6 تکنیک و راهکار موثر برای کنترل خشم در محیط کار!!

سرفصل های مهم این مقاله

6 تکنیک و راهکار موثر برای کنترل خشم در محیط کار!!

تنها در سال 2018 میلادی تعداد 856 مورد قتل در محل کار در دنیا گزارش شد!

یک شرکت تلفن، متحمل 10 میلیون دلار خسارت وارد بر تجهیزات، به دست کارمند عصبانی خود شد.

اگر کارمند جایی باشید یا در یک کارخانه یا شرکت کارگر باشید، حتماً خودتان یا اطرافیانتان دچار تنش شده‌اید. خشم، التهاب و تنش در محیط کار نه تنها برای سازمان یا شرکت مضر است، بلکه در روحیه جمعی کارکنان اثر منفی گذاشته و باعث مشکلات احتمالی سلامتی از جمله اضطراب، استرس، بیماری‌های جسمی و بیماری‌های روحی می‌شود.

احساس خشم در محل کار چیز غریبی نیست؛ اما شماری از عوامل مثل کوچک‌سازی، تغییر تکنولوژی و دستورالعمل «کار بیشتر با افراد کمتر» به تشدید نگرانی و به نوبه خود به ایجاد خشم و عصبانیت کنترل نشده دامن می‌زنند.

به‌طورکلی به نظر می‌رسد خشم در جامعه در حال افزایش است. فقط تلویزیون را روشن کنید تا ببینید خشم و خشونت به صورت سرگرمی عادی نشان داده می‌شود. این خشونت در محیط کار هم به وفور دیده می‌شود. حتی در محیط کارهایی سطح بالا با بالاترین استانداردهای شغلی.

اینجاست که مطالعه در مورد کنترل  خشم در محیط کار اهمیت خودش را نشان می‌دهد. روانشناسان پیشنهاد می‌کنند چه کارفرمایان و چه کارکنان هر شرکت، روش‌های کنترل خشم در محیط کار را یاد بگیرند تا در محیطی آرام و به دور از تنش کارایی و اثربخشی بیشتری داشته باشند. چون ما بخش عمده‌ای از وقتمان را سر کارمان می‌گذرانیم.

در این مقاله با چند راهکار بسیار ساده برای کنترل خشم در محیط کار آشنا خواهید شد. پس تا انتها همراهمان بمانید!

 خشم در محیط کار چه دلایلی دارد؟

 

 خشم در محیط کار چه دلایلی دارد؟

خشم یک احساس طبیعی است. هرکسی خشمگین می‌شود. اولین چیزی که باید بدانید این است که چه شما و چه هرکس دیگری حق خشمگین شدن دارد؛ اما هیچ‌کس حق ندارد خشم‌هایش را بر سر فردی دیگر آوار کند و خود را این‌گونه آرام کند.

خشم در محیط کار علل گوناگونی دارد. موقعیت‌های مختلفی اتفاق می‌افتد که ممکن است کارمند را خسته و خشمگین کند.

  • وقتی مدیر فرد را احضار و به خاطر کاری که تقصیری در آن ندارد توبیخ می‌شود
  • وقتی با مرخصی‌اش موافقت نمی‌شود
  • وقتی با درخواست‌هایش موافقت نمی‌شود
  • وقتی از حجم زیاد کار خسته و آشفته می‌شود
  • و وقتی احساس کند کارفرما خودخواه است و به رفاه کارکنانش اهمیت چندانی نمی‌دهد…

در همه این حالات و صدها حالت دیگر ممکن است کارمند و کارگر خشمگین شود.

برای کنترل خشم در محیط کار  چه‌کار کنیم؟

 

برای کنترل   خشم در محیط کار  چه‌کار کنیم؟

همان‌طور که خشم در محیط کار علل گسترده‌ای می‌تواند داشته باشد، روش‌های کنترل خشم در محیط کار هم روش‌های زیادی خواهد داشت. راهکارهای امتحان شده زیر می‌تواند به آرامش بیشتر در محیط کار و کنترل خشم کارکنان کمک کند.

نفس عمیق؛ قانون 10 ثانیه

نفس عمیق کشیدن و مکث به مدت 10 ثانیه (تا 10 شمردن) از تکنیک‌های قدیمی برای آرامش مجدد است. هدف از این کار، مقاومت در برابر خشمگین شدن و یک راه خوب برای کنترل  خشم در محیط کار  است.

اگر دیدید این کار جواب نمی‌دهید، تلاش کنید برای مدت کوتاهی از صحنه تنش آفرین دور شوید. ماندن در موقعیت ناخوشایندی که همراه با هیجانات منفی برای شماست، ناراحتی شما را دوچندان خواهد کرد. بهتر است در شرایطی که موضوعی شما را آزرده کرده و احتمال می‌دهید که واکنش شدیدتری نشان دهید، از میز یا پیشخوان خود فاصله گرفته و محل را ترک کنید.

فاصله گرفتن فیزیکی از موقعیت، فاصله روانی از آن را به همراه خواهد داشت. همچنین این کار از شکسته شدن وسایل توسط شما جلوگیری می‌کند.

شمارش تا 10، تنفس عمیق و روش‌های ذهن آگاهی می‌تواند به کندتر شدن ضربان قلب و در نتیجه آرامش بیشتر و کاهش فشار روانی شما کمک کند.

فقط چند لحظه سکوت در مواقع خشم در محل کار می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند.

بنابراین در موقعیت‌هایی که ارباب رجوع، مشتری، همکار، مافوق یا هر مسئله دیگری فرد را سخت خشمگین کرده است، این سکوت چندثانیه‌ای قدری خشم و عصبانیت او را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند پاسخ مناسب‌تر و منطقی‌تری به موقعیت پیش آمده بدهد.

بیشتر نزاع‌های منجر به قتل بر سر تنها یک ضربه کوچک و ناگهانی به مرگ یکی از طرفین منجر شده است. در حالی که کافی بود تنها چند ثانیه یکی از دو طرف درگیری مکث کند. فقط چند ثانیه…!

با کسی که می‌توانید به او اعتماد کنید، حرف بزنید

مشکل را با کسی که نظر شما برایش ارزشمند است در میان بگذارید. بیرون ریختن حرف‌ها، خوب است. حرف زدن ساده است. باعث تخلیه آرام خشم شما می‌شود. درست مثل سوپاپ زودپز که آرام آرام بخار را بیرون می‌دهد.

ضمن اینکه فرد سوم ممکن است راه‌حل‌هایی را ارائه دهد که در شرایط خشم نه به ذهن شما خطور می‌کند نه به ذهن طرف درگیر با شما!

هر فرد در داخل مجموعه کاری یا خارج از آن، باید افراد معتمدی را داشته باشد که در موقعیت‌های سخت شغلی و هنگام تجربه احساسات منفی بتواند با آن‌ها صحبت کند بدون این‌که ترس از افشای حرف‌هایش یا انتقاد شدید داشته باشد. این امر به تخلیه هیجانی و آرام شدن فرد کمک شایانی خواهد کرد.

همکاران قابل اطمینان یا دوستان صمیمی می‌توانند افراد معتمد و مطمئنی برای شنیدن احساسات ناخوشایندی باشند که درون خود نگه داشته‌اید. بهتر است بازگویی چنین مسائلی در خارج از مجموعه کاری باشد.

بنویس، ارسال نکن!

اگر در مقابل نمی‌توانید احساسات منفی خود مقاومت کنید، آن را به صورت کتبی بنویسید. نوشتن همیشه آدم را آرام می‌کند و احساس خوبی به انسان دست می‌دهد. ما درک می‌کنیم که در موقعیت‌های تنش زا این کار کمی سخت و شاید غیرقابل اجرا باشد، اما بعد که از محیط دور شدید، شروع به نوشتن کنید؛ اما انتشار نوشته‌ها در این شرایط ممکن است عواقب جانبی داشته باشد. آن را به هیچ‌کس ندهید. نامه را زمانی که آرام هستید، دوباره بخوانید، سپس بخش‌هایی که خشم شما بر روی آن تأثیر گذاشته را پاک کنید.

حواس خود را پرت کنید

در شرایطی که عصبانی هستید می‌توانید بلافاصله گوشی خود را برداشته و در شبکه‌های اجتماعی چرخی بزنید! شبکه‌های اجتماعی شاید بهترین کارکردش همین مواقع باشد!

می‌توانید به چیزهای دیگری فکر کنید. به خانواده، به فرزندانتان، به موقعیت‌های خوبی که قبلاً در آن بودید، به سفری که قصد دارید بروید و به اینکه آیا کاری که الآن انجام می‌دهید دنیا را جای بهتری برای زندگی خواهد کرد یا خیر!

مسئولیت عصبانیت را بپذیرید

اگر به هر دلیلی در محیط کار خود خشمگین شده‌اید، به فردی بی‌احترامی کرده‌اید، طغیان کرده و جلسه کاری را ترک یا توهین کرده‌اید، مسئولیت عصبی شدن خود را بپذیرید و از عذرخواهی کردن نهراسید.

محرک‌های خشمتان را بشناسید

برای این‌که یاد بگیرید چگونه بر عصبانیت خود فائق آیید، ابتدا لازم است تجارب گذشته را مرور کنید و ببینید در چه موقعیت‌های کاری خشمگین شده و واکنش نشان داده‌اید.

وقت‌هایی که آرام هستید به لحظه‌های خشمگین شدنتان فکر کنید. این کار سبب می‌شود موقعیت‌های نامطلوبی را که ممکن است در آینده به تکرار عصبانیت شما منجر شود، بیشتر بشناسید و تمرین کنید که با آن‌ها چگونه کنار بیایید.

شناخت مناسبی از همکاران خود پیدا کنید.

 در یک مجموعه کاری با طیفی احتمالاً گسترده از همکاران با سلیقه‌های خیلی خیلی متفاوت مواجه هستیم که خصوصیات و منش متفاوتی دارند.

شناخت شخصیت همکاران در طول زمان باعث می‌شود آگاه شویم هرکدام از رفتارهای همکاران چه پیامی دارد و هرکدام از رفتارهای ما به چه واکنشی از سوی همکارانمان منجر خواهد شد. برای مثال یک حرف ممکن است از سوی همکاری مزاح تلقی شود و برای همکار دیگر جنبه انتقادی داشته باشد.

از پشتیبانی عاطفی استفاده کنید

در هنگام احساس تنش و عصبانیت، یکی از راه‌های خشم در محیط کار استفاده از یک پشتیبان عاطفی است. مثل همسر، مادر یا یک دوست درجه یک.

با یک تماس به همسرتان می‌توانید آرام شوید. مادر همیشه در این مواقع بلد است که چطور شما را آرام کند.

در پایان روز کاری تنش‌های خود را دور بریزید

 هر روز کاری می‌تواند همراه با فشارهای شغلی، هیجان‌های منفی و تنش‌های متفاوتی باشد. تلاش کنید در انتهای یک روز کاری با روش‌های مناسب و منحصر به خودتان از تنیدگی‌های آن روز فاصله بگیرید. ورزش روزانه پس از ساعات کاری، تفریح‌های دوستانه و هر کاری که برای شما لذت بخش است، قدری از فشارهای شما خواهد کاست و  خشم در محیط کار کاهش می‌یابد

سخن پایانی مقاله کنترل خشم در محیط کار

همانطور که در مقاله کنترل خشم در محل کار خواندید، عصبانیت‌های گاه‌وبیگاه می‌تواند در کار ما و همکارانمان اختلال ایجاد کند. درست است که در هر محل کاری، ممکن است افرادی پیدا شوند که شما را عصبانی کنند، اما شما باید با روش‌های کنترل خشم، به سراغ این افراد رفته و اجازه ندهید خللی در کارتان وارد کنند.

چگونه به صورت موثر، خشممان را کنترل کنیم؟

بسیاری از اتفاقات تلخ، استرس‌ها و فشارهای درون و بیرونی، ناشی از خشم هستند. با دوره کنترل کنترل، یاد بگیرید چگونه به صورت علمی و موثر، خشمتان را کنترل کنید. روی تصویر زیر کلیک کنید:

کنترل خشم و عصبانیت در محل | دوره کنترل خشم

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا