخت نیاز و مشکل

مرحله اول اغلب خریدهایی که در دنیا صورت می‌گیرد؛ نیاز است. اینکه مشتری درک می‌کند بین شرایط ایده آل مورد نظر و شرایط فعلی‌اش تفاوت وجود داشته و برای رسیدن به اوضاع دلخواه، به یک محصول یا خدمات نیاز دارد.

به عنوان مثال فرد بعد از اینکه می‌بیند دوستش در یک جمع چطور با صحبت‌هایش همه را نسبت به خود علاقه‌مند کرده و با اغلب افراد ارتباط می‌گیرد؛ به داشتن روابط اجتماعی خوب علاقه‌مند می‌شود. در این میان به دلیل خجالتی بودن احساس نیاز به یک دوره یا کلاس آموزش اعتماد به نفس را برای رسیدن به شرایط ایده‌آل پیدا می‌کند.

2_ تحقیقات

بعد از مرحله شناخت نیاز، فرد برای رسیدن به محصول مورد نیاز شروع به تحقیق می‌کند. این مرحله می‌تواند نسبت به قیمت محصول، رفتار فرد، عادت‌های خریدی که دارد و… طولانی یا کوتاه باشد. مثلا اگر یک خانم خانه‌دار نیاز به خرید یک مایع ظرفشویی پیدا کند؛ احتمالا کل فرآیند جستجو و تحقیقات به زمانی موکول می‌شود که در روبرو قفسه فروشگاه ایستاده و قصد انتخاب محصول نهایی از میان چند برند را دارد.

اما اگر در ادامه همان مثال قبلی، فرد بخواهد در یک کلاس آموزش اعتماد به نفس شرکت کند، مطمئنا زمان بیشتری را صرف تحقیقات می‌کند. مثلا ممکن است به سراغ وب سایت‌های مختلف اینترنتی برود، از دوستانش سوال کند، در انجمن‌های پرسش و پاسخ و شبکه‌های اجتماعی دنبال جواب سوال بگردد و… .

نکته مهم: بعضی از کسب و کارهای تازه‌کار تصور میکنند اینکه قبلا خودشان را جایی به مخاطب معرفی کرده باشند، باعث می‌شود در این مرحله آنها سریعا به سراغشان آمده و اقدام به خرید محصول کنند. اما خب در واقع چنین نیست! اگر مخاطب به کمک تبلیغات، بازاریابی محتوا یا هر نوع بازاریابی دیگری قبلا با برند شما آشنا شده و الان به محصولتان نیاز پیدا کند؛ صرفا شما کمی شانس بیشتر برای انتخاب شدن دارید. پس این موضوع باعث نمی‌شود که شما بخواهید بیخیال فرآیند تحقیقات مشتری در رفتار مصرف کننده شده و برای آن تلاشی نکنید.

رفتار مصرف کننده چیست؟ چطور فروش را زیاد می‌کند

3_ ارزیابی میان گزینه‌ها

ارزیابی می‌تواند یک مرحله جداگانه باشد که بعد از تحقیق و جستجو اتفاق می‌افتد و همینطور می‌تواند فرآیندی باشد که در طول کل رفتار مصرف کننده انجام می‌شود.

در این مرحله مشتری اقدام به ارزیابی گزینه‌های روی میزی می‌کند که در مرحله دوم به آنها دست پیدا کرده. اما این ارزیابی طبق چه معیارهایی است؟ خب این موضوع نسبت به خود محصول، رفتار و نیاز شخص مصرف کننده و… تعیین می‌شود. مثلا من از آن افرادی هستم که دائما برای خرید آموزش‌های غیرحضوری هزینه کرده و در مرحله ارزیابی میان محصولات مورد نظر، به این نکات دقت می‌کنم:

مدت زمان دوره،

اعتبار برند و مدرس دوره،

نظرات مخاطبان قبلی،

قیمت دوره،

و…

اما اگر بخواهیم به طور کلی و آکادمیک این موضوع را بررسی کنیم؛ در مرحله ارزیابی، مخاطب به این موارد اهمیت می‌دهد:

1. عملکرد

نتایج ملموسی که می‌تواند توسط مصرف کننده به خوبی مشاهده و درک شود. مثلا در خرید محصول غذایی؛ طعم یا ظاهر.

2. مسائل روانی و اجتماعی

این بخش بیشتر به خود برند و ویژگی‌های مثبت یا منفی که از آن در ذهن مخاطب هک شده برمی‌گردد. مثلا خرید یک آیفون از شرکت اپل برای ما ایرانیان، بیشتر از عملکرد نسبت به فاکتور روانی و اجتماعی است.

همانطور که در مثال بالا هم گفتم و البته همانطور که اغلب صاحب نظران حیطه بازاریابی در مورد رفتار مصرف کننده می‌گویند؛ هر محصول می‌تواند در مرحله ارزیابی نسبت به ویژگی‌های مختلف مورد تحقیق قرار بگیرد. مثلا اگر شما قصد خرید از یک رستوران را داشته باشید؛ احتمالا توجه کمتری به برند آن می‌کنید؛ در مقابل بیشتر روی این متمرکز می‌شوید که در تجربه‌های قبلی خودتان غذاهای رستوران چه طعمی داشتند؟ رفتار پرسنل چقدر محترمانه است؟ دکور چقدر چشم‌نواز است و…

حتی در همین حین ممکن است ارزیابی شما بین 2 رستوران با فاکتورهای مختلفی صورت بگیرد! مثلا اگر هدفتان صرفا خوردن غذا برای رفع گرسنگی باشد، احتمالا بیشتر به طعم یا شاید قیمت توجه کنید؛ اما اگر هدف یک قرار کاری مهم باشد، بیشتر به رفتار پرسنل، محیط، مکان جغرافیایی یا حتی برند اهمیت می‌دهید!

4_ تصمیم به خرید

مرحله چهارم از فرآیند رفتار مصرف کننده، مرحله تصمیم به خرید بوده و باید بدانید که تصمیم به خرید یک مرحله واقعا حساس است. از آنجایی که خرید کردن و پرداخت پول برای همه انسان‌ها یک درد و مقاومت ذهنی دارد، ممکن است خیلی از مشتریان در این بخش از فرآیند، به جای قطعی کردن خرید فقط تصمیم آن را بگیرند!

یعنی اینکه بگویند در حال حاضر به فلان دلیل آن را نمی‌خرم اما در آینده حتما این کار را می‌کنم. خودتان هم می‌دانید که این موکول کردن به آینده، هیچ نتیجه‌ای ندارد و به احتمال زیادی خریدار به طور کلی از خرید منصرف می‌شود.

به همین دلیل وجود پیشنهادهای شگفت انگیز، تخفیف‌ها، خبر از محدودیت‌ها و… در این مرحله بسیار کارساز است! مثلا ممکن است فردی برای خرید همان دوره آموزش اعتماد به نفس به گوگل مراجعه کرده باشد، از میان رقبا ما را انتخاب و در نهایت تصمیم نهایی‌اش هم دوره ما باشد. اما در این مرحله اگر محرکی وجود نداشته باشد که او را واقعا ترغیب به خرید کند؛ احتمال دارد همه چیز به هم بریزد. در همین حین اگر یک کد تخفیف ناگهانی با محدودیت چند روزه برای او صادر شود، احتمال خرید به شدت بالا می‌رود.

رفتار مصرف کننده چیست؟ چطور فروش را زیاد می‌کند؟

5_ ارزیابی پس از خرید

مرحله پنجم از فرآیند رفتار مصرف کننده، به شدت روی موفقیت یک کسب و کار تاثیرگذار است! در این مرحله مشتری به ارزیابی محصول پرداخته و انتظارات خودش را با ویژگی‌های آن تطبیق می‌دهد. در این مرحله اگر محصول بتواند نیازها و انتظارات مشتری را برآورده کند؛ او احتمالا نسبت به برند و خود محصول احساس خوبی پیدا کرده و در آینده علاوه بر خرید دوباره، از طریق بازاریابی دهان به دهان هم محصول را تبلیغ می‌کند. اما اگر محصول در برآورده کردن انتظارات عملکرد بدی داشته باشد، نتیجه می‌تواند وحشتناک بوده و یک برندسازی منفی ایجاد کند.

چطور در مسیر فرآیند خرید مصرف کننده باشیم؟

قبل از اینکه به سراغ دیگر جزئیات فرآیند رفتار مصرف کننده برویم، می‌خواهم یک بخش دیگر به این مقاله اضافه کنم. تا اینجا فهمیدیم که مخاطب برای خرید محصول چه مسیری را طی می‌کند و طی این مسیر چه اتفاقاتی می‌ا‌فتد. اما یک موضوع به شدت مهم هم در این بخش وجود دارد: چطور می‌توانیم در مسیر رفتار مصرف کننده و در مقابل او قرار بگیریم؟ این قسمت از مقاله را می‌خواهم نسبت به تجربه و دانش قبلی‌ام مطلب را ادامه دهم؛ در اصل این قسمت اشاره به مفهومی به اسم قیف فروش دارد و عملا با رویکرد کسب و کار اینترنتی جلو می‌رود:

1_ قرار گرفتن در مسیر شناخت نیاز مخاطب

اولین مرحله از فرآیند خرید مصرف کننده، شناخت نیاز و مشکل بود. خیلی از افراد این مرحله را بدون نیاز به شما می‌گذرانند؛ مثل همان فردی که در یک مهمانی، توجه افراد به دوستش را دیده و احساس نیاز به یک دوره رفع خجالت یا اعتماد به نفس و… پیدا می‌کند. بعضی دیگر اما هستند که به خوبی توانایی شناخت مشکل را ندارند.

مثلا ممکن است همان فرد بعد از مهمانی به سراغ گوگل آمده و چنین عبارت‌هایی را جستجو کند:

آموزش جذاب شدن،

چطور جذاب باشیم؟

چطور خجالت نکشیم؟

چطور در جمع صحبت کنیم؟

و…

در این چنین شرایطی شما می‌توانید با تولید محتوای جذاب و سئو سایت در مسیر مشتری قرار گرفته و مقاله آموزشی‌تان را در اختیار او قرار دهید. به این ترتیب در میان مقاله راه حل‌تان که یک دوره آموزشی رفع خجالت یا… است را به او معرفی کنید.

نکته: شما می‌توانید به کمک تولید محتوا در سایت یا شبکه‌های اجتماعی، حتی خودتان نیاز را در مخاطب ایجاد کنید. مثلا خیلی از مخاطبان ممکن است نیاز به جذاب‌تر بودن داشته باشند اما هنوز به آن اهمیت ندهند. شما در این مرحله با تولید محتوای جذاب می‌توانید حتی نیاز را در ذهن او پررنگ‌تر کنید.

نکته 2: در فرآیند قیف فروش، موضوعی به اسم لیدسازی وجود دارد. این مفهوم به این اشاره می‌کند که شما با دادن یک پیشنهاد رایگان به مخاطب مثل یک دوره آموزشی کوتاه و رایگان، راه ارتباطی با او مثل ایمیل یا شماره همراهش را دریافت کنید. به این ترتیب می‌توانید در ادامه مراحل تحقیق، ارزیابی و حتی تصمیم به خرید را به صورت نزدیک‌تر با او پیش ببرید.

رفتار مصرف کننده چیست؟ شناخت مخاطب

2_ قرار گرفتن در مسیر تحقیق و ارزیابی

در مرحله بعد شما می‌توانید به کمک یک صفحه محصول در سایت، در مسیر تحقیق مشتری قرار گرفته و در میان گزینه‌های روی میزش باشید. همینطور در صورتی که در ساخت صفحه محصول، از علومی مثل تبلیغ نویسی (نوشتن متن تبلیغاتی جذاب) کمک گرفته باشید، احتمال انتخاب شدن به عنوان محصول نهایی را به شدت افزایش می‌دهید. البته وجود یک سری محتوای رایگان که قبلا در اختیار او گذاشته‌اید هم روی تصمیمش تاثیر دارد.

برای اینکه بهتر متوجه این موضوعات بشوید؛ می‌توانید صفحه محصول یکی از دوره‌های ما مثل دوره آموزش اعتماد به نفس را ببینید. 

نکته: برای اینکه بتوانید در مرحله ارزیابی موفق شوید، پیشنهاد می‌کنم سری به همه رقبا زده و فعالیت‌های آنها را آنالیز کنید. به این ترتیب می‌توانید بهتر از آنها عمل کرده و تاثیر بیشتری روی ذهن مخاطب بگذارید.

3_ ترغیب مخاطب به خرید

بعد از اینکه توانستید در میان گزینه‌های روی میز مشتری قرار گرفته و به کمک متن صفحه محصول و آموزش‌های رایگان به عنوان تصمیم نهایی انتخاب شوید، باید او را به خرید ترغیب کنید تا مبادا این کار را به بعدا موکول کند. در این شرایط ارسال یک ایمیل با کد تخفیف زمان‌دار بسیار انتخاب هوشمندانه‌ای است و باعث می‌شود مخاطب برای خرید محصول علاقه بیشتری نشان بدهد.

4_ بعد از خرید؛ تبدیل خریداری به طرفدار

مرحله پنجم از رفتار مصرف کننده، ارزیابی محصول بود. در این مرحله مخاطب محصول شما را با نیازهایش منطبق می‌کند تا مطمئن شود که خرید خوبی داشته. اگر در این بخش مشتری را رها کنید، به احتمال زیاد او را از دست می‌دهید! بنابراین پیشنهاد می‌کنم حتما در این مرحله هم به سراغ او رفته و سعی در جلب رضایتش کنید. به این صورت علاوه بر یک خریدار دائمی، یک طرفدار دارید که از طریق بازاریابی دهان به دهان باعث افزایش فروش‌تان می‌شود.

بعد از خرید -رفتار مصرف کننده چیست؟

عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده

در منابع مختلف توضیحات متفاوتی در مورد عوامل تاثیرگذار بر رفتار مصرف کننده آورده شده؛ بعضی از منابع به صورت تخصصی آن را بررسی کرده و عملا وارد علوم روانشناسی تخصصی می‌شوند. مثلا در این منابع به چنین عواملی اشاره شده:

ارزش‌های شخصی،

باورها،

تاثیرپذیری فرد از جامعه،

و…

برخی منابع دیگر رفتار مصرف کننده را به کمک هرم مازلو بررسی می‌کنند. در این هرم همه نیازهای انسان در 5 دسته تقسیم بندی می‌شوند:

نیازهای زیستی: خوراک، پوشاک، نیاز جنسی و… ،

نیازهای امنیتی: نیاز به حفاظت در زمان حال و البته در زمان آینده،

نیازهای اجتماعی: تعلق، روابط، احساسات و… ،

نیاز به احترام و دیده شدن،

نیازهای خودشکوفایی و انگیزشی.

همانطور که گفتم خیلی از منابع رفتار مصرف کننده را نسبت به همین نیازهای اصلی انسان می‌سنجند و نسبت به نوع محصول، نیازهای مرتبط به آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رفتار مصرف کننده چیست؟ عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده

تا اینجا از این مفاهیم تئوری صحبت کردم تا فقط مطمئن‌تان کنم با یک مقاله چند هزار کلمه‌ای نمی‌توان همه مفاهیم و عوامل تاثیرگذار بر رفتار مصرف کننده را بررسی کرد. حالا که با این موضوع آشنا شدید، وقت آن است که کمی بحث را به زبان ساده جلو برده و به طور خلاصه، اشاره‌ای داشته باشم به عوامل تاثیرگذار در رفتار مصرف کننده که برای من و شمایی که در این زمینه غیرمتخصص هستیم، قابل درک باشد:

1_ شرایط اقتصادی

کاملا واضح است که شرایط اقتصادی یک انسان یا خانواده روی خریدهای آنها تاثیر زیادی می‌گذارد. البته در حالت عادی همه دوست دارند برای محصولات باکیفیت و گران‌قیمت هزینه کنند اما زمانی که شرایط اقتصادی به آنها اجازه این کار را ندهد، مطمئنا مجبورند رفتاری متفاوت از خواسته‌هایشان داشته باشند. با توجه به همین شما باید همیشه شرایط اقتصادی مخاطبان هدفتان را در نظر بگیرید. البته این به معنای کاهش قیمت برای هماهنگ شدن با شرایط اقتصادی خریدار نیست.

2_ تمایلات فردی

بعد از شرایط اقتصادی، تمایلات فردی است که رفتار مصرف کننده را تعیین می‌کند. این تمایلات عبارت است از علایق و سلیقه‌ها، بیزاری‌ها و… البته که ممکن است مخاطبان در حین خرید یا طی سال‌ها با تغییر علایق روبرو شوند اما در هر حال همکاری کردن با مخاطبان علاقه‌مند راهکار عاقلانه‌تری است. به نظر شما فروش یک لباس گشاد و جلف به یک مدیر 50 ساله راحت‌تر است یا نوجوان 18 ساله؟

3_ عوامل اجتماعی

عوامل اجتماعی از جمله موضوعات به شدت تاثیرگذار روی رفتار مصرف کننده است. مصرف کننده در حالت عادی تاثیر زیادی از اجتماع اطراف خودش می‌پذیرد. به طور کلی طبق گفته روانشناسان معروف، مهم‌ترین نیاز هر انسانی نیاز به دیده شدن است و هر رفتار آدم هم در راستای برطرف کردن همین نیاز است. پس این اهمیت دارد که فرد در چه محیط و اجتماعی بزرگ شده و از چه کسانی تاثیر می‌پذیر!

به عنوان نمونه اگر دقت کنید، اغلب نوجوانان لباس‌هایی را می‌پوشند که همسنی‌های‌شان آنها را به تن دارند؛ یا مثلا خیلی از دختران، بعد از ازدواج به سراغ برندهایی از محصولات برای خرید خانه می‌روند که مادر و اقوامشان از آنها استفاده می‌کردند.

رفتار مصرف کننده چیست؟ عوامل اجتماعی

4_ تبلیغات و عوامل بصری

در خیلی مواقع مصرف کننده محصول را نمی‌خرد؛ بلکه تبلیغ و تصاویر را می‌خرد! زمانی که به فروشگاه می‌روید و محصول جدید را به خاطر ظاهر متفاوتش انتخاب می‌کنید، وقتی با دیدن یک تبلیغ تلویزیونی جذاب علاقه‌مند به خرید محصول می‌شوید و… اینها هم به خاطر تاثیری است که تبلیغات و عوامل بصری دیگر روی رفتار مصرف کننده دارد.

5_ راحتی در استفاده

راحتی در استفاده از محصول و خدمات به شدت روی رفتار نهایی مصرف کننده تاثیر دارد. به طور کلی انسان‌ها نسبت به تغییر حساسیت دارند؛ حتی اگر این تغییر فقط در عوض کردن پودر ماشین لباس شویی‌شان باشد. در این حالت اگر رقیب جدید بخواهد سلیقه مخاطبان را به سمت خودش برگرداند، نباید هیچ مانعی سر راه مخاطب ایجاد کند که او را از تغییر بترساند. حتی آسان‌تر کردن مراحل استفاده از محصول باعث افزایش انگیزه مخاطب در این مرحله می‌شود.

به عنوان نمونه یادم می‌آید حدودا 7/8 سال پیش، تلفن‌های رومیزی به بازار آمدند که می‌توانستند شماره تلفن تماس گیرنده را روی صفحه دیجیتال خودشان نشان دهند. در همین حال یک سری کارخانه اقدام به تولید نوعی دستگاه کردند که با متصل شدن به تلفن قدیمی رومیزی، شماره تماس گیرنده را نشان می‌دادند. اما در نهایت تلفن‌های جدید بودند که در بازار باقی ماندند؛ چرا؟ چون استفاده از آنها خیلی راحت و بی دردسرتر بود.

رفتار مصرف کننده چیست؟ راحتی در استفاده

6_ اعتبار برند

اعتبار برند هم روی رفتار مصرف کننده تاثیر دارد؛ البته شاید بتوانیم آن را مربوط به مسائل اجتماعی بدانیم چون اغلب مخاطبان خرید از برندی را ترجیح می‌دهند که قبلا توسط آشنایان‌شان مورد بررسی قرار گرفته باشد. همینطور بعضی مخاطبان صرفا به سراغ برندهایی می‌روند که مردم به صورت جمعی به آنها علاقه دارند. به عنوان نمونه خرید تلفن‌های اپل که در ایران انجام شده و بدون توجه به ویژگی‌های محصول صورت می‌گیرد؛ یک نمونه خوب از این مورد است.

کلام آخر؛ مخاطب شما!

همانطور که گفتم درک رفتار مصرف کننده صرفا با خواندن یک مقاله امکان پذیر نیست، اما سعی کردم در این مقاله مهم‌ترین نکات و جزئیات آن را به شما آموزش بدهم تا بتوانید به کمک آنها روی کسب و کارتان تاثیر مثبت بگذارید.

به عنوان نکته آخر قصد دارم به این موضوع اشاره کنم: برای درک رفتار مصرف کننده باید با مخاطبتان آشنا باشید و نیاز و خواسته او را بدانید! زمانی که نیاز او را شناخته باشید، می‌توانید مانور بیشتری روی آن نیاز داده و مخاطب را برای خرید بیشتر ترغیب کنید.

امیدوارم از مطالعه مقاله رفتار مصرف کننده در بازاریابی لذت برده باشید؛ با آرزوی موفقیت.

و یک دوره رایگان و بسیار کاربردی تقدیم به شما

نیلوفر مرداب، محصولی است رایگان که دقیقاً با هدف «مدیریت کسب و کار در بحران های غیرمنتظره » تهیه شده است. در این فایل‌های صوتی که بیش از 30 عدد است، می‌توانید چالش‌ها، بحران‌ها و شکست‌هایی که برای افراد موفق در طی مسیر موفقیتشان پیش آمده را از زبان خودشان بشنوید. بدون تردید، این فایل‌ها آن‌قدر دید خوبی به شما می‌دهد که ذهنتان را برای ایده یابی و پیش‌بینی شرایط آتی، کاملاً روشن خواهد ساخت.

کلیک کنید و بیشتر در مورد «پروژه رایگان و فوق‌العاده نیلوفر مرداب» بدانید…!

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا