پنج تمرین شگفت انگیز برای تقویت حافظه بدون نیاز به تکنیک و ابزار

سرفصل های مهم این مقاله

پنج تمرین شگفت انگیز برای تقویت حافظه بدون نیاز به تکنیک و ابزار

حواستان هست که نابود نشوید؟

شاید خنده دار باشد اگر بگویم امروز مصیبت مردم چیست! در گذشته نه چندان دور دغدغه آدم‌ها تقویت حافظه بود؛ اما امروز دغدغه آدم‌ها اگر استفاده از حافظه باشد سبب شعف و شادمانی است. کم کم حافظه تبدیل به یک شی زینتی می‌شود که هیچ استفاده‌ای ندارد.

در دورهمی هایی که تحت عنوان باشگاه حافظه برگزار می‌کردم به وضوح می‌دیدم بیشترین مشکل مراجعین به خاطر عدم استفاده از حافظه است. تلاش من هم ایجاد تغییرات ریز در سبک زندگی آن‌ها بود تا بتوانند از حافظه خود بهتر استفاده کنند. اول سراغ تمرین‌ها و بازی‌های بسیار ساده اما مؤثر می‌رفتیم و در مرحله‌ی بعد به سراغ تکنیک‌های تقویت حافظه می‌رفتیم.

اگر شما می‌خواهید در زمان پیری سلامت ذهن داشته باشید باید از مغز و حافظه خود استفاده کنید. نمی‌دانم شما افرادی که دچار فراموشی شدند را دیده‌اید یا نه اما دیدن این شرایط یکی از بدترین اتفاقات زندگی است. اگر می‌خواهید تا زمانی که نفس می‌کشید خودتان باشید، دانسته‌ها و خاطرات خود را از دست ندهید، باید از حافظه خود استفاده کنید.

تقویت حافظه تمرین

در ادامه پنج تمرین-بازی را به شما معرفی می‌کنم که بسیار ساده و جذاب هستند و نیازی به هیچ پیش زمینه ذهنی و فیزیکی ندارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که انجامشان دهید.

حواستان باشد که نباید گول سادگی این تمرینات را بخورید. اگر گول سادگی این تمرینات را بخورید غول فراموشی شما را خواهد خورد. پس خواهش می‌کنم حداقل روزی یکی از این تمرین-بازی ها را انجام دهید و با این کار به خودتان و اطرافیان لطف کنید.

تا دیر نشده از دیر شدن جلوگیری کنید. با مقاله «پنج تمرین شگفت انگیز برای تقویت حافظه بدون نیاز به تکنیک و ابزار» همراه شوید.

تجسم کردن غافلگیرانه

این بازی به هزاران شکل انجام می‌شود. برای انجام این تمرین باید یک شی را انتخاب کنید و چشم خود را ببندید و تلاش کنید به یاد بیاورید که آنشی چه شکلی بوده است.

مثلاً الان بدون اینکه به ساعت دیواری خانه‌تان نگاه کنید چشم خود را ببندید و تلاش کنید تا به یاد بیاورید آن چه شکلی بوده است. سعی کنید در ذهن خود به جزئیات بپردازید. مثلاً:

  • شکل ساعت
  • رنگ قاب ساعت
  • رنگ زمینه ساعت
  • شکل هر عقربه
  • اعداد روی ساعت
  • طرح و نقش ساعت
  • و…

سعی کنید در ذهنتان به یادبیاورید که چه جزئیاتی دارد.

مثال دیگر این تمرین به یاد آوردن طرح جلد آخرین کتابی است که شما خوانده‌اید. اسم کتاب چیست؟ رنگ جلد کتاب چیست؟ طرح و نقش آن چیست؟ اسم نویسنده یا مترجم کجا نوشته شده است؟ دیگر چه چیزی روی جلد وجود دارد؟ و…

هر چه بیشتر وقت بگذارید به ذهن خود لطف بیشتری کرده‌اید.

می‌توانید از دستورالعمل زیر برای انجام این تمرین استفاده کنید:

انتخاب چیزی که می‌خواهید به یاد بیاورید

گذاشتن تایمر روی دو دقیقه (برای شروع)

بستن چشم‌ها

تجسم و یادآوری

چک کردن اینکه چقدر درست به یاد آوردید

نکته: ما قبل از این تمرین به‌هیچ‌وجه شی‌ء موردنظر را نمی‌بینیم. این تمرین با تمرینی که در تجسم خلاق می‌گویند متفاوت است و باید برای ذهن غافلگیرانه باشد.

پنج تمرین شگفت انگیز برای تقویت حافظه بدون نیاز به تکنیک و ابزار

چند موضوع برای تجسم و یادآوری 

  • ساعت دیواری منزل یا محل کار
  • ساعت مچی
  • کنترل تلویزیون یا هر وسیله دیگر
  • آخرین کتاب‌هایی که خوانده‌اید
  • پشت موبایل
  • ترتیب اپلیکیشن های موبایل
  • درب ورودی خانه
  • طرح و شکل کارت‌های اعتباری
  • ترتیب کتاب‌های کتابخانه شخصی


یادآوری قبل از خواب

یکی از تمرین‌های عالی برای کمک به حافظه این تمرین است. انجام این تمرین بسیار بسیار ساده است اما اوایل کار شاید روی اعصاب باشد اما ناراحت نباشید ناراحتی انجام این تمرین مثل دارویی تلخ است که مزه بدی دارد اما تاثیری شگفت انگیز.

این تمرین را باید قبل از خواب انجام دهید. این تمرین با چشمان کاملاً بسته انجام می‌شود. باید چشمان خود را ببندید و تمام طول روز خود را مرور کنید و به یاد بیاورید. از ابتدای روز از زمان بیدار شدن تا آن لحظه که در حال انجام تمرین هستید.

سعی کنید مثل یک فیلم کل ماجرا را ببینید. هر موقع که احساس کردید که چیزی یادتان نمی‌آید یا چیزی از قلم افتاده است کمی صبر کنید تا به یاد بیاورید.

اتفاق‌های خوشایند را می‌توانید با جزئیات بیشتری ببینید. پنج الی ده دقیقه برای انجام این تمرین کافی است. یادتان باشید که اتفاقی از قلم نیفتد. ممکن است در حین انجام این تمرین به خواب بروید و هیچ عیبی هم ندارد.

پنج تمرین شگفت انگیز برای تقویت حافظه بدون نیاز به تکنیک

نکته: روزهایی که اتفاق ناخوشایندی برایتان رخ داده است این تمرین را انجام ندهید.

می‌توانید به جزئیاتی مثل حرف‌ها، چهره آدم‌ها، فضاها و وسایل توجه کنید.

سفر در خاطرات قدیمی

این بازی به این شکل است که شما باید یک خاطره‌ی نسبتاً قدیمی را انتخاب کنید. منظور از خاطره قدیمی خاطره‌ای است که بیش از یک سال از آن می‌گذرد. پس از انتخاب خاطره باید تلاش کنید در آن خاطره بیش از چیزی که به خاطر دارید بمانید. باید تلاش کنید کمی قبل‌تر و کمی بعدتر را ببینید. آدم‌هایی که در آن خاطره هستند را بیشتر ببینید. چه لباسی به تن داشتند؟ فضای خاطره چه شکلی بود؟ خاطره در چه روز، چه ماه، چه سال، چه فصل و چه ساعتی بود؟ آب‌وهوا در آن زمان چه وضعیتی داشت؟ شما قبل از آن خاطره کجا بودید و بعد از آن خاطره کجا رفتید؟ در آن روز چه وعده‌های غذایی خوردید؟

شما با پاسخ دادن به این سؤالات و سؤالات خودتان برای رسیدن به جزئیات بیشتر در خاطره سفر می‌کنید. هر چه بیشتر در خاطره بمانید و بیشتر در آن سفر کنید به حافظه خود کمک بیشتری کرده‌اید.

تمرین های شگفت انگیز برای تقویت حافظه بدون نیاز به تکنیک و ابزار

نکته: اگر مشکلی پیش نمی‌آید می‌توانید بعد از انجام این تمرین به سراغ کسانی که در آن خاطره حضور داشتند بروید و ماجرا را یک بار از زبان آن‌ها بشنوید و ببینید کجای کار را بهتر یا بدتر به یاد آورده‌اید.

آخرین دیدار

این بازی ممکن است خیلی کم در حد سی ثانیه طول بکشد و یا ممکن است در حد چند دقیقه طول بکشد.

برای انجام این تمرین باید یک نفر را انتخاب کنید. مثلاً پسرخاله خود را انتخاب کنید و سعی کنید به یاد بیاورید که پنج بار آخری که او را دیده‌اید کجا و چه زمانی بوده است.

برای شروع سه بار آخر کفایت می‌کند اما بعد از چند بار تمرین باید به سراغ بیش از پنج بروید.

شاید دوبار آخر را خیلی سریع به یاد بیاورید و مورد سوم کمی طول بکشد. این کاملاً طبیعی است. اگر به یاد نیاوردید همین فرایند فکر کردن و تلاش برای یاد آوری به حافظه شما کمک می‌کند پس تصور نکنید که وقت شما هدر می‌رود.

پنج تمرین شگفت انگیز برای تقویت حافظه بدون نیاز به تکنیک و ابزار

نکته: بهتر است فردی که انتخاب می‌کنید کسی باشد که در ماه حداقل دو بار او را می بنید. به سراغ موارد خیلی راحت نروید. مثلاً دایی پدرتان را فقط در نوروز هر سال می‌بینید و سه بار آخر می‌شود سه نوروز گذشته، لطفاً از این موارد انتخاب نکنید.

مجموعه‌سازی ذهنی

این تمرین خیلی جذاب است و می‌توانید با دوست خود یا در خانواده انجام دهید. برای انجام این تمرین باید یک احساس یا یک فعل را انتخاب کنید و تلاش کنید پنج بار آخری که آن احساس را داشتید یا آن فعل را انجام داده‌اید را به یاد بیاورید.

مثلاً پنج بار آخری که از ته دل خندیدید یا پنج بار آخری که آشپزی کردید. پیدا کردن این مجموعه کارها به ذهن شما کمک می‌کند.

می‌توانید این بازی را دو نفره انجام دهید. شما از طرف مقابل بپرسید و طرف مقابل از شما بپرسد.

نکته: لطفاً رعایت نکات ایمنی و اخلاقی را داشته باشید و هر چیزی را نپرسید. هدف این تمرین بازی و یادآوری و کمک به حافظه است و هدف جستجو در زندگی مردم و شیطنت نیست.

این تمرین کمی نیاز به خلاقیت دارد و باید سؤالات به خوبی انتخاب شوند. مثلاً پنج بار آخری که یک نفر آب خورده است شاید خیلی جذاب نباشد اما پنج بار آخری که به سینما رفته است شاید جذاب باشد.

سعی کنید سوالاتی بپرسید که مربوط به خودتان و طرف مقابل باشد. مثلاً کسی که تا به حال به تئاتر نرفته یا کلاً دو بار رفته نپرسید پنج بار آخر چه تئاتری رفتی.

پنج تمرین شگفت انگیز برای تقویت حافظه بدون نیاز به تکنیک و ابزار

نکته: برای بعضی از موارد می‌توانید به جای پنج مورد از سه مورد هم استفاده کنید.

اگر دونفره این بازی را انجام می‌دهید می‌توانید محدودیت زمانی بگذارید و با سه مورد انجام دهید. مثلاً در ده ثانیه اسم سه کتاب آخری که خوانده‌اید یا سه بار آخری که شکلات خریدید.

دنیا را به جای بهتری…

این بازی-تمرینات بسیار ساده هستند و در وقت‌های مرده می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. حداقل روزی یکی از این بازی‌ها را انجام دهید. به حافظه و ذهن خود لطف کنید تا توانایی این را داشته باشید دنیا را جای بهتری برای زندگی کردن کنید.

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ «پنج تمرین شگفت انگیز برای تقویت حافظه بدون نیاز به تکنیک و ابزار»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که مقاله تمرینات شگفت انگیز حافظه برای شما کاربردی بوده.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

اسکرول به بالا