مدیریت کسب و کار در بحران های غیرمنتظره (یک سؤال از پیام)

سرفصل های مهم این مقاله

مدیریت کسب و کار در بحران های غیرمنتظره (یک سؤال از پیام)

قسمتی تازه از مجموعه مقالات «یک سؤال از پیام» را برای شما آماده کرده‌ایم. برای دسترسی به قسمت‌های قبلی، فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

و اما در تازه‌ترین قسمت، یکی از کاربران، این سؤال را در مورد « مدیریت کسب و کار در بحران های غیرمنتظره » پرسیده است: 

سلام بر شما، وقتتان به خیر!
یکی از دوستانم که رستوران‌های متعددی در یزد دارد و برای فروش عید، خود را آماده می‌کرده با مشکل فعلی مواجه شده و به‌شدت فروشش کاهش یافته … نزدیک به صفر… حقوق برج 11 پرسنل و نیز چک‌های آخر سال که قریب به 4 میلیارد ریال است، باقی‌مانده است! به نظر شما در شرایط فعلی چه باید بکند؟ ممنون می‌شوم اگر بزرگواری کرده راهنمایی بفرمایید..

پاسخ پیام بهرام پور را در فایل صوتی 11 دقیقه‌ای زیر بشنوید و با ادامه مقاله همراه شوید.

 دانلود همین فایل صوتی 

نکته اول: پذیرش!!

یکی از مهم‌ترین نکات در مدیریت کسب و کار در بحران های غیرمنتظره ، پذیرش است؛ یعنی بپذیریم که بحران هست و دستکم تا مدت نامعلومی قرار نیست برود.

مدیریت بحران در کسب و کار

اگرچه در همه کشورها از این بحران‌ها پیش آمده و پیش خواهد آمد، اما همه می‌دانیم که کشور ایران، در سال‌های اخیر، درگیر بحران‌های مختلفی بوده است. از بحران‌های طبیعی گرفته تا بحران‌های سیاسی و اجتماعی!

بنابراین باید بپذیریم که بحران‌ها همیشه هست. گاهی کمرنگ و گاهی مثل کرونا، بسیار پررنگ!

تعریف ما از بحران می‌تواند فاجعه‌ای طبیعی مثل طوفان، زلزله، سیل، یا حادثه‌ای جدی در کارخانه‌ای صنعتی یا هر رویداد غیرمنتظره دیگری باشد که سیر طبیعی کسب و کار را مختل می‌کند.

در شرایط اضطراری، کارکنان قادر به انجام کارهای‌ معمولشان نیستند. احتمالاً تأمین‌کنندگان، شما را در مضیقه (تأمین مواد اولیه موردنیازتان) قرار می‌دهند. ممکن است تقاضا برای خدماتتان نیز به‌ میزان چشم‌گیری کاهش یابد.

البته ذکر یک نکته الزامی است (این بخش کوتاه از ماجرای وحید نوعی باهوش برداشت شده است)

معمولاً همه افراد در زمان بروز بحران پنج رفتار زیر را از خودشان بروز می‌دهند:

1- انکار
2- خشم
3- اندوه
4- پذیرش
5- اقدام

و تفاوت بین افراد موفق در عبور از بحران با افراد عادی این است که گروه اول چهار مرحله اول را به سرعت می‌گذرانند و وارد مرحله پنجم می‌شوند اما افراد عادی گاهی سال‌ها در مراحل اولیه باقی می‌مانند…!

آن‌ها ماه‌ها یا سال‌ها موضوع را انکار می‌کنند یا همچنان خشمناک بوده یا از وقوع بحران اندوهناک‌اند.

تازه اگر به مرحله چهارم برسند و موضوع را بپذیرند معمولاً هیچ اقدامی در جهت عبور از بحران نمی‌کنند و می‌خواهند دیگرانی پیدا شوند که آن‌ها را از این بحران عبور دهند… ما مثل آن‌ها نباشیم!

نکته دوم: چطور ترس‌های مردم را کمتر کنیم؟

بعد از پذیرش، وقت آن است که ببینیم چه دلایلی وجود دارد که باعث شده فروش ما کم شود.

در مثال بحران اخیر (ویروس کرونا) یکی از مهم‌ترین دلایل کم شدن فروش، ترس مردم است.

مثلاً در مثال رستوران، مردم می‌ترسند آشپزها دست‌هایشان را نشسته باشند یا در موقع پختن غذا، سرفه کرده باشند. در حقیقت این ترس مردم است.

باید این سؤال را از خودمان بپرسیم که «چطور می‌توانیم ترس آن‌ها را کمتر کنیم؟»

برای مثال، روش تبلیغات را به سرعت تغییر دهیم و به مشتری اطمینان بدهیم که «با دوربین‌های کنترلی» به صورت 24 ساعته، تمام آشپزها کنترل می‌شوند و لایه‌های حفاظتی کامل مثل ماسک و دستکش اجازه آلودگی را از افراد می‌گیرد.

نشان دهیم که مواد ضدعفونی‌کننده کنار دست آن‌هاست و دائماً از آن استفاده می‌کنند و از این قبیل توضیحات و اطمینان دادن به مردم.

همین توصیه را نه تنها برای رستوران‌ها بلکه برای مهدکودک‌ها یا هر کسب و کار دیگری که فکرش را بکنید هم می‌توانیم انجام دهیم.

اگرچه ممکن است همه خسارت‌ها و آسیب‌ها جبران نشود، اما با این کار می‌توانیم امیدوار باشیم که دستکم بخشی از خسارت‌های ما جبران شود.

نکته سوم: ما در مجموعه «بیشتر از یک نفر» چه کاری انجام دادیم؟

ما در مجموعه بیشتر از یک نفر، به سرعت سعی کردیم خودمان را با تغییرات سازگار کنیم.

در این شرایط به محض اعلام وجود کرونا در ایران ما با الگوگیری از کشورهای دیگر، تمام برنامه‌های حضوری اسفندماه از جمله سمینارها را به حالت تعلیق درآوردیم. سپس تلاش کردیم و با همفکری هم بهترین راه حل را پیدا کردیم.

اینکه چطور است وبینارهای آنلاین و مؤثر را جایگزین «سمینارهای غیرحضوری و پرریسک در شرایط فعلی» کنیم. نتیجه این شد که در همین مدت کوتاه، چندین وبینار مؤثر و کاربردی برگزار کردیم که مورد رضایت کاربران هم قرار گرفت.

همچنین لایوهای اینستاگرامی را به صورت فعالانه پیش بردیم و به مردم این اطمینان را دادیم که وقتی شرایط سخت می‌شود، می‌توانند روی همراهی ما حساب کنند.

نکته چهارم: تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید!

ایجاد کانال‌هایی که می‌تواند در مواقع بحران به ما کمک کند ضروری است.

مدیریت کسب و کار در بحران های غیرمنتظره (یک سؤال از پیام)

مثلاً فرض کنید شما در تلگرام یا اینستاگرام یک پیج فروش لوازم دارید. اگر همین فردا اینستاگرام به هر دلیل از بین رفت، صفحه شما هک شد، تلگرام فیلتر شد یا اتفاقات ناگوار دیگر افتاد، آیا شما برنامه‌ای برای جبران آن دارید؟

بهتر است تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد نگذاریم و برای مواقع بحران هم چاره‌اندیشی‌های خوبی داشته باشیم.

در هر کسب و کاری که هستید، بسترهای مختلف فعالیت را کشف و برای داشتن آن‌ها فکر کنید.

پلن همیشگی برای ما این است: 

برای هر بحرانی، یک حالت بدبینانه، یک حالت خوش‌بینانه و یک حالت میانه در نظر بگیریم و شروع به تجزیه‌وتحلیل کنیم که آیا خودمان را برای تمام این شرایط آماده کرده‌ایم؟

ممکن است بحرانی پدید آید که واقعاً هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرده، اما با پیش‌بینی اغلب بحران‌هایی که ممکن است برای کسب و کار ما پیش بیاید، می‌توانیم نرخ ریسک را به پایین‌ترین حد خودش برسانیم…!

و چرا باید نیلوفر مرداب را دنبال کنیم؟

نیلوفر مرداب، محصولی است رایگان که دقیقاً با هدف « مدیریت کسب و کار در بحران های غیرمنتظره » تهیه شده است.

در این فایل‌های صوتی که بیش از 30 عدد است، می‌توانید چالش‌ها، بحران‌ها و شکست‌هایی که برای افراد موفق در طی مسیر موفقیتشان پیش آمده را از زبان خودشان بشنوید. بدون تردید، این فایل‌ها آن‌قدر دید خوبی به شما می‌دهد که ذهنتان را برای ایده یابی و پیش‌بینی شرایط آتی، کاملاً روشن خواهد ساخت.

کلیک کنید و بیشتر در مورد «پروژه رایگان و فوق‌العاده نیلوفر مرداب» بدانید…!

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ «مدیریت کسب و کار در بحران های غیرمنتظره (یک سؤال از پیام)»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سپاس بابت همراهی ارزشمندتون؛ امیدواریم در مقالات بعدی نیز در خدمتتون باشیم.
    بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا