چگونه تصمیم های مالی بهتری بگیریم؟

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

چگونه تصمیم های مالی بهتری بگیریم؟

تصمیم گیری در برنامه ها و انتخاب های مالی برای همه ما دغدغه است. اصولا هرگاه بحث پول مطرح می شود، تصمیم گیری در مورد آن دشوار است. افراد مختلف دائما نگران تصمیمات مالی و اقتصادی بهتر هستند. آنها سئوال‌های بسیاری دارند.

از جمله اینکه:

 وام خوب است بگیریم یا نه؟

 این روزها در کدام بازار سرمایه گذاری کنم؟

 چه کار کنم که ارزش پولم حفظ سود و یا لااقل کم نشود؟

 چه زمانی باید مسکن بخریم؟

 آیا قیمت طلا، مسکن، دلار یا ارزهای دیگر پایین می آید یا بالا می رود؟

 و ده ها سوال و موضوع دیگری که هر روزه ذهنمان را در گیر خودش می کند.

پژوهشی که گروه روانشناسی تجربی دانشگاه کالج لندن هم انجام داد، نشان می دهد دغدغه های مالی که چندتای آن در زیر آمده است، جزو دشوارترین و سخت ترین تصمیم گیری های مردم در زندگی روزمره قرار دادر:

1- انتخاب موقعیت های مختلف برای خرید خانه

2- تصمیم گیری و انتخاب در مورد تغییر شغل

3- انتخاب نحوه پس انداز کردن پول

4- انتخاب نوع خرج کردن پس انداز مانند خرید خانه یا ماشین

5- انتخاب شریک زندگی

و…

اما چرا تصمیم گیری در برنامه ها و انتخاب های مالی دشوار است؟

جوزف مارکز، یکی از محققان دانشگاه کالج لندن اعتقاد دارد که دشواری در گرفتن تصمیم های اقتصادی و مالی ریشه در سه علت مهم دارد که آن ها را با هم می خوانیم:

علت اول دشواری تصمیم های مالی: گزینه های زیاد و متعدد

حتما برای شما هم گاهی پیش آمده که در میان تعداد زیادی گزینه، گیج و سردرگم شده باشید. هرچند ممکن است تصور کنیم داشتن گزینه های زیاد بهتر از داشتن گزینه های محدود است، اما تحقیقات نشان داده داشتن گزینه های زیاد باعث بروز کشمکش درونی، اضطراب و در نهایت اجتناب از تصمیم گیری می شود. حقیقت این است که مردم توانایی تجزیه و تحلیل این حجم از اطلاعات را ندارند.

پیشنهاد می‌کنیم این فیلم را تماشا کنید

علت دوم دشواری تصمیم های مالی: پیچیدگی

برای ارزیابی گزینه های موجود در تصمیمات مالی، باید زیر و بم و احتمالات مربوط به هر گزینه را کاملا بشناسید. این کار حتی برای دانش آموخته های رشته اقتصاد هم چندان ساده نیست، چه رسد به ما افراد معمولی.

علت سوم دشواری تصمیم های مالی: عدم قطعیت

معمولا تصمیم های بزرگ مالی و اقتصادی، قواعد و روند روشنی ندارند، در آنها ریسک وعدم قطعیت موج می زند و به همین دلیل پیش بینی این که به چه نتایجی ختم می شوند کار آسانی نیست. نامعلوم بودن عواقب این تصمیمات باعث می شود افراد به سمت چنین تصمیم گیری هایی نروند. در ما این نگرانی هست که تصمیمات مان نابخردانه و خام از آب در بیایند، پس اندازی که به سختی جمع کرده ایم به باد رود و چیزی جز پشیمانی برای مان باقی نماند.

در مورد دو مورد اخیر یعنی پیچیدگی و عدم قطعیت در تصمیم گیری به ویدئوی مرتبط زیر از پیام بهرام پور توجه کنید:


حتما بخوانید:

چرا تصمیم گیری مهم است ؟ +ویدئو

همه چیز درباره ترس از تصمیم گیری (decidophobia)


برای ساده تر شدن تصمیم های مالی و اقتصادی چه کار کنیم؟

شناخت این که چه عواملی تصمیم های مالی را مشکل می کند یک بحث است، و شناخت این که چه کاری از ما برای ساده کردن این تصمیمات بر می آید یک بحث دیگر. این پنج نکته کلیدی جوزف مارک (محقق) درباره تصمیمات مالی است:

1- ساعت بدنتان را بشناسید

جوزف مارک معتقد است که کلید گرفتن تصمیمات بهتر در این است که ساعت بدن تان را بشناسید، یعنی بدانید روزها فعال ترید یا شب ها. افراد چکاوک یا “روز زی” در طول روز توان شناختی بیشتری دارند، حال آن که جغدها یا “شب زی” ها در طول شب توانایی شناختی شان بالا می رود – بنابراین سعی کنید تصمیمات مهم را در ساعاتی بگیرید که سرحال ترید.

2- خسته اید؟ تصمیم نگیرید!

وقتی خسته هستید درباره مسائل مهم تصمیم گیری نکنید، یا کمی “درنگ” کنید تا فرصت فکر کردن داشته باشید. خستگی ذهنی باعث می شود تصمیمات آنی بیشتری بگیرید. به همین خاطر بهتر است چنین تصمیاتی را صبح ها یا در تعطیلات آخر هفته بگیرید. از برنامه های فشرده کاری یا ورزشی دوری کنید. اگر تصمیم گیری مهمی در پیش رو دارید و انرژی زیادی ندارید، یک استراحت 15 تا 30 دقیقه ای به خودتان بدهید. این کار باعث می‌شود مغز فرصت بازیابی داشته باشد

این ویدئو را نگاه کنید تا ارزش سرحال بودن و خواب خوب را در تصمیم گیری مناسب مالی و اقتصادی یاد بگیرید: 

3- تصمیم های بیهود را کاهش دهید و از میان بردارید

در این ویدئو پیام بهرام پور به شما می گوید که کاهش تصمیم گیری های بیهوده تا چه اندازه می تواند کمک کند تا تصمیم های مالی و اقتصادی و به طور کلی تصمیم های بهتری بگیرید: 

4- حداقل های مورد نیاز برای رضایت تان را بشناسید یا از کسی کمک بگیرید

تصمیم گیری برای کسانی که بیش از حد فکر می کنند به مراتب سخت تر است. این افراد کسانی هستند که همیشه نگران تصمیم گیری “درست” هستند. شناخت “حداقل های لازم برای احساس رضایت” درمورد یک تصمیم می تواند از اضطراب ناشی از تصمیم گیری ها کم کند. حتی اگرهمه راه ها بسته بود، می توانید کسی را پیدا کنید که به جای شما تصمیم بگیرد. اگر گرفتن این تصمیمات دانش خاصی می طلبد، محول کردن آنها به فردی خبره می تواند از احساسات ناخوشایند مربوط به تصمیم گیری‌های سخت کم کند، و به شما این اطمینان را بدهد که اوضاع تحت کنترل است.

5- بدانید که اوضاع آسان‌تر خواهد شد

خبر خوب این است که تصمیم گیری -مثل خیلی چیزهای دیگر- با افزایش سن و تجربه آسان تر می شود. علت این امر در پدیده ای به نام “آگاهی متبلور” نهفته است: خرد و دانشی که طی سالیان شکل می گیرد.

با بالا رفتن سن، احساسات مثبت تان درباره یک تصمیم برای مدت طولانی تری با شما می ماند و ذهن تان کمتر درگیر عواقب احتمالی تصمیمات تان می شود.

 

دوره جامع پول، نگاه کاربردی و علمی به پول

دوره پول 

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ «چگونه تصمیم های مالی بهتری بگیریم؟»

اسکرول به بالا