نکات قبل از طراحی سایت که به شما نگفته‌اند!

سرفصل های مهم این مقاله

LOVELY

دوره رایگان چطور جذاب و دوست‌داشتنی باشیم؟!

جذابیت بر اساس اصول روانشناسی!

 نکات قبل از طراحی سایت که به شما نگفته‌اند!

قبلا در یک شرکت طراحی سایت به عنوان مدیر محتوا کار می‌کردم. راستش را بخواهید در این شرکت من تجربه‌های به شدت جالبی داشتم؛ از کسب و کارهای قدرتمندی که وارد دنیای آنلاین شدند و به خاطر کمال گرایی شکست خوردند؛ تا افرادی که به دنبال درآمدهای میلیاردی اقدام به طراحی سایت کردند اما در کمتر از 2 ماه، بیخیال ادامه دادن مسیر شدند.

 نکات قبل از طراحی سایت که به شما نگفته‌اند!

با توجه به همین تجربه‌ها و البته تجربه‌های مشابهی که بعد از کار در این شرکت داشتم؛ تصمیم گرفتم یک مقاله در مورد “نکات قبل از طراحی سایت” بنویسم. در این مقاله می‌خواهم به شکل واقع‌گرایانه و نسبت به تجربیات این چند ساله‌ام در مورد کسب و کار اینترنتی با شما صحبت کنم. به شما قول می‌دهم خواندن کامل این مقاله باعث می‌شود در انتها یا بی‌خیال دنیای آنلاین شده یا با قدرت بیشتری این مسیر را ادامه بدهید!

نکات قبل از طراحی سایت

 نکات قبل از طراحی سایت


در ادامه می‌خواهم نکاتی را به شما توضیح بدهم که اغلب شرکت‌های طراحی سایت (باز هم می‌گویم اغلب، نه همه!) به شما در مورد آنها چیزی نمی‌گویند. اینها نکاتی هستند که ندانستن‌شان باعث شکست خوردن خیلی از کسب و کارها شده. پس با توجه به اهمیت این مقاله، از شما درخواست میکنم تا انتهای آن را بخوانید. من هم سعی می‌کنم با ساده‌نویسی و دوری از مطالب سخت، مطالعه آن را برای شما راحت کنم:

1_ طراحی سایت؛ سرمایه گذاری بلند مدت!

اولین و مهم‌ترین دلیل شکست اغلب کسب و کارهای اینترنتی نوپا، این است که تصور می‌کنند طراحی وب سایت یعنی راه‌اندازی یک کسب و کار زودبازده و البته پربازده! در حالی که اصلا این‌طور نیست. اگر قرار باشد روال عادی به درآمد رسیدن یک وب سایت را طی کنید و در مسیر از محرک‌هایی مثل تبلیغات هزینه‌بر استفاده نکنید، مطمئن باشید 3 تا 12 ماه اول هیچ خبری از درآمدهای چشمگیری که حتی بتواند هزینه‌های جاری را جوابگو باشد، نیست!

خیلی از صاحبان کسب و کار با یک دید کوتاه مدت به طراحی سایت نگاه می‌کنند و زمانی که می‌بینند در همان ماه‌های اول درآمدی به دست نیاوردند، بیخیال آن شده و سایت را به امان خدا در دنیای اینترنت رها می‌کنند؛ امیدوارم شما از آنها نباشید!


بیشتر بخوانید:

چرا باید سایت داشته باشیم؟ (مزایای راه اندازی سایت)


 نکات قبل از طراحی سایت

2_ سرمایه گذاری بعد از طراحی وب سایت

احتمالا بارها وب سایت‌های بزرگی را دیده‌اید که درآمد یک روزشان برابر با درآمد چند ماه یک پاساژ و مغازه‌های آن باشد؛ اما احتمالا افراد کمی هستند که به شما بگویند یک وب سایت برای رسیدن به سود کافی، نیاز به سرمایه گذاری‌های گاها سنگینی دارد!

اینکه سرمایه گذاری دقیقا چقدر باشد نسبت به حیطه فعالیت، شدت رقابت و البته نیاز شما تعیین می‌شود. مثلا ممکن است شما بخواهید در زمینه فروش موبایل در سطح وب فعالیت کنید. در چنین شرایطی باید بدانید که رقابت سنگین در این بازار نیاز به سرمایه‌های خیلی زیادی دارد. در مقابل شاید صرفا بخواهید وارد بازار کم‌رقابتی مثل فروش تقویم رومیزی شوید؛ این بازار نیاز به سرمایه آنچنانی برای رسیدن به جایگاه مناسب ندارد.

اما در هر حال نکته مهم طراحی سایت اینجاست که چه بازار کم رقابتی را انتخاب کنید چه بازار پر رقابت، شما نیاز به سرمایه گذاری برای بهینه سازی سایت دارید. در ادامه این موضوع را بیشتر از قبل توضیح می‌دهم.

 نکات قبل از طراحی سایت که به شما نگفته‌اند!

3_ سئو، تجربه کاربری و تولید محتوا؛ 3 دوست پرخرج


تا اینجای مقاله به زمان‌بر بودن و همینطور هزینه‌بر بودن فرآیند به درآمد رسیدن یک وب سایت اشاره کردم و می‌دانم الان برایتان این سوال پیش آمده که دقیقا این زمان و هزینه قرار است برای چه چیزی صرف شود؟ مهم‌ترین خوره‌های زمان و پول شما در فرآیند طراحی سایت و به درآمد رسیدن آن سئو، بهبود تجربه کاربری و تولید محتوا هستند:

سئو

SEO به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجویی مثل گوگل است. ببینید اینکه شما در گوگل یک کلمه مثل “رفع خجولی” را جستجو می‌کنید و وب سایت ما را در لینک یک می‌بینید، سایت دیگری را در لینک دو و به همین ترتیب تا آخر، شانسی نیست. بلکه این گوگل است که با توجه به فاکتورهای بهینه سازی سایت یا همان SEO تشخیص داده که رتبه ما باید روی این کلمه در چه جایگاهی باشد.

به تعریف دیگر؛ سئو حدود 200 فاکتور مختلف است که باید روی وب سایت شما پیاده شده و سپس از طرف موتورهای جستجو سنجیده شود تا رتبه‌تان روی کلمات کلیدی مختلف را تعیین کنند. برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به مقاله سئو چیست؟ با 0 تا 100 سئو آشنا شوید! مراجعه کنید.

شما مجبورید برای سئو شدن وب سایتتان در گوگل، هزینه‌های زیادی را صرف کرده و همینطور زمان نسبتا طولانی هم منتظر بمانید. اینکه هزینه‌های زمانی و مالی چقدر باشد، نسبت به میزان رقابت حیطه کاری شما مشخص می‌شود.

 نکات قبل از طراحی سایت که به شما نگفته‌اند!

تولید محتوا

تولید محتوا مهم‌ترین فاکتوری است که گوگل در سئو به آن توجه می‌کند. منظور از تولید محتوا به طور کلی همان کاری است ک من الآن در حال انجامش هستم. یعنی چه؟ من الان در حال نوشتن این مقاله هستم تا شما زمانی که عبارت “نکات طراحی سایت” را در وب جستجو کردید به مقاله من برسید.

دقیقا مشابه همین قضیه، شما هم برای اینکه بتوانید مخاطبان مختلف را به وب سایتتان جذب کنید نیاز به تولید محتوا روی عبارت‌های متفاوت دارید. برای تولید محتوا هم نیاز به برون سپاری آن یا استخدام نیروهای متخصص خواهید داشت. این یکی دیگر از آن کارهایی است که باید برایش پول خرج کنید.


بهینه سازی تجربه کاربری (UX)

 الان چه احساس و تجربه‌ای از کار کردن با وب سایت “بیشتر از یک نفر” دارید؟ اگر در زمان خواندن این مقاله مشکلی مثل ترکیب نامناسب رنگ یا سرعت پایین وجود ندارد، به راحتی می‌توانید به بخش‌های مختلف سایت سر زده و به نیازتان برسید، این یعنی UX یا تجربه کاربری وب سایت ما مناسب و بهینه شده است.

دقیقا شما هم مثل ما باید برای بهینه کردن وب سایتتان چندین بار هزینه پرداخت کنید. البته هزینه‌های UX مثل هزینه‌های سئو و تولید محتوا پرتکرار نیستند اما در هر حال باید بدانید که با توجه به نیاز مخاطب و البته نیاز خودتان، در آینده نیاز به پرداخت هزینه دوباره درباره آن خواهید داشت. این هزینه ممکن است برای اضافه کردن بخش‌های جدید به سایت، بهینه کردن سرعت و… صرف شود.

خب تا اینجا به خوبی باپرهزینه‌ترین موارد یک وب سایت آشنا شدید. متاسفانه خیلی از کسب و کارهای اینترنتی شکست خورده افرادی بودند که تمامی سرمایه و هزینه خودشان را صرف طراحی سایت کرده و برای ادامه راه هیچ پولی باقی نگذاشتند! پس اگر برای رسیدن به هدفتان مصمم هستید؛ با توجه به موارد و نکات قبل از طراحی سایت که تا اینجا گفته شد، به خوبی برای هزینه‌های مالی برنامه ریزی کنید.

 نکات قبل از طراحی سایت که به شما نگفته‌اند!

4_ رقابت همیشه ادامه دارد، همینطور درآمد!

با خودم گفتم شاید تا اینجا کمی باعث ترسیدنتان از دنیای اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی شده باشم، پس یک بهتر است این نکته را در کنار یک موضوع مثبت بگویم:

ببینید در فضای وب و مخصوصا دنیای سئو، همیشه رقابت ادامه دارد. یعنی حتی وب سایت بزرگی مثل دیجی کالا هم با این همه قدرت و اعتبار همیشه در حال رقابت کردن با بقیه سایت‌هاست و در خیلی مواقع هم نمی‌تواند از آنها جلو بزند. به عنوان نمونه این وب سایت مدت زیادی است که رتبه یک خودش در کلمه “خرید موبایل” را به وب سایت MOBILE.IR داده و نتوانسته در رقابت با آن برنده شود. با توجه به این موضوع، مسابقه سئو یک مسابقه دائمی است و اینطور نیست که بعد از رسیدن به یک رتبه و شرایط خوب نیاز به صرف هزینه نداشته باشید.

اما نقطه مثبت ماجرا اینجاست که: وقتی شما به رتبه‌های اول گوگل رسیده و در رقابت‌های شدید گرفتار شوید، دیگر مثل قبل قرار نیست از سرمایه قبلی‌تان برای بهینه سازی وب سایت هزینه کنید. در اغلب موارد وقتی وب سایتتان به یک بازدید مناسب رسیده باشد، آنقدری درآمد پیدا می‌کند که به راحتی هزینه‌های جاری شما را جوابگو باشد.

 نکات قبل از طراحی سایت

5_ نکته مهم برای کاهش هزینه‌ها


نگاهی به وب سایت ما داشته باشید؛ سایت بیشترازیک در حال حاضر رتبه زیر 400 الکسا ایران است. این رتبه پایین الکسا نشان دهنده بازدید بسیار بالایی است که دارد. مطمئنا با توجه به تعاریفی که در بالا داشتم، خودتان می‌دانید که سرمایه مالی و زمانی خیلی زیادی برای رسیدن «بیشترازیک» به این جایگاه صرف شده. اما باورتان می‌شود که روزی فعالیت این وب سایت بدون صرف یک ریال هزینه شروع شده؟

شاید در بعضی وبینارها و ویدیوهای رایگان از پیام بهرامپور (بنیان‌گذار مجموعه) شنیده باشید که خودشان به تنهایی این وب سایت را راه اندازی کرده و به دلیل نداشتن سرمایه زیاد، تمامی فعالیت‌های اولیه از سئو گرفته تا تولید محتوا و… را به بدون کمک گرفتن از افراد دیگری انجام می‌داده‌اند.

بنابراین اگر شما هم مثل آقای بهرامپور دید بلند مدت داشته و آدم صبوری هستید، پیشنهاد می‌کنم برای کاهش هزینه‌ها از همین حالا شروع به یادگیری مواردی مثل سئو، تولید محتوا و حتی طراحی سایت کنید و ابتدای مسیر را به تنهایی جلو بروید.

نکات قبل از طراحی سایت

 نکات طراحی سایت؛ حرکت در مسیر هموارتر

خب تا اینجا مهم‌ترین نکات قبل از طراحی سایت که نیاز بود بدانید را برای شما توضیح دادم. با آن دسته از دوستانی که فکر می‌کنند با این شرایط توانایی راه اندازی وب سایت و کسب درآمد را ندارند خداحافطی می‌کنم و برای آن دسته‌ای که می‌خواهند مسیر را ادامه بدهند، یک سری نکات کاتالیزور آماده کرده‌ام! با کمک آموزش‌های ادامه مقاله می‌توانید مسیر به درآمد رساندن کسب و کار آنلاین‌تان را سریع‌تر طی کنید:

1_ به دنبال اول بودن نباشید!

اولین نکته؛ برای اینکه بتوانید با خیال راحت در این فضای آنلاین کسب درآمد کنید، لطفا فقط به فکر اول بودن نباشید و بدانید که دنیای وب پر از بالا و پایین است. امروز شما بزرگترین وب سایت فروشنده فلان محصول هستید و فردا رقیبتان. امروز روی کلمه کلیدی اصلی در لینک یک هستید و فردا یک رقیب تازه نفس با سرمایه عجیب و غریب.

اینکه بخواهید توجهتان را صرفا به اول بودن معطوف کنید نتیجه‌ای ندارد جز اینکه منابع‌تان را در محل نادرست صرف کنید. من پیشنهاد می‌کنم در کنار تلاشی که برای رسیدن به جایگاه مناسب دارید، مقداری از تلاشتان را هم به همین مشتری‌های اندک فعلی بدهید. دقت کنید هزینه‌ای که برای پیدا کردن یک مشتری جدید می‌پردازید، بسیار بیشتر از هزینه‌هایی است که باید برای نگاه‌د‌اری از همان مشتری‌های قبلی بدهید. بنابراین حتما بخشی از توجه و هزینه‌هایتان را به سمت خدمات پس از فروش متمرکز کنید.

 نکات قبل از طراحی سایت که به شما نگفته‌اند!

2_ بازاریابی محتوایی را فراموش نکنید


ببینید؛ دنیای کسب و کار امروز بر پایه محتوا جلو می‌رود! امروز دیگر کسب و کارها صرفا به خاطر داشتن سرمایه بیشتر و در ادامه تبلیغات بیشتر، نمی‌توانند از بقیه رقبا جلو بزنند؛ چون مخاطبان مثل قبل به تبلیغات توجه ندارند. اما در مقابل آنها به محتوا اهمیت می‌دهند.

منظورم از محتوا همین مقاله‌ای است که شما در حال خواندنش هستید تا به کمک آن بتوانید کسب و کار بهتری داشته باشید، منظورم همان پست آموزشی است که در اینستاگرام بیشترازیک منتشر می‌شود تا باعث بهبود زندگی شخصی شما شود، همان ویدیویی که در یوتیوب برای آموزش ارتباطات بهتر در اختیار شما قرار می‌دهیم و…

اینها همه محتواهای رایگانی هستند که می‌توانند توجه مخاطبان را به خودش جلب کند. توجه همان چیزی است که در ادامه تبدیل به روابط دوستانه‌تر، صمیمی‌تر و در نهایت پول می‌شود. بنابراین اگر قصد طراحی سایت دارید، صرفا نگاهتان به گوگل نباشد؛ بازاریابی محتوایی می‌تواند مثل یک فرشته نجات به کمکتان بیاید.

نکات قبل از طراحی سایت

3_ از نیچ مارکتینگ کمک بگیرید

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای، به معنای ورود به یک گوشه کوچک بازار و رشد سریع در آن است. این یعنی به جای اینکه با سرمایه میلیاردی وارد بازار فروش موبایل شوید، به بازار کوچک‌تری مثل فروش قاب موبایل به صورت اینترنتی ورود کنید. چرا؟

چون در این حالت نیاز به سرمایه کمتری دارید و البته این استراتژی باعث رشد سریع‌ترتان در گوگل، شبکه‌های اجتماعی و در نظر مخاطبان می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنم حتما برای ورود به بازار از این روش بسیار جذاب کمک بگیرید و علاوه بر کاهش هزینه‌ها، مسیرتان را هم هموارتر کنید.

 نکات قبل از طراحی سایت که به شما نگفته‌اند!

4_ شیب را بخوانید!

شیب، کتابی است که ست گادین، کارآفرین و نویسنده معروف آمریکایی آن را نوشته. پیشنهاد می‌کنم حتما قبل از طراحی سایت، این کتاب را مطالعه کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید آن را از کتابخانه وب سایت بیشتر از یک سفارش بدهید. (کمی پایین ‌تر)

به طور خلاصه چیزی که قرار است در این کتاب بخوانید این است که: مسیر موفقیت یک مسیر خطی و صاف نیست. ابتدای مسیر رشد شما سریع است و این کمی امیدوارتان می‌کند اما در میانه راه کمی سرعت کم شده و این همان جایی است که اغلب افراد از ادامه دادن منصرف می‌شوند!

در ادامه افرادی که بتوانند این بخش مسیر را -که مانند سربالایی کوه است- طی کرده و به قله برسند، می‌توانند مابقی مسیر را در سراشیبی فرصت‌ها قرار گرفته و با سرعت بسیار بیشتری رشد کنند. البته این تمام چیزی نیست که در این کتاب گفته شده! بنابراین پیشنهاد می‌کنم حتما یک بار هم که شده آن را مطالعه کنید.

نکات قبل از طراحی سایت

5_ کمال گرایی را کنار بگذارید

یکی از اساسی‌ترین آموزش‌هایی که استاد بهرامپور در آموزش‌های رایگان و غیر رایگان خودش به آنها اشاره می‌کند، بحث کمال گرایی است. به قول خود ایشان، کمال گرایی چیزی است که حتی وجود کمی از آن، بدبختتان می‌کند.

کمال گرایی همان چیزی است که الان به شما اجازه شروع را نمی‌دهد به این بهانه که باید اول یک وب سایت کاملا حرفه‌ای و با طراحی خاص داشته باشم، همان چیزی است که نمی‌گذارد شروع کنید به این بهانه که باید اول تمامی مهارت‌های سئو و تولید محتوا و طراحی سایت را یاد بگیرم تا بتوانم با قدرت زیادی جلو بروم. و اصلا همان بهانه‌ای که اجازه شروع را نمی‌دهد به این خاطر که در ابتدا باید مطمئن شوم تمامی سرمایه لازم برای ادامه دادن مسیر را دارم. اینها بهانه‌هایی هستند که هیچ وقت تمامی ندارند و اجازه نمی‌دهند آن چیزی که باید را شروع کنید!

در مقابل کمال گرایی این جمله وجود دارد که: من شروع می‌کنم و به مرور همه چیز را حل می‌کنم؛ قسمتی از درآمدم را برای هزینه‌های جاری سایت می‌گذارم، بخشی از زمانم را جهت یادگیری صرف می‌کنم و به این شکل مسیر رشد و “تکامل” را طی خواهم کرد.

بگذارید یکی از تکنیک‌هایی که استاد بهرامپور برای درمان کمال گرایی آموزش داده را برای شما توضیح دهم: همین حالا متعهد شوید که یک قدم بسیار کوچک از کار را انجام دهید. مثلا اگر قصدتان یادگیری طراحی سایت است، یک قدم کوچک می‌تواند پیام دادن به آن دوستی باشد که در این زمینه دانش کافی دارد؛ یک قدم به همین کوچکی می‌تواند شما را در مسیر بیندازد!


کمال گرایی را با این محصول تخصصی و ویژه کنار بگذارید:

چطور کمال گرایی را کنار بگذاریم؟


نکات قبل از طراحی سایت

 کلام آخر

در نهایت و به عنوان کلام آخر می‌خواهم پیشنهاد کنم که: ابتدایِ مسیر خودتان را با الان رقیبتان مقایسه نکنید! منظورم چیست؟ با توجه به تجربه‌ای که در راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی داشته‌ام، می‌دانم که بعد از شروع، بارها این جملات را به زبان می‌آورید: فلان وب سایت چند برابر من مقاله دارد، چندین برابر من بازدید دارد، روزانه X میلیون فروش آنلاین دارد، چطور قرار است به آنها برسم و…

جواب این سوالها فقط این است که لطفا شرایط فعلی خودتان را با شرایط رقیبی مقایسه نکنید که چندین سال فعالیت کرده. او هم مثل شما زمانی از صفر آغاز کرده و با بی‌توجهی نسبت به رقبا، رشد کرده. بنابراین نگران چیزی نباشید و به جلو بروید. امیدوارم از مطالعه مقاله نکات قبل از طراحی سایت لذت برده باشید. با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان.

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ « نکات قبل از طراحی سایت که به شما نگفته‌اند!»

  1. با سلام و درود
    دمتون گرم مقاله بسیار کاربردی تدوین شده است و برای من که در شرف راه اندازی یک سایت ورد پرسی هستم بسیار آموزنده بود
    ممنونم ازتون ممنونم که هستید ممنونم که باعث بالا رفتن آگاهی ام شدید
    موفق و پایدار و بیشتر از یک نفر باشید

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    دوست عزیز سلام خوشحالیم که همراهانی چون شما داریم . ممنون که نظرات خود را با ما به اشتراک میگذارید. پیروز و بیشتر از یک نفر باشید

اسکرول به بالا