معرفی کتاب های بازاریابی ؛ 12 کتاب مشهور قرن 21

سرفصل های مهم این مقاله

معرفی کتاب های بازاریابی ؛ 12 کتاب مشهور قرن 21

بازاریابی کتاب های معروف - معرفی کتاب بازاریابی

مطالعه در هر حیطه‌ای برای افزایش علم و مهارت یک عمل ضروری است. حتی اگر در حرفه جوشکاری زیر آب هم فعالیت کنید مطمئن باشید که مطالعه کتاب‌های مربوط به آن باعث افزایش توان و عملکردتان می‌شود..

اما در مورد حرفه بازاریابی شرایط کمی متفاوت است. اگر واقعاً قصد دارید یک بازاریاب خبره، مدیر محصول، فروشنده یا حتی یک مدیر شرکت معتبر باشید «مجبورید» معرفی کتاب های بازاریابی معروف را بخوانید.

البته کتاب‌های زیادی در زمینه بازاریابی منتشر شده اما چندتایی از آنها بعد از انتشار و همه گیر شدن، باعث ایجاد انقلاب‌های بزرگی در ذهن افراد و حتی کل علم بازاریابی شده‌اند. امروز می‌خواهم از کتاب‌های ساده و معمولی صرف نظر و بهترین کتاب‌های بازاریابی نوشته شده در چند سال اخیر را به شما معرفی کنم. با من همراه باشید:

معرفی کتاب های بازاریابی

 

کتاب‌هایی که در ادامه قصد معرفی آنها را دارم، از میان کتاب‌های عادی انتخاب نشده‌اند. بلکه کتاب‌هایی هستند که طی چند سال گذشته موفقیت‌های تجاری و غیرتجاری زیادی کسب کرده‌اند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم به جای گلچین کردن چند کتاب، سعی کنید به مرور به سراغ همه آنها بروید:

 1_ کتاب مدیریت بازاریابی از فیلیپ کاتلر

 

معرفی برترین کتاب های بازاریابی


اگر یکی از دوستانتان در زمینه فروش و بازاریابی فعالیت می‌کند یا حتی مدیر یک مجموعه است، این کتاب را به او هدیه دهید! مطمئن باشید تا آخر عمر این هدیه گرانبها و نتایج آن را از یاد نمی‌برد.

فیلیپ کاتلر که به او لقب پدر علم بازاریابی را هم داده‌اند، یکی از نویسندگان بسیار معتبر و بزرگ است و کتاب‌های محبوب زیادی منتشر کرده؛ اما شاید بتوان گفت که کتاب مدیریت بازاریابی او یکی از آن کتاب‌های متفاوتش بود.

اگر تازه قصد دارید وارد دنیای بازاریابی شوید، بدانید که قدم صفر شما باید مطالعه این کتاب از کاتلر باشد. همینطور اگر از قبل در حرفه بازاریابی تجربه دارید اما می‌خواهید به صورت اصولی با آن آشنا شوید، باز هم انتخابی جز این کتاب ندارید. این کتاب به طور کلی 21 فصل دارد که فصل اول آن بازاریابی در قرن 21 و فصل آخرش «نفوذ در بازارهای جهانی» نام گذاری شده است.

2_ کتاب گاو بنفش اثر ست گادین

 

معرفی کتاب های بازاریابی؛ 12 کتاب مشهور قرن 21

ست گادین هم یکی از نویسندگان صاحب نام در زمینه بازاریابی است. خیلی از نویسندگان و افراد معروف در زمینه بازاریابی از ست گادین به عنوان یک استاد، پیشرو و… یاد می‌کنند. اغلب محبوبیت ست گادین به دلیل خلاقیتی است که در نوشتن کتاب‌هایش دارد.

نمی‌خواهم اغراق کنم اما باور کنید که کتاب گاو بنفش از ست گادین مثل یک انقلاب در حرفه بازاریابی بود، توجه همه را به خودش جلب کرد و باعث شد خیلی‌ها در موردش نقدهای مثبتی بنویسند. در هر حال اگر این کتاب را بخوانید در انتها تازه متوجه می‌شوید که چرا تا الان نمی‌توانستید آنطور که باید بفروشید، دیده شوید و سود کنید.

اصول کلی این کتاب در مورد چشمگیر بودن نوشته شده. ست گادین یکی از افرادی است که به شدت علاقه به بهترین بودن دارد و می‌خواهد این موضوع که «بهترین بودن خیلی خوب است» را به همه نشان دهد.

در این کتاب هم دائماً به این اشاره می‌کند که اگر می‌خواهید بهترین باشید، اگر دنبال دیده شدن هستید و دوست دارید محصولاتتان فروخته شوند، باید «متفاوت و چشمگیر» باشید. دقیقاً مثل یک گاو بنفش که در بین هزاران گاو قهوه‌ای و سفید جلب توجه می‌کند.

اگر در مورد علم بازاریابی یک مطالعه کوتاه داشته باشید می‌دانید که این علم بر پایه موضوع 4p بنا شده. (این مفهوم را در مقاله بازاریابی چیست به صورت خلاصه توضیح دادم.) اما ست گادین با اضافه کردن مفهومی به اسم purple cow یا گاو بنفش، یک p دیگر به اصول بازاریابی اضافه کرد!

3_ کتاب نسل چهارم بازاریابی اثر کاتلر

 

معرفی کتاب های بازاریابی؛ 12 کتاب مشهور قرن 21 - معرفی کتاب


در چند سال اخیر دنیای بازاریابی به سمت فضای آنلاین رفته و علاوه بر آن، رقابت در تبلیغات به شدت بالا گرفته. به همین دلیل برخی از نویسندگان بزرگ به دنبال راهکارهایی برای دیده شدن در این فضا بودند.

حاصل تفکر این نویسندگان کتاب‌های معروف و البته کاربردی بود. یکی از آنها همان کتاب گاو بنفش و دیگری هم کتاب نسل چهارم بازاریابی است. اغلب مطالب این کتاب مربوط به فعالیت در زمینه بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ، مدیریت ارتباطات با مشتری و… است.

اگر کتاب مدیریت بازاریابی اثر کاتلر را خواندید، کتاب نسل چهارم بازاریابی می‌تواند انتخاب بعدی باشد. در این کتاب کاتلر نظرهای جدید خودش در مورد دنیای جدید بازاریابی را به اشتراک می‌گذارد.


در مورد بازاریابی تلفنی مطالعه بیشتری می‌خواهید؟

بازاریابی تلفنی


4_ کتاب جنگ بازاریابی اثر آل ریس و جک تروت

 

معرفی کتاب - معرفی کتاب های بازاریابی


در این کتاب یک جنگ تمام عیار در انتظار شماست! نویسندگان این کتاب، بازاریابی را به جنگ تشبیه می‌کنند، مشتریان را به سرزمین‌های قابل فتح و رقبا را به دشمنانی که باید با آنها بجنگند.
مطمئناً اگر بخواهید وارد جنگ بازاریابی شده و میان این همه رقیب، سر بیرون بیاورید، نیاز دارید تاکتیک‌های جنگی لازم را بدانید. کتاب جنگ بازاریابی نوشته شده تا دقیقاً همین تاکتیک‌ها را به شما آموزش دهد.

دقت کنید که این کتاب در جمع 5 کتاب برتر بازاریابی جهان دسته بندی شده! پس شاید مطالعه‌اش یک امر ضروری برای هر بازاریاب و فروشنده‌ای باشد. پیشنهاد می‌کنم حتماً این کتاب را بخوانید تا ارتش قدرتمند خودتان را ساخته و به جنگ دشمنان بروید.

5_ کتاب استراتژی اقیانوس آبی اثر چان کیم و رنه مابورنیا

 

اقیانوس آبی- معرفی کتاب های بازاریابی


یک کتاب متفاوت و معتبر! اگر اوایل انتشار و ترجمه این کتاب را به یاد داشته باشید، قسمت اعظمی از دروس مدرسان بازاریابی صرفاً با تکیه کردن به همین کتاب و مفاهیم آن تشکیل می‌شد. در این کتاب نویسندگان یک استراتژی متفاوت برای راه‌اندازی کسب و کار و بازاریابی را به مخاطب نشان می‌دهند. استراتژی عدم رقابت با بزرگان در ابتدای راه!

این کتاب بازاریابی هم در زمان انتشار سر و صدای زیادی به پا کرد و برای خیلی‌ها حکم یک انقلاب واقعی را داشت. اگر در ابتدای راهِ راه‌اندازی کسب و کار هستید یا می‌خواهید با کمک یک استراتژی خوب به موفقیت برسید، این کتابِ بازاریابی یک انتخاب به شدت مناسب است. پیشنهاد می‌کنم حتماً آن را بخوانید تا از همین ابتدا با یک استراتژی صحیح، جایگاه خوبی در بازارتان داشته باشید.

6_ کتاب بازاریابی محتوایی اثر جو پولیتسی

 

معرفی کتاب های بازاریابی؛ 12 کتاب مشهور قرن 21 - جو پولیتزی


این یک کتاب بازاریابی فوق‌العاده است. جو پولیتسی که به او لقب پدر بازاریابی محتوایی را داده‌اند، با نوشتن این کتاب یک دینامیت را وسط دنیای بازاریابی منفجر کرد. خود این فرد برای اولین بار از واژه بازاریابی محتوایی استفاده کرد و با توجه به همین موضوع، مطمئناً می‌توانیم به کتاب‌هایی که او در این زمینه نوشته به عنوان منابع معتبر اعتماد کنیم.

دقت کنید که این کتاب هم در لیست 5 کتاب بازاریابی معتبر دنیا قرار گرفته. پیشنهاد می‌کنم مخصوصاً اگر از فضای بازاریابی اینترنتی دور هستید و تصور می‌کنید که همه علم بازاریابی در فروش مستقیم محصول خلاصه شده، این کتاب را قبل از انجام هر اقدام دیگری (حتی خوردن وعده غذایی امروز) بخوانید. مطمئنم زمانی که این کتاب را تمام کنید، برای من بابت این پیشنهادم دعا می‌کنید.

7_ کتاب بازی پردازی در بازاریابی اثر اسکات هریس و کوین آگرمن

 

معرفی کتاب های بازاریابی - کتاب های معروف بازاریابی


چند سال پیش مفهومی به اسم بازاریابی محتوایی در حرفه بازاریابی به وجود آمد. آن‌هایی که سریعاً به سراغ منابع معتبر رفته و این موضوع را یاد گرفتند، توانستند به کمکش سود زیادی به دست بیاورند. (سایت بیشتر از یک، یکی از همین نمونه‌هاست.) همینطور چند سال قبل‌تر مفهوم دیگری به اسم بازاریابی اینترنتی بر سر زبان‌ها افتاده بود و باز هم پیشروها و آنهایی که به شدت به یک علم جدید علاقه نشان می‌دادند، توانستند با یادگیری و پیاده سازی آن، از بقیه جلو بزنند.

حالا باز یک مفهوم جدید در حال ظهور است که هنوز آنقدرها مورد توجه قرار نگرفته؛ بازی سازی یا گیمیفیکیشن! در این مفهوم شما می‌توانید به کمک ایجاد یک فرآیند بازی گونه، مخاطب را به سمت هدفتان که احتمالاً خرید و… است بکشانید. امیدوارم با مطالعه کتاب بازی پردازی در بازاریابی اثر اسکات هریس و کوین آگرمن، بتوانید از پیشروهای کسب و کار خودتان شوید.

8_ کتاب بازاریابی اجازه‌ای اثر ست گادین

 

معرفی کتاب های بازاریابی خارجی


زمانی که یکی از کتاب‌های ست گادین را می‌خوانم، همیشه این رؤیا به ذهنم می‌آید که: ((کاش یک محل دنج و آرام گیرم می‌آمد و می‌توانستم تمامی نوشته‌ها، کتاب‌ها و حتی چکنویس‌های این مرد خلاق را مطالعه کنم.))

واقعاً اینهمه اظهار نظر مثبت نسبت به این شخص کاملاً توجیه شده است و البته مطمئناً بعد از خواندن یکی از کتاب‌های او شما هم خودتان به دسته علاقه‌مندانش می‌پیوندید.

کتاب بازاریابی اجازه‌ای یکی از کتاب‌های معروف بازاریابی است. در این کتاب ست گادین در مورد رویکردهای مختلف بازاریابی در گذر زمان صحبت کرده و آنها را بررسی می‌کند. محتوای کتاب بازاریابی اجازه‌ای این موضوع را بیان می‌کند که:

در گذشته برای بازاریابی کردن می‌توانستید به راحتی سراغ مخاطب بروید اما امروز دیگر نه. امروز برای اینکه بتوانید توجه مخاطب را جلب کنید، باید از او اجازه بگیرید!

9_ کتاب بازاریابی چریکی اثر جی کن راد لوینسون

 

معرفی کتاب های بازاریابی - بازاریابی چریکی چیست


تبلیغات و در دست گرفتن بازار با هزینه کم! خب تا قبل از مطالعه این کتاب احتمالاً تصور می‌کنید که چنین چیزی ممکن نیست اما وقتی آن را بخوانید، تازه متوجه می‌شوید که توانایی انجام چه کارهایی را دارید.

مفهوم بازاریابی چریکی یا پارتیزانی به تنهایی یکی از روش‌های بسیار مشهور و محبوب در حرفه بازاریابی است اما خب هر کسی و به راحتی توانایی اجرای آن را ندارد. با کمک مطالب این کتاب می‌توانید دید بهتری نسبت به این نوع بازاریابی خلاقانه و کم هزینه داشته باشید. شاید با به دست آوردن یک ایده از کل این کتاب بازاریابی معروف بتوانید کسب و کارتان به یک موفقیت بزرگ برسانید! پس احتمالاً درنگ کردن برای مطالعه آن کار اشتباهی باشد.

معرفی کتاب های بازاریابی

10_ کتاب بپرسید از رایان لوسک

 

بپرسید - معرفی کتاب های بازاریابی


اگر آموزش‌های پیام بهرام پور را دنبال کنید، بارها این توصیه را شنیده‌اید که ((باید همیشه از خودتان سوال‌های خوب بپرسید.)) البته آقای بهرامپور این موضوع را برای پیدا کردن مسیر درست جهت رسیدن به زندگی موفق و شادتر بیان می‌کند.

کتاب بپرسید اثر رایان لوسک، از شما می‌خواهد برای رسیدن به سلیقه و خواسته اصلی مشتریان، دائماً از خودتان سوال‌های خوب بپرسید. او معتقد است با جواب دادن به این سؤالات می‌توانید به نیازهای اصلی مخاطب دست پیدا کرده و بهترین جواب را در مقابل این نیازها ارائه کنید.

علاوه بر سؤال پرسیدن از خود، این کتاب شامل یک سری سؤال است که با پرسیدن آنها از مخاطب می‌توانید در مدت کوتاه‌تری نیاز اصلی‌اش را متوجه شوید.

11_ کتاب مدیریت رفتار مصرف کننده اثر مایکل آر. سولومون

 

رفتار مصرف کننده - معرفی کتاب های بازاریابی؛ 12 کتاب مشهور قرن 21


در بین این همه کتاب بازاریابی خوب معرفی شده، گفتم شاید بهتر باشد که کتابی هم در مورد رفتار مصرف کننده معرفی کنم. یکی از کتاب‌های معتبر در این زمینه، کتاب مدیریت رفتار مصرف کننده اثر مایکل آر سولومون است.

هر بازاریاب و فروشنده باید به خوبی با نحوه رفتار از طرف مصرف کننده آشنا باشد و بداند که یک خریدار چطور نسبت به محصولات او تصمیم گیری می‌کند. با شناخت رفتار مشتری، می‌توانید به خوبی در فرآیند فروش عمل کرده و موفق باشید. مطالعه این کتاب معروف می‌تواند دیدگاه خوبی در زمینه رفتار مشتری به شما بدهد.

12_ کتاب تأثیر اثر رابرت ب. سیالدینی (چالدینی)

 

کتاب تاثیر - معرفی کتاب های بازاریابی


و در نهایت آخرین کتاب بازاریابی معروف که قصد معرفی آن در این مقاله را دارم، کتاب تأثیر است. فکر می‌کنم این مرتبط‌ترین کتاب از میان عناوین بالا به حیطه فعالیت سایت بیشتر از یک که آموزش سخنرانی و فنون مذاکره است، باشد. کتاب تأثیر اثیر سیالدینی در مورد مکالمات تاثیرگذاری صحبت می‌کند که می‌تواند جواب نهایی مشتریان شما را به بله تبدیل کند.

در اصل این کتاب در مورد یک سری مکالمات بانفوذ در ذهن مشتری حرف می‌زند. با مطالعه کتاب تأثیر، به اسلحه نفوذ کلام در مقابل مخاطب مجهز می‌شوید!

کلام آخر؛ یک نکته مهم که همه می‌دانند!

به عنوان کلام آخر در مقاله « معرفی کتاب های بازاریابی » قصد دارم در مورد یک نکته مهم که همه آن را می‌دانند صحبت کنم! ((اینکه هیچ موقع دانش جای مهارت را نمی‌گیرد.)) در بالا تعداد زیادی از کتاب‌های بازاریابی معرفی شد که مطالعه آنها برای یک شخص حرفه‌ای فعال در زمینه فروش واجب است؛ اما نکته اینجاست که هر کدام از این کتاب‌ها تعدادی تمرین و مسائل عملی دارند. تا زمانی که نتوانید این موارد را در عمل اجرا کرده و تمرین‌های داده شده را انجام دهید، هیچ کدام از آنها به دردتان نمی‌خورد؛ بنابراین قبل از مطالعه اولین کتاب، با خودتان عهد ببندید که تا انجام کامل تمرین‌ها سراغ کتاب بعدی نروید.

در ضمن از اهمیت خلاصه برداری اصولی کتاب‌ها هم غافل نشوید. به نظرم روش مایندمپ، انتخاب خوبی است. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

مطالعه زندگینامه و چگونگی عبور از بحران‌های افراد بزرگ، بسیار الهام بخش است.

پیام بهرام پور، همین کار را با موفق‌ترین کارآفرینان داخلی کرده و با پروژه رایگان «نیلوفر مرداب» کوهی از تجربیات آن‌ها را برای شما به رایگان آماده کرده است.

روی تصویر کلیک کنید:

نیلوفر مرداب

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ « معرفی کتاب های بازاریابی ؛ 12 کتاب مشهور قرن 21»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    جناب حوادی عزیز سلام
    خوشحالیم مقاله معرفی کتابهای بازاریابی برای شما کاربردی بوده.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

اسکرول به بالا