ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بزرگ | 10 ویژگی مهم

سرفصل های مهم این مقاله

به نظر شما استعدادهای ذاتی هستند که باعث می‌شود بعضی‌ها به یک کارآفرین موفق تبدیل شوند؟ یا ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بزرگ است که باعث موفقیت‌شان شده؟ نمی‌دانم کارآفرینان بزرگ این ویژگی ها را از ابتدای تولد داشته‌ یا طی مسیر به دست‌شان آورده‌اند، اما می‌دانم در هر حال برای کارآفرین شدن باید یک سری ویژگی های مهم رفتاری و شخصیتی داشت.

در واقع این مقاله، در مورد 10 تا از مهم‌ترین ویژگی های مشترک کارآفرینان است که در موفقیت‌شان تاثیرگذار بوده. با من همراه باشید تا آنها را با مثال‌های مختلف بررسی کنیم:

اما چرا تصمیم گرفتیم این مقاله را بنویسیم؟ این مقاله یکی از مجموعه مقالاتی است که هر هفته با عنوان «یک سوال از بیشتر از یک» منتشر می‌شود. این بار کاربری از ما خواسته بود در مورد ویژگی‌های کارآفرین‌ها بنویسیم. ما هم مقاله‌ای تحت عنوان «ویژگی‌های مشترک شخصیتی کارآفرین‌ها» برای شما به رشته تحریر درآوریم. فایل صوتی زیر، در مورد همین ده ویژگی است که به صورت صوتی برایتان درست کرده‌ایم.

دانلود همین فایل صوتی

ویژگی های شخصیتی و رفتاری کارآفرینان بزرگ

ویژگی های رفتاری و شخصیتی کارآفرینان بزرگ

قبل از اینکه به سراغ  10 ویژگی شخصیتی کارآفرین‌های بزرگ بروم، باید همین جا این نکته مهم را بگویم که: احتمال دارد شما بخش اعظمی از آنها را در خودتان پیدا نکنید. اما چنین چیزی به این معنا نیست که دیگر توانایی به وجود آوردن‌شان را هم ندارید. مطمئن باشید دو واژهِ یادگیری و تمرین، راه حل‌هایی است که می‌توانند برای تبدیل شدن یک کارآفرین بزرگ کمک‌تان کنند.

1_ انضباط شخصی

زمانی که در یک شرکت مشغول به کارید، وظایفی روی دوش شماست و رئیس یا مدیر از شما انتظار دارد در زمان مشخص شده وظایف را به درستی انجام بدهید. اما در مورد کارآفرینان چنین شرایطی وجود ندارد.

در واقع هیچ رئیس و مدیری بالای سر یک کارآفرین حضور ندارد که او را به انجام وظایفش وادار کند. حتی هیچ شخصی نیست که به او بگوید باید چه کارهایی را انجام بدهد! و خب اینجا همان‌جایی است که تفاوت یک فرد عادی و یک کارآفرین مشخص می‌شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بزرگ، انضباط شخصی است. آنها به خوبی می‌دانند باید در چه زمانی چه کاری را انجام بدهند. حتی با اینکه قرار نیست به هیچکس جز خودشان جوابگو باشند، به این مقید هستند که کارهای لازم را در زمان مشخص شده انجام بدهند و در فعالیت‌های‌شان انضباط شخصی دارند. در اصل مهارتی که کارآفرینان از آن بهره‌مند هستند، مهارت به تعویق انداختن کارهای غیر ضروری و تمرکز روی کارهای مهم است. علاوه بر این، در این مسیر اهمیت مهارت مدیریت زمان هم به شدت به چشم می‌خورد.

مقاله مرتبط با این ویژگی

انضباط شخصی چیست و چطور ما را به موفقیت می رساند؟

2_ خلاقیت

 

خلاقیت در کارآفرینی

 

زمانی که صحبت از خلاقیت می‌شود، اغلب مردم تصور می‌کنند داریم از یک کار هنری، یک مجسمه خاص یا قطعه موسیقی متفاوت صحبت می‌کنیم. اما خب اینطور نیست! هیچ قانونی نگفته  خلاقیت باید صرفا به هنر محدود شود.

خلاقیتی که کارآفرینان بزرگ از آن بهره‌مند هستند، از آن نوع خلاقیتی است که در حل مسئله‌ها و مشکل‌ها به کمک می‌آید. همینطور خلاقیتی است که باعث می‌شود مسیر موفقیت با سرعت بیشتری طی شده و در منابع صرفه‌جویی شود.

به طور ساده، کارآفرینان بزرگ مسئله‌ها و موضوعات پیرامون خودشان را طوری که بقیه نگاه می‌کنند، نمی‌بینند و با خلاقیت خودشان همه چیز را تغییر می‌دهند. به عنوان نمونه، دیروز در مورد داستان شرکت داویتا (فعال در حوزه پزشکی) مطالعه می‌کردم که در زمان بحران، نیمی از نیروهای خودش را از دست داد.

در همین حین پای یک مدیر جدید به شرکت باز شد. او توانست با تغییر روابط سازمانی و افزایش اختیارات نیروها، در مدت کوتاهی درآمد برند را از 1/14 میلیارد دلار به حدود 12 میلیارد و سود خالص را از 30 میلیون دلار به 600 میلیون برساند! این دقیقا نتیجه خلاقیت یک کارآفرین و دیدگاه متفاوت به جزئیات اطراف است.

مقاله مرتبط با این ویژگی

تمرینات پرورش خلاقیت

خلاقیت چیست و چه کسانی خلاق هستند؟

3_ خودآگاهی

اگر در حوزه کسب و کار فعال باشید، می‌دانید که یکی از مهم‌ترین موضوعات در موفقیت یک مجموعه، شناختی است که مدیر یا رهبر از مجموعه خودش دارد. برای به دست آوردن این شناخت حتی از راهکارهایی مثل ترسیم ماتریس swot و… هم استفاده می‌شود.

دقیقا یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی یک کارآفرین بزرگ، خودآگاهی است. این خودآگاهی هم نسبت به مجموعه‌های زیردست است و هم نسبت به شخصیت خودش! بگذارید مثال یکی از استادان عزیزم را که به نظرم کارآفرین موفقی است برای‌تان توضیح بدهم:

فردی که از از او صحبت می‌کنم، یک مدرس توانمند در حوزه آموزش‌های مرتبط به کسب و کارهای اینترنتی است. او علاوه بر کسب و کار آموزشی، چندین کسب و کار فروشگاهی هم راه‌اندازی کرده و افراد زیادی را در مشاغل مختلف به خدمت گرفته.

نکته شخصیتی جالبی که از او برداشت کردم، این بود که نسبت به همه ضعف‌های خودش آگاهی کامل دارد. مثلا او توانمندی کمی در نوشتن دارد. به همین دلیل با اینکه مطالب بسیار زیادی بلد است و می‌تواند محتواهای پرباری در وب سایتش بنویسد و مخاطبان زیادی را جذب کند، ترجیح می‌دهد همیشه به جای تولید محتوا، با نویسندگان معتبر همکاری کرده و دانسته‌هایش را به آنها منتقل کند.

این یعنی به جای اینکه زمان زیادی را روی بخشی از کسب و کار بگذارد که به خوبی از عهده‌اش برنمی‌آید، ترجیح می‌دهد آن بخش را به شخص دیگری سپرده و خودش برای انجام فعالیت‌های مهم‌تر اقدام کند. البته که در زمان نیاز هم به جای برون سپاری کارها، به سراغ یادگیری می‌رود.

مثلا در مورد یکی از مهارت‌های مهم بازاریابی دیجیتال که ضعف زیادی در آن داشت، ترجیح داد به جای اینکه انجام فعالیت را به دیگری بسپارد، خودش هر طور که هست، مبحث مورد نظر را یاد گرفته و به شکل یک متخصص در آن فعالیت کند.

پس می‌توان گفت یکی دیگر از ویژگی های کارآفرینی، خودآگاهی و شناخت است. کارآفرینان نسبت به خودشان، اطرافیا‌ن‌شان و حتی شرکت‌شان شناخت کامل دارند و می‌توانند در زمان درست، تصمیم بگیرند که باید کدام مهارت یا دانش ارتقاء پیدا کند و کدام نقطه ضعف را به حال خودش بگذارند.

4_ همدلی (و ادراک)

 

همدلی و ادراک

 

همدلی، دیگر ویژگی کارآفرینان است. فرقی ندارد صاحب یک شرکت با 5 نفر نیرو باشید یا یک هولدینگ با بیشتر از 100 نفر متخصص. در هر حال باید این ویژگی مهم در شما دیده شود. در واقع یک کارآفرین نیاز دارد بتواند به خوبی اطرافیانش را درک کند. این اطرافیان هم مشتریان هستند و هم نیروهای مجموعه. چرا؟

چون کارآفرینان موفق، بخشی مهمی از تصمیمات خودشان را نسبت به دیدگاه و درکی که از مشتری و نیروهای خودشان دارند می‌گیرند! آنها می‌توانند خودشان را جای دیگران بگذارند و سپس صحبت کنند، تصمیم بگیرند و عمل کنند. این کارآفرینان همان‌هایی هستند که قوانین “پس گرفتن محصول در هر شرایطی از مشتری” را جهانی کرده‌اند. همان‌هایی که برای نیروهای خودشان ارزش قائل می‌شوند و حتی به آنها اجازه می‌دهند برای یک ریکاوری و بازگردانی قدرت، به چند هفته تعطیلات باحقوق بروند

کارآفرینانی که ویژگی رفتاریِ همدلی را در خودشان داشته باشند، اغلب دارای مزیت‌های بزرگی هستند. مزیت‌هایی مثل وفاداری نیروها، تعداد زیاد مشتریان وفادار، بهره‌وری بیشتر کارکنان و… .

مقاله مرتبط با این ویژگی

همدلی چیست؟ تفاوت همدلی و همدردی

چطور بدون حس دخالت، با کسی همدلی کنیم؟

5_ مهارت‌های ارتباطی

زمانی که صحبت از روابط موفق در دنیای عادی هم باشد، نقش مهارت‌های ارتباطی بسیار پررنگ می‌شود. حالا زمانی که بخواهیم از روابط موفق در دنیای کسب و کار صحبت کنیم، نقش مهارت‌های ارتباطی بیشتر از هرچیزی به چشم می‌آید. اما چه مهارت‌های ارتباطی برای کارآفرینان مهم است؟

تحقیقاتی در دانشگاه وروسلاو انجام شد تا مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی رهبران طبق آن سنجیده شود. نتیجه این تحقیقات، این بود که هر کارآفرین موفق و مدیر بزرگ، باید این 3 مهارت برتر ارتباطی را داشته باشد:

  • گوش دادن موثر،
  • ارائه پیام به شکل واضح،
  • بازخورد دادن به شکل حمایتی.

کارآفرینانی که این 3 مهارت را دارند، همان‌هایی هستند که امروز به اسم کارآفرینان موفق می‌شناسیم‌شان. در واقع آن مدیری که بتواند به شکل موثر نظرات مخاطبان و صحبت کارکنانش را بشنود، همیشه مهم‌ترین نکاتی که برای بهبود شرایط نیاز است را برداشت می‌کند. شخصی که بتواند به شکل واضح پیام خودش را به اطرافیان برساند، ارتباطات موفقی خواهد داشت و در نهایت کسی که روش صحیح بازخورد دادن را بلد باشد، توانایی این را دارد که با کمک اطرافیانش، مسیر کسب و کار را به مسیر رشد و ترقی تغییر دهد.

6_ انگیزه!

 

انگیزه

 

احتمالا بارها شده شما هم مثل من احساس کنید امروز انگیزه کافی برای انجام کارهای‌تان ندارید. در ادامه ممکن است حتی به دلیل این نبود انگیزه، تصمیم گرفته باشید یک روز کامل کاری را از دست بدهید. یا حتی امکان دارد کارایی‌تان در آن روز به شدت پایین آمده باشد، تا جایی که متوجه شوید کار نکردن‌تان نتیجه بهتری از کار کردن‌تان داشته.

ولی خب باید بدانید این کاری نیست که کارآفرینان بزرگ انجامش می‌دهند. در واقع از دست دادن یک روز کاری برای یک کارآفرین مثل یک فاجعه تمام عیار است. آنها به هیچ عنوان به این راضی نمی‌شوند که دست از کارهای خودشان بکشند؛ آنهم به بهانه نبود انگیزه.

البته که آنها هم روزهایی بی‌انگیزه می‌شوند و خب این خصلت همه انسانهاست. ولی آنها روش‌های انگیزه دادن به خودشان را بلدند. به زبان دیگر، یکی دیگر از ویژگی های کارآفرینان بزرگ، خودانگیزشی است!

بگذارید یک نمونه دیگر برای‌تان مثال بزنم. به نظر من استاد بهرامپور، مدیر مجموعه بیشتر از یک با 80 نفر نیرو و البته صاحب چند کسب و کار دیگر،  یک کارآفرین موفق است. یکی از درس‌هایی که از استاد بهرامپور یاد گرفتم، این بود که در زمان بی‌انگیزگی باید چطور به خود انگیزه حرکت بدهیم. یکی از کارهایی که او می‌کند این است:

تصاویر و عکس‌هایی از خاطرات خوش در لحظات مختلف زندگی‌اش را روی یک برد چسبانده و بالای صفحه رایانه‌اش قرار داده. هر زمان که احساس بی‌انگیزگی و ناراحتی می‌کند، به این تصاویر نگاه کرده، مقداری انگیزه می‌گیرد و دوباره به فعالیتش ادامه می‌دهد

همانطور که استاد در سمینار انگیزه هم گفتند، قرار نیست افسار زندگی ما دست انگیزه‌مان باشد، بلکه ما می‌توانیم انگیزه‌مان را مدیریت کنیم و به کمکش شرایط را تغییر بدهیم. پس از امروز بدانید که نبود انگیزه اصلا بهانه مناسبی برای شروع کار یا ادامه دادن نیست.

مقاله مرتبط با این ویژگی

راهکارهایی برای افزایش انگیزه

محصول مرتبط و کاربردی برای این ویژگی

سمینار ایجاد انگیزه (چطور با انگیزه باشیم؟)

7_ اعتماد به نفس

همانطور که می‌دانید، زندگی اغلب کارآفرینان پر بوده از شکست‌های کوچک، بزرگ و مختلف. همینطور زندگی یک کارآفرین ساخته شده از انواع ایده‌هایی که باید آنها را برای بهبود شرایط کسب و کارشان یا حتی راه‌اندازی یک کسب و کار جدید اجرا کنند. (شکست های افراد موفق)

مطمئنا بهتر از من می‌دانید که بدون  اعتماد به نفس، نه کارآفرینان می‌توانند بعد از این شکست‌ها از جای‌شان بلند شوند و نه توانایی عملی کردن ایده‌های‌شان را دارند. بهتر است بگویم بدون اعتماد به نفس، هیچ فردی تبدیل به کارآفرین نمی‌شود.

البته همانطور که می‌توانید انگیزه خودتان را افزایش بدهید، همانطور هم می‌توانید برای بهبود شرایط اعتماد به نفس‌تان اقدام کنید. پس در صورتی که با مشکل کمبود اعتماد به نفس روبرو هستید، بدانید این واقعا بهانه خوبی نیست که بخواهید به خاطرش مسیر موفقیت و کارآفرین شدن را ادامه ندهید. از آنجایی که به احتمال زیادی خیلی از مخاطبان این مقاله مثل خودم با مشکل اعتماد و عزت نفس روبرو هستند، پیشنهاد میکنم به سری مقالات آموزش اعتماد به نفس در بیشتر از یک مراجعه کنید و از مطالب ارزشمندشان نگذرید.

مقاله مرتبط با این ویژگی

سفری لذت بخش به دنیای اعتماد به نفس

محصول مرتبط و کاربردی برای این ویژگی

بسته جامع و غیرحضوری افزایش اعتماد به نفس

8_ انعطاف پذیر

 

ویژگی مشترک کارآفرینان : همدلی

 

تا قبل از  بحران کرونا، خیلی افرادی را می‌شناختم که در ذهنم به عنوان کارآفرینان بزرگ ثبت شده بودند. اما به محض بحرانی شدن شرایط، تازه متوجه شدم که تفاوت یک کارآفرین عادی و کارآفرین بزرگ در چیست!!

کارآفرینان عادی آنهایی هستند که در شرایط عادی اقدام به راه اندازی کسب و کار کرده و خب با تلاش به موفقیت می‌رسند. اما کارآفرینان موفق و بزرگ آنهایی هستند که بی‌توجه به شرایط، همیشه در مسیر موفقیت هستند. یعنی فرقی ندارد که شرایط خوب باشد یا بد، آنها همیشه یک فرصت مناسب برای موفقیت در کسب و کار پیدا می‌کنند.

بگذارید به بحران کرونا برگردیم: در همین بحران، خیلی از کارآفرینانی که نیروهای زیاد و کسب و کار بزرگی داشتند، ورشکست شدند، مجبور به تعطیلی کسب و کارشان شدند و هیچ راه حلی برای بهبود وضعیت پیدا نکردند. اما از آن‌طرف، کارآفرینان موفق با انعطاف کامل با شرایط برخورد کردند، وارد دنیاهای جدید شدند، جهت کسب و کارشان را تغییر دادند و از بحران گذشتند! پس می‌توان انعطاف پذیری را یکی از بزرگ‌ترین ویژگی های شخصیتی کارآفرینان موفق و بزرگ دانست.

مقاله مرتبط با این ویژگی

مدیریت کسب و کار در بحران های غیرمنتظره

9_ ریسک پذیری

این ویژگی آنقدر به نظرم محرز و شناسایی شده بود که حتی می‌خواستم از نوشتنش در این مقاله خودداری کنم. اما صرفا نوشتمش تا در مورد یک کلمه با شما صحبت کنم:

در وب سایت انگلیسی زبان هاب اسپات، به جای استفاده از عبارت ریسک، از calculated risk یا ریسک محاسبه شده استفاده شده است! به نظرم این عبارت واقعا جالبی است. چون کارآفرینان موفق آنهایی نیستند که سرشان برای ریسک کردن درد کند. بلکه آنها به سراغ ریسک‌هایی می‌روند که درصدی از موفقیت را در ذات‌شان دیده باشند و احتمال بدهند که می‌توانند روی آن حساب کنند.

البته به نظر من توانایی ریسک پذیری، ارتباط زیادی با اعتماد به نفس یک کارآفرین دارد. در هر حال، ریسک‌ کردن‌ها چیزهایی هستند که باعث می‌شوند یک کسب و کار میان رقبای خودش متفاوت باشد و به مزیت‌های رقابتی دست پیدا کند!

10_ خوش‌بینی

 

تفاوت انواع خوشبینی

 

به عنوان آخرین ویژگی شخصیتی یک کارآفرین، می‌خواهم به خوش بینی اشاره کنم. بیایید یک نگاهی به اطراف‌مان بیندازیم. حتی اگر بخواهیم خودمان را به کوچه علی‌چپ بزنیم، نمی‌توانیم از شرایط اقتصادی بد صرف نظر کنیم. ولی یک موضوع جذاب این است که کارآفرینان موفق در همین شرایط بد و نابسامان کسب و کارهای‌شان را راه‌اندازی می‌کنند و به موفقیت می‌رسند! پس تفاوت در چیست؟

 

من می‌دانم: خوش‌بینی! البته نه آن خوش‌بینی‌های احمقانه که چشم را روی همه چیز ببندند. بلکه خوش‌بینی به معنای دیدن نیمه پر لیوان و پیدا کردن فرصت‌ها. در همین شرایطی که خیلی‌ها از اقتصاد خراب ناله می‌کنند، کارآفرینان موفق در حال راه‌اندازی کسب و کارهای بزرگ و سودده خودشان هستند و از شرایط لذت می‌برند. این دقیقا به خاطر همان خصلت خوشبینی و فرصت‌بینی است که دارند.

مقاله مرتبط با این ویژگی

9 عادت ساده برای خوش بینی و مثبت ماندن در زندگی

چرا باید امید به آینده را فراموش نکنیم؟

کلام آخر

خب، به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با هم 10 ویژگی رفتاری کارآفرینان بزرگ را بررسی کردیم و توضیحاتی هم در مورد هر یک خواندیم. برای نوشتن این مقاله از تجربیات شخصی، مقالات سایت HUBSPOT و “هاروارد بیزینس ریویو” کمک گرفتم. امیدوارم از مطالعه آن لذت برده باشید. راستی اگر به نظرتان خواندن این مقاله به دوستان‌تان کمک می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی آن را به اشتراک بگذارید. با آرزوی موفقیت…

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا