چطور کتاب انگلیسی بخوانیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

چطور کتاب انگلیسی بخوانیم؟

این مقاله به ارائه راهکارهایی برای سریع‌تر خواندن کتاب‌های انگلیسی می‌پردازد. در نگاه اول، خواندن کتاب‌ به زبانی غیر از زبان مادری‌مان، به‌ویژه زمانی که سطح زبان مناسبی نداریم، کاری زمان‌بر و دشوار است. درحالی‌که با استفاده از چند تکنیک ساده می‌توانیم از منابع دست‌اول و بی‌شمار زبان انگلیسی در حوزه تخصصی خودمان بهره‌مند شویم و به فردی متفاوت و نوآور تبدیل شویم.

راهکارهای ارائه‌شده در این مقاله نه فقط به درد مطالعه مؤثر کتب انگلیسی بلکه برای کتاب‌های زبان‌های مختلف و حتی زبان فارسی می‌خورد. قبل از برشمردن مراحل مطالعه، در ادامه به اهمیت مهارت خواندن انگلیسی می‌پردازیم و به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چرا انگلیسی؟

چطور کتاب انگلیسی بخوانیم؟ انگلیسی خواندن

 

چرا انگلیسی؟ 

 

انگلیسی زبان مشترک بین‌المللی است و در سراسر جهان، از هر پنج نفر، یک نفر به انگلیسی صحبت می‌کند و یا حداقل این زبان را می‌فهمد.

انگلیسی زبان علم، صنعت هوانوردی، کامپیوتر، دیپلماسی و گردشگری است. د

انسان زبان انگلیسی شانس شما برای گرفتن یک شغل خوب در یک شرکت چندملیتی در کشور خود یا یافتن کار در خارج از کشور را افزایش می‌دهد.

تقریباً اکثر مقالات علمی به این زبان نوشته می‌شوند تا جایی که در کشور هلند، نسبت مقالات علمی به زبان انگلیسی و مقالات به زبان بومی 40 به 1 است.

تقریباً نیمی از محتوای شبکه اینترنت به زبان انگلیسی است و دوره‌ها و مطالب کاربردی زیادی به این زبان در سراسر اینترنت موجود است و کافی است شما اراده کنید و بهترین محتوای علمی را با چند کلیک در اختیار داشته باشید.

 

دلایل زیادی برای یادگیری رایج‌ترین زبان دنیا وجود دارد و یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری یک زبان خواندن مطالب زیاد به آن زبان است.

خوب است بدانیم که با مطالعه هر کتاب در سطوح مقدماتی به‌طورکلی با حدود 300 تا 500 کلمه ، در سطوح متوسط بین 1200 تا 2300 کلمه و در سطح پیشرفته با حدود 3000 لغت جدید آشنا می‌شویم و از این طریق دایره لغاتمان افزایش پیدا می‌کند.

تا اینجا کاملاً برایمان روشن شد که چرا انگلیسی و چرا خواندن بیشتر. در ادامه مقدمات مطالعه را که محیط و شرایط مطالعه است برمی‌شماریم.

چطور کتاب انگلیسی بخوانیم؟ کجا خواندن!

کجا بخوانیم؟

این قسمت از راهکارها برای هر نوع مطالعه هدفمند و بعضاً طولانی مناسب است و مختص خواندن به زبان انگلیسی نیست.

محیط مطالعه ارتباط مستقیمی باکیفیت مطالعه دارد. یعنی هر چه فضای اطرافمان برای خواندن مناسب‌تر، میزان تمرکز بیشتر و احتمال خستگی و خواب‌آلودگی کمتر. در زمان مطالعه لطفاً نکات زیر را رعایت کنید:

 فضایی آرام و ترجیحاً ساکت را برای مطالعه انتخاب کنید.

 نور محل مطالعه را طوری تنظیم کنید که نه کم و نه زیاد باشد. کم بودن نور موجب خواب‌آلودگی و زیاد بودن آن چشم‌هایتان را خسته می‌کند و احتمال سردرد را افزایش می‌دهد.

 دمای محیط نیز باید به‌صورت معتدل و مطلوب تنظیم شود.

 لطفاً در هنگام مطالعه دراز نکشید، مگر شب‌هایی که خوابتان نمی‌برد و کتاب را به‌حکم لالایی استفاده می‌کنید. برای مطالعه مؤثر حتماً پشت میز بنشینید و از صندلی مناسب استفاده کنید. حالت بدن کیفیت یادگیری‌مان را مشخص می‌کند، پس مراقب نحوه نشستن‌مان باشیم. زیاد لم دادن یا قوز کردن خیلی زود ما را خسته و مطالعه را متوقف می‌کند.

 ساعت‌های طلایی مطالعه خودتان را پیدا کنید. زمان‌هایی که هشیاری‌تان در بالاترین سطح ممکن است.

توجه داشته باشید که این شرایط ایده آل مطالعه است و اگر نتوانستید همه آنها را مهیا کنید، بازهم در وضعیت موجود خودتان شروع به خواندن کنید و بهانه‌ها را کنار بگذارید.


چطور کتاب انگلیسی بخوانیم؟

برای چی کتاب می‌خوانیم؟

قبل از شروع خواندن کتاب‌های انگلیسی باید مشخص کنیم که هدف ما از خواندن چیست. آیا برای ارتقا سطح زبان کتاب می‌خوانیم یا کتاب تخصصی و علمی حوزه تحصیل یا کارمان را باید مطالعه کنیم. هرکدام از این موارد، انتخاب کتاب و نحوه خواندن متفاوتی را می‌طلبد.

به‌طور مثال، اگر کتاب داستانی برای بالا بردن سطح زبان انگلیسی می‌خوانیم باید حداقل 60 الی 70 درصد مطالب کتاب را بفهمیم تا بتوانیم سیر داستان را دنبال کنیم. پس انتخاب کتاب مناسب سطح زبان فعلی‌مان، یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی است که باید انجام دهیم. شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که “چطور سطح زبانم را بفهمم؟” کافی است همین سؤال را در قسمت جستجوی سایت گوگل بنویسید و در یک آزمون آنلاین رایگان شرکت کنید. ده دقیقه بعد متوجه می‌شوید که در سطح مقدماتی، میانی یا پیشرفته هستید.

اما بعضی‌اوقات مجبوریم یکی از کتاب‌های تخصصی رشته تحصیلی‌مان را بخوانیم که در سطح پیشرفته و برای دانشجوی سطح کارشناسی ارشد نوشته‌شده و حق انتخابی نداریم یا کتابی در حوزه کسب‌وکارمان به‌تازگی چاپ‌شده و برای رشد و پیشرفت بیزینس‌مان باید آن را به‌سرعت بخوانیم. در این شرایط، سطح زبانی ما ملاک انتخاب کتاب نیست ولی ملاک خوبی برای تعیین میزان صبوری و زمان لازم برای خواندن است. هر چه سطح زبانی پایین‌تر باشد به همان میزان زمان و صبر بیشتری برای درک کتاب لازم است.



بپا جا نمونی!

قبل از شروع مطالعه، حتماً یک مداد یا ماژیک رنگی برای خط بری کردن و مشخص کردن کلمات جدید برای خود انتخاب کنید. وقتی‌که کتابی به زبان دیگر مانند انگلیسی می‌خوانیم بهتر است در خلال مطالعه کلمات جدید را مشخص کنیم که در ادامه زمان انجام این کار را به‌تفصیل توضیح خواهم داد.

چرا همیشه اول انگشت‌مان را در آب فرومی‌بریم؟

اولین مرحله از خواندن، مشخص کردن تعداد صفحاتی است که قصد داریم مطالعه کنیم. ابتدا میزان مطالعه را مشخص می‌کنیم. سپس صفحات مشخص‌شده را ورق می‌زنیم تا متوجه موضوع کلی آن قسمت از کتاب بشویم. برای این منظور می‌توانیم عنوان‌ها، عکس‌ها و مطالب مهم و برجسته شده را ببینم. هدف از این مرحله یعنی مرحله پیش‌خوانی، بدست‌آوردن تصویری کلی از مطلبی است که می‌خواهیم بخوانیم؛ درست مثل وقتی‌که می‌خواهیم وارد استخر شویم و اول نوک انگشت‌مان را در آب فرومی‌بریم که میزان دمای آب را بفهمیم تا بدنمان آماده ورود به استخر شود. این مرحله، مرحله آمادگی برای ورود به فضای مطالعه است.

چطور کتاب انگلیسی بخوانیم؟ سعیده قواسی

افسار تمرکزت را به دست سؤال بده!

سؤال همیشگی در کلاس‌های روش مطالعه این است که در زمان مطالعه چطور تمرکزمان را افزایش دهیم. با گنجاندن این مرحله در مسیر مطالعه به‌راحتی می‌توانید میزان تمرکزتان را افزایش دهید. قبل از خواندن صفحات مشخص‌شده سؤالات آن مبحث را بخوانید. اغلب کتاب‌های تخصصی انگلیسی یا در ابتدای فصل و یا در انتهای فصل سؤالات مربوطه را می‌گنجانند، اما اگر به دلیلی کتاب شامل سؤالات نبود، می‌توانیم در قسمت پیش‌خوانی چند تیتر مهم را سؤالی ‌کنیم و آنها را قبل از مطالعه بخوانیم.

دلیل خواندن سؤالات قبل از مطالعه این است که مغز ما در حین مطالعه به دنبال یافتن جواب سؤالات است و درنتیجه تمرکزمان افزایش می‌یابد.

با سرعت جت بخوان!

بعد از خواندن سؤالات نوبت به خواندن متن موردنظر می‌رسد. چون متن موردنظر ما به زبان انگلیسی است و ممکن است معنی تعدادی از کلمات را ندانیم، ابتدا کل صفحات مشخص‌شده را با سرعت می‌خوانیم و به کلمه‌هایی که نمی‌دانیم توجه نمی‌کنیم. در این مرحله، می‌خواهیم بفهمیم چقدر از متن را درک می‌کنیم. جالب است بدانیم که ما معمولاً بدون دانستن همه کلمات هم می‌توانیم کلیت متن و سیر آن را درک کنیم.

اگر در وهله اول بخواهید معنی همه کلمات را بفهمید شاید مطالعه شما به یک صفحه هم نرسد و انقدر خواندن آن‌یک صفحه طولانی شود که عطای خواندن متن انگلیسی را به لقایش ببخشید. پس با نهایت سرعتی که معنی را درک کنیم، متن را تا انتها می‌خوانیم.



کلمات ناآشنا رو رنگی کن

بعد از خواندن متن با نهایت سرعت، نوبت به خواندن با سرعت لاک‌پشت است. حالا قرار است که آرام و بدون عجله متن را بخوانیم و کلمه‌هایی را که معنی‌شان را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم با استفاده از بافت حتی معنی‌شان را حدس بزنیم را مشخص می‌کنیم. توصیه ما این است که از خودکار یا مداد رنگی استفاده کنید، به خاطر اینکه استفاده از رنگ میزان یادگیری را چند برابر می‌کند.

این مرحله یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری کلمات جدید انگلیسی است. کلمات را نه جدا از بافت بلکه درون بافت مناسب می‌بینید و این یعنی بهترین روش برای آشنایی با کلمات جدید.

همین‌طور که به کلمات جدید دقت می‌کنید به دستور زبان و نحوه قرار گرفتن کلمات در کنار هم نیز توجه کنید. با انجام این کار شما به‌مرور می‌توانید جملات درست ازلحاظ گرامر زبان انگلیسی تولید کنید.

به‌مرورزمان و با خواندن متن‌های متفاوت در حوزه تخصصی خودتان، کلمات تخصصی رشته‌تان که میزان محدودی دارد را یاد می‌گیرید. با دانستن کلمات تخصصی یک رشته و سطح زبان متوسط می‌توانید به‌راحتی کتاب‌های تخصصی آن رشته را بخوانید.

معنی کلمات را به انگلیسی پیدا کنید چون در طی یافتن معنی یک کلمه می‌توانید کلمات جدیدتری را بیابید و درنتیجه به انگلیسی فکر کنید. برای انجام این کار می‌توانید از یک دیکشنری آنلاین یا آفلاین انگلیسی مثل دیکشنری لانگمن استفاده کنید.



سؤال و جواب

با تکرار مرحله قبل شما به درک کاملی از متن می‌رسید. سپس به سراغ سؤالات فصل یا متن که خودتان یا نویسنده مشخص کرده‌اید بروید و میزان درک مطلبتان را بسنجید.

مایندمپ کشون

آخرین مرحله خواندن یک متن انگلیسی خلاصه‌نویسی آن است. توصیه من این است که جملات مهم را به زبان خودتان و به انگلیسی بنویسید چراکه مهارت نوشتن به زبان انگلیسی نیز در شما تقویت می‌شود. حتی می‌توانید از جملات مهم رونویسی کنید، بازهم نتایج درخشان خواهد بود.

چطور کتاب انگلیسی بخوانیم؟ - نقشه ذهنی

بهترین شیوه خلاصه‌نویسی نقشه ‌ذهنی یا مایندمپ است. این روش مثل روش‌های خلاصه‌نویسی منسوخ، خطی نیست و به‌صورت یک نمودار کشیده می‌شود. با یک جستجوی ساده می‌توانید نحوه کشیدن نقشه‌ذهنی را یاد بگیرید.

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا