کوچینگ موفقیت چیست؛ به درد چه کسانی می‌خورد و چه مزایایی دارد؟

سرفصل های مهم این مقاله

کوچینگ موفقیت چیست؟ به درد چه کسانی می‌خورد و چه مزایایی دارد؟

 

دوست دارید بدانید کوچینگ موفقیت دقیقا به چه معناست؟

فرض کنید الان در نقطه A زندگی خودتان ایستاده‌اید، از شرایط آنطور که باید راضی نیستید یا اصلا دوست دارید در نقطه‌ای از زندگی باشید که شرایط خیلی بهتری دارد. برای رسیدن به نقطه دوم چه برنامه‌ای دارید؟ احتمالا برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و…

اما بیایید کمی خودمانی باشیم! چند بار من و شما از این کارها کرده‌ایم؟ چند بار با برنامه‌ریزی جلو رفته‌ایم یا دفتر هدف‌گذاری اول سال را سیاه کرده‌ایم؟ و چند بار ناگهان بیخیال ادامه دادن مسیر شده‌ایم؟ قطعا تعدادشان کم نیست…

اما امروز قرار است در این مقاله راهکاری را یاد بگیرید که به کمک آن می‌توانید به اهداف خودتان برسید؛ کوچینگ موفقیت! با کوچینگ موفقیت دیگر قرار نیست رفیق نیمه راه مسیر رسیدن به خواسته‌ها شویم:


قبل از اینکه در مورد کوچینگ موفقیت یاد بگیرید، بد نیست به مقاله جامع کوچینگ چیست؟ نگاهی بیندازید.

ما در مقاله  آموزش کوچینگ به زبان ساده و عملی هم کوچینگ را تعریف کردیم و همراه با مثال برای شما توضیحات کاملی داده‌ایم.

کوچینگ موفقیت چیست؟

کوچینگ یک فرآیند {اغلب} دو نفره است که از یک مربی (کوچ) و مراجعه کننده (کوچی) تشکیل می‌شود. در این جلسات کوچ سعی می‌کند به مراجع در رسیدن به اهدافش کمک کند. البته این کمک نه به شکل مشاوره‌ای یا منتوری، بلکه به شکل متفاوتی انجام می‌شود. در ادامه مقاله در مورد فرآیند کوچینگ توضیحات بیشتری به شما می‌دهم اما اول بهتر است که با تعریف خود کوچینگ موفقیت آشنا شویم:

کوچینگ موفقیت به جلسات کوچینگی اشاره دارد که هدف از برگزاری آن، رساندن مراجع به اهداف مختلف در همه زوایای زندگی است. از اهداف مالی گرفته تا اهداف ارتباطی و… .

مسیر و فرآیند کوچینگ موفقیت چگونه است؟

 

مسیر و فرآیند کوچینگ موفقیت چگونه است؟

به طور خلاصه در کوچینگ، فرد به کمک کوچ مشکلش را تعیین کرده، شرایط فعلی خودش را بررسی می‌کند و با راهکارهایی که از مربی می‌گیرد، در مسیر رسیدن به هدف قدم برمی‌دارد. در ادامه و با توضیح هر قدم از مسیر، بهتر متوجه منظورم می‌شوید:

1_ تعیین مسئله

اولین مرحله، تعیین مسئله‌ای است که مراجع به خاطر آن به سراغ کوچ آمده. بعضی افراد صرفا برای رسیدن به رشد، اهداف بالاتر و زندگی شادتر به کوچ مراجعه می‌کنند. در مقابل اغلب افراد زمانی سراغ کوچ موفقیت می‌روند که با یک مشکل روبرو شده باشند. مثلا ممکن است دلیل مراجعه یک فرد، روابط نامناسب با همسر خودش باشد. همینطور امکان دارد مسئله اصلی، درآمد نامناسب یا نارضایتی شغلی باشد.

دقت کنید که ممکن است مسئله بعضی از افراد اصلا همین نداشتن هدف اصلی باشد! بنابراین لازم نیست حتما بعد از پیدا کردن هدف به سراغ کوچینگ موفقیت بروید؛ چون خود کوچ به شما در پیدا کردن آن کمک می‌کند.

2_ بررسی شرایط فعلی

در مرحله قبلی، مسئله اصلی تعیین شد. در قدم دوم کوچ با پرسیدن سوالات خوب و بررسی شرایط، می‌فهمد که الان کجا هستید و با شرایط دلخواه چقدر فاصله دارید؟

مثلا ممکن است مسئله شخص، نداشتن شغل مناسب و درآمد خوب باشد. در این مرحله کوچ با پرسیدن سوالات و… می‌فهمد که این شخص هیچ تخصصی و تجربه‌ای نداشته و متوجه می‌شود که چقدر از شرایط دلخواه، فاصله دارد.

3_ تعیین هدف

تا اینجا فرد و کوچ موفقیت، دیدگاه خوبی به مشکل و شرایط فعلی به دست آوردند. این یعنی هر دو الان می‌دانند که فرد دقیقا در چه شرایطی است. اما در قدم سوم از کوچینگ موفقیت، نوبت به تعیین هدف نهایی می‌رسد. به عنوان نمونه در یک فرآیند فرضی:

مشکل اصلی، نبود شغل مناسب تشخیص داده شد،

با بررسی شرایط فعلی هم معلوم شد که شخص تخصص، منابع و تجربه کافی ندارد،

در قدم سوم هم هدف رسیدن به یک شغل خوب، با درآمد X میلیون تومان و 8 ساعت کار روزانه تعیین شد.

حالا قرار است به بخش اصلی کوچینگ موفقیت برسیم:

4_ رسم مسیر

باور اصلی کوچینگ این است: اگر مشکلی برای کسی پیش آمده یا فرد نیاز به رسیدن به هدفی را در خود دیده، در واقع راهکار حل مشکل یا رسیدن به هدف هم درون خود او نهفته است. بنابراین در قدم چهارم کوچ شروع می‌کند به پرسیدن سوالاتی که جواب آنها در مسیر رسیدن به خواسته نهایی، کمک زیادی به مراجع می‌کند.

باور اصلی کوچینگ این است: اگر مشکلی برای کسی پیش آمده یا فرد نیاز به رسیدن به هدفی را در خود دیده، در واقع راهکار حل مشکل یا رسیدن به هدف هم درون خود او نهفته است.

 

در نهایت کوچ با توجه به جواب‌های به دست آمده و با همفکری خود مراجع، اقدام می‌کند به طرح یک مسیر برای رسیدن به خواسته. به شکل خیلی خیلی خلاصه، مثلا مسیری که برای مراجع ما تعیین می‌شود چنین چیزی است:

  • یادگیری فلان مهارت شغلی تا 3 ماه آینده،
  • شرکت در کارگاه کارآموزی،
  • نوشتن رزومه کارا،
  • استخدام با حقوق پایین،
  • افزایش مهارت‌ها به کمک فلان برنامه ریزی،
  • افزایش حقوق،
  • و…

البته برنامه‌ریزی‌های واقعی به هیچ عنوان اینقدر ساده نیستند و اغلب، تمامی زوایای زندگی یک فرد را پوشش می‌دهند. در واقع نقشه مسیر تعیین شده شامل مواردی مثل برنامه‌ریزی زمانی دقیق برای انجام همه کارها از جمله فعالیت‌های روزانه و تفریح و… هستند. دقت کنید که بخشی از این مرحله هم به پیش‌بینی مشکلات مسیر و راهکار حل آن می‌گذرد.

5_ پیگیری و بهبود شرایط

بعد از اینکه جلسه یا جلسات کوچینگ از قدم چهارم عبور کرد؛ نوبت به فاز اجرایی می‌رسد. از اینجا به بعد مراجع باید شروع کند به حرکت در مسیر و عمل کردن به برنامه. در همین حین کوچ هم با تماس‌های تلفنی یا حضوری، فعالیت‌ها را بررسی کرده، به او مشاوره می‌دهد و با دریافت بازخورد، سعی در بهبود برنامه عملی با توجه به زندگی شخصی فرد می‌کند.

6_ اتمام جلسات کوچینگ موفقیت

و در آخر؛ به انتهای جلسات کوچینگ موفقیت می‌رسیم. خب در واقع این یک سوال متداول است که دائما در مورد جلسات کوچینگ پرسیده می‌شود؛ اینکه چه زمانی کوچینگ تمام می‌شود؟ اصولا فرآیند کوچینگ زمانی تمام می‌شود که فرد به هدف نهایی رسیده باشد. اما با توجه به بازخورد خوبی که اغلب این جلسات دارند، افراد ترجیح می‌دهند بعد از رسیدن به هدف باز هم برای رشد کردن به جلسات ادامه بدهند.

پیاده سازی کوچینگ در زندگی روزمره

من منیر چگینی، اهمیت پیاده سازی فرایند کوچینگ در زندگی را در ویدئوی زیر به شما گفتم:

(این فیلم بخشی از دوره بلندمدت کوچینگ LTOB است)

 

اهداف کوچینگ موفقیت چیست؟

در اواسط مقاله از این گفتم که افراد با اهداف مختلفی به سراغ کوچینگ موفقیت می‌روند. البته هدف کلی این فرآیند رسیدن به زندگی شاد و بهینه شده در همه زوایا است اما اغلب افراد، با اهداف اصلی از قبل تعیین شده به سراغ آن می‌روند. در ادامه می‌خواهم انواع اهداف کوچینگ موفقیت را به شما معرفی کنم:

1_ تعیین مشکل اصلی!

خیلی از ما بارها در شرایطی بوده‌ایم که از زندگی خودمان رضایت نداشته باشیم؛ اما دلیل اصلی این نارضایتی را ندانیم! البته که اغلب، این شرایط به دلیل نبود انگیزه اتفاق می‌افتد اما خب مشکلات ریشه‌ای‌تری باعث ایجاد آن می‌شود. یکی از اهداف کوچینگ موفقیت، تعیین مشکل و مسئله اصلی و برنامه‌ریزی برای رفع آن است. مثلا ممکن است مشکل یک شخص ترس از شروع کار یا شخص دیگر نبود اعتماد به نفس باشد.

2_ افزایش انگیزه و اراده

انگیزه و اراده 2 موضوعی هستند که در نبودشان بارها اقدام به برنامه‌ریزی کرده و هر بار در عمل کردن به آن شکست خورده‌ایم. یکی از اهداف اصلی کوچینگ که در هر جلسه‌ای به آن توجه می‌شود؛ افزایش انگیزه و اراده مراجع است. این هدف با برنامه‌ریزی و همینطور پیگیری انجام می‌شود؛ البته ممکن است کوچ با توجه به تخصصش برنامه‌های دیگری هم برای آن داشته باشد.

3_ مدیریت زمان

متوجه شدیم که کوچینگ موفقیت به شکل دقیق روی عملگرایی تمرکز دارد و همیشه مخاطبان را به انجام فعالیت وادار می‌کند. در این بین یکی از مشکلات همیشگی، مدیریت اشتباه زمان است. با توجه به همین، کوچ موفقیت در برنامه‌ریزی صحیح و همینطور بهینه سازی آن به مراجع کمک زیادی می‌کند.

4_ انضباط شخصی

یکی دیگر از اهداف کوچینگ موفقیت فردی، برقراری انضباط شخصی در زندگی است. یعنی در واقع یکی از مهم‌ترین پیش نیازهایی که باعث می‌شود شما بتوانید به برنامه عملی خودتان عمل کنید، وجود همین انضباط شخصی است. در این مسیر کوچ هم با پیگیری و ارائه راهکار، شما را همراهی می‌کند.

5_ روابط و زندگی شاد

خیلی از ما آدم‌ها ممکن است در یک بُعد از زندگی خودمان به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنیم و در مقابل در ابعاد دیگر، شکست بخوریم! مثلا اطرافمان افراد زیادی هستند که توانسته‌اند به یک زندگی مالی سرشار و موفق برسند اما در مقابل زندگی زناشویی بدی را تجربه کنند. جلسات کوچینگ با ایجاد تعادل میان زندگی و کار و ارائه راهکارهای شخصی سازی شده، در بهبود شرایط و روابط کمک زیادی می‌کند.

اهداف کوچینگ موفقیت چیست؟

 

6_ بررسی دلایل شکست در زندگی

احتمالا در زندگی شما هم الگوهای شکستی وجود دارد که باعث می‌شود دائما از یک نقطه ضربه بخورید. مثلا یکی از دوستان من یک کارمند فوق‌العاده بود اما هر زمان که قصد راه اندازی یک کسب و کار را می‌کرد؛ سریعا با مشکل روبرو می‌شد و شکست می‌خورد. در واقع اغلب این شکست‌های دائمی به دلیل وجود افکار اشتباه یا رفتارهای نادرست است که در جلسات کوچ موفقیت، سعی می‌شود با پرسش‌های خوب به آنها دست پیدا کرد.

7_ رفع عادات بد

خب نه فقط من که همه ما آدم‌ها یک سری عادات بد دائمی داریم؛ عاداتی که احتمالا از همان بچگی همراه‌مان بوده‌اند و بارها در مسیر رسیدن به هدف‌ها در مقابل راه‌مان سد شده‌اند.

اگر از حق نگذریم واقعا از بین بردن بعضی از این عادت‌ها به تنهایی کار سختی است. اما زمانی که راهکارها و البته پشتیبانی یک کوچ پشت سرمان باشد، تغییر آنها راحت‌تر از قبل می‌شود.

8_ کنترل هیجانات

زمانی که صحبت از کنترل هیجانات می‌شود؛ همه فکر می‌کنند منظور، کنترل افکار در زمان عصبانیت است. اما در واقع کنترل خشم فقط قسمتی از این مفهوم است. انسان‌ها اغلب در زمانی که دچار یکی از احساسات خوشحالی، غم، خشم، ترس و… شوند، تصمیمات ناگهانی و اغلب اشتباهی می‌گیرند.

البته هدف اصلی کوچینگ موفقیت کنترل هیجانات نیست اما در هر حال به کمک راهکارهای ارائه شده در آن و تمرین‌های دیگر، می‌توانیم نسبت به قبل خیلی بهتر در کنترل این احساسات عمل کنیم.

9_ خروج از سردرگمی

سردرگمی در زندگی ما انسان‌ها به دلایل مختلفی روی می‌دهد. اغلب سردرگمی‌ها به دلیل نداشتن هدف هستند اما بعضی مواقع هم به دلیل درست نشناختن خودمان و روحیات‌مان است که دچار این احساس واقعا خسته کننده می‌شویم.

در واقع یکی از تخصص‌های اصلی کوچینگ همین است که بتواند با پرسش و پاسخ، دید بهتری از خودمان به ما داده و در شناخت کمک‌مان کند. به این ترتیب تا حد زیادی از سردرگمی نجات پیدا می‌کنیم.

10_ زندگی مالی موفق

به نظر من هرچقدر هم بخواهیم نسبت به احساساتمان مهربانانه رفتار کنیم و به معنویات اهمیت بدهیم؛ آخرش بخش اعظمی از زندگی و موفقیت ما در گرو رسیدن به اهداف مالی‌ است. با توجه به همین، یکی از مهم‌ترین اهداف کوچینگ موفقیت رسیدن به زندگی مالی بهتر است که اغلب با بهبود شرایط شغلی انجام می‌شود. (در این رابطه دو مقاله کوچینگ کسب و کار چیست و کوچینگ سازمانی چیست؟ به شما کمک می‌کند)

چرا باید به سراغ کوچینگ موفقیت برویم؟

 

چرا باید به سراغ کوچینگ موفقیت برویم؟

ببینید هیچ الزامی نیست که ما برای موفق شدن به سراغ کوچینگ موفقیت برویم. همانطور که خودتان هم می‌دانید، تاریخ پر است از نام کسانی که بدون مراجعه به مربی‌ها به موفقیت رسیده و زندگی خوبی داشته‌اند. اما در آنطرف ماجرا، نام کسانی که به کمک کوچ به موفقیت رسیده‌اند هم کم نیست!

افرادی مثل استیو جابز، بیل گیتس و همینطور اریک اشمیت از جمله آنهایی هستند که در طول زندگی خودشان از خدمات کوچینگ استفاده کرده و رضایت‌شان را هم نسبت به آن اعلام کرده‌اند.

در واقع در دنیای امروز که رسیدن به موفقیت نیاز به مدیریت زمان، وجود انگیزه، انتخاب‌های درست، خودشناسی و… دارد؛ کوچینگ یک انتخاب عالی است. به کمک کوچ شما می‌توانید به اغلب جزئیات یک زندگی با مدل رشد رسیده و البته با همت و تلاش خودتان خیلی زود، یکی‌یکی اهدافتان را تیک بزنید.

کوچینگ موفقیت یک انتخاب عالی است.

 

علاوه بر اینها، کوچینگ یک سری ویژگی‌های مثبت دیگر هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنم:

1_ پیگیری اقدامات

تا اینجای مقاله بارها به آن لحظات و شرایط بدی اشاره کرده‌ام که در آن تصمیم به انجام یک کار مهم می‌گیریم اما بعد از مدتی نسبت به اقدامات ضعیف و بی‌انگیزه می‌شویم. یکی از مزایای مهم کوچینگ موفقیت فردی این است که کوچ دائما با شما ارتباط برقرار کرده و در مورد انجام فعالیت‌ها بازخواستتان می‌کند. به این ترتیب دیگر شما در مسیر انجام فعالیت‌ها تنها نیستید و انگیزه بیشتری برای انجام برنامه عملی خودتان دارید.

2_ اصلاح رفتار

اگر در دوره جامع برنامه‌ریزی سایت بیشترازیک شرکت کرده باشید، می‌دانید که یکی از اصول مهم برنامه‌ریزی، بهینه سازی مداوم آن است. این یعنی هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد که از همان روز اول به بهترین شکل ممکن کار کند. کوچینگ موفقیت به شما کمک می‌کند طی زمان، برنامه‌ریزی خودتان را نسبت به شرایط زندگی شخصی بهینه سازی کرده و بهترین استفاده را از آن در جهت رشد ببرید.

3_ ایجاد شفافیت

هر چه بتوانید به زندگی خودتان به شکل شفاف‌تری نگاه کنید، راحت‌تر با آن کنار آمده و قدم‌های لازم را طی می‌کنید. کوچ با پرسش و پاسخ‌ها نسبت به زندگی، اهداف، سلایق، نقاط قوت و ضعف و… شما دیدگاه شفافی به دست آورده و سپس سعی می‌کند دید شما را هم نسبت به آنها بازتر کند.

4_ افزایش اعتماد به نفس

در کوچینگ موفقیت اهداف ریز و درشت مختلفی برای شما تعیین می‌شود. بر خلاف شرایط عادی که به هزاران دلیل مختلف توانایی رسیدن به این اهداف را نداشتیم، به کمک جلسات کوچینگ و پیگیری‌های کوچ می‌توانیم به اهداف رسیده و با تیک زدن آنها، به شدت نسبت به قبل اعتماد به نفس پیدا کنیم. این اعتماد به نفس راه رسیدن به اهداف بزرگتر را برای‌مان هموارتر می‌کند.

چرا باید به سراغ کوچینگ موفقیت برویم؟

چه زمانی به سراغ کوچینگ موفقیت برویم؟

در ادامه به شکل خلاصه، اشاره می‌کنم به شرایطی که در آن بهتر است به سراغ کوچینگ موفقیت رفته و از او کمک بخواهیم:

  •   زمانی که از شرایط فعلی راضی هستیم اما می‌خواهیم به زندگی بهتری برسیم،
  •  وقتی یک هدف تعیین کرده و راه رسیدن به آن را بلد نیستیم،
  •  موقعی که صرفا می‌دانیم شرایط فعلی رضایت بخش نیست اما نمی‌دانیم چطور باید از آن رها شویم،
  •  زمانی که با یک مشکل روبرو شده و نحوه رفعش را بلد نیستیم،
  •  وقتی از هدف گذاری و برنامه‌ریزی مداوم خسته شده و دیگر نمی‌خواهیم بدون برنامه حساب شده عمل کنیم،
  •  زمانی که حس می‌کنیم توصیه‌های یک فرد با تجربه و متخصص مسیر رسیدن به هدف را برایمان هموار‌تر می‌کند.

چه زمانی به سراغ کوچینگ موفقیت برویم؟

 

آیا کوچینگ، موفقیت را تضمین می‌کند؟

یک سوال بسیار چالشی: آیا کوچینگ موفقیت، موفق شدن ما را تضمین می‌کند؟ خب می‌دانید این یک پرسش واقعا متداول است اما به نظر من از اساس اشتباه به نظر می‌رسد! چرا؟ چون وقتی شخصی چنین سوالی مطرح می‌کند، در واقع دارد برای رسیدن به موفقیت به دنبال یک عامل بیرونی می‌گردد. اما اگر دقیق نگاه کنیم هیچ عاملی از بیرون قرار نیست ما را به موفقیت برساند.

این یعنی چه به سراغ جلسات مشاوره برویم؛ چه منتورینگ و چه کوچینگ، در نهایت کسی که قرار است عمل کند و در مسیر تلاش قرار بگیرد، خود ما هستیم نه مشاور و مربی‌مان. به نظر من کوچینگ فرآیندی است که نسبت به مشاوره و… بازخورد بهتری دارد چون همراه با نقشه‌های عملی، برنامه ریزی، پیگیری و اصلاح است اما این به هیچ عنوان ضامن موفقیت هیچ شخصی نیست! (این موضوع را در مقاله «تفاوت منتورینگ و مشاوره با کوچینگ» شرح داده‌ام)


بسیار خب! حالا مقاله «دروغ هایی در مورد کوچینگ فردی» را بخوانید تا در دام دروغ‌ها و فریب‌ها نیفتید..


سخن پایانی مقاله کوچینگ موفقیت

به انتهای مقاله کوچینگ موفقیت رسیدیم. در این مقاله سعی کردم با زبان ساده و مثال شما را کوچینگ موفقیت آشنا کرده و اهداف و مزایایش را به شما توضیح بدهم. اگر فکر می‌کنید هنوز سوالی وجود دارد، آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا در مدت کمی پاسخ بدهم.

با آرزوی موفقیت.

چطور سبک زندگی حرفه‌ای داشته باشیم تا موفق شویم؟

دوره‌ای واقعاً منحصر به فرد برایتان تدارک دیده‌ایم که در آن، هرچیزی که برای داشتن یک سبک زندگی موفق به آن نیاز دارید، وجود دارد. روی تصویر زیر کلیک کنید:

آرمان مهراوران

آرمان مهراوران

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «کوچینگ موفقیت چیست؛ به درد چه کسانی می‌خورد و چه مزایایی دارد؟»

اسکرول به بالا