5 گام برای بالا بردن اعتماد به نفس در کار

سرفصل های مهم این مقاله

دکتر سروش صفدریان، کوچ و مدرس مهارت‌های راهبری کسب و کار ، مقالاتی پرمحتوا در مورد مدیریت و بهبود مهارت های کسب و کار برای کاربران خوب وب سایت بیشتر از یک نفر، آماده کرده است که به مرور منتشر خواهد شد.

اولین مقاله از سری مقالات #بیشترـازـیکـمدیر را با هم می خوانیم.

هدف از نوشتن مقالات «بیشتر از یک مدیر» چیست؟

هدف از نوشتن این‌گونه نکات این است که سازمان‌ها را به جای بهتری برای کار کردن تبدیل کنیم تا هم کارمندان در این سازمان‌ها حداکثر بهره‌وری و رضایت را داشته باشند و هم سازمان‌ها به سود مورد انتظار خود دست پیدا کنند.

ضمن اینکه هیچ‌وقت برای تبدیل شدن به کسی که آرزویش را داشته‌ایم دیر نیست و باید با یاد گرفتن مهارت‌های تازه هر روز حتی به میزان کم رشد کنیم.

افزایش اعتماد به نفس در کار

پنج گام اساسی برای بالا بردن اعتماد به نفس در کار

در این مقاله می‌خواهم راجع به این موضوع صحبت کنیم که شاید برایتان پیش آمده باشد که به‌عنوان یک مدیر و رهبر کسب و کار ایده خوبی به ذهنتان رسیده باشد و بخواهید آن را با کارکنان و یا همکاران خود به اشتراک بگذارید اما اگر نتوانید با اعتماد به نفس کامل آن ایده را بیان کنید، کسی به حرفتان گوش نخواهد کرد و بهترین ایده و زمان بهره‌برداری از فرصت از دست خواهد رفت.

برای اینکه به رهبری تبدیل شوید که افراد حاضر به گوش کردن حرف‌هایش هستند و از او پیروی می‌کنند می‌بایست پنج گام اساسی را بردارید و در رعایت این نکات باید مداومت داشته باشید.

(قبل از ادامه، شاید دوست داشته باشید بدانید اعتماد به نفس چیست؟ ) پس این مقاله را بخوانید و در ادامه مقاله پیش رو، همراه ما باشید:

این پنج گام عبارت‌اند از:

گام اول: 25 درصد بهتر از تمام افراد سازمان لباس بپوشید

شاید این نکته در نگاه اول خیلی سطحی و عامیانه به نظر برسد و یا ناخودآگاه یاد شعر سعدی بیفتید که می‌فرماید:
تن آدمی شریف است به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

ولی باید رازی را با شما در حوزه کسب و کار در میان بگذارم. پوشش و رعایت کدهای پوششی و اخلاقی یکی از نکاتی است که در تصمیم‌گیری‌های افراد و طرز فکر آن‌ها نسبت به شما به شدت تأثیرگذار است.

رعایت پوشش حرفه‌ای، داشتن نظم و رعایت ادب در همه حال شما را یک سر و گردن از تمامی افراد پیرامونتان بالاتر نشان می‌دهد.

افزایش اعتماد به نفس در کار - بیشتر از یک مدیر

سعی کنید همیشه منظم‌تر و مرتب‌تر از دیگران باشید.

اگر میخواهید بدانید چه شغلی برای شما مناسب است بخوانید:

گام دوم: با أرامش صحبت کنید

طمأنینه داشتن در کلام و تنظیم بودن سرعت بیان کلمات و حرف زدن ما را در نگاه مخاطبانمان فردی با اعتماد به نفس و مطمئن نشان می‌دهد.

انسان‌ها دوست دارند به کسی تکیه کنند که مورد اطمینان است و در هر شرایطی می‌داند که کار درست چیست.

شما به‌عنوان مدیران برتر و مدیران عامل حرفه‌ای نیاز دارید که در ذهن کارکنان و همکارانتان قوی و مطمئن جلوه کنید و یکی از راهکارهای انتقال این حس به دیگران با آرامش صحبت کردن و وزین بودن کلام است.

بیش از حد سریع حرف زدن، باورپذیری صحبت‌هایتان را کاهش می‌دهد.

بیشتر از یک مدیر - صحبت کردن با آرامش

یکی از بهترین تمارین برای این کار استفاده از تکنولوژی موبایل است. بله همین وسیله‌ای که امروزه همه ما یکی از هوشمندترین آن‌ها را در دستانمان داریم و با خود به این طرف و آن‌طرف می‌بریم.

در خلوت و زمان‌های استراحت با نرم‌افزارهای ضبط صدا که روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود صدای خود را ضبط کنید و بارها و بارها به آن گوش دهید تا اولاً نحوه صحبت کردن خود را بشنوید و ثانیاً اگر نیاز است اصلاح کنید و هم سرعت صحبت کردنتان را نیز تنظیم نمایید.

گام سوم: از کلمه‌های ساده استفاده کنید

جملات طولانی و پیچیده و کلمات تخصصی نتیجه معکوس می‌دهند.

به قول انیشتین:
آدمی باهوش است که مسائل پیچیده را به ساده‌ترین حالت ممکن بیان کند وگرنه هر دیوانه‌ای می‌تواند مسائل ساده را پیچیده کند.

آیا تا الآن از خود پرسیده‌اید که چگونه سخنرانان عمومیِ چیره دست قادرند این سطح از اعتماد به نفس را نشان دهند؟

 به اعتقاد یکی از تهیه‌کنندگان تدکس، همه چیز به شگرد (تکنیک) یا همان طرز عمل بازمی‌گردد و خب صد البته که این چیزی نیست که کسی از یاد گرفتنش عاجز باشد!

به عنوان نمونه، اگر در یک گردهمایی بناست که سخنرانی کنید، شاید باید چاشنیِ صمیمیت را کمی بیشتر کنید. چنانچه در رویدادی با سطح انرژیِ بالاتر از معمول هستید، زبانی که برمی‌گزینید باید بازتاب‌دهندۀ چنین فضایی باشد و فیتیلۀ «سرگرم‌کنندگی» را می‌توان کمی بالا کشید.

اگر در کنفرانسی هستید که افراد حرفه‌ای شرکت‌کنندگانش را تشکیل می‌دهند، کمی قلمبه‌سلمبه گفتن خالی از لطف نخواهد بود. چه بسا با این کار به وجد آمده به شما گوش فرا دهند، بفهمندتان و الهام بپذیرند.

اعتماد به نفس در کار

البته در فضای عادی کسب و کار و جلسات عمومی سازمانی تا می‌توانید از جملات و اصطلاحات ساده استفاده کنید تا همکارانتان برای متوجه شدن منظورتان تلاش نکنند.


در کتاب «قله» از اندرس اریکسن و ترجمه «پیام بهرام پور»، از تحقیقات شگفت انگیز پیرامون موفقیت و تخصص در هر کاری، رمزگشایی شده است:

کتاب قله 


گام چهارم: حالت بدنیِ باز به خود بگیرید

در علم «زبان بدن» که آلن پیز یکی از سردمداران آن است، حالت‌های مختلفی برای زبان بدن تعریف شده است. حالت دفاعی، حالت حمله، حالت قفل شده و …

هر کدام از این حالت‌ها در کنار علائم دیگر می‌تواند نشان دهنده وضعیت و حالت روحی و ذهنی ما باشد.

قفل کردن دست‌ها در هم و بستن و دست به سینه بودن می‌تواند نشان دهنده حالت تدافعی، نا آرام، غیر مطمئن باشد.

کسی که این حالت‌ها را به خود می‌گیرد معمولاً سعی در مخفی کردن موضوع و فکری دارد.

اما باز بودن دست‌ها، قرار دادن آن‌ها در کنار بدن و حالت پذیرا بودن داشتن منعکس کننده اطمینان، اعتماد به نفس و روی خوش است.

دکتر سروش صدریان - بیشتر از یک مدیر

نکته مهمی را با شما می‌خواهم در میان بگذارم و یکی از شگفتی‌های مغز را برایتان بگویم. مغز فرق بین واقعیت و مجاز را متوجه نمی‌شود. در این رابطه جمله ای وجود دارد که می‌گوید «اداش رو دربیار تا به آن برسی».

این به چه معناست؟

یعنی اینکه حالت و ادای افراد دارای اعتماد به نفس را به خود بگیرید تا مغزتان به‌صورت خودکار شما را فردی با اعتماد به نفس نشان دهد.

دست‌هایتان را قفل نکنید و حواستان باشد که دستتان داخل جیبتان نرود. طبیعی بودن حرکت‌های دست و بدن اهمیت زیادی دارد.


گام پنجم: حسابی تمرین کنید

جمله‌ای معروف وجود دارد که می‌گوید:

«آماده نشدن برای چیزی آماده شدن برای شکست است؛ یعنی اگر برای هر جلسه یا مذاکره‌ای از قبل آماده نشوید قطعاً شکست خواهید خورد.»

سعی کنید قبل از هر مذاکره یا هر ارائه‌ای چند نفر را جمع کرده و ارائه خود را جلوی آن‌ها تمرین کنید.

پشت فرمان، هنگام پیاده روی، هنگام رفتن از جلسه‌ای به جلسه‌ای دیگر، هنگامی که مشغول خوردن غذا هستید همه جا و هر زمان که فرصتی پیدا کردید در ذهن خود مطالب و سناریوهایی که می‌خواهید در جلسه مذاکره از آن‌ها استفاده کنید را مرور کنید.

حتی اگر لازم باشد این کار را در خانه انجام دهید. به‌این‌ترتیب، در شرایط پر استرس، آرامش بیشتری خواهید داشت.

باز هم به شما توصیه می‌کنم از موبایلتان استفاده کنید. از خودتان فیلم بگیرید و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا زبان بدن و نحوه ایستادن و حرف زدنتان را اصلاح کنید. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم زبان بدن یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش اعتماد به نفس و اطمینان است.

حالا که راه های بالا بردن اعتماد به نفس در کار را خواندید، برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم:

در هر شغلی که باشید، هر کسب و کاری که داشته باشید و حتی اگر کارمند باشید، به محصول زیر نیاز خواهید داشت.

چه شاگرد یک مغازه کوچک باشید، کارمند یک فروشگاه یا شرکت، مهندس، مدیر میانی یا ارشد و خلاصه تمام زمینه های شغلی که در ان ممکن است مشغول فعالیت باشید.

محصول «پیشرفت شغلی» یک محصول 

همه کسانی که می خواهند در هر شغل و جایگاهی که هستند، پیشرفت و ترقی کنند، باید محصول پیشرفت شغلی را ببینند.

این محصول به شما کمک می کند در هر سمتی که هستید، جایگاهتان را ارتقا دهید و به جایگاهی که شایسته آن هستید، برسید.

روی لینک زیر کلیک کنید و اطلاعات تکمیلی محصول را دریافت کنید:

نسرین ابراهیمی لویه

نسرین ابراهیمی لویه

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «5 گام برای بالا بردن اعتماد به نفس در کار»

  1. بسیار عالی و آموزنده بود سپاس بیکران از مطالب مفیدتون اتفاقا من هم دوره فن بیان و زبان بدن رو آموزش دیدم و واقعا سرعت حرف زدن باید نه خیلی تند و باشه و نه خیلی کند و دست به سینه بودن نشانه گارد گرفتن هست از زحماتتون سپاسگزارم

اسکرول به بالا