چطور اثرات منفی اینستاگرام را کم کنیم؟ (یک سؤال از بیشتر از یک)

سرفصل های مهم این مقاله

 خداییش خیلی چیز جذابیه؛

وقتی بازش می‌کنم، کلی می‌خندم؛

حسابی سرگرمم می‌کنه!

از چرخ زدن توش لذت می‌برم. روزامو اینجوری می‌گذرونم و خیلی هم حال میده!

 میشه از توش پول درآورد؛

میشه توش هرچی بلدیم آموزش بدیم!

میشه به جای مصرف کننده بودن، تولید کننده بود!

میشه با خلاقیت توش به شهرت رسید و معروف شد.

ما آدم‌ها معمولاً در قبال اینستاگرام دو نوع موضع می‌گیریم. یا خیلی‌هایمان از آن به عنوان ابزاری برای سرگرم شدن استفاده می‌کنیم (که البته اگر کنترلش کنیم، لزوماً چیز خیلی بدی نیست) و یا دسته خیلی کوچکتری از ما، از ان پول درمی‌آورند، مخاطب جذب می‌کنند، به شهرت می‌رسند، استعدادها وتوانمندی‌هایشان را به نمایش می گذارند و غیره.

یکی از کاربران سایت، سوالی در رابطه با اثرات منفی اینستاگرام از ما پرسیده بود و برای همین هم تصمیم گرفتیم آن را از یکی از اساتید (این بار من، پیام بهرام پور) بپرسیم. اول سوال و سپس پاسخ صوتی من را گوش کنید و با ادامه مقاله همراه شوید: (لینک سوال)

آخرش خوبه یا نه…!

من اینجوری حس می‌کنم که اینستاگرام، تاثیرات بدش، از تاثیرات خوبش بیشتره! برای همین فقط برای استراحت چند دقیقه‌ای و اینکه کمی بخندم، میرم سراغش. میخوام از تاثیراتش برام بگید. اینکه با مغز ما دقیقا چیکار میکنه و چجوری به درستی بذاریمش کنار. اصلا چیکار کنیم که به جاش کتاب بخونیم. چطور جذابیت‌هاش رو کم کنیم. ممنان!

پاسخ صوتی من به این سوال درباره اثرات منفی اینستاگرام 

چطور اثرات منفی اینستاگرام را کم کنیم؟

اول: مصرف کننده‌ایم یا تولید کننده؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که اغلب ما به آن اصلا توجه نمی‌کنیم، این است که ما در اینستاگرام مصرف کننده‌ محتوا هستیم یا تولید کننده‌؟

نگاه کنید به اغلب آدم‌های موفق چه در خود اینستاگرام و چه در دنیای بیرون از آن. آدم‌های موفق محتوا تولید می‌کنند، هرچه بلدند با خلاقیت خود آموزش می‌دهند، از آن برای ارائه دغدغه‌هایشان استفاده می‌کنند و یا کالایی را می فروشند.

شما دوست دارید مصرف کننده محتوای این دسته از آدم‌ها باشید؟ دوست دارید پول‌هایتان را به جیب آدم‌ها بریزید یا با خلق محتوای خوب یا فروش کالا و خدمات مختلف کاری کنید به شما پول بپردازند؟

برای اینکه به این آگاهی برسیم که آیا مصرف کننده هستیم یا تولید کننده، یک آزمون برایتان طراحی کرده‌ایم. روی لینک زیر بزنید و در این آزمون به طور رایگان شرکت کنید:

آزمون رایگان اینستاگرام

من، پیام بهرام پور بلافاصله آزمونتان را تحلیل خواهم کرد.

پاداش‌های لحظه‌ای

گفته بودید از تاثیر بد اینستاگرام برایتان بگویم. اگر تولید کننده محتوا هستید یا از اینستاگرام درآمد دارید که هیچ! خیلی هم عالی.

اما اگر صرفا مصرف کننده هستید، باید به شما بگویم خیلی بهتر از این ها می‌توانید عمل کنید.

اینستاگرام به شما پاداش‌های لحظه‌ای می‌دهد. همان لایک و کامنتی که دائم برای شما می‌آید، آن استوری کوتاهی که برای لحظه‌ای شما را می خنداند همه پاداش‌های لحظه‌ای هستند و هورمون شادی ترشح می‌کنند. (در مورد هورمون‌ها مقاله 4 گانه! هورمون های شادی را بخوانید).

 اما متاسفانه این پاداش‌ها درازمدت نیستند و خیلی کارهای بهتری هست که نه پاداش لحظه ای بلکه می‌توانید با یک اراده قوی و انجام آن‌ها پاداش‌های دائمی بگیرید.  پاداش‌های لحظه‌ای می‌توانند ما را به دام اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بیندازند و اثراتی درست مثل اثرات مواد مخدر در مغز ما ایجاد کنند.

حالا برای ترک اعتیاد به اینستاگرام چه کنیم؟

راهکارهای کاملی در این مقاله پیدا خواهید کرد:

 چگونه اعتیاد به گوشی را از بین ببریم؟

اگر هنوز نمی دانید که آیا به شبکه‌های اجتماعی معتاد شده‌اید یا خیر، می‌توانید از  آزمون میزان اعتیاد به اینترنت کمک بگیرید.

راهکارهای خوب و موثر برای کاهش آسیب‌های اینستاگرام

در ادامه مقاله، چندین راهکار خوب و ساده به شما یاد می دهم که نه تنها باعث می‌شود از اینستاگرام آسیب نبینید، بلکه به شما کمک می‌کند افسار آن را در دست گرفته و زندگی بهتری داشته باشید:

اینستاگرام را به یک ابزار قدرتمند تبدیل کنید!

مصرف گرایی را در اینستاگرام کنار بگذارید و بیشتر سعی کنید تولید محتوای ارزشمند کنید. شما قطعا یکی از فاکتورهای زیر را دارید:

 چیزی بلد هستید که می‌توانید به دیگران آموزش بدهید تا زندگی بهتری داشته باشند

 کالایی دارید که می‌توانید با خلق محتوای ارزشمند و بازاریابی در اینستاگرام بفروشید 

 توانایی ادمین شدن در اینستاگرام برای پیج‌های مختلف و کسب درآمد از این راه را دارید

 می‌توانید خلاصه کتاب‌هایی که می‌خوانید یا آموزش‌هایی که می‌بینید را به سادگی در اینستاگرام بگذارید.

 می‌توانید با جملات امید دهنده، جملات انگیزشی و جملات اعتماد به نفس دهنده، حال دیگران را خوب کنید

 و …

لیست و اولویت داشته باشید

ظرف همین امروز و فردا، یک لیست از ارزشمندترین پیج‌هایی که فالو کرده‌اید یا می‌توانید فالو کنید تهیه کنید و بقیه فالوئینگ هایتان را بدون اینکه عذاب وجدان بگیرید، آنفالو کنید. یک اصل مهم این است که اولویت بندی کنید. شما واقعا ازاینستاگرام چه می‌خواهید؟ 

دم دست نباشد، وارد شدن سخت باشد

یک کار خوب برای اینکه کم کم اعتیاد به اینستاگرام را ترک کنید این است که وارد شدن به آن یا کار کردن با آن را کمی برای خودتان سخت کنید. مثلا:

 آیکون آن را در منوی اصلی گوشی نگذارید. آن را در فولدری بگذارید تا باز کردن دائمی آن برایتان سخت باشد.

 رنگ اسکرین گوشی خودتان را با استفاده از تنظیمات، سیاه سفید کنید تا جذابیت اینستاگرام برایتان کم شود

 برای وارد شدن به اپ اینستاگرام، پسود قرار دهید تا دائماً مجبور باشید برای ورود به آن سختی بکشید!

 و..

در مورد اینستاگرام، بد نیست حتماً این فیلم را هم تماشا کنید

تعیین زمان‌های مشخص

یک راه خوب دیگر برای ترک اعتیاد به اینستا و کاهش اثرات منفی اینستاگرام این است که زمان‌های مشخصی برای ورود به آن و مصرف محتوا بگذارید. مثلاً خود را ملزم کنید که قبل از 8 و نیم صبح و بعد از 8 و نیم شب به هیچ عنوان اپلیکیشن اینستاگرام را باز نکنید. به مرور برایتان تبدیل به عادتی سازنده خواهد شد. خواب بهتری تجربه خواهید کرد و زندگی سالم‌تری خواهید داشت.

 (حتی اگر تولید کننده محتوا هم هستید، برای تولید محتوا در اینستا، با برنامه پیش بروید و تقویم محتوایی داشته باشید. این کار به اثربخشی محتوایتان به شدت  کمک می‌کند.)

مراقب خواب خود باشید و از اهمیت خواب کافی غافل نشوید. نور صفحه‌ موبایل یا تبلت باعث کاهش فعالیت هورمون خواب می‌شود و باعث می‌شود که مغز سیگنال بیدار شدن دریافت کند. از حدود یک ساعت مانده به زمان خواب، شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارید.

استفاده از اینستاگرام را به زمان مشخصی محدود کنید، مثلا روزی چهار بار و هر بار فقط یک ربع به آن سربزنید و سعی کنید این میزان را به مرور کاهش دهید.

علاوه بر زمان، مکان را هم محدود کنید!

مکان استفاده از اینستاگرام را هم محدود کنید. مثلا خودتان را مقید کنید که هیچ وقت در اتاق خواب سراغ اینستاگرام نروید.

و در آخر… به عنوان منبع درآمد به آن نگاه کنید!

اگر نگاهتان را به اینستاگرام عوض کنید و به آن به چشم فرصتی برای خلق درآمد نگاه کنید، حتما از فاز مصرف کننده بودن به فاز تولید کننده بودن گرایش پیدا می‌کنید و از این به بعد به جای چرخیدن در اینستا، به دنبال سوژه خواهید بود که چطور محتوای ارزشمند و فوق العاده در آن ایجاد کنید، چطور از ان کسب درآمد کنید و چطور تولید کننده باشید نه مصرف کننده!

چطور اثرات منفی اینستاگرام را کاهش دهیم؟

ما چطور می‌توانیم کمکتان کنیم؟

به این فکر کنید که چقدر خوب می‌شد سیستم آموزش و پرورشی داشتیم که خیلی منعطف بود و از کودکی، ما را طوری بار می‌آورد که بدانیم در قبال پدیده‌هایی مثل شبکه‌های اجتماعی چه کنیم و چطور با آن‌ را رفتار کنیم که بهترین استفاده را ببریم.

متاسفانه چون چنین چیزی در سیستم آموزشی ما وجود ندارد، ناچاریم خودمان دست به کار شویم و آموزش ببینیم.

برایتان مجموعه مقالات بسیار کامل و جامعی تهیه کرده‌ایم که فعلا 6 مقاله آن آماده شده. می‌توانید آن‌ها را بخوانید.

 آموزش اینستاگرام | از ثبت نام تا انتشار استوری!

 راهنمای کامل حذف اکانت اینستاگرام

 همه چیز در مورد استوری اینستاگرام

 پروفایل اینستاگرام حرفه ای | 15 نکته مهم

 7 روش آسان دانلود فیلم از اینستاگرام

 رفع بلاک و ریپورت اینستاگرام

 قبل از خرید فالوور اینستاگرام این مقاله را بخوانید

چطور به جای اثرات بد اینستاگرام، کسب درآمد از آن را یاد بگیریم؟

در بسته جامع صفر تا صد اینستا، بهترین و واقعی‌ترین روش‌های کسب درآمد را مطابق با الگوریتم‌های تازه اینستاگرام یاد بگیرید:

روی تصویر کلیک کنید 

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «چطور اثرات منفی اینستاگرام را کم کنیم؟ (یک سؤال از بیشتر از یک)»

اسکرول به بالا