چرا باید سایت داشته باشیم؟ | مزایای راه اندازی سایت

سرفصل های مهم این مقاله

چرا باید سایت داشته باشیم؟ | مزایای راه اندازی سایت

همین یک سال پیش بود که خاموشی سراسری اینترنت باعث خسارت بسیار زیادی (در حد چندین هزار میلیارد تومان) به کسب وکارهای شکل گرفته بر بستر اینترنت شد. شاید با استناد به همین آمار کوتاه، بتوانیم اهمیت وب سایت داشتن را درک کنیم.

در دنیای مدرن کنونی، بسیاری از کسب و کارها بر بستر اینترنت شکل گرفته و به حیاتشان ادامه می‌دهند. در حال حاضر، هر کسب و کار کوچکی که یک محصول را به فروش می‌رساند و یا سرویس و خدماتی ارائه می‌دهد به حضور در دنیای آنلاین نیاز دارد.

فروشگاه‌های آنلاین به تدریج جای فروشگاه‌های محلی را می‌گیرند. با این حال در عصر دیجیتال اهمیتی ندارد که فروشگاه و یا شرکت شما در کدام قسمت خیابان واقع شده است و یا کدام قسمت شهر حضور دارید و همه چیز به دانش فنی و میزان کار و فعالیتی که برای دیده شدن در دنیای اینترنت انجام می‌دهید.

مزایای راه اندازی سایت

در این مقاله می‌خواهیم بر مزایای راه اندازی سایت تمرکز کنیم و باهم چند تا از این مزایا را بررسی کنیم.

آدم‌ها از دنیای واقعی به دنیای مجازی کوچ کرده‌اند…

همه سرشان در گوشی‌هایشان هست. در مترو، اتوبوس، مهمانی‌ها، سینما و هرجای دیگر این واقعیتی غیرقابل کتمان است که آدم‌ها از دنیای واقعی به دنیای مجازی کوچ کرده‌اند و نرخ این مهاجرت، هر روز بیشتر از قبل می‌شود.


این ویدئو را هم تماشا کنید. 5 دلیل داشتن سایت در دو دقیقه!


چند آمار را بررسی کنیم…

در دنیای کنونی، همه چیز مجازی شده است. اگر قبلاً از طریق روزنامه یا تلویزیون از خبر آگاه می‌شدیم، اکنون با یک موبایل ساده، اخبار دورافتاده‌ترین نقاط دنیا در مشت ماست!

◾️ بسیاری از اطلاعات را از دنیای مجازی به دست می‌آوریم.

◾️ بسیاری از خریدها از طریق اینترنت انجام می‌شود.

◾️ هم‌اکنون بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دامنه در جهان به ثبت رسیده است؛ یعنی به ازای هر 6 انسان یک دامنه!

◾️ بیش از یک سوم این دامنه‌ها فعال و در حال کار دائمی هستند؛ یعنی چیزی در حدود 400 میلیون دامنه!

البته که از میان این دامنه‌ها، تنها درصد اندکی هستند که به سودهای آن‌چنانی و بسیار بالا دست می‌یابند؛ اما همین درصد اندک هم برای وسوسه کردن انسان‌ها و مهاجرت کسب و کارها از دنیای واقعی به دنیای مجازی کافی است.

بستر اینترنت هنوز به شدت پتانسیل این را دارد که بتوانیم در آن به خوبی کار کنیم و موفق شویم. می‌توانیم بگوییم بستر اینترنت به طور کلی «یک اقیانوس آبی است که جا برای کار و فعالیت زیاد دارد.» (بر روی اقیانوس آبی کلیک کنید و در مورد این استراتژی جالب بیشتر بخوانید)

از دیگر دلایل اهمیت دنیای مجازی زندگی روزانه بسیاری از مردم در این دنیاست. مثلاً‌ در کشور کانادا، به صورت متوسط هر کانادایی حدود 36 ساعت در ماه به جستجو در اینترنت برای به دست آوردن اطلاعات برای خرید کردن یا بررسی محصولات و خدمات مختلف هستند.

در همین ایران خودمان مطابق با آمار غیر رسمی، این عدد چیزی در حدود 5 تا 9 ساعت است.

در ایران بیش از 74 میلیون کاربر فعال اینترنت وجود دارد. چیزی در حدود 90 درصد جمعیت!

بنابراین دنیای مجازی و فعالیت در این دنیا، پتانسیل بسیار بالایی برای بازاریابی و فروش و فعالیت دارد. به عقیده درصد بالایی از بازاریاب‌ها و مدیران فروش، فضای مجازی بزرگ‌ترین و قوی‌ترین بستر برای افزایش فروش و بازاریابی در تمام تاریخ به شما می‌رود!

اگر بخواهیم مزایای فعالیت در دنیای مجازی را بشماریم، باید کتاب‌ها در این زمینه بنویسیم. اما در ادامه این مقاله، صرفاً در مورد مزایای راه اندازی سایت شخصی برایتان 6 دلیل عمده آورده‌ایم.

اگرچه برای تمام کسب و کارها نمی‌توان نسخه واحدی پیچید و این ضرورت را برای تمام کسب و کارها به حساب آورد، اما با خواندن این مزایا، می‌توانید شما هم هرچه سریع‌تر به فکر راه اندازی سایت شخصی خود باشید…

(در دل این نکات، می‌توانید پاسخ این سؤالتان را هم بگیرید که چرا داشتن وب سایت، ‌از داشتن شبکه اجتماعی بهتر است؟)

مزایای راه اندازی سایت

در اینجا به برخی از فواید وب سایت که می‌توانید در طراحی سایت خود به آن توجه کنید اشاره می‌کنیم:

1- سایت همیشه در دسترس است و نمی‌خوابد…

اگر فرض کنیم اینترنت هیچ‌وقت قطع نمی‌شود، یک وب سایت، همیشه در دسترس است و هرگز نمی‌خوابد! شما اگر یک فروشگاه سنتی و غیر آنلاین باشید، در نهایت می‌تواند 10 یا 12 ساعت فروشگاهتان را باز بگذارید؛ اما با وب سایت، نیمه شب هم سایتتان تعطیل نمی‌شود.

وب سایت شما در هر زمان از روز باز است و همواره اطلاعات و محصولات یا خدمات شرکت شما را در تمامی ساعات شبانه‌روز و روزهای تعطیل در اختیار کاربران و مشتریان قرار می‌دهد و آن‌ها اطلاعات موردنیاز را در مورد شرکت به دست می‌آورند.

چرا باید سایت داشته باشیم؟

2- هزینه‌ها به مراتب کمتر است…

وقتی وب سایت دارید، شما علاوه بر تلفن، فکس و آدرس پستی یک راه ارتباطی دیگر نیز با مشتریان خود دارید. نمایشگاه بین‌المللی محصولات شما با کمترین هزینه همیشه برپاست!

بدون اینکه قبض آب، برق، مالیات و بسیاری از مصائب و مشکلات یک فروشگاه یا محل سنتی را داشته باشد…

3- بازدید، بسیار بیشتر است…

شما اگر یک فروشگاه سنتی داشته باشید، نهایتاً روزانه چند نفر می‌توانند از آن بازدید کنند؟ گنجایش فروشگاه شما چقدر است؟ 300 نفر؟ 1000 نفر؟ ده هزار نفر؟ به هرحال یک سقف دارد!

اما وب سایت چطور؟ بازدید مجازی از وب سایت شما هیچ محدودیت خاصی ندارد.

شما می‌توانید فروشگاه آنلاینی داشته باشید که روزانه از یک نفر تا ده‌ها میلیون نفر بازدید کننده داشته باشد!

4- اتلاف زمان کمتر است…

وب سایت شما می‌تواند به سؤالات متداول مشتریانتان پاسخگو باشد و آن‌ها را به خوبی راهنمایی کند. اتلاف زمانی در یک بستر اینترنتی مثل سایت بسیار کمتر از یک بستر سنتی است.

مزایای داشتن یک وب سایت

5- یک بازاریابی قدرتمند

یکی دیگر از مزایای راه اندازی وب سایت، بازاریابی قوی است.

وب سایت شما بازاریاب 24 ساعته شماست. موتورهای جستجو مانند گوگل در خدمت شما هستند تا بدون هزینه‌های اضافی، برای شما در طول شبانه‌روز بازدید کننده و خریدار بیاورند.

می خواهید برای سایتتان تولید محتوا کنید؟ این مقاله را بخوانید:

چطور برای تولید محتوا ایده یابی کنیم؟ 10 راه خوب.

6- فکر کردن به تعطیلی کسب و کار سنتی!

وقتی وب سایت شما به اندازه کافی رشد کرد، می‌توانید حتی به تعطیلی کسب و کار سنتی‌تان فکر کنید و تمام تمرکزتان را بر روی کسب و کار اینترنتی خود بگذارید و درآمد خود را افزایش دهید.

اکنون شرکت‌ها و افراد بسیاری هستند که تنها و تنها از طریق وب سایت فعالیت می‌کنند و عمده درآمد آن‌ها از طریق وب سایت و مشتریان آنلاینشان است.

چرا باید سایت داشته باشیم؟

7- تبلیغات مؤثرتر…

با داشتن یک وب سایت، می‌توانید در هزینه تبلیغات خود به شدت صرفه‌جویی کنید. شما با پخش کردن یک تراکت در یک کسب و کار سنتی می‌توانید نهایتاً چند ده نفر را از محصول تازه خودآگاه کنید!

اما اگر بازدید خوبی در سایت خود داشته باشید، با گذاشتن یک آگهی روزانه ده‌ها هزار نفر از محصول تازه شما با خبر خواهند شد.

به این فکر کنید که هر بار محصولات شما ارتقا پیدا می‌کنند، چقدر هزینه صرف چاپ مجدد بروشورها، راهنمای محصولات و اطلاع‌رسانی به مشتری‌های قدیمی خود می‌کنید. درحالی‌که هزینه به‌روزرسانی وب سایت قابل قیاس با هزینه‌های چاپ نیست، درعین‌حال که گستره وسیع‌تری را نیز هدف قرار می‌دهد.

همان‌طور که گفتیم، بیش از یک ‌سوم مردم جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. تبلیغات در اینترنت و معرفی وب سایت شما نسبت به سایر رسانه‌ها مانند رادیو، تلویزیون، مجلات و بیلبوردها به مراتب ارزان‌تر است.

فراموش نکنید که هرگز قادر به ارائه کالا و خدمات خود به مردم نخواهید بود مگر اینکه حضور خود را پیاپی یادآوری نمایید.

8- ارائه محصولات

ارائه محصولات ویژه در سایت به آسانی انجام می‌شود درصورتی‌که دستیابی به مشتریان از طریق تلفن، ارسال نامه، یا فاکس ممکن است زمان‌بر و درعین‌حال پرهزینه باشد.

9- ارتباط نامحدود با مردم خارج از مرزهای جغرافیایی…

وقتی یک فروشگاه سنتی دارید، نهایتاً می‌توانید به مردم کوچه و خیابان و شهر خودتان سرویس بدهید؛ اما با داشتن یک وب سایت، می‌توانید به دورترین نقاط دنیا هم سرویس بدهید.

اکنون یکی از راه‌های فعالیت در خارج از مرزهای کشور داشتن یک سایت چند زبانه است که می‌توان به راحتی تجارت خود را گسترش داد و به بیرون از مرزها برد. تقریباً هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی فعالیت خارج از مرزهای جغرافیایی شود مگر اینکه وب سایت داشته باشد.

مزایای داشتن سایت - ارتباط با جهان بیرون...

10- ارتباط مؤثرتر و آسان‌تر با مشتریان

اظهارنظر در محیط شبکه اینترنت برای همه آسان‌تر از گفتگوی تلفنی یا نوشتن نامه است؛ بنابراین با داشتن یک وب سایت، خیلی بیشتر با مشتریان خود در تماس خواهید بود.

11- اطلاع رسانی برق‌آسا!

از مزایای راه اندازی سایت این است که این امکان را به شما می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مشتریان خود را از تغییرات و تحولات باخبر کنید. حتی موتورهای جستجو نظیر گوگل، یاهو، بینگ اطلاعات سایت شما را به کاربران اینترنت پیشنهاد دهند…

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ «چرا باید سایت داشته باشیم؟ | مزایای راه اندازی سایت»

اسکرول به بالا