چگونه پاورپوینت درسی درست کنیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

چگونه پاورپوینت درسی درست کنیم؟

احتمالاً شما هم در دوران تحصیلتان حداقل یک‌بار نیاز به ساخت پاورپوینت درسی پیدا کرده‌اید.

شاید هم همین الآن محصل باشید و یا بچه مدرسه‌ای داشته باشید که بخواهد یک ارائه مفید و مؤثر برای دوستان یا همکلاسی‌هایش ارائه دهد.

ما در این مقاله کوتاه می‌خواهیم نکاتی مهم راجع به اینکه «چگونه پاورپوینت درسی درست کنیم؟» ارائه دهیم.

چگونه پاورپوینت درسی درست کنیم؟

چگونه پاورپوینت درسی درست کنیم؟

درست کردن یک پاورپوینت، راه‌های ساده‌ای دارد که در سطح اینترنت با یک جستجوی ساده به ده‌ها مورد تصویری و ویدئویی آن دسترسی خواهید داشت. این مقاله صرفاً نکاتی را بیان می‌کنم که با رعایت آن‌ها، می‌توانید ارائه و پاورپوینت درسی خودتان را یک سر و گردن از سایر همکلاسی‌ها و دوستان بالاتر ببرید.

 نکته اول: سادگی، همیشه جواب می‌دهد…!

برخی افراد اصرار زیادی دارند که پاورپوینت‌های پیچیده، لبریز از نکته و اطلاعات، پر از افکت و دارای چندین تصویر مختلف داشته باشند!

شلوغ کاری بیش از حد در اسلایدهای درسی و ارائه، نه تنها باعث فهم بهتر مخاطبین شما نمی‌شود، بلکه می‌تواند آن‌ها را گیج و سردرگم کند. استفاده از تصاویر، افکت‌ها و نمودارها باید بتواند به فهم بهتر مخاطب کمک کند نه اینکه مانعی برای یادگیری او باشد. تلاش کنید هرجا لازم است نمودار اضافه کنید، تصاویر را کاملاً هماهنگ با متن انتخاب کنید و توضیحات را تا حد امکان به مختصرترین شکل ممکن بنویسید. یادتان باشد، این شما هستید که به صورت فصیح و زیبا باید سخنرانی کنید. نباید اطلاعات را در پاورپوینت بنویسید. اسلایدهای شما فقط حاوی سرنخ‌ها و کلیدواژه‌های اساسی موضوع شماست نه کل متن.

مثلاً اگر دیدید اطلاعات آماری اسلایدها شما زیاد است یا آموزش شما دارای یک مسیر مشخص است، می‌توانید آن را مزین به یک اینفوگرافیک زیبا کنید یا آن را در قالب نمودارهای قابل فهم تر ارائه کنید.

مثلاً اینفوگرافی زیر، اطلاعاتی از میزان آمار مربوط به شبکه‌های اجتماعی و کاربران آن در ایران است:

LessonSlides

 نکته دوم: اسلایدها، منسجم و یکپارچه باشد

چگونه ارائه درسی جذاب‌تری داشته باشیم؟ وقتی اسلایدهای ما منسجم باشد، ارائه ما جذاب‌تر می‌شود.

برخی افراد عادت دارند برای هر اسلاید یک تم مخصوص استفاده کنند و رنگ‌بندی‌های گوناگونی برای آن به کار ببرند. این کار اگر در نهایت سادگی انجام شود بد نیست؛ اما بهتر است طرح کلی اسلایدهای شما یکپارچه و منسجم باشد. در هم ریختگی و شلوغ و پلوغ کردن اسلایدها هم می‌تواند منجر به گیج شدن مخاطب شود و انرژی او را به جای معطوف شدن بر محتوا، به گرافیک و توجه به آن هدایت کند.

بنابراین در ساخت اسلایدها یکپارچه عمل کنید و از یک طرح کلی برای ساخت‌ آن‌ها استفاده کنید بهتر است.

چگونه پاورپوینت درسی درست کنیم؟ اسلایدسازی حرفه ای

مثلاً یکی از چیزهایی که می‌تواند به انسجام بیشتر اسلایدهای شما کمک کند استفاده از یک یا حداکثر دوتم رنگ است. رنگ‌ها را به دقت انتخاب کنید، چون رنگ بر حالت و لحن ارائه شما تأثیرگذار است. همچنین به فضایی که در آن قرار است ارائه دهید فکر کنید. اگر اتاق ارائه تاریک است، (با چراغ‌های خاموش)، رنگ پس‌زمینه را تیره‌تر مثل آبی تیره، مشکی یا خاکستری با رنگ متن سفید یا روشن انتخاب کنید. اگر اتاق ارائه روشن است (با چراغ‌های روشن یا نور کافی) پس‌زمینه سفید یا روشن و رنگ متن تیره یا سیاه انتخاب‌های بهتری هستند.

همچنین باید رنگ را با حالت و پیام ارائه‌ هماهنگ کنید. رنگ‌های روشن انرژی و هیجان را منتقل می‌کنند، در حالی که رنگ‌های تیره‌ جدی‌تر و محافظه‌کارانه هستند. سعی کنید رنگ را براساس موضوعتان انتخاب کنید.

در مورد رنگ‌ها این ویدئوی کوتاه را نگاه کنید. به شما می گویدچه رنگ‌هایی اذیت کننده هستند و نکات کوتاه دیگری هم یاد خواهید گرفت

رنگ‌های اذیت کننده و چند نکته ساده دیگر! 

نکته: در محصولی که در انتهای همین مقاله به شما معرفی شده، چند بخش  مجزا راجع به هارمونی رنگ‌ها و چگونگی به کارگیری آن‌ها به صورت مفصل برای شما توضیح داده شده است:

 نکته سوم در ارائه درسی: پیچیدگی‌ها را ساده کنید…

ساده سازی محتوا یک هنر است و اگر این هنر را داشته باشید، ارائه شما بسیار جذاب‌تر و گیراتر خواهد شد.

نکته مهم در تولید محتوا ساده‌گویی و قابل فهم بودن آن است. ساده‌گویی اصلاً کار آسانی نیست و نیاز به تخصص دارد.

چیزهایی که باید در محتوای اسلایدهای خود ساده کنید این‌ها هستند:

1- واحدهای اندازه‌گیری: مثلاً می‌خواهید فاصله زمین تا ماه را که 150 هزار کیلومتر است، ساده‌تر بیان کنید. می‌توانید بگویید به اندازه 250 بار رفتن از جنوب ایران به شمال ایران!

2- تاریخ: مثلاً به جای تاریخ میلادی، تاریخ شمسی را به کار ببرید. به جای اینکه بگویید در سال 1990 میلادی فلان اتفاق افتاد، بگویید در سال 1369! با به همراه هم به کار برود که فهم بهتری به مخاطب بدهد.

3- واژه‌ها: ساده کردن واژه‌ها هم موضوع مهمی است. مثلاً می‌توانید واژه‌های ناآشنایی مثل «پارسک»، «یونیت» یا «کی ورد» که به ترتیب می‌توانیم به جای آن‌ها «4 سال نوری»، «واحد» و «کلیدواژه» را به کار ببریم.

چگونه پاورپوینت درسی درست کنیم؟ ساده سازی پیچیدگی ها

 نکته چهارم: تا حد امکان، مختصرتر کنید

وقتی جملات را تبدیل به کلیدواژه‌های قابل فهم و مختصر کنید، به درک و فهم بهتر مخاطب کمک کرده‌اید.

بهتر است هر اسلاید را بر روی یک ایده یا مفهوم متمرکز کنید. این کار به مخاطب اجازه می‌دهد تا آنچه که می‌خواهید به وی منتقل کنید را سریع متوجه شود. متن‌ خود را به حداقل برسانید و هر زمان که ممکن بود برای انتقال پیام‌ خود از تصویر به جای کلمات استفاده کنید.

مثلاً برای اینکه تغییرات زمانی را در یک پروژه نشان دهید، از یک نمودار تایم لاین استفاده کنید.

یادتان باشد، هر اسلاید باید بین 3 الی 4 ثانیه توسط مخاطب پردازش شود. اگر بیشتر از این زمان طول بکشد، احتمالاً بیش از حد پیچیده است.

چطور پاورپوینت درسی درست کنیم؟

 نکته پنجم: حواستان به خروجی باشد

بسیاری از اوقات با جابجا کردن فایل اسلایدها از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر، فونت‌ها و یا عکس‌ها به هم می‌ریزد.

ممکن است پاورپوینت یا فیلم یا نوشته روی کامپیوتر شما به درستی نمایش داده شود ولی به همان صورت روی کامپیوتر سالن دیده نشود. پس قبل از شروع سخنرانی یا ارائه درسی خود، حتماً یک بار کل صفحات پاورپوینت خود را بر روی کامپیوتر سالن سخنرانی ببینید و به خصوص از اجرای صحیح فیلم‌ها و تصاویر و فونت نوشته‌ها اطمینان حاصل کنید.

همچنین حتماً از قبل یک خروجی پی‌دی‌اف از فایل پاورپوینت خود بگیرید. خروجی PDF باعث می‌شود نوشته‌ها همه‌جا به همان شکل نمایش داده شوند.

 نکته ششم: عکس‌ها با کیفیت باشند…

از عکس‌هایی استفاده کنید که بالاترین وضوح ممکن را دارند تا عکس هنگام نمایش پیکسل پیکسل نشود. به ویژه به دلیل اینکه قرار است این عکس‌ها روی پرده بیفتد و بزرگ شود.

اگر از گوگل عکس پیدا می‌کنید، از فیلترهای گوگل برای یافتن باکیفیت‌ترین عکس‌ها استفاده کنید.

چگونه پاورپوینت درسی درست کنیم؟

نکته هفتم: نوع فونت؟

معمولاً بهترین حالت این است که شما فقط از یک طرح حروف در هر ارائه استفاده کنید. توصیه می‌کنم از فونت‌های زیادی نازک استفاده نکنید چون به سختی خوانده می‌شوند. به خصوص بر روی پس زمینه تیره. اگر در این مورد تردید دارید آن را ساده بگذارید.

حواستان به پس زمینه فونت هم باشد. اگر می‌خواهید بر روی عکس چیزی بنویسید مطمئن شوید نوشته را جایی قرار دهید که خواننده می‌تواند بخواند. اگر عکس زیادی شلوغ بود، به جای اینکه نوشته را مستقیماً روی آن تایپ کنید یک کادر رنگی پایین آن بکشید و بر روی آن نوشته خود را بنویسید.

در مورد فونت، حتماً به این مقاله که توضیحات کاملی در آن وجود دارد مراجعه کنید:

بهترین فونت برای پاورپوینت (از چه فونتی استفاده کنیم؟)

پیام بهرام پور با تجربیات ارزشمندش، برای شما کامل‌ترین پکیج آموزش مفهومی و عمیق اسلایدسازی را آماده کرده است.

روی تصویر زیر کلیک کنید. با این محصول در اسلایدسازی فوق حرفه‌ای شوید و حتی از آن پول دربیاورید…!

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا