چرا در سخنرانی داستان بگوییم؟ (دوره رایگان 20 + 1 نکته کلیدی سخنرانی قسمت دهم)

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

چرا در سخنرانی داستان بگوییم؟

من، پیام بهرام پور، در قسمت جدید مجموعه مقالات نکات کوتاه سخنرانی، می‌خواهم نکته ای کوتاه در مورد اینکه «چرا در سخنرانی داستان بگوییم» بگویم.

فیلم کوتاه زیر را ببینید و به ادامه مقاله بپردازید. (مدت فیلم: 1 دقیقه و 5 ثانیه)

 

چرا داستان‌ها مهم هستند؟

تیریون لنیستر، یکی از شخصیت‌های داستانی بازی تاج و تخت در جایی می گوید:

«چه چیز ما را به هم می‌پیونداند؟ ارتش‌ها؟ زَر؟ درفش‌ها؟ یا داستان! هیچ چیز در این جهان نیرومندتر از یک داستان خوب نیست. هیچ چیز نمی‌تواند جلویش را بگیرد. هیچ دشمنی نمی‌تواند شکستش دهد…»

چرا در سخنرانی داستان بگوییم؟

داستان‌ها مهم‌ترین پیوند دهنده‌های ما هستند. شاید بد نباشد چندتا از خوبی‌های داستان را با هم مرور کنیم:

 اول: یکی از بهترین‌ زبان‌های مشترک است

شاید زبان‌های مشترکی در دنیا بتوانیم پیدا کنیم. مثل فوتبال! اما داستان گویی، یک زبان مشترک خلاقانه است. هرکسی داستانی دارد. همه ما داستان قهرمان، شکست‌خوردگان، یا دل شکستگان را شنیده‌ایم. ما همه احساسات را پردازش می‌کنیم و می‌توانیم احساسات خوشحالی، امید، ناامیدی و خشم را به اشتراک بگذاریم. اشتراک‌گذاری احساسات در یک داستان، حتی متنوع‌ترین افراد از نظر سلایق و علایق را به یک حس مشترک خواهد رساند.

در دنیایی که به وسیله انبوهی از موارد مختلف تقسیم شده است، داستان ها مردم را گرد هم می‌آورد و احساس  اجتماعی آنان را تحریک می‌کنند. حتی با وجود اختلاف در زبان، دین، نگرش سیاسی و قومیت!

اهمیت داستان گفتن در سخنرانی- چرا در سخنرانی داستان بگوییم؟

 دوم: داستان‌ها، انگیزشی هستند…

داستان‌گویی در سخنرانی می‌تواند منجر به انگیزش مخاطبین شما شود. شما این راهی که آن‌ها می‌خواهند طی کنید را یا خودتان طی کرده‌اید و یا شخصیت داستانتان. بنابراین حس همذات‌‌پنداری را در آن‌ها زنده می‌کنید و به آن‌ها می‌گویید که این راه، قبلا طی شده پس آن ها هم می‌توانند آن را طی کنند.

 سوم: ساده سازی مفاهیم پیچیده

یکی از بهترین راه‌ها برای ساده‌سازی مفاهیم پیچیده، استفاده از داستان است.

شما می‌توانید با داستان، مفاهیم انتزاعی و غیرقابل درک را مثل آب خوردن آسان کنید!

به مواقعی که معلم شما با استفده از یک داستان سعی می‌کرد یک مفهوم سخت ریاضی یا فیزیک را درس بدهد، فکر کنید.

شرکت اپل را ببینید. به جای اتکا به اصطلاحات فنی که تعداد کمی از مشتریان درک می‌کنند. توانسته برای مصرف کنندگان معمولی دقیقا  توضیح دهد که محصولات آن‌ها چگونه به آنان سود می‌رساند.

آقای جابز را یادتان هست؟ یکبار به برای توصیف MP3 Player جدیدشان، به جای ذکر مشخصات فنی یا مثلاً اینکه هارد آن 1 گیگابایت ظرفیت دارد گفت: «هزار آهنگ مورد علاقه شما در جیبتان!»

یک سخنران خوب باید بتواند «مهارت داستان‌گویی» خودش را تقویت کند.

 داستان‌ها همچنین وفاداری به برند را ترویج می‌کنند. روایت یک داستان در رابطه با برند و یا محصول تان نه تنها آن را محدود نمی‌کند بلکه برای کسب وکارتان بازاریابی می‌کند.

چرا در سخنرانی داستان بگوییم؟ اهمیت داستان گفتن در سخنرانی

سایر فواید داستان گویی:

  • سرگرم کننده‌اند…
  • داستان‌های خوب باعث ایجاد حس کنجکاوی در خواننده می‌شود…
  • به یاد ماندنی هستند و در ذهن‌ها می مانند…
  • مرتبط هستند و باعث همذات‌پنداری می‌شوند…

این مقاله را در مورد داستان گویی در سخنرانی، مطالعه کنید:

 هنر داستان گویی در سخنرانی


معرفی یک کتاب خوب:

اگر می‌خواهید با زبانی شیوا و عالی یاد بگیرید که چرا داستان گفتن مهم است» لطفا این کتاب را بخوانید: «بهترین قصه‌گو برنده است».

این کتاب به شما نشان می‌دهد چگونه با سرمایه‌گذاری روی داستان سود کنید، چطور با قصه در هر موقعیتی به همکاری و تعامل‌تان با دیگران بیفزایید و از درگیری‌ها دور بمانید و کمک می‌کند به چشم خود ببینید چه کارهای بزرگی از این واقعیت‌های کوچک که قصه نام گرفته‌اند، بر می‌آید…

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سلام و عرض ادب، فاطمه علیزادگانی هستم، از اساتید دانشگاه الزهرا و روانشناس و درمانگر هستم. امروز که مشاهده کردم آقای بهرام پور در دانشگاه ما سخنرانی دارند بسیار خوشحال شدم . من از علاقمندان و دنبال کنندگان ایشان هستم. من جمعه به دانشگاه خواهم رفتم ،سوالی که داشتم آمکان دارد داستانی کوتاه از ملاقاتی که با آقای بهرامپور و تاثیر ات بینظیری که از ایشان گرفتم را در حضورجمع بیان کنم. سپاس

اسکرول به بالا