استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام | قدم به قدم تا یادگیری

سرفصل های مهم این مقاله

به جرئت می‌گویم عبارت استراتژی در دنیای کسب و کار یکی از ناشناخته‌ترین کلمات است! حالا زمانی که صحبت از استراتژی اینستاگرام و استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام می‌شود، دیگر همه چیز بهم می‌ریزد!

یک نفر در تعریف استراتژی محتوایی اینستاگرام از این صحبت می‌کند که باید در مورد انتشار نوع محتوا در پیج‌مان تصمیم بگیریم و دیگری در مورد هدف‌گذاری حرف می‌زند!

با این اوصاف همین ابتدای کار باید بدانید که استراتژی محتوایی اینستاگرام، تعریف واحدی ندارد. اما من می‌خواهم در این مقاله با توجه به تجربه قبلی‌ام در این شبکه اجتماعی، برنامه و مسیری را در قالب استراتژی به شما آموزش بدهم که اجرای آن باعث رشد چند برابری‌تان شود. چه برنامه‌ای؟ در بخش بعدی آن را بخوانید:

 استراتژی محتوایی اینستاگرام چیست؟

 1_ تعیین اهداف اصلی در اینستاگرام

 2_ شناخت مخاطب

 3_ تعیین نوع محتواها در استراتژی محتوای اینستاگرام

 4_ تعیین زمانبندی انتشار پست در استراتژی اینستاگرام

 5_ برنامه‌ریزی برای افزایش فالوور

 6_ تعیین شاخص‌های بررسی موفقیت

 سخن پایانی مقاله استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

استراتژی محتوایی اینستاگرام چیست؟

همانطور که گفتم تعریف واحدی در مورد این عبارت وجود ندارد و موضوعاتی هم که من می‌خواهم در قالب استراتژی اینستاگرام به شما آموزش بدهم، بیشتر مربوط به دانش و تجربه خودم است نه الزاما یک چیز کاملا درست. در هر حال، چیزی که من آن را به عنوان استراتژی اصلی می‌دانم، این است:

  1. تعیین هدف از فعالیت در اینستاگرام،
  2. شناخت مخاطب،
  3. انتخاب انواع محتوا و موضوعات آن،
  4. تعیین زمان‌بندی،
  5. برنامه‌ریزی برای افزایش فالوور،
  6. بررسی شاخصه‌ها، (kpi)

پس به سراغ اولین مورد از استراتژی محتوا در اینستاگرام برویم:

1_ تعیین اهداف اصلی در اینستاگرام

فردی که با اصول راه اندازی کسب و کار و بازاریابی آشنا نیست، در زمان فعالیت در اینستاگرام تمام فکر و ذکرش این است: یک پیج بزنم، محتوا در آن قرار بدهم و محصولاتم را بفروشم!

اما افراد فعال در حوزه بازاریابی یا موفق‌های کسب و کار، دقیقا هدف‌شان از فعالیت در اینستاگرام را می‌دانند. در واقع دانستن این هدف به آنها کمک می‌کند قدم‌های بعدی را در مسیر صحیحِ رسیدن به آن بردارند.  اما مگر چه اهدافی در اینستاگرام وجود دارد؟

فروش مستقیم محصول

خب این رایج‌ترین هدفی است که در استراتژی محتوایی اینستاگرام کسب و کارها وجود دارد. خیلی از مشاغل صرفا با هدف فروش مستقیم به این شبکه اجتماعی پا می‌گذارند، بنابراین این می‌تواند هدف شما هم باشد.

برندسازی و آگاهی از برند

به نظر من این والاترین هدفی است که یک مجموعه می‌تواند از فعالیت در اینستاگرام داشته باشد. اگر کتاب دستان طلایی نوشته دونالد ترامپ و رابرت کیوساکی را خوانده باشید، احتمالا با اهمیت برند آشنا هستید و می‌دانید کسب و کاری که به جای فروش به برندسازی و آشنایی مخاطبان با خودش فکر می‌کند، برگ برنده را در دست دارد. (برند آن شهرت و آوازه مجموعه شما بین مردم است.)

افزایش شهرت برند

در این هدف، شما سعی می‌کنید به کمک اینستاگرام، شهرت و اعتبار برند خودتان را در چشم مخاطبان بالا ببرید. به عنوان نمونه بعضی دیگر از شرکت‌ها، سعی می‌کنند با برگزاری رویداد، سخنرانی و… به این هدف برسند.

افزایش تعامل

یک برند هر چه با مخاطبان خودش تعامل و درگیری بیشتری داشته باشد، موفق‌تر است. چرا؟ چون این تعامل در نهایت به فروش بیشتر و افزایش گستره مخاطبان فعلی ختم می‌شود. در این هدف گذاری، برند سعی می‌کند تعامل مخاطبان که شامل لایک، کامنت، فعالیت، اشتراک گذاری پست‌ها و… است را افزایش بدهد.

تحقیقات بازار

می‌دانستید برندهای بزرگ حاضرند برای به دست آوردن اطلاعات نسبت به نیاز و خواسته مشتریان‌شان، چه هزینه‌های هنگفتی صرف کنند؟ و خب خیلی از آنها ترجیح می‌دهند به جای خرید اطلاعات از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، خودشان به اینستاگرام بیایند، مخاطبان را به کمک محتوای جذاب به سمت خودشان کشانده و سپس با ارزیابی‌ها، نظرسنجی‌ها و… در مورد نحوه خرید و علایق آنها اطلاعات به دست بیاورند.

لیدسازی

فرض کنید: یک کادر ایمیل همین پایین وجود دارد. اگر ایمیل خودتان را درون این کادر ایمیل قرار بدهید، ما از این به بعد مقالات منتخب در سایت را به شما ایمیل می‌کنیم. همینطور به شما در مورد تخفیف‌های فعال سایت اطلاعات داده و چیزهایی برای‌تان می‌فرستیم که احتمالا غافلگیرتان می‌کند:


در واقع اگر شما ایمیل خودتان را در کادر بالا ارسال کردید، از مخاطبی که برای ما دور از دسترس است، به یک لید تبدیل شدید. یعنی کسی که می‌توانیم با او از طریق این ایمیل، ارتباط پایدار داشته باشیم! و خب یکی از مهم‌ترین اهداف بعضی برندها از تعیین استراتژی محتوا در اینستاگرام همین لیدسازی برای برقراری ارتباط‌های بعدی است.

پشتیبانی مشتریان

بله شاید برای‌تان عجیب باشد ولی بعضی از مجموعه‌ها ترجیح می‌دهند پشتیبانی محصولات و خدمات خودشان را به شبکه‌های اجتماعی و مخصوصا اینستاگرام منتقل کنند! چرا؟ خب پشتیبانی مشتریان از طریق این پلتفرم‌ها راحت‌تر است.

مدیریت مشتریان ناراضی

و در نهایت یکی دیگر از اهداف فعالیت در اینستاگرام که می‌تواند در حین تعیین استراتژی اینستاگرام انتخاب شود، مدیریت مشتریان ناراضی است. در این شرایط برند سعی می‌کند به کمک اینستاگرام، مشتریان ناراضی را پیدا کرده، در مقابل انتقادها جوابگو باشد و از ایجاد بحران‌های این‌چنینی جلوگیری کند. البته اغلب برندها ترجیح می‌دهند این کار را به کمک توییتر انجام بدهند چون قابلیت‌های بیشتری برای مدیریت ارتباطات و انتقادات دارد.

اهداف متفاوت!

بله، ممکن است شما با توجه به نیازهای برند و مجموعه خودتان، تصمیم بگیرید چند تا از این اهداف گفته شده را در استراتژی محتوایی اینستاگرام خودتان بگنجانید. بنابراین تصور نکنید که فقط قرار است یکی از آنها هدف اصلی شما باشد.

2_ شناخت مخاطب

به یکی از مهم‌ترین بخش ها در استراتژی محتوا در اینستاگرام رسیدیم. ببینید شما به عنوان یک مجموعه، برند و اصلا شخص اگر بخواهید در هر رسانه‌ای فعالیت کنید، باید ابتدا مخاطبان خودتان را بشناسید. فرقی ندارد رسانه شما اینستاگرام باشد یا شبکه چهار صداوسیما، مهم این است که شما با توجه به محتوا و محصولی که ارائه می‌کنید، یک سری مخاطب اصلی دارید و در واقع باید این مخاطبان را تا جای ممکن با جزئیات شناسایی کنید. به این ترتیب می‌توانید با آنها بهتر ارتباط برقرار کرده و به یک مخاطب همیشگی تبدیل‌شان کنید.

چیزی که الان در موردش حرف می‌زنم با اسم “پرسونای مخاطب” شناخته می‌شود. مثلا پرسونا مخاطب بیشتر از یک نفر، یک مخاطب فرضی با چنین ویژگی‌هایی است:

  • کارمند،
  • اهل یادگیری و رشد،
  • متاهل،
  • 23 ساله،
  • و…

این یعنی زمانی که ما قرار است یک محتوا در سایت یا پیج اینستاگرام‌مان منتشر کنیم، تمام حواسمان هست که محتوای‌مان برای چنین شخصی فرضی، جذاب باشد. چرا؟

می‌دانم که موضوع پرسونا چیز عجیب و پیچیده‌ای است. باور کنید تازه من به شکلی ساده آن را به شما توضیح دادم! اما با این حال اگر به خوبی متوجهش نشدید نگران نباشید و ذهن‌تان را درگیرش نکنید. صرفا به عنوان جمع بندی بدانید که محتوای پیج اینستاگرام شما یک مخاطب اصلی دارد و شما باید ویژگی‌های او را شناخته و سعی در راضی نگاه داشتنش کنید. در ضمن در صورت نیاز کتاب buyer persona را هم بخوانید.

3_ تعیین نوع محتواها در استراتژی محتوای اینستاگرام

مرحله سوم از استراتژی اینستاگرام، تعیین محتواها و موضوعاتی است که باید در پیج شما منتشر شود. اما نکته مهم اینجاست که این قسمت باید به مرور تکمیل شود. یعنی اینطور نیست که همین حالا تکلیف‌تان را با آن مشخص کرده و دیگر به آن کاری نداشته باشید. اتفاقا الان قرار است بخش کوچکی از آن را تکمیل کرده و در آینده ارتقایش بدهید.

اما چه محتوایی در اینستاگرام منتشر کنیم؟ ببینید بر خلاف تصور خیلی‌ها، قرار نیست صرفا تصاویر محصولات و خدمات خودتان را در این شبکه اجتماعی قرار داده و به پول برسید. بلکه شما باید بخش اعظمی از محتوای پیج را به محتواهای آموزشی، کاربردی، جذاب و… اختصاص بدهید و بخش کوچکی را هم به محتواهایی که مستقیما به محصول ارتباط دارند. یک عدد منطقی، 70 درصد محتوای کاربردی و آموزشی و 30 درصد محتوای مربوط به محصول.

البته دقت کنید که آن 70 درصد هم باید به برند و موضوع اصلی پیج شما مرتبط باشد!

 مثلا یک پیج اینستاگرام که در حوزه فروش لوازم آرایشی فعالیت می‌کند، قرار نیست ویدیوهای طنز یک طناز معروف یا ویدیوهایی در مورد حیوانات منتشر کند! بلکه محتواهای آموزشی پیج باید در مورد شناخت لوازم آرایشی، نحوه آرایش کردن و… باشد

حالا بعد از اینها، چه نوع محتواهایی منتشر کنیم؟ به طور خلاصه موضوعات مختلفی که می‌توانید از آنها استفاده کنید اینهایی هستند که در ادمه معرفی می‌کنم. البته پیشنهاد می‌کنم باز هم خودتان به دنبال دیگر موضوعات باشید:

محتواهای داستانی

محتواهایی در مورد محصول و خدمات شما که با داستان همراه است. البته می‌تواند یک محتوای آموزشی هم باشد. مثلا همین دیروز در اینستاگرام پستی را دیدم در مورد نحوه پخت میگو پاستاپیچ که تولید کننده آن در بخش کپشن پست، در مورد مسیری که برای نام‌گذاری این غذا طی کرده بود، یک داستان جذاب نوشته بود.

نمونه محتوای داستان محور از علی بابا:


در آزمون رایگان زیر شرکت کنید.

اینستاگرام جیب شما را پر می‌کند یا خالی؟ 

آزمون رایگان اینستاگرام!


اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها تصاویری هستند که روی آنها اطلاعات آموزشی و خبری نوشته شده. می‌توانید آنها را از وب انگلیسی دانلود و ترجمه کرده یا خودتان بسازیدشان. این محتواها به دلیل جذابیت بالا، زیاد به اشتراک گذاشته می‌شوند. مثلاً به یک نمونه اینفوگرافیک در پیج طراحی توجه کنید:

برای ساخت اینفوگرافی های رایگان، به سایت‌های زیر می‌توانید مراجعه کنید:

 سایت ویسمه

 سایت کنوا

 سایت پیکتوچارت

 سایت اسنپا

 سایت ادوبی اسپارک

 سایت ونگیج

محتواهای انگیزشی

نه به اندازه‌ای که مخاطبان‌تان را آزار بدهد، اما با توجه به پرسونایی که دارید ممکن است هراز گاهی انتشار پست‌های انگیزشی (ویدئو یا جملات انگیزشی) باعث افزایش رضایت مخاطبان و تعامل آنها شود. مثل محتوای زیر:

محتوای UGC

محتوای UGC محتوایی است که مخاطبان برای شما منتشر می‌کنند! مثلا یک پست در مورد محصول شما که در اینستاگرام کاربرتان منتشر شده را در استوری اینستاگرام یا بخش پست‌های خودتان منتشر کنید. این محتواها باعث افزایش اعتماد مخاطبان دیگر می‌شود.

 

پشت صحنه

پشت صحنه‌ها نوع دیگری از محتواهای اعتمادساز هستند. مثلا اگر من همین حالا یک ویدیو از دفتر بیشتر از یک نفر منتشر کرده و اعضای آن را در یک نگاه به شما معرفی کنم، شما اعتماد بیشتری به برند ما خواهید داشت. چرا؟ چون در چنین حالتی مطمئن می‌شوید که یک دسته انسان پشت این کسب و کار بوده و قابل اعتماد است. به پست زیر توجه کنید که اعضای بیشتر از یک نفر، نظرشون رو در مورد ده سال بعد مجموعه گفتند:

ترندها

ترند به معنی موضوعات داغ روز است. الان بحث کرونا داغ است، پس شاید بتوانید یک یا چند پست اینستاگرامی مربوط به آن را منتشر کنید. دقت کنید که قرار نیست پیج شما به یک پیج انتشار اخبار کرونا تبدیل شود. بلکه قرار است تا جایی که به شما ارتباط دارد در مورد این ترند محبوب صحبت کنید. مثلا یک پست در مورد نحوه جلوگیری از کرونا، یک پست در مورد ارتباط کرونا با محصولات شما، پستی درباره رویکرد شما نسبت به کرونا و… . مثل پست زیر:

محصولات

نکته بسیار مهم:

 یادتان نرود که احتمالا هدف اصلی پیج اینستاگرام شما، فروش محصول است. پس حتما باید بخشی از محتوای صفحه شما مربوط به محتواهای فروشنده و محصولات باشد

4_ تعیین زمانبندی انتشار پست در استراتژی اینستاگرام

ببینید، مخاطبان مختلف برای فعالیت در اینستاگرام زمانبندی مختلفی دارند. مثلا اگر مخاطبان پیج اینستاگرام شما آقایان کارمند هستند، احتمالا اغلب در ساعات 7 تا 8 که در راه رسیدن به محل کارشان هستند، و ساعات 5 تا 10 عصر فعالیت بیشتری در اینستاگرام دارند. در مقابل اگر مخاطبان شما خانم‌های خانه‌دار هستند، احتمالا ساعاتی که سرشان خلوت است مثل 12 تا 2 ظهر و 7 تا 9 شب را برای فعالیت در اینستاگرام انتخاب می‌کنند.

نکته اینجاست که در استراتژی محتوای اینستاگرام شما، باید دقیقا تعیین شده باشد که چه زمانی برای انتشار محتوای شما مناسب‌تر است. اما چطور زمان مناسب را حدس بزنیم؟ خب در ابتدا واقعا باید طبق پرسونا و شناختی که از مخاطب دارید، آن را فقط حدس بزنید. اما بعد از مدتی می‌توانید به کمک قابلیت INSIGHTS در اینستاگرام، رفتار مخاطبان را آنالیز کرده و ببینید چه زمان‌هایی از چه روزهای هفته فعالیت بیشتری دارند.

5_ برنامه‌ریزی برای افزایش فالوور

یک بخش به شدت مهم: چه برنامه‌ای برای افزایش فالوور در اینستاگرام دارید؟ شما باید به خوبی بدانید که از چه مسیرهایی قرار است تعداد دنبال کنندگان‌تان افزایش پیدا کند؟

مثلا:

  • بازاریابی محتوایی، (همان انتشار محتواهای غیر تجاری و آموزشی)
  • استفاده از هشتگ‌ها،
  • تبلیغات،
  • ایمیل مارکتینگ،
  • استفاده از وب سایت،
  • کامنت مارکتینگ (مقاله بازاریابی اینستاگرام را بخوانید)
  • و…

اینکه چه مسیرهایی برای افزایش فالوور به درد شما می‌خورد، رابطه مستقیمی با این دارد که چه منابعی در اختیار دارید؟ مثلا اگر بودجه خوبی دارید، به سراغ تبلیغات اینستاگرام می‌روید، اگر سایت دارید، از طریق سایت مخاطبان را به اینستاگرام هدایت می‌کنید و… .

نکته: اگر قصد آشنایی با اصول و استراتژی تبلیغات اینستاگرام دارید، حتما مقاله نحوه تبلیغات اینستاگرام را بخوانید؛ رفتن به سراغ تبلیغات قبل از خواندن این مقاله یک عمل کاملا اشتباه است.

6_ تعیین شاخص‌های بررسی موفقیت

در آخرین قدم از استراتژی محتوایی اینستاگرام، باید شاخصه‌های موفقیت پیج‌تان را تعیین کنید. در واقع شما باید مشخص کنید که پیج من چه زمانی به موفقیت رسیده؟ زمانی که لایک پست‌ها افزایش پیدا کند؟ وقتی فالوورها بالا برود؟ و… وقتی به خوبی این شاخصه‌ها یا همان KPI ها را مشخص کنید، می‌توانید میزان موفقیت‌تان را اندازه‌گیری کرده و بهتر در این مسیر پیش بروید.

البته یک نکته مهم در این قسمت وجود دارد. اینکه KPI های مناسبی انتخاب کنید. خیلی‌ها صرفا برای بررسی میزان موفقیت خودشان به تعداد فالوورها دقت می‌کنند. اما در اصل شاخصه‌های اصلی اینها هستند:

 میزان تعامل مخاطب با پیج شما،

میزان تولید محتوای UGC،

تعداد دایرکت‌ها و تماس‌ها،

میزان فروش.

هر موقع آمار این شاخصه‌ها افزایش پیدا کرد یعنی در مسیر درست هستید.

سخن پایانی مقاله استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

خب به انتهای مقاله استراتژی اینستاگرام رسیدیم. در این مقاله با هم 6 قدم برای تعیین یک استراتژی اینستاگرام را بررسی و دنبال کردیم. می‌دانم این مقاله کامل‌ترین مقاله‌ای نیست که درباره استراتژی محتوا در اینستاگرام وجود دارد. اما در زمان نوشتنش سعی کردم بهترین مقاله را در این زمینه به شما عرضه کنم.

بنابراین امیدوارم از مطالعه آن و زمانی که برایش صرف کردید، لذت برده باشید. اگر نظر و سوالی در مورد مباحث این مطلب داشتید، در بخش نظرات منتظر شما هستم.


چطور تازه‌ترین استراتژی‌های اینستاگرام را یاد بگیریم؟

برای اینکه بهترین، تازه‌ترین و واقعی‌ترین استراتژی‌های اینستاگرام را یاد بگیرید، از بسته فوق‌العاده زیر استفاده کنید. ضمن اینکه در این دوره غیرحضوری، بهترین و تازه‌ترین روش‌های تست شده جذب فالوور را به شما آموزش می‌دهیم.

روی تصویر کلیک کنید 


پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام | قدم به قدم تا یادگیری»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز

    خوشحالیم که همراهمون هستید و به آموزش و یادگیری علاقه مندید.

    بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا