چطور سبک زندگی ساده و لذت بخشی داشته باشیم؟ (یک سؤال از پیام)

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

چطور سبک زندگی ساده و لذت بخشی داشته باشیم؟

امروزه داشتن یک زندگی ساده و لذت بردن از آن برای خیلی‌ها چیزی شبیه به رویا شده است. افراد زیادی هستند که فکر می‌کنند تنها با بهره‌گیری از ابزارهای گوناگون و تجملاتی می‌توانند از زندگی لذت ببرند. اما به راستی اینگونه است؟ آیا با هزینه کم و به دور از مصرف گرایی هم می‌توان شاد بود و از زندگی لذت برد؟

در تازه‌ترین قسمت مجموعه مقالات  «یک سوال از پیام»، یکی از کاربران سایت بیشتر از یک نفر این سؤال را در مورد اینکه «چطور سبک زندگی ساده و لذت بخشی داشته باشیم؟» پرسیده است:

من در مورد سبک زندگی که غربی‌ها اون رو بنیان گذاری کردند، خوندم و شوکه شدم. ماها سبک زندگیمون خیلی مصرف‌گرا شده. به نظرتون چطور می‌تونیم خیلی ساده زندگی کنیم و در عین حال از زندگی نهایت لذت رو ببریم. بدون اینکه به تجملات گرفتار بشیم یا هزینه‌های زندگی‌مون زیاد بشه؟ خیلی وقتا چیزی رو که واقعا بهش نیاز نداریم می‌خریم، غافل از اینکه تحت تاثیر بمباران تبلیغات این احساس نیاز رو در خودمون ایجاد کردیم و خرید رو انجام دادیم..

پاسخ پیام بهرام پور را در فایل صوتی 8 دقیقه‌ای زیر بشنوید و با ادامه مقاله همراه شوید.

دانلود فایل صوتی

 آیا سبک زندگی مصرف گرا مختص به غرب است؟

خیر!!
شاید بهتر باشد به جای اینکه سبک زندگی پرتجملات را در غرب جستجو کنیم، کمی عقب‌تر برویم و آن را در هزاران سال قبل جستجو کنیم.

اجداد قدیمی ما، هرکاری می‌کردند تا به بقای خودشان کمک بیشتری کنند. ما نوادگان همان اجداد هستیم. در مغز ما هورمون‌های مختلفی وجود دارند که تمایل دارند ما را به سمت لذت بیشتر هدایت کنند. در حقیقت این مغز ماست که تمایل زیادی دارد تا دائماً چیزهای بیشتری طلب کند و حریص‌تر شود.

مغز ما با مصرف‌گرایی بیشتر و زیاده‌خواهی بیشتر، لذت مضاعفی می‌برد که البته لذت واقعی و خوبی هم نیست. برای همین هم هست که افراد تصمیم گیر و بزرگ بازار، مغز ما را به بازی می‌گیرند تا بیشتر به سمت مصرف گرایی برویم.

چطور سبک زندگی ساده و لذت بخشی داشته باشیم؟

 ذهن ما چطور به تبلیغات واکنش نشان می‌دهد؟

تبلیغات مختلف، سعی دارد پیش فرض‌های ذهنی ما را به کنترل خود در آورد تا بر تصمیم ما بر «نحوه مصرف» تاثیر بگذارد. شاید موقعی که بفهمید برای تغییر ذائقه یا نحوه تفکر و تصمیم گیری ما در مورد خرید چیزهای مختلف از چه ابزارهایی استفاده می شود، خیلی ناراحت شوید!

ابزارها و پارامترهای مختلفی بر نحوه تصمیم گیری ما اثرگذار است. مثلاً هر روز شما تابلوهای بزرگ خوش آب و رنگ تبلیغاتی را در اطراف بزرگراه‌ها می بینید. بی آنکه بدانید ضمیر ناخودآگاه شما را به تصرف خود در می‌آورد و نهایتا در هنگام خرید، آن برند یا محصول مشخص را انتخاب می‌کنید.

باید چه کار کنیم تا کمتر مصرف گرا باشیم و بیشتر لذت ببریم؟

اینکه سبک زندگی مصرف گرا از کجا آمده اصلا اهمیتی ندارد. مهم این است که ما چطور سبک زندگی ساده و لذت بخشی داشته باشیم؟

اول باید این نکته را بدانیم که سبک زندگی یا لایف استایل، تنها محدود به مواردی ساده مثل نحوه گره زدن کراوات یا نحوه ست کردن جوراب با کت شلوار و یا اینکه چه بخریم و چه نخریم، نیست. لایف استایل، موضوعی فراتر از این حرف‌هاست. 

لایف استایل عبارتی بسیار مهم است که به علت بد استفاده کردن از آن و برداشت‌های سطحی که از آن شده، متاسفانه در حقش اجحاف شده است.

سبک زندگی یا لایف استایل، در اصل ساپورت کننده و پشتیبانی کننده از اهداف والای ماست.

به بیان دیگر، سبک زندگی خود یک هدف نیست. بلکه ابزاری است که باید آن را به درستی به کار بگیریم تا به اهداف و رسالت‌های متعالی در زندگی برسیم.

چطور سبک زندگی ساده و لذت بخشی داشته باشیم؟

مثال!
فرض کنید شما می‌خواهید به یک نویسنده خوب و تاثیرگذار تبدیل شوید. شما باید سبک زندگی خودتان را بر مبنای این هدف و متناسب با آن طراحی کنید تا راحت‌تر به هدفتان که نویسنده شدن است برسید.

از ابزارهای نویسندگی مثل قلم خوب، کاغذ و دفتر خوب، کتاب های خوب تا برنامه ریزی و هدف گذاری و مطالعه کافی و مستمر داشتن.

کسی که می‌خواهد نویسنده شود، باید بیشتر مطالعه کند تا به منابع بیشتری دسترسی داشته باشد.

باید کمتر به موبایل معتاد شود. چون طبق تحقیقات، موبایل خلاقیت را کم می‌کند. 

و …

وقتی اهداف والا داشته باشید، باید تلاش کنید تا سبک زندگی‌تان را متناسب با آن طراحی کنید.

 مصرف گرایی چه عواقبی دارد؟

بیش از حد خرید کردن و مصرف گرایی بالا، بیشتر با دو هورمون سروتونین و دوپامین، در ارتباط است.

با خرید کردن، سروتونین بیشتی در مغز شما ترشح می‌شود ونوعی حس اعتبار اجتماعی در شما پدید می‌آید که البته کاذب است و چندان دوامی ندارد.

همچنین با خرید بیش از حد، دوپامین یا حس لذت در مغز شما بیشتر خواهد شد.

وقتی شما تصمیم می‌گیرید چیزی را بخرید، این هورمون‌ها ترشح می‌شود و با انگیزه‌ای مضاعف، اشتیاقی زیاد به شما می‌دهد.

 مصرف بیشتر کیفیت زندگی بالاتری برای ما به همراه می‌آورد؟

اینکه مصرف بیشتر با افزایش کیفیت زندگی رابطه مستقیم دارد، تا حدی صحیح است. اما اگر این روند به یک چرخه بی پایان تبدیل شود، قطعا خطرناک خواهد بود. همانطور که در جهان شاهدش بودیم، افراد به فروشگاه‌ها هجوم می‌آورند و در برابر خرید کالاهای رنگارنگی که گاهی حتی به آن نیاز ندارند، بی‌اراده می‌شوند. بسیاری از ما کالاهایی را می‌خریم که اصلا به آن نیازی نداریم

باور ندارید؟ سری به کمد لباس، انبار یا کشوهای خود بزنید، با موارد بسیاری مواجه می‌شوید که پول زیادی برای آن پرداختید اما تا به حال حتی یک بار هم استفاده نکردید. این دقیقا بخش خطرناک ماجراست. یعنی شما دسترنج خود را برای کالایی پرداختید که به آن نیاز ندارید.

این خرید تنها حساب بانکی شما را خالی می‌کند. اگر هم پولی در حساب بانکی نباشد، پیشنهادات وسوسه انگیز وام، خرید اقساطی و شرایط ویژه فروش شما را ترغیب می‌کند تا پول نداشته را خرج کنید. قدم گذاشتن در این راه تنها و تنها نتیجه شستشوی مغزی است که توسط تبلیغات صورت گرفته است و شما را بدون آنکه امکان “نه” گفتن داشته باشید، به ابزاری برای چرخه تولید تبدیل می‌کند.

چطور سبک زندگی ساده و لذت بخشی داشته باشیم؟

 چگونه در خرید کردن و مصرف، بی‌اختیار نشویم؟

سه راه عالی در اینجا به شما یاد می دهم که می‌تواند مصرف گرایی شما را کاهش دهد:

راه اول: فکر کنید و هوشمندانه تصمیم بگیرید

برای اینکه به یک انسان بی اختیار و ابزار مصرف تبدیل نشویم، باید از محیط‌هایی که مملو از تبلیغات است دور شویم. این بار اگر با تابلوی بزرگ تبلیغاتی مواجه شدید که احتمالا یک هنرپیشه کالایی را تبلیغ می‌کند، قبل از توجه به زیبایی کالا و هنرپیشه، به این فکر کنید که آیا به آن کالا نیاز دارید؟ دفعه بعدی که از سر بی‌حوصلگی تصمیم گرفتید در مراکز بزرگ تجاری قدم بزنید و خود را به دام وسوسه خرید بیندازید، از خود بپرسید آیا محل بهتر و مناسب‌تری برای وقت گذرانی نیست؟

احساسات ما دقیقا همان نقطه‌ای هستند که تبلیغات آن را نشانه می‌روند. از احساسات خود مراقبت کنید. از این به بعد سعی کنید با تبلیغات آگاهانه برخورد کنید. فراموش نکنید که عمر رضایت شما از خرید آتی بسیار کوتاه است اما هزینه اقتصادی و روانی آن بیش از حس رضایت خواهد بود.

راه دوم: وسیله نخرید، تجربه بخرید!

تحقیقات همچنین نشان‌ می‌دهد که وسیله خریدن شادی و رضایت از زندگی ما را زیاد نمی‌کند، بلکه این «تجربه خریدن» است که می تواند حس رضایت درونی به ما هدیه کند.

چطور تجربه بخریم؟

این بار همانطور که گفتیم، سعی کنید فقط و فقط برای رفع نیازهایتان خرید کنید و به جای آن هرسال تجربه بخرید. تجربیاتی مثل سفر کردن با همان پول ذخیره شده ناشی از کاهش مصرف، یک راه خوب است.


بخوانید:

شش راه برای افزایش رضایت از زندگی از پروفسور سانتوس


به اهداف والاتر فکر کنید

یکی از سوالات خوبی که می‌تواند تا حدود زیادی حس مصرف گرایی را در شما کاهش دهد این است که «من میخواهم چه کسی باشم؟» و «برای چه کاری به این جهان آمده‌ام؟» وقتی به این سوال مهم جواب بدهید، درک بهتری از خودتان خواهید داشت.

مثلاً وقتی به دنبال آرامش و زندگی معنادار باشید،‌ سعی می‌کنید عمیق‌تر شوید، به جای دیدن اخبار یا تبلیغات فراوان در شبکه‌های اجتماعی، کتاب بخوانید و به دنبال یادگیری بروید. در نتیجه حس خرید چیزهایی که نیاز ندارید هم کاهش پیدا می‌کند.


پیشنهاد می‌کنم محصول مهم «تصمیم گیری» را تهیه کنید و آن را به دقت تماشا کنید. 

تصمیم گیری، مهارت بسیار مهمی است که هرگز به ما یاد نداده‌اند…

  تصمیم گیری 

 

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا