چطور جذاب صحبت کنیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

چطور جذاب صحبت کنیم ؟ در مقاله یعنی چرا خسته کننده صحبت می‌کنیم؟ به این موضوع پرداختیم که دلیل این موضوع چیست و البته ممکن است که خود ما نیز جزو این دسته از افراد باشیم که خسته کننده صحبت می‌کنیم و برای این که فن بیان خوبی داشته باشیم و جذاب  صحبت کنیم باید نکاتی را رعایت کنیم که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

باید توجه کرد که جذاب صحبت کردن لزوماً مربوط به موضوع سخنرانی نیست و در هر حیطه‌ای می‌توان از آن بهره برد حتی در گفت و گوهای روزمره. و مثلاً هیچ کسی دوست ندارد که هنگام صحبت کردن خود چنین تصویری را تجربه کند:

همه ما دوست داریم که جذاب صحبت کنیم تا مخاطبان را در صحبت‌هایمان میخکوب کنیم. و در این مقاله دقیقاً در مورد این موضوع صحبت می کنیم که چطور جذاب صحبت کنیم تا نظر کسانی که برایشان صحبت می کنیم را جلب کنیم.

چطور جذاب صحبت کنیم ؟

اولین گام برای جذاب صحبت کردن، این است که خسته کننده صحبت نکنیم! یعنی نکات ممنوعه در سخنرانی و گفت و گوهای روزمره را کاملاً رعایت کنیم.

پیش نیاز جذاب صحبت کردن ، درست صحبت کردن است

اگر دوست دارید بدانید چطور جذاب صحبت کنید باید بگویم که گام اول این است که فن بیان و سخنوری خوبی داشته باشیم برای همین پیشنهاد می‌کنم که حتم در دوره رایگان ما شرکت کنید. برای این کار کافیست که روی لینک زیر کلیک کنید

 

دوره غیر حضوری و رایگان سخنرانی و فن بیان را از دست ندهید

و بعد به سراغ موارد زیر بیایید:

کوتاه صحبت کردن

حتی اگر بهترین حرف‌های دنیا را هم داشته باشید مطمئن باشید که با زیاد صحبت کردن ارزش آن را کم خواهید کرد. اصل کمیابی در متقاعدسازی بیان می‌کند که ما انسان ها به سمت چیزهایی که کمیاب و در دسترس نیستند، گرایش داریم و دوست داریم آنها را داشته باشیم، اگر می‌خواهید صحبت شما مورد توجه دیگران قرار بگیرد تا حد ممکن کوتاه صحبت کنید. اگر سخنرانی می‌کنید اجازه ندهید تحت هیچ شرایطی بیش از 60 دقیقه پشت سر هم سخنرانی کنید. فراموش نکنید اگر شمش‌های طلا مانند شن‌های ساحل روی زمین ریخته بودند، هیچ کسی به آنها توجهی نمی‌کرد.

کار عملی

برای این که بتوانید تمرین کنید تا کوتاه صحبت کنید،باید چند گفت و گو از خودتان با فرد دیگری را ضبط کنید و متن آن را بنویسید و یک بار دقیق به آن نگاه کنید و ببینید که کدام قسمت‌ها را می‌توان حذف کرد.

و سعی کنید مجدداً آن را اجرا کنید و اینقدر این کار را انجام دهید که مطمئن شوید هیچ قسمتی قابل حذف نیست.

پس از چهار یا 5 بار تمرین کردن در این حیطه، کم کم به صورت ناخودآگاه خلاصه‌تر صحبت خواهید کرد.

در مورد مخاطبان صحبت کنید

بعضی‌ها هنگام صحبت کردن، مرتکب این اشتباه نا بخشودنی می‌شوند که فقط درباره موضوعات مورد علاقه خودشان حرف می‌زنند. به نظر شما نباید گوینده به این نکته توجه کند که چه چیزی شنونده را سرگرم می‌کند، نه خودش را!؟ باید سعی کنید به خواسته‌های مخاطبان توجه کنید. هنگام آماده شدن برای صحبت، در مورد شنوندگان مطالعه کنید و به خواسته‌ها و آرزوهای آنها توجه کنید و در مورد آنها صحبت کنید. همیشه افراد دوست دارند که در مورد مسائل، مشکلات،‌ راه‌حل ها و موضوعات مربوط به خودشان صحبت شود. اگر دوست دارید صحبت‌های شما مورد استقبال دیگران باشد تا حد ممکن از دیگران صحبت کنید و تا حد ممکن کم در مورد خودتان صحبت کنید.

حجم مطالب را کم کنید

آقای TJ Walker در ششمین باشگاه سخنرانی و فن بیان برج میلاد به این موضوع پرداختند که تحت هیچ شرایطی در یک صحبت یا سخنرانی بیشتر از 4 موضوع را مطرح نکنید این اشتباه تقریباً‌ همه گیر را تکرار نکنید که در نطقی کوتاه مطالب زیادی را عنوان کنید. موضوعی را که انتخاب کرده‌اید فقط از یکی دو زاویه در نظر بگیرید و به طور کامل توضیح دهید. اگر چند بار صحبت خود را از قبل تمرین کنید مطمئناً خواهید دید که حجم مطالب زیاد شما را در ارائه اذیت می‌کند و البته مخاطبان را واقعاً ناراحت و خسته خواهد کرد.

 

استفاده از داستان

در مقاله افراد خوش بیان چگونه صحبت می‌کنند؟ به صورت کامل در مورد این موضوع صحبت کردیم که چطور باید در صحبتمان از داستان استفاده کنیم و چطور داستان‌های خوبی پیدا کنیم و در صحبت خود از آنها بهره ببریم. داستان‌ها فوق‌العاده هستند و اگر بتوانیم خوب آنها را بیان کنیم می‌توانیم مطمئن باشیم که مخاطبان از شنیدن داستان لذت خواهند برد.

 

اگر شک دارید که داستانی که در ذهنتان است به اندازه کافی جذاب است یا نه، می‌توانید به این پیشنهاد توجه کنید که اگر اینقدر جذاب بوده که در مدتی طولانی در ذهن شما باقی مانده است، پس احتمالاً به اندازه کافی جذاب است…

کار عملی:

حتماً از داستان‌ها و اتفاق‌هایی که برای خودتان پیش آمده فهرستی تهیه کنید و حتماً آنها را چنیدن مرتبه تمرین کنید و در مرتبه آخر صدای خود را ضبط کنید و ببینید که آیا به نظر خودتان به اندازه کافی جذاب داستان تعریف می‌کنید؟

حرکات خوب و حرفه‌ای

روش دیگری که باعث می‌شود که خوب و جذاب صحبت کنیم داشتن حرکات مناسب است. فرقی نمی‌کند که شما در حال سخنرانی و صحبت در جمع باشید و یا در حال گفت و گو با دوستانتان در یک جمع دوستانه و یا حتی تعریف یک خاطره برای همسرتان! شما باید حرکات خوبی داشته باشید. مثلاً در یک سخنرانی شاید لازم باشد لحظاتی از روی سن پایین بیایید و در بین مخاطبان حرکت کنید:

 

 

و یا در زمان تعریف یک داستان می‌توان از حرکات دست و بدن بیشتر استفاده کرد.

داشتن لحن خوب

حتی با رعایت کردن تمام نکات بالا، نمی‌توان مطمئن بود که مخاطبان 100 درصد به ما گوش خواهند کرد.

در حقیقت اگر شما لحن و بیان خوبی نداشته باشید می‌توانید مطمئن باشید که مخاطبان به زودی خسته خواهند شد.

در مجموعه مقالات مربوط به بحث فن بیان  راجع به تمرینات فن بیان به صورت مفصل صحبت کردیم و شاید لازم باشد به فیلم آموزشی چگونه تمرینات فن بیان را انجام دهیم؟ توجه ویژه‌ای داشته باشید.

کار عملی فن بیان

به عنوان اولین تمرین فن بیان سعی کنید تا حد ممکن به افرادی که بیان خوبی دارند و لحن صحبت کردن آنها را دوست دارید توجه کنید. (این افراد می‌توانند سخنران، گوینده، بازیگر، مجری و … باشند)

به نوع صحبت کردن آنها توجه کنید و ببینید که چه زمانی لحن آنها تغییر می‌کند و چطور دهان آنها باز و بسته می‌شود.

و این هم تمرینات فن بیان برای شما:

تمرینات فن بیان

پنج تمرین عالی به همراه فیلم


یک محصول رایگان، جدید و فوق العاده!

این محصول رایگان تقدیم به شمایی که این مقاله را مطالعه کردید. می‌توانید برای هرکسی که دوستش دارید، لینک این محصول را ارسال کنید…


بخشی از معرفی فیلم این دوره 100 درصد رایگان را در ویدئوی زیر با هم ببینیم!

طراحی عکس‌ها: کیمیا صحرایی

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا