آموزش کامل محاسبه سرعت مطالعه + تست تندخوانی

سرفصل های مهم این مقاله

اجازه دهید همین اول بگویم در این مقاله چه خبر است: در این مطلب می‌خواهم به شما آموزش بدهم که محاسبه سرعت مطالعه  را یاد بگیرید. در واقع در ادامه یاد می‌گیرید چطور با تست تندخوانی ، متوسط سرعت مطالعه خودتان را محاسبه کرده و سپس سعی می‌کنید با یادگیری چند تکنیک، آن را افزایش بدهید. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

آموزش کامل محاسبه سرعت مطالعه + تست تندخوانی

 دوست دارید شما هم کلی کتاب بخوانید و پیشرفت کنید؟

 کتاب های خوانده نشده زیادی دارید که نمی دانید چطور بخوانیدشان؟

 فکر می‌کنید توانایی خواندن 100 کتاب فوق‌العاده را در یک سال ندارید؟

 دوست دارید بدانید هر سال چطور می‌توانیم بیشتر کتاب بخوانیم؟

تا انتهای مقاله را بخوانید!

 بررسی و محاسبه سرعت مطالعه

 تست تندخوانی کتاب

 تست سرعت خواندن کتاب

 محاسبه سرعت مطالعه آنلاین

 بهبود سرعت تندخوانی

 متن برای تست و محاسبه سرعت مطالعه

 معرفی سایت های تست تندخوانی و محاسبه سرعت مطالعه

 محاسبه سرعت تندخوانی به چه دردی می‌خورد؟

 سخن پایانی مقاله محاسبه سرعت مطالعه

بررسی و محاسبه سرعت مطالعه

در سطح وب چند سایت انگلیسی و گاها فارسی برای تست سرعت مطالعه و محسابه آن و تست تندخوانی وجود دارند. کار آنها هم به این شکل است که یک قطعه متن در اختیار شما قرار می‌دهند، از شما می‌خواهند آن را به کمک زمان‌سنج داخل سایت مطالعه کرده و سرعت‌تان را بررسی کنید. اما به نظر من با توجه به اینکه سرعت مطالعه کتاب نسبت به سرعت مطالعه در دنیای آنلاین متفاوت است، این تمرین خیلی معیار خوبی برای تست تندخوانی نیست. در هر حال، در ادامه من هر 2 راهکار برای تست تندخوانی آنلاین و تست تندخوانی آفلاین را به شما آموزش می‌دهم. با من همراه باشید:

یک پرانتز باز!

قبل از اینکه شروع به تست محاسبه سرعت مطالعه کنیم، این ویدئو که بخشی از محصول «نوروریدینگ» هست را ببینید. در این ویدئوی رایگان به شما می‌گویم که آیا اصلا با آموزش، میشه تندخوانی رو بهتر کرد و کلییییی کتاب خوند یا نه؟»

تست تندخوانی کتاب

اول از همه یک کتاب از قفسه کتاب خودتان بردارید. ترجیحا کتابی را بردارید که نه خیلی برایتان ناآشنا باشد و نه زیاد ساده. مثلا یک کتاب در زمینه موفقیت فردی، هدف گذاری، ثروت و… . کتاب که مطمئنا زیاد دارید. کتاب های آموزشی هم انتخاب خوبی است. صفحه‌ای از کتاب را باز کنید. مهم نیست چه مطلبی در آن نوشته شده فقط مهم است که کل صفحه متن باشد. این یعنی فضای خالی، پی‌نوشت متنی، تصویر و… در آن نباشد که فضای متن را اشغال کند.

اول از همه 5 خط از متن را انتخاب کنید و تعداد کلمات موجود در همه این 5 خط را بشمارید. فرض می‌کنیم در 5 خط، 100 کلمه وجود داشت. حالا این عدد به دست آمده را تقسیم بر همین 5 خط می‌کنیم که جواب می‌شود: 20.

تا اینجا فهمیدیم در هر خط از کتاب میانگین 20 کلمه وجود دارد، حالا نوبت آن است که تعداد کلمات کل صفحه را به طور حدودی بررسی کنیم. برای این کار تعداد کل خطوط صفحه را ضرب در عدد به دست آمده در بالا می‌کنیم. مثلا اگر صفحه 20 خط دارد، 20 در 20 برابر 400 است. این یعنی صفحه مورد نظر شما 400 کلمه متن دارد.

خب، حالا به سراغ تست برویم:

تست سرعت خواندن کتاب

یک کرنومتر بردارید. می‌توانید از کرنومتر موبایل استفاده کنید یا اصلا وارد این سایت شوید و از ابزار رایگان آن کمک بگیرید. کتاب را در فاصله مناسب قرار دهید و به محض اینکه دکمه تایمر را زدید، شروع کنید به مطالعه کردن آن. بعد از اینکه مطالعه را به اتمام رساندید، حالا دکمه پایان کرنومتر را بزنید.

فرض می‌کنیم من این 400 کلمه متن را در 2 دقیقه زمان خواندم. در این حالت می‌فهمم سرعت مطالعه من به ازای هر 1 دقیقه، 200 کلمه متن است.

نکته 1: برای پیدا کردن سرعت دقیق، تعداد کلمات صفحه را تقسیم بر “ثانیه” زمان به دست آمده کنید. مثلا من باید 400 کلمه را تقسیم بر 120 (همان 2 دقیقه) کنم. جواب به دست آمده (3.3) تعداد کلماتی است که من در هر 1 ثانیه مطالعه می‌کنم. حالا این عدد را ضرب در 60 که همان یک دقیقه است کنید.

3.3 ضرب در 60 برابر است با 198 که این عدد سرعت مطالعه متن بر حسب دقیقه است.

نکته 2: این تست تندخوانی قرار است برای بهبود سرعت مطالعه شما ادامه پیدا کند. بنابراین اگر فکر می‌کنید مطالعه هر 400 کلمه برای شما در هر بار تست کار خسته کننده‌ای است، پیشنهاد می‌کنم نیمی از صفحه را مطالعه کنید.

قبل از اینکه به سراغ راهکارهای بهبود سرعت مطالعه متن برویم، بگذارید روش تست تندخوانی آنلاین را هم به شما آموزش بدهم:

محاسبه سرعت مطالعه آنلاین

برای تست تندخوانی به شکل آنلاین، ابتدا باید یک متن در سطح وب را انتخاب کنید. مثل دفعه قبل، ترجیحا متن مورد نظر نه خیلی سخت به نظر برسد و نه خیلی آسان. مثلا می‌توانید بخشی از متن یکی از مقالات موفقیت فردی در سایت ما را انتخاب کنید.

حدود 200 تا 500 کلمه متن را کپی کنید و آن را در ابزار سایت کلمه شمار بگذارید. این ابزار به شما دقیق میگوید که متن انتخاب شده چند کلمه است. در سایت کلمه شمار سعی کنید متن را تا جایی حذف کنید که به یک عدد رند، مثلا همان 400 کلمه برسد. (در ادامه یک متن آماده برایتان قرار داده شده)

حالا به کمک کرنومتر موبایل خودتان یا سایت معرفی شده در بالا، شروع کنید به خواندن و زمان مطالعه‌تان را بررسی کنید. زمان به دست آمده را به کمک فرمول‌های بالا تبدیل کرده و سرعت مطالعه خودتان در هر دقیقه را به دست بیاورید.

آموزش کامل محاسبه سرعت مطالعه + یادگیری تندخوانی

بهبود سرعت تندخوانی

خب، تا اینجا شما به یک خودآگاهی در مورد سرعت مطالعه خودتان رسیده و فهمیدید که در هر دقیقه چند کلمه متن را مطالعه می‌کنید. در ادامه 2 کار مهم دیگر داریم که باید انجامشان دهیم.

1. بهبود سرعت تندخوانی،

2. تست میزان یادگیری مطلب.

ابتدا به سراغ موضوع اول برویم.

مطالعه با خط‌بر

بار دیگر به سراغ تست خودتان (آنلاین یا آفلاین، هر کدام که خودتان راحت‌ترید) بروید. این بار سعی کنید همان تعداد کلمه متن را به کمک یک خط‌بر مطالعه کنید. منظورم از خط‌بر یک قلم یا خودکار و… است که بتوانید آن را زیر خطوط حرکت داده و به همراه آن کلمات را بخوانید. در رایانه می‌توانید از نشانگر موس استفاده کنید و در کتاب و موبایل هم از انگشت یا یک وسیله دیگر کمک بگیرید.

نکته: اگر بتوانید این بار متن را عوض کرده و یک متن با تعداد کلمات مشابه انتخاب کنید، بهتر است. بار دیگر سرعت مطالعه خودتان را بررسی کنید. انتظار می‌رود این بار به کمک خط‌بر، با سرعت بیشتری متن را بخوانید.

تکنیک های دیگر تندخوانی

در مراحل بعدی، باید سراغ دیگر تکنیک های تندخوانی رفته و سعی کنید به کمک آنها باز متن را خوانده و سرعت مطالعه خودتان را تست کنید. منظورم از تکنیک‌های دیگر، اینها هستند:

1. متن را به هیچ عنوان بلند نخوانید،

2. از خط کشیدن زیر متن پرهیز کنید،

3. سعی کنید سرعت چشم‌تان را با سرعت انگشت یا خط بر هماهنگ کنید،

4. و…

اگر به دنبال بقیه تکنیک های افزایش سرعت مطالعه برای تست تندخوانی هستید، حتما مقاله آموزش تندخوانی و تکنیک‌های آن را مطالعه کنید. بعد از یادگیری هر تمرین، سعی کنید یک یا چند تای آنها را در هر بار تمرین اجرا کنید. همینطور می‌توانید برای یادگیری بهتر تندخوانی، سراغ دوره آموزشی جامع آن در سایت بیشتر از یک نفر بروید.

روی لینک زیر کلیک کنید تا در مورد این دوره فوق‌العاده اطلاعات بیشتری به شما بدهیم:

تست میزان یادگیری مطلب

در مقاله باورهای غلط تندخوانی، به این موضوع اشاره کردم که خیلی از مخاطبان به اشتباه تصور می‌کنند تندخوانی به معنای خواندن سرسری یک متن است. اما خب اینطور نیست، بنابراین انتظار دارم بعد از اینکه سرعت مطالعه متن شما نسبت به قبل بهتر شد، درک مطلب خوبی هم از آن داشته باشید. البته به شکل اصولی باید، درک مطلب شما در تندخوانی نسبت به قبل افزایش هم پیدا کند.

در هر حال، برای تست میزان یادگیری مطلب در کنار تست تندخوانی، باید از صفحه‌ای که آن را برای خواندن انتخاب کرده‌اید، چند سوال مختلف را جواب بدهید. خب اصولا کسی که خودش در حال تست کردن بوده نمی‌تواند اقدام به طرح سوال کند، بنابراین باید از دیگران بخواهید این کار را برای شما انجام داده و چند سوال مختلف برایتان دربیاورند.

اما اگر فعلا کسی در کنارتان نیست که این کار را برایتان بکند، ادامه مطلب را بخوانید:

متن برای تست و محاسبه سرعت مطالعه

در ادامه می‌خواهم بخشی از مقالات سایت را در اختیار شما قرار داده و خودم هم برایتان از آن سوال طرح کنم. برای تست تندخوانی، باید متن مورد نظر را به کمک تایمر مطالعه کرده و بعد از ثبت میزان سرعت، سوالات آن را هم جواب بدهید. تعداد کلمات این متن 200 کلمه است و نیاز نیست دوباره آن را در سایت کلمه شمار قرار بدهید:

راهکار و تکنیک بعدی برای بازاریابی دهان به دهان، ترغیب مستقیم کاربر به صحبت در مورد شما یا محصولتان با دیگران است. چطور؟ با درخواست مستقیم و همینطور هدیه یا جایزه دادن به او. مثلا به عنوان نمونه اپلیکیشن اسنپ یا تپسی از شما درخواست می‌کنند برنامه‌شان را به دوستانتان معرفی کرده و در مقابل سفر رایگان هدیه بگیرید؛ وب سایت‌های فروشگاهی در ازای معرفی شدن توسط شما، کد تخفیف در اختیارتان می‌گذارند؛ بازی‌های موبایلی به شما جان اضافه و… می‌دهند تا لینک اپلیکیشن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و هزار نمونه دیگر.

یا اصلا در یک مثل نزدیک‌تر: ما در وب سایت «بیشتر از یک نفر» سیستم امتیازدهی به کاربران را راه اندازی کرده و به کاربران بابت فعالیت‌های مختلف به این عزیزان امتیاز می‌دهیم. مثلا در ازای نوشتن ماجرای من، لایک کردن ماجرای دیگران و… مخاطبان از سایت امتیاز می‌گیرند.

در این بین، یکی از فعالیت‌هایی که امتیاز خیلی بالایی دارد معرفی محصولات به دیگران است! این یعنی اگر شما محصولی را به یک مخاطب دیگر در سایت معرفی کنید، چند امتیاز از طریق سیستم امتیازدهی سایت به پروفایلتان اضافه می‌شود. بنابراین ما اینجا کاربران را تشویق می‌کنیم تا در مورد محصولاتمان یک بازاریابی هرچند ضعیف، اما تاثیرگذار انجام دهند.

متن بالا بخشی از مقالات بازاریابی دهان به دهان در سایت بیشتر از یک نفر است.

سوالات:

1. نام تکنیک گفته شده در متن ………. بود.

2. در سایت بیشتتر از یک، بابت فعالیت‌هایی مثل ……… به کاربران امتیاز داده می‌شود.

3. چطور کاربر را به انجام یک کار ترغیب می‌کنیم؟

اگر توانستید به سوالات بالا پاسخ بدهید، این یعنی درک مطلب خوبی هم از متن داشته‌اید.

معرفی سایت های تست تندخوانی و محاسبه سرعت مطالعه

قبل از اینکه به انتهای مقاله برسیم، گفتم شاید بهتر باشد چند سایت برای تست تندخوانی را هم به شما معرفی کنم. البته دقت کنید که این سایت‌ها به زبان انگلیسی هستند:

  • freereadingtest
  • readingsoft
  • myreadspeed
آموزش کامل محاسبه سرعت مطالعه + فواید تندخوانی

محاسبه سرعت تندخوانی به چه دردی می‌خورد؟

وقتی سرعت مطالعه خودمان را بدانیم، به نوعی خودآگاهی می‌رسیم که به ما کمک می‌کند درک بهتری از خود در زمینه مهارت تندخوانی داشته باشیم. مثلاً دلمان می‌خواهد هر سال بیشتر کتاب بخوانیم، اما نمی‌دانیم چرا موفق نمی‌شویم. با تست سرعت مطالعه، می‌فهمیم که مثلاً سرعت خواندن یا سرعت درک مطلب‌مان کم است. همین باعث می‌شود به سمت یادگیری مهارت تندخوانی برویم و کتابخوانی را به شکل حرفه ای‌تری دنبال کنیم. 

ضمن اینکه با یادگیری این مهارت فوق العاده یاد می‌گیریم که چطور کتاب‌های خوانده نشده را بخوانیم و از این شغله ذهنی رها شویم!!! با کمک یادگیری نحوه محاسبه سرعت مطاله و خواندن، نقشه ذهنی کامل‌تری از چگونگی یادگیری این مهارت خیلی کاربردی به دست خواهیم آورد.

همانطور که گفتیم در محصول فوق‌العاده نوروریدینگ، بهترین و نوین‌ترین تکنیک‌های تندخوانی به صورت کاملاً علمی به شما داده می‌شود. بعد از دیدن این محصول شما دیگر فرد قبلی نیستید. این بار سریع‌تر، با کیفیت‌تر و موثرتر می‌خوانید…!

خودآگاهی داشته باشم. آموزش کامل محاسبه سرعت مطالعه

سخن پایانی مقاله محاسبه سرعت مطالعه

خب، به انتهای مقاله تست تندخوانی و محاسبه سرعت مطالعه رسیدیم. در این مقاله سعی کردم هر مطلبی که در مورد بررسی سرعت مطالعه مطلب بلد بودم را به شما آموزش بدهم. اگر هنوز سوالی در مورد این موضوع دارید، آن را در بخش نظرات مطرح کنید. پیروز، موفق و بیشتر از یک نفر باشید…!

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

نویسنده: تیم نویسندگان بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا