چطور احساس آرامش کنیم؟ (یک سؤال از پیام)

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

چطور احساس آرامش کنیم؟ (یک سؤال از پیام)

امروزه داشتن یک زندگی بدون تنش و استرس برای خیلی‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد. با وجود کار، مراقبت از فرزندان و دیگر مسئولیت‌های روزمره، آیا راهی وجود دارد که احساس فرسایش نکنیم؟

بسیاری از پژوهشگران معتقدند حتی با وجود اضطراب و استرس زندگی مدرن، می‌توان و باید راه‌هایی برای داشتن آرامش را جستجو کرد.

و اما در تازه‌ترین قسمت، خانم گلاره گوران، یکی از کاربران سایت بیشتر از یک، این سؤال را در مورد اینکه «چطور احساس آرامش کنیم؟» پرسیده است:

چطور احساس آرامش کنیم؟ وقتی تک‌تک ثانیه‌های عمرت با استرس بوده و هست؟

پاسخ پیام بهرام پور را در فایل صوتی 5 دقیقه‌ای زیر بشنوید و با ادامه مقاله همراه شوید.

  دانلود راهکارهای عالی پیام بهرام‌پور برای داشتن آرامش در هنگام استرس

علاوه بر نکات «تجربی» و «ارزشمند» که پیام بهرام پور در فایل صوتی بالا داده است، نکات زیر هم به شما کمک می‌کند تا پاسخ سؤال «چطور احساس آرامش کنیم؟» را بیابید.

چطور احساس آرامش کنیم؟ چگونه احساس آرامش کنیم؟

این روزها، استرس بیشتر هم شده…

زندگی روزمره در عصر شلوغ‌پلوغ کنونی، مسئولیت‌ها و دردسر‌های زیادی بر سر ما می‌ریزد. تکالیف و مسئولیت‌ها، اینکه حس کنیم سر کار مورد بهره‌کشی قرار گرفته‌ایم و یا چیزهای دیگری مثل ترافیک، رفتار بد دیگران و همه و همه می‌تواند استرس بیشتری به ما بدهد. این روزها هم که ویروس کرونا و شیوع آن در سراسر جهان خواب راحت را از خیلی‌ها گرفته.

شناخت اینکه روی چه مواردی کنترل داریم و روی چه مواردی کنترل نداریم، می‌تواند به ما در کنترل استرس کمک کند.

موارد زیادی هست که ما هیچ کنترلی بر آن‌ها نداریم، اما به هر صورت در برابر آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم. در مواردی هم مثل ویروس کرونا، کاری که از دستمان برمی‌آید، این است که مرتب دست‌هایمان را بشوییم و به توصیه‌های بهداشتی عمل کنیم.

برای شما سه توصیه ساده اما درعین‌حال مبتنی بر اصول علمی هم به توصیه‌های ساده‌ی پیام بهرام پور اضافه کرده‌ام (از خانم دکتر رادا مودگل) که می‌تواند در لحظه‌های دشوار زندگی، آرامش را به شما هدیه کند.

حتما این فیلم از پیام بهرام پور در مورد آرامش را ببینید. به شما قول می‌دهم از این ویدئو، لذت کافی را ببرید:

 اول: آگاهانه تنفس کنیم…!

شاید از نظر شما ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد، اما اینکه به آهنگ و ریتم تنفس خودمان دقت کنیم، منجر به کاهش استرس و اضطراب خواهد شد.

اول از بینی یک نفس عمیق 5 ثانیه‌ای بکشید. یک ثانیه نگهش دارید و سپس خیلی آرام آن را از بینی خود بیرون بدهید. هر وقت دچار استرس شدید، این کار را چند بار تکرار کنید. مشاهده می‌کنید که کمی آرامش خواهید گرفت.
چرا این کار خوب است؟

هرگاه استرسی و مضطرب می‌شویم، تنفس ما تند می‌شود. چون مغز ما می‌خواهد ما را از موقعیتی که در آن هستیم، فراری بدهد؛ اما فرار، خیلی از اوقات راه‌حل خوبی نیست. مثلاً وقتی یک آزمون سخت در پیش داریم یا وقتی ویروس کرونا در کمین ماست، فرار نمی‌تواند راه‌حل معقولانه‌ای باشد. در چنین شرایطی تنفس عمیق، باعث می‌شود مغز به این آگاهی برسد که شرایط، آن‌قدرها هم خطرناک نیست و می‌توان آن را کنترل کرد.

پس یادتان نرود، تنفس عمیق…!

چطور احساس آرامش کنیم؟

 دوم: زمزمه یا آواز خواندن

نتایج یک پژوهش روی همسرایان و خوانندگان نشان داده است که آواز خواندن و زمزمه کردن و تکرار کلمات و آوا‌ها، باعث تنظیم آهنگ ضربان قلب می‌شود. شاید کمی دور از انتظار باشد اما این اتفاق می‌افتد!

 این بار که به دنبال پاسخی برای پرسش «چطور احساس آرامش کنیم؟» بودید یا احساس کردید قلبتان تند می‌زند، آواز بخوانید یا ترانه و کلامی را زمزمه کنید و بگذارید آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد.

سوم: همیشه هم چند هندوانه را باهم بلند نکنید…!

شما هم از دسته آدم‌هایی هستید که هنوز کاری تمام نشده آن را نیمه‌کاره رها می‌کنید و سراغ کار بعدی می‌روید؟

توصیه پژوهش گران این است که «همه‌فن‌حریف» بودن و چند‌کاره بودن همیشه هم خوب نیست. مغز با پذیرش مسئولیت‌های زیاد و بیش‌از‌اندازه، هورمون‌های تنش و استرس در بدن آزاد می‌کند.

بنابراین برای جلوگیری از چنین وضعیتی، بر کاری که در دست دارید تمرکز کنید و هر فکر دیگری را از ذهنتان بیرون برانید. این همان روشی است که مغز شما ترجیح می‌دهد.

دقت کنید که انجام چند کار هم‌زمان با «چند پتانسیلی بودن» فرق دارد. چند پتانسیلی بودن به معنای این نیست که چند کار را هم‌زمان انجام دهید. به این معنی است که می‌توانید ظرفیت‌های مختلف خودتان را همسو و هم‌راستا کنید و موفق شوید.

توصیه این است که هر کاری را به قدم‌ها و بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید، هر بخش و قدم بعدی را مشخص کنید و باقی بخش‌ها و کارها را فراموش کنید تا نوبت آن‌ها فرا برسد…

چطور احساس آرامش کنیم؟ (یک سؤال از پیام)

این مقالات هم در رابطه با استرس می‌تواند حاوی راه‌های مؤثر و مفیدی برای شما باشد:

 

 استرس چیست و چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

 20 راهکار عالی برای کاهش استرس

 راه رسیدن به آرامش دلخواه چیست؟

 

توصیه به خواندن کتاب

پیام بهرام پور در این فایل صوتی، پیشنهاد خواندن کتاب « تله شادمانی » از راس هریس را می‌دهد که می‌تواند تاثیر به سزایی در آرامش خیال و روان شما داشته باشید.

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا