هفت عادت کسانی که طرز فکر رشد دارند

سرفصل های مهم این مقاله

طرز فکر رشد این باور است که توانایی‌ها به وراثت چندان ارتباطی ندارند و به تلاش آگاهانه و مهارت وابسته‌تر است. (هرچند استعداد هم این وسط نقش دارد).

در مقابل، یک طرز فکر ثابت این باور است که توانایی‌های ما ثابت هستند و نامش «استعدادهای خدادادی» است و نمی‌تواند تغییر کند!

هیچ انسانی صد در صد طرز فکر رشد یا صد در صد طرز فکر ثابت ندارد.

همه بما هم در برخی جنبه‌های زندگی طرز فکر ثابت داریم و در برخی جنبه‌های دیگر طرز فکر رشد.

استعداد یا تلاش؟ تحقیقات علمی چه می گویند؟

می‌توانید با این هفت عادت، طرز فکر ثابت خود را به یک طرز فکر رشد تغییر دهید.

عادت یک: شاید بهتر باشد فیلترهای ذهنی بیشتری داشته باشید

 

زمانی که تعهد می‌دهید که عادات قدیمی خود را تغییر دهید، از خود و ذهنتان محافظت کنید تا توسط نظرات منفی و یا افکار منفی به عقب برنگردید. به جز انتقادات سازنده و واقعاً صحیح، به هیچ چیزی جز رشد دادن طرز فکرتان فکر نکنید.

سعی کنید برای گذار از طرز فکر ثابت به طرز فکر رشد، فیلترهای ذهنی خود را زیادتر کنید.

مثلاً اخبار روزانه (که سرشار از محتوای منفی و دلسرد کننده است) نبینید. واقعاً نبینید، چون هیچ چیزی به شما اضافه نخواهد کرد و شما هم هیچ نقشی در این حوادث بازی نمی‌کنید. به جز مواردی که واقعاً می‌توانید مؤثر واقع شوید، دیگر لزومی ندارد اخبار دنبال کنید.

بزرگترین لطف به خودتون

عادت دوم: از لذت‌های زودگذر عبور کن و به عمق دست پیدا کن

یک سال بخور نون و تره صدسال بخور نون و کره!

از لذت‌های زودگذر عبور کنید و تلاش فراوان را در دستور کارتان قرار دهید. بعدش می‌بینید که لذت‌های همیشگی انتظارتان را می‌کشد.

عبور از لذت‌های زودگذر به معنای «زهرمار» کردن زندگی به خود نیست. به معنای این است که:

والتر میشل روانشناس سرشناس آمریکایی با آزمایش معروف به مارشملو، ثابت کرد که عبور از لذت‌های زودگذر برای دستیابی به لذت‌های پایدار، درصد احتمال موفقیت را بیشتر می‌کند.

در فیلم جذاب زیر، این آزمایش را ببینید:

مجموعه بیشتر از یک نفر، این تحقیق را به صورت بومی شده و در ایران اجرا کرده است. ببینید:

​​​​​​​​​​​​​​

عادت سوم: بیان خودت را تغییر بده و ارتباطاتت را دگرگون کن

شما نمی‌دانید کلام شما چه قدرت و تأثیری دارند. هم بر شما و هم بر دیگران.

علاوه بر آن، اینکه تا چه اندازه با دیگران تعامل دارید و این تعامل و روابطتان چگونه است، در گذار شما از طرز فکر ایستا به طرز فکر پویا مهم و حیاتی است.

مثلاً آیا شما همیشه از شرایط گله مندید یا برای تغییر آن اقدام می‌کنید؟
آیا همیشه به دیگران دلسردی هدیه می‌دهید یا دیگران را به رشد و توسعه و یادگیری تشویق می‌کنید؟

آیا برای بهبود روابط خود با دیگران اشتیاق دارید و حاضرید برایش کاری کنید یا ترجیح می‌دهید سطح روابطتان در سطحی پایین باشد و در تنش‌ها خود به خود راه حل‌ها جلوی پایتان سبز شود؟
فرهنگ ذهنی رشد یا پویا با قدرت بیان، تعامل و ارتباطات مؤثرتر، جا می‌افتد.

عادت چهارم: چالش‌های جدید را به عنوان فرصتی برای رشد ببین

از کارهایی که احساس می‌کنید قادر به تغییر آن نیستید دست بکشید. در عوض چالش‌ها، بحران‌ها و سختی‌های مسیر را به چشم فرصتی برای یادگیری ببینید.

چالش‌ها به شما اجازه می‌دهد تا مهارت‌ها و توانایی‌های جدیدی در خود کشف کنید. دکتر هری چگانی، متخصص مغز و اعصاب، ارتباطات سیناپسی را که در طول فرآیند یادگیری در مغز رخ می‌دهد را مشابه با «جاده» می‌داند. او می‌گوید:

«جاده‌هایی که بیشترین ترافیک را دارند، گسترش می‌یابد؛ اما جاده‌هایی که اصلاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به تدریج نابود می‌شوند. درست مثل مغز. هرچه مسیرهای عصبی بیشتری ایجاد کنید، پهن‌تر شده و ارتباطات مؤثرتری شکل می‌گیرد.»

بنابراین چالش‌ها را فقط به عنوان فرصت نگاه کنید.

در هنگام روبرو شدن با چالش فقط بپرسید: «من چطور میتونم از این فرصت استفاده کنم؟» یا «من چطور میتونم از این مانع یا بحران، کلی چیز یاد بگیرم؟»

چالش‌های جدید، فرصتی است برای توسعه مهارت‌های جدید و ایجاد ارتباطات جدید سیناپسی، با تمرین و تلاش این ارتباطات را بهبود بدهید.

عادت پنجم: موفقیت‌هایت را جشن بگیر

ایمان شما به توانایی‌های خودتان تأثیر مستقیمی بر میزان انگیزه شما برای کارهای تازه، تجربیات جدید، میزان سرسختی و ظرفیت شما برای مقاومت در برابر مشکلات دارد.

زمانی را به این اختصاص بدهید که به رشدتان پاداش دهید. موفقیت‌هایتان را جشن بگیرید. منظورم جشن آن‌چنانی نیست. یک پاداش کوچک کافی است تا باک انگیزه شما پر از بنزین تازه شود. شما سرسختی نشان داده‌اید، مقاومت کرده‌اید، از لذت‌های زودگذر عبور کرده‌اید؛ بنابراین بعد از هر گام رو به رشد، لیاقت یک پاداش خیلی کوچک را دارید.

همیشه منحنی یادگیری‌تان را به یاد بسپارید یا آن را برای خودتان بکشید و گام‌های رو به رشدتان را روی آن رسم کنید. همین کار، فرایند یادگیری‌تان را بهبود می‌بخشد.

عادت ششم: تاریکی همیشگی نیست… به شکست‌هایت اجازه نده تو را از پای درآورند

اسیرشدگان در تله طرز فکر ایستا یا ثابت، شکست‌های پیاپی یا کوچک و بزرگ را به عنوان شکست‌های دائمی در نظر می‌گیرند. نه سعی می‌کنند جبرانش کنند و نه از آن چیزی یاد می‌گیرند.

بیل گیتس می‌گوید: «خوب است که موفقیت‌ها را جشن بگیریم؛ اما بهتر آن است که از شکست‌ها درس بگیریم.»

افراد با طرز فکر رشد همیشه شکست و ناامیدی را تجربه می‌کنند، اما اجازه نمی‌دهند که شکست‌ها مانع از رسیدن آن‌ها به اهدافشان شوند. زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود، یک رویکرد طرز فکر رشد را در نظر بگیرید و ببینید چطور می‌توانید شرایط را تغییر دهید.

به جای افسوس و حسرت و گله و شکایت، اگر همیشه به دنبال راه حل بگردید، پیدایش می‌کنید. شک نکنید.

عادت هفتم: برای اطلاعات و تجربه‌های جدید، آغوشت را باز کن

طرز فکر ثابت به معنای واقعی کلمه، از یادگیری دورمان می‌کند.

خانم کارول دوک نظریه پرداز «طرز فکر» از افراد با طرز تفکر ثابت یا رشد مجموعه‌ای از سؤالات پیچیده پرسید. سپس سطح فعالیت مغزی شرکت کنندگان را مورد مطالعه قرار داد. (به آنها گفته شد پاسخ‌هایشان صحیح یا غلط است).

خانم دوک دریافت که شرکت کنندگان با یک طرز فکر ثابت فقط وقتی به آن‌ها گفته می‌شد که «پاسخشان صحیح است» علاقه نشان دادند و انگیزه گرفتند. آن‌ها در مقابل سؤالاتی که به آن پاسخ غلط داده بودند، تسلیم شدند، سعی در جبرانش نکردند و دلسرد و مأیوس شدند.

حتی با وجود اینکه اطلاعات بیشتری برای حل سؤالات نادرست به آنها داده شد، تمایلی به حل مجدد آن نداشتند و سطح فعالیت مغزی‌شان کاهش پیدا کرد.

طرز تفکر ثابت مانع از یادگیری اطلاعات جدید می‌شود. در مقابل، شرکت کنندگان در طرز فکر رشد، سطح بالایی از فعالیت مغزی را در طول فرآیند بازخورد حفظ کردند و آزمایش‌ها بعدی نشان داد که آن‌ها بیش از آن‌هایی که با یک طرز فکر ثابت به یک آزمون مشابه رسیده‌اند، آموخته‌اند و یاد گرفته‌اند.

تحقیقات خانم کارول دوک اهمیت باز گذاشتن آغوش و پذیرا بودن برای تجربیات و اطلاعات جدید را نشان داد. زمانی که ما این کار را انجام می‌دهیم و نورون‌ها را به هم وصل می‌کنیم و می‌گذاریم عصب‌ها با هم ارتباطات تازه بسازند، مهارت‌ها و توانایی‌های خود را با یک طرز فکر رشد توسعه می‌دهیم.

انواع طرز فکر ؛ 7 طرز فکر خوب برای بهبود کیفیت زندگی

طرز فکر افراد موفق چطور باعث موفقیت آن ها می شود؟ کارل دوک

اگر تو این دنیای قرن 21 ام زندگی می کنی نیاز داری بدونی چه طرز فکری باعث موفقیت میشه…
ما برای شما یک بسته فوق العاده کاربردی آماده کرده‌ایم. نه از آن بسته‌ها که امید واهی می دهند. بسته ای که کاربردهایش را در زندگی روزمره و پیشرفت خود خواهید دید.

بیشتر بخوانید:

 

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ «هفت عادت کسانی که طرز فکر رشد دارند»

  1. تشکر میکنم کتاب طرز فکر رو توصیه میکنم به همه به ویژه برای والدین جهت پرورش کودکان بسیار موثر و نتیجه بخش خواهد بود…

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید هم، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید هم، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا