چگونه در محل کارمان سخنرانی کنیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

شما چه کاره هستید؟ پرستار؟ معلم یا یک افسر درجه دار در ارتش؟ شاید هم در کارخانه ای جزو سرکارگران باشید و یا در اداره آموزش و پرورش کار کنید.
بسیاری از شغل ها هستند که لازم است برایشان مهارت های سخنرانی را یاد بگیرید.
مهارت‌های ارتباط کلامی نقش مهمی در محل کار بازی می‌کنند. از صاحب شرکت تا کارمندان جزء باید این مهارت ها را بلد باشند.
مثلاً در سرپرست بیک بیمارستان برای اینکه پرستاران بهبود مستمر پیدا کنند، باید هر سه تا شش ماه یکبار، برای آنها سمیناری درباره آموزش مستمر در زمینه های مختلف بگذارند. در این جلسات، برخی از پرستاران هم لازم است به روی سن بیایند و سخنرانی کنند. پس لازم است مهارت های سخنرانی را خوب بلد باشند. در مشاغل دیگر هم وضع به همین شکل است؛ بنابراین اصلا مهم نیست چه شغلی دارید. مهارت های فن بیان و سخنرانی را یاد بگیرید.
آموختن چنین مهارت هایی، همچنین به بهبود مهارت های ارتباطی شما می انجامد که نتیجه آن پیشرفت در مسیرهای شغلی است. البته ما این مقاله را با رویکرد مدیریتی نوشته ایم. یعنی بیشترین کسانی که می توانند از این مقاله بهره بگیرند، مدیران و اعضای بلندپایه سازمان ها، شرکت ها، کارخانه ها و ادارات هستند.

مهارت های ارتباط کلامی نقش مهمی در محیط کار بازی میکنند

برای سخنرانی در محل کار زمینه های لازم را دارید؟

قبل از اینکه بخواهید در محل کار سخنرانی کنید باید یک نکته مهم را بدانید. شما باید در محیط کارتان مقبولیت داشته باشید و فرد محبوبی باشید. ضرب المثل «سخنی که از دل بر بیاید، لاجرم بر دل نشیند» را شنیده اید؟
اگر در محیط کار مقبولیت داشته باشید و فرد محبوبی باشید، می توانید امیدوار باشید که محل سخنرانی تان پر از افراد شرکت یا سازمانتان می شود و آنها راغب اند به سخنان شما گوش دهند. در غیر این صورت اگر فرض کنیم که حضور افراد در سخنرانی شما اجباری نیست، ممکن است سالن کنفرانس برای شما خالی باشد.

سخنرانی در محیط کار

بسیار مهم است که در محل‌ کار خود دوستانی داشته باشید؛ زیرا این روابط، ازجمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان هستند. از طرف دیگر داشتن چنین روابطی باعث می شود که همیشه دوستانی داشته باشید که در زمان مواجهه با سختی‌ها و مشکلات کاری بتوانید با او مشورت کنید و از او کمک بخواهید. البته درگیر شدن در روابط اجتماعی بیش‌ از حد در محل‌ کار نیز موجب می‌شود که نتوانید کارهای زیادی انجام دهید. در حقیقت یکی از مهم ترین دلایل کاهش بهره وری (حداقل در سطح فردی)، حواس پرتی های ناشی از حضور همکاران در نزدیکی و مجاورت همدیگر است.
بدون وجود روابط کاری مستحکم، احتمال اندکی وجود دارد که کسی حاضر شود برای شنیده شدن صدای شما تلاش کند. تنها راه رسیدن به تعادل، ایجاد روابطی خوب به‌شکلی هدفمند و آگاهانه است.

سخنرانی در محیط کار

چطور سخنرانی موثرتری در شرکت داشته باشیم؟

– برای سخنرانی زمینه سازی کنید

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم ایجاد یک روابط خوب هم با مدیران و هم با کارکنان برای ایراد یک سخنرانی دلچسب بسیار ضروری است. مثلاً میتوانید چند روزی قبل از سخنرانی مهم خودتان، با آنها قرار ملاقات بگذارید و صحبت های امیدوار کننده ای با آنها انجام دهید.
وقت گذاشتن و توجه به همکاران و ملاقات با آنها برای دریافت گزارش‌های مستقیم، به‌ معنی برقراری ارتباطی صمیمی و نزدیک با آنها نیست، ولی روش بسیار خوبی است که از طریق آن می‌توانید به آنها نشان دهید که برای شما مهم هستند و می‌توانند به شما تکیه کنند.

– تمام شنوندگانتان را به خوبی بشناسید

اگر شرکت یا سازمان شما کوچک است، احتمالاً تمام همکاران و اعضای ارشد شرکت را می شناسید. اگر هم سازمان بزرگی دارید، چند روزی قبل از سخنرانی را برای این بگذارید که حاضرین سخنرانی تان را بشناسید. این به شما کمک می کند که بتوانید اهداف سخنرانی تان را بر اساس توقعات و احتیاجات آنها تعیین کنید. این کار مستلزم کار و تلاش زیادی است، اما راه خوبی است که به وسیله آن شما می توانید روی روش و نوع برخورد خود برای جلب و درگیر شدن شنونده ها تصمیم‌گیری کنید. برای این کار:

1- متوسط سن و جنسیت شنوندگان را بدانید. سطح تحصیلات و حرفه آنها را بدانید. این به شما کمک می کند بتوانید سوال و جوابها در طی سخنرانی را مدیریت کنید و بدانید چگونه برای سخنرانی خود استراتژی بچینید؛ مثلا اگر حاضرین همه تحصیلات عالی دارند، لازم است سطح سخنرانی تان را کمی تخصصی تر بچینید؛ اما اگر همه اکثر حاضرین، تحصیلات ساده ای دارند، باید سخنرانی عمومی تری را طراحی کنید.

2- در صورت امکان، نوع شخصیت حضار را هم بدانید. مثلاً: آیا شنونده‌های شما شخص شما را میشناسند؟ آیا رابطه شما با آنها رسمی است؟ موقعیت کاری شما روی آنها چه اثری دارد؟ آیا شما را از خود برتر می‌بینند؟ جواب این سؤالات به شما کمک خواهد کرد که در مورد نوع برخوردهای خود تصمیم‌گیری کنید که اعتماد این جمع را بخود جلب کنید، قبل از اینکه حتی شروع به گفتن مطالب خود کرده باشید، چقدر رسمی و یا غیر رسمی باید باشید و در چه قسمت‌هایی از صحبت باید با جزئیات وارد شده و روی چه مسأله‌ای بیشتر متمرکز شوید. هنگامیکه شنونده‌های خود را شناسایی کردید.

سخنرانی محمدپیام بهرام پور

– نقش خود را برای ایراد سخنرانی انتخاب کنید

شما قرار است در طی یک جلسه سخنرانی قرار است اطلاعاتی به شرکت کنندگان بدهید؛ بنابراین شما نقش یک راهنما را برای آنان خواهید داشت. شما باید طوری صحبت کنید که در آنها حس همدلی ایجاد کنید و به آنها این حس اطمینان را بدهید که برای تقسیم کردن دانسته‌های خود با آنان آنجا هستید.

مثلاً اگر از مدیران شرکت هستید و برای کارکنان زیر دست خود صحبت می کنید، فرض کنید می خواهید از آنها درخواست کنید که مقداری بیشتر کار کنند؛ اما نمی توانید به یکباره شروع به درخواست کنید که «شما باید برای منافع اداره بیشتر کار کنید». به جای آن باید نقش رهبر را بازی کنید و نشان دهید که چطور وقف این کار هستید و آنها را متقاعد سازید که راه شما را دنبال کنند.
حتی گاهی اوقات لازم است اطلاعاتی منفی را به شنونده‌های خود منتقل کنید، مثلاً بگویید: «اوضاع اداره عالی نیست یا مشکلات پیش بینی نشده‌ای پیدا شده‌اند.
اگر خبر بدی دارید، در ابتدای صحبت خود آن را مطرح کنید؛ اما آن را با زبانی غیررسمی و با سرعت بیان کنید و بعد وارد یک فضای سازنده و خوش‌ بین شوید.

سخنرانی درمدرسه استادی

 

– سخنرانی خود را طراحی و برای آن استراتژی مشخص تعریف کنید

تا اینجا شما شنونده‌های خود را شناسایی کرده‌اید و درباره نقش خود نیز تصمیم گرفتید، حالا وقت آن است که متن صحبت خود را طراحی کنید، تجربه نشان داده است موفق‌ترین شکل ارائه مطلب این است که:
الف: مطالبتان را اول با مقدمه کوتاه شروع کنید، شما صحبت را با یک جمله که مغز کلام شما را بیان می کند شروع کنید، هنوز وقت جزئیات نرسیده است، بعد موضوع انگیزش مطرح میشود، به شنونده‌ها میگویید که چرا گوش بدهند و چه نتیجه‌ای برای آنان خواهد داشت.

ب: پس از این به شنونده‌های خود یک توضیح کوتاه درباره نحوه ارائه مطالبتان میدهید، شنونده‌ها احتیاج دارند که نظم و تقسیم بندی موضوع صحبت‌های شما را بدانند، پس شما باید به آنها اجازه دهید که تقسیم‌بندی و عناوینی را که شما از قبل آماده کرده‌اید، ببینند، این محرکی است که باعث میشود آنها تا آخر با شما بمانند.
حالا موقع آنست که به قلب صحبت خود برسید، اکنون شما، شنونده‌ها را قدم به قدم به نکته اصلی رسانده‌اید، آنها میتوانند به وضوح برنامه شما را تجسم کنند.

وقتی شما جزئیات را توضیح میدهید احتیاج به مثالهایی هم دارید که به فهم نظریات شما کمک کنند، وقتی در قلب صحبت خود هستید، در موقعیت‌های مناسب، بعضی مطالب را بازتر بیان کنید، در این هنگام به شنونده‌ای که دیرتر مطالب را درک میکند فرصت بدهید که به بقیه برسد و خود شما هم فرصتی دارید که توجه کسانی را که دست از گوش دادن کشیده‌اند، دوباره به خود جلب کنید.
زمانیکه به آخر و نتیجه‌گیری صحبت‌های خود میرسید، هیچگاه طولانی تر از آنچه لازم است صحبت نکنید، خیلی خلاصه همه نکات را جمع‌بندی کنید و به هم ربط دهید.

در پایان شما را به خواندن مقاله های مرتبط دعوت میکنیم…

چطور فن بیان خوبی داشته باشیم و خوب صحبت کنیم؟ قسمت اول: جلب توجه مخاطبان 

چگونه سخنران انگیزشی شویم؟ + 10 نکته مهم

netpydar

netpydar

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا