آیا سمت شغلی ام را عوض کنم، مشکلاتم حل می شوند؟

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

آیا سمت شغلی ام را عوض کنم، مشکلاتم حل می شوند؟

عوض کردن سمت شغلی یعنی چه؟

عوض کردن پست شغلی یعنی اینکه فرد از پست هایی که الان دارد، به پست دیگری منتقل شود و مسئولیت دیگری را انجام دهد. حالا گاهی اوقات خود فرد این تقاضا را از مدیر خود می کند که جابجا شود و گاهی هم مدیر صلاح می داند که فرد را جابجا کند، البته در بانک ها و مراکز دولتی، خود مراکز بانک و دولت هرچند سال یک بار، کارمندان را جابجا می کنند.

چرا می خواهیم پست شغلی مان را عوض کنیم؟

1-در صورتی که با عدم برخورد صحیح مدیر آن قسمت، یا عدم برخورد صحیح همکارمان مواجه شویم، ممکن است بخواهیم پست مان را عوض کنیم. حتی با وجودی که به آن کار قبلی علاقه زیاد داشته باشیم، با برخورد ناصحیح که مواجه شویم علاقه مان به کارمان کمتر می شود و می خواهیم پست مان را عوض کنیم. اینطوری با مدیر قبلی یا همکارمان قبلی ارتباطمان کمتر می شود و بهتر کارمان را انجام می دهیم.

2-فکر می کنیم مزایا یا پاداش یا حقوق پست جدید بیشتر از پست فعلی است.

3-ممکن است فکر کنیم که مسئولیت کاری ما بیشتر از بقیه است و بخواهیم شغل جدید را انجام دهیم تا مسئولیت مان کمتر شود.

و

.

.

.

آیا با جابجا شدن مشکلات از بین میروند؟

اگر با مدیر قسمت خود مشکل دارید یا از دست همکارتان ناراحتید، فکر نکنید که با جابجا شدن شما مشکل حل می شود. مشکلات کاری همه جا بوده و هست و خواهد بود.

اکثریت مدیرها سخت گیر هستند، توقعات بیشتری از کارمندانشان دارند، و…… اکثر همکارانی که در یک جا با هم کار می کنند، چون افکار و عقایدشان فرق دارد، با هم به مشکل برمی خورند و از دست هم ناراحت می شوند. هیچ موسسه یا شرکتی وجود ندارد که افکار مدیر و کارمندان همه مثل هم باشد، همه با هم خوب باشند و هیچ مشکلی نداشته باشند و…..

شما ابتدا باید یاد بگیرید که مشکلات ارتباطی تان را در محل کار بخوبی حل کنید. مثلا می توانید کتاب هایی در مورد این موضوعات پیدا کنید و بخوانید یا می توانید به مشاوره بروید. در مرحله بعد اگر با وجود کتاب خواندن و یا مشاوره مشکل حل نشد، می توانید درخواست کنید که جا بجا شوید.

اگر فکر می کنید که پداش یا مزایای شغل جدید بیشتر است، تحقیق کنید که علتش چیست؟ شاید وظایف سنگین تری دارد یا شاید کار تخصصی خاصی است که مهارت زیادی می خواهد یا دلیل دیگری دارد. علتش را پیدا کنید و فکر کنید که آیا شما آن وظایف را می توانید انجام دهید؟ آیا در آن زمینه استعداد دارید؟ اگر اینطور است، درخواست بدهید.

یا اگر احساس می کنید مسئولیت شما زیاد است و مسئولیت دیگری کمتر است، ابتدا با مدیر بخش خود صحبت کنید. شاید شما اینطور فکر می کنید و در واقعیت اینطور نیست. بعد از صحبت با مدیر، فکر کنید که چه کاری برای شما بهتر است؛ جابجا شوید بهتر است یا بمانید بهتر است.

یا به هر دلیل دیگری که می خواهید جابجا شوید، ابتدا مشاوره کنید، با مدیر یا با کس دیگری که صلاح می دانید صحبت کنید؛ بعد تصمیم بگیرید که منتقل شوید یا خیر.

معایب جابجا شدن در پست شغلی:

1-آموزش درست باید به شما داده شود.

باید آموزش کامل به صورت تئوری و عملی به شما داده شود تا وظایفتان را خوب یاد بگیرید. باید هم شما و هم شخص آموزش دهنده زمانی را بگذارید و آموزش درستی به شما بدهد؛ و شما هم باید خوب یاد بگیرید.

ممکن است شخصی که دارد آموزش می دهد، عمدی یا غیرعمدی مواردی را نگوید. اینطوری بعدا شما دچار مشکل خواهید شد.

2 ممکن است کار غیر منتظره پیش بیاید.

بعد جابجایی ممکن است،کاری غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی از شما بخواهند و بگویند که سریع آماده شود. چون شما انتظار چنین موردی را نداشتید، ممکن است مغزتان هنگ کند یا هول شوید.‌ باید اینقدر خوب کارتان را یاد بگیرید که در موارد غیرمنتظره به مشکل برنخورید.

3-خطایتان از فرد قبلی بیشتر و سرعتتان کمتر است.

بعد از جابجا شدن باید کارهایتان را درست و به موقع انجام دهید. طبیعی است که چون وظایفتان را تازه یادگرفته اید، سرعت کار تان کمتر از کارمند قبلی است و همچنین خطاهایتان بیشتر از او است؛ ولی باید تمام تلاشتان را بکنید تا تمام کارها درست و به موقع انجام شوند.

مزایای جابجا شدن در پست شغلی:

الف-می توانید مطالب جدیدتر یاد بگیرید.

اینطوری زندگیتان از حالت یکنواختی درمی آید، تحقیقات نشان داده که وقتی هم در زندگی ما انسانها تنوع باشد، انگیزه مان هم برای کار و هم برای زندکی بیشتر می شود.

ب- اعتماد به نفستان بالاتر می رود.

توانایی ها و استعدادهای زیادی که دارید، استفاده می کنید تا وظایف جدید را یاد بگیرید و اینطوری اعتماد به نفس شما بالاتر می رود.

پ-مشکلات شغل جدید را هم میبینید و درک می کنید.

اینطوری مشکلات شغل قبلی تان را بیشتر درک می کنید و دید شما به مشکلات کاری عوض می شود.

ت-انعطاف پذیری شما بالاتر می رود.

در مسائل کاری و حتی در مسائل زندگی انعطاف پذیر تر می شوید. وقتی شغل جدیدی را یاد می گیرید، در واقع از وضعیت قبلی خود جدا شده اید و موقعیت جدید را قبول کرده اید و با موقعیت جدید کنار آمده اید؛ این یعنی انعطاف پذیری. وقتی در کارتان انعطاف پذیری را یاد بگیرید، قطعا روی شما تاثیر خواهد گذاشت و در زندگی شخصی خودتان هم انعطاف پذیرتر می شوید.

رمز موفقیت خیلی از افراد موفق هم انعطاف پذیری است. وقتی انعطاف پذیری را هر روز تمرین کنید، بدانید که هر روز دارید به موفقیت نزدیک و نزدیکتر می شوید.

ث-خلاقیت شما بالاتر می رود.

چون با مسائل جدید برخورد می کنید، خلاقیت شما بالاتر می رود و مشکلات جدید را هم می توانید حل کنید. در نتیجه در زندگی شخصی تان هم خلاق تر می شوید. اینطوری مسائل و مشکلات خود و خانواده تان را بهتر می توانید حل کنید.

ج-رضایت کاری تان بیشتر می شود.

طبق بندهای بالا، چون خلاقیت و انعطاف پذیری تان بالاتر می رود، کیفیت کاری تان هم بالاتر می رود و در نتیجه مدیر شما از شما رضایت بیشتری خواهد داشت.

چ-وابستگی شما به شغلتان کمتر می شود.

وقتی مسئولیت شما عوض می شود، احساس وابستگی شما به شرکت کاهش پیدا می کند. دلیلش هم این است که شما متوجه می شوید که خیلی کارها را می توانید یادبگیرید و انجام دهید. پس احساس وابستگی تان به شرکت یا موسسه تان کمتر می شود.

ح-به همکارانتان کمک کنید و از آنها کمک بگیرید.

مثلا کسی که وظایف شغل قبلی شما را انجام می دهد، وقتی که کار زیاد دارد، شما به او کمک کنید. همچنین کسی که قبلا شغل الان شما را انجام می داده، وقتی کارتان زیاد است، از او کمک بخواهید.

همچنین در زمانی که شما مرخصی می خواهید می توانید از کسی که وظایف شما را بلد است کمک بگیرید و با خیال راحت به مرخصی بروید. کسی هم که از شما کمک می خواهد و تقاضای مرخصی کرده است، می توانید به او کمک کنید.

در هر دو صوررت چه کمک کنید و چه کمک بگیرید، سود کرده اید؛ زیرا:

اگر کمک بگیرید که در این صورت با خیال راحت به مرخصی می روید و وظایفتان را به او می سپارید. یا وقتی که کارتان زیاد است، از او کمک می گیرید و کارتان به موقع انجام می شود.

اگر هم کمک بدهید، اولا بدانید که از هر دست بدهید از همان دست می گیرید. پس موقعی هم که شما نیاز به کمک داشته باشید، کسی دیگر به شما کمک می کند. دوما در آینده ممکن است کارتان به او بیفتد و از او کمک بخواهید. حتما شنیده اید که کوه به کوه نمی رسه ولی آدم به آدم می رسه. بالاخره در آینده روزی پیش می آید که کارتان به او بیفتد. مثلا ممکن است که بخواهید وام بگیرید و او ضامن شما شود.

ممکن است بگویید که: “اگر کمک بخواهم و کسی که وظایف من را بلد است و کمک نکرد چه کار کنم؟ در جواب باید بگویم که: شما ببینید که چه کاری به جای آن می توانید برای او انجام دهید. اصلا می توانید مستقیم از او بپرسید که چه کاری برایش انجام دهید تا او قبول کند و وظایف شما را انجام دهد، تا شما با خیال راحت به مرخصی بروید.

خ-از کسی که از دستش ناراحت بودید، فاصله می گیرید.

از کسی که در شغل قبلی تان بوده و با او مشکل داشتید، کمی فاصله می گیرید. حالا یا همکار کناری تان بوده یا رییس تان بوده، و از دست او ناراضی هستید؛ اینطوری کمی از او فاصله می گیرید و بهتر می توانید روی کارتان تمرکز کنید.

هم روی کارتان می توانید بهتر تمرکز کنید و هم اینکه وقتی از او فاصله می گیرید بهتر می توانید فکر کنید و بفهمید که:” آیا واقعا او مقصر بوده است؟” ما انسان ها وقتی با کسی مشکل داریم، نمی توانیم خوب فکر کنیم که:”مقصر اصلی چه کسی بوده است؟” ولی وقتی از او فاصله می گیریم، بهتر می توانیم فکر کنیم و شاید متوجه شویم که بیشتر مشکل تقصیر خودمان بوده است. خود من(فاطمه کهنسال) با رییس بدقلق ام مشکل دارم. ولی در ایام تعطیل که به مشکلات کاری فکر می کنم، می فهمم که من هم مقصر بوده ام.

کلام آخر اینکه اگر با وجود مزایا و معایب شغل جدید، واقعا می توانید وظایف شغل جدید را به خوبی انجام دهید و مشکلات قبلی تان هم کمتر می شوند، درخواست دهید. پیروز و موفق باشید.

fatemeh 24

netpydar

netpydar

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا