صحبت کردن با همسر | تکنیک های اثرگذار افزایش فن بیان با همسر

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

طبق یکی از تحقیقات معتبر که به کمک مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا انجام و نتایجش در در وب سایت insider منتشر شده، سومین عامل مهم طلاق زوج‌ها،، جر و بحث است! پس به طور میانگین می‌توان گفت که نیمی از مشکلات زوج‌ها، به دلیل نبود مهارت فن بیان در ارتباط با همسر و عدم توانایی در صحبت کردن با یکدیگر به وجود می‌آید.

با توجه به این آمار وحشتناک، قرار است در این مقاله با هم اطلاعات زیادی در مورد نحوه برقراری ارتباط با همسر، صحبت کردن با او و… به دست بیاوریم. پس با من همراه باشید:

مشکلات فن بیان با همسران، مهمترین دلیل دعواهای مکرر

اگر دقت کنید، اغلب دعواهای زناشویی، به دلیل نبود مهارت کافی در طرز صحبت کردن با همسر است. مثلا آن مردی که دوست دارد بعد از برگشتن از سر کار به خانه، غذای گرم بخورد؛ با غذای سرد یخچالی روبرو می‌شود و به جای صحبت کردن با همسرش، از درِ دعوا و پرخاش وارد می‌شود!

آن خانمی که دوست دارد آخر هفته‌ها برای گردش با شوهرش بیرون برود، ولی با شوهر خسته‌ای روبرو می‌شود که می‌خواهد کل روز را استراحت کند؛ به جای صحبت کردن با همسر، قهر کردن را ترجیح می‌دهد.

این مثال صحبت نکردن‌ها صرفا به غذای گرم و تعطیلات آخر هفته محدود نمی‌شود. اگر دقیق‌تر ببینیم بیش از 90 درصد مشکلات زن و شوهر صرفا به خاطر نبود مهارت صحبت کردن و فن بیان در روابط زناشویی است! با توجه به این، باید حتما برای رفع این مشکل به فکر چاره باشیم.

چرا نمی‌توانیم با همسرمان صحبت کنیم؟

قبل از اینکه به سراغ راهکارها برویم، بیایید کمی در مورد دلایل مشکلات فن بیان با شوهر و به طور کلی همسرها صحبت کنیم. اینکه چرا در برقراری ارتباط با همسرمان به مشکل می‌خوریم و نمی‌توانیم پیام‌های‌مان را به او منتقل کنیم؟

اولین موضوعی که باعث ایجاد مشکلات فن بیان بین همسران می‌شود، نبود اعتماد به نفس است. بسیاری از خانم‌ها و آقایان حتی از شروع کردن یک مکالمه هم با همسر خودشان ترس دارند. چون از همان ابتدا هزار نگرانی سراغ‌شان می‌آید. از اینکه نکند نتوانم درست حرف بزنم و شرمسار شوم گرفته تا اینکه مبادا همسرم به صحبت‌هایم بی‌توجهی کند و… .

مطلب مرتبط: فن بیان چیست؟

مورد مشکل‌سازِ دوم نبود دانش و مهارت است. تصور کنید همین حالا یک موتور یا دوچرخه به شما بدهند و بگویند یک مسافت نسبتا طولانی را با آن رانندگی کنید. مطمئنا اگر تجربه سوار شدن به این وسیله نقلیه را داشته باشید، بدون هیچ ترسی دستور را انجام می‌دهید. اما اگر تا الان این کار را نکرده باشید چه؟

قطعا از سوار آن شدن خودداری می‌کنید و اگر هم سوار شوید، بارها زمین می‌خورید. دقیقا در مورد فن بیان با همسر هم شرایط به همین شکل است. زمانی که در مورد نحوه برقراری ارتباط با همسر خودتان آموزش ندیده و تمرین نکرده باشید، هم از برقراری ارتباط می‌ترسید و هم ممکن است در صورت ارتباط برقرار کردن، با مشکل روبرو شوید.

پیشنهاد ما در این زمینه

آموزش فن بیان

 

و در نهایت سومین دلیل مشکلات فن بیان همسران، بحث ترس‌های کودکی است. متاسفانه فرهنگ ما ایرانی‌ها به شکلی تغییر پیدا کرده که کودکان از همان ابتدا با یک سری باورهای غلط بزرگ می‌شوند. مثلا چنین باورهایی:

  • صحبت کردن با همسر در مورد هر موضوعی، جسارت و بی‌ادبی است!
  • اگر با زبان خوش با همسرم صحبت کنم، او پررو می‌شود،
  • باید بگذاریم خود همسرمان به حرف بیاید نه ما،
  • مشکلات‌مان با گذشت زمان حل می‌شود و نیاز به حرف زدن نیست،
  • و…

این باورهای غلط که ریشه‌های عمیقی در ذهن من و شما دارد هم باعث مقاومت ما در مقابل حرف زدن با همسر می‌شود.

 

 

 

 

اهمیت ارتباط کلامی با همسر: هنر گفتگو با همسر!

خب، به آخرین بخش تئوری مقاله رسیدیم و از بخش بعدی به سراغ راهکارهای عملی می‌رویم. در این قسمت می‌خواهیم با هم اهمیت ارتباط کلامی با همسر را بررسی کنیم.

فکر می‌کنم حدود 3 ماه پیش بود که به دلیل یک سری مسائل کاری پیش آمده و نیازی که برایم به وجود آمده بود، ویدیو سمینار حل تعارض را از سایت بیشتر از یک نفر خریدم. یکی از جالب‌ترین بخش‌های این ویدیو 4 ساعته، زمانی بود که آقای بهرامپور، مدرس سمینار، چند نفر از شرکت کنندگان را به روی سِن سخنرانی آورد. یک طناب به دست آنها داد و یک مسابقه طناب‌کشی بین خانم‌ها و آقایان راه انداخت! ببینید:

بعد از چند بار برگزاری این مسابقه، استاد رو به جمعیت کرد و گفت:

دقیقا در زندگی خیلی از ما شرایط به همین صورت است؛ همه ما از صبح تا شب یک طناب دست‌مان گرفته‌ایم و با بقیه کش‌مکش می‌کنیم، بدون اینکه بدانیم در این مسابقه بیهوده، خودمان بیشتر از همه ضرر می‌کنیم.

درسی که استاد در همان ابتدای سمینار به من داد برایم واقعا ارزشمند بود. ولی خب هنوز هم نمیدانم که چطور بعضی از همسران حاضر می‌شوند کل روز را به دعوا بگذرانند و زندگی را برای خودشان جهنم کنند؟

همانطور که بالاتر هم گفتم، صحبت نکردن با همسر، مهم‌ترین دلیل به وجود آمدن این دعواهاست. اما ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود. اگر باز هم جلوتر برویم، می‌بینیم این دعواها مشکلات زیادی در زندگی به وجود می‌آورند. اولین مشکل، کاهش احساس رضایت از زندگی است. این یعنی در همان لحظه‌ای که عمرمان در حال گذشتن است و آن زمانی که باید به بهترین شکل ممکن از زندگی لذت ببریم، در حال جنگ و دعوا هستیم و صرفا احساسات بدی به خودمان می‌دهیم که زندگی را به کاممان زهر می‌کند.

موضوع بعدی، اثری است که این دعواها روی کارایی و بازدهی ما می‌گذارد. فرقی ندارد خانم/آقای شاغل باشید یا خانه‌دار، در هر حال مطمئنا بعد از دعوای روز قبل یا حتی اول صبح، بازدهی و کارایی شما به شدت کاهش پیدا می‌کند و کارها آنطور که باید پیش نمی‌رود.

و در نهایت، آخرین موضوعی که از آن صحبت می‌کنم، بحث اثر دعواهای روزمره شما روی اطرافیان‌تان است. اگر تازه‌عروس و داماد باشید احتمالا با بازگو کردن این مشکلات برای خانواده‌تان، آنها را هم درگیر مشکلات خودتان کرده و عزیزان‌تان را ناراحت می‌کنید. اما در حالت بدتر و زمانی که فرزند داشته باشید، با این دعواها، بزرگترین ظلم را به آنها می‌کنید. نمی‌خواهم در این مورد خیلی صحبت کنم اما به طور خلاصه این موضوع را به شما بگویم:

طبق تحقیقات، کودکانی که بین دعوای پدر و مادر بزرگ می‌شوند، خط ذهنی مشابه با سربازانی دارند که در حال جنگ هستند! چنین چیزی روی رشد ذهنی و بدنی آنها به شدت تاثیر منفی دارد. حتی محققان در تحقیق دیگری اعلام کردند کودکانی که همیشه در معرض دعوای پدر و مادر هستند، در نوجوانی مقدار زیادی از هورمون‌های رشد خودشان را از طریق ادرارشان از دست می‌دهند!

اشتباهات ارتباط کلامی با همسر

خب، به بخش مورد علاقه من در مقاله رسیدیم. در این قسمت می‌خواهم در مورد یک سری اشتباهات رایج در فن بیان با همسر یا نامزد صحبت کنم که انجام آنها عملا همه چیز را برای شما خراب می‌کند!

1_ بی‌توجهی به زبان بدن، حالت چهره و لحن

ببینید اول از همه باید این را درک کنیم که در ارتباطات کلامی، نه صرفا نوع صحبت بلکه اصطلاحات، زبان بدن، لحن صحبت کردن و حتی تُن صدای ما هم اهمیت دارد. این یعنی مهم است زمانی که می‌خواهید با همسر خودتان حرف بزنید، در چه حالتی هستید؛ دست به سینه نشسته‌اید و اخم کرده‌اید یا اینکه راحت نشسته و لبخند می‌زنید؟

اگر الان پیش خودتان می‌گویید خب من همیشه عادت به اخم کردن یا دست به سینه نشستن دارم، باید بگویم این یکی از اشتباهات رایجی است که در ارتباط با همسر خودتان مرتکب می‌شوید. چرا؟ چون وقتی شما چنین استایل بدنی و چهره‌ای دارید، مغز هر انسانی در مقابل‌تان به طور ناخوداگاه به حالت تدافعی رفته و نمی‌تواند به راحتی به شما گوش کند. پس اول از همه روی زبان بدن، چهره، لحن و… تان کار کنید.

2_ در نظر نگرفتن شرایط

اشتباه رایج بعدی در طرز حرف زدن با همسر، گفتگو کردن با همسرتان در مورد یک موضوع مهم در شرایط نامناسب است. مثلا زمانی که او در شرایط مالی بدی قرار گرفته، وقتی از فلان اتفاق در محل کار ناراحت است یا اصلا زمانی که یکی از دوستانش را از دست داده. مطمئنا چه در جایگاه خانم و چه آقا، باید قبل از شروع گفتگو با همسرتان شرایط را در نظر بگیرید و مطمئن شوید صحبت کردن در این وضعیت، اوضاع را بدتر از قبل نمی‌کند. حتی اگر می‌توانید، بهتر است قبل از صحبت فضا را آماده کنید، یک شام دلچسب برای شوهرتان بپزید یا اصلا خانم خودتان را به یک گردش کوچک ببرید تا همه چیز برای یک گفتگوی دوستانه ولی ارزشمند محیا شود.

3_ بی‌توجهی به بار معنایی کلمات

حتما این جمله را بارها شنیده‌اید:

بفرما، بشین و بتمرگ همه یک معنی دارند!

متاسفانه خیلی از زوج‌ها وقتی می‌خواهند با هم صحبت کنند، از سر بی‌دانشی یا حتی لجاجت، از کلمات نامناسبی برای حرف زدن استفاده می‌کنند. بدون شک مطمئن باشید صحبت کردن با همسر آنهم بدون توجه به کلمات، نتیجه‌ای جز دعواهای دوباره یا در حداقل‌ترین حالت ممکن، بی‌ارزش بودن گفتگو ندارد.

بخوانید:

4_ با نیش و کنایه حرف زدن

اشتباه بعدی که همسران هنگام صحبت کردن با همدیگر مرتکب آن می‌شوند، با نیش و کنایه حرف زدن است. خیلی از افراد تصور می‌کنند اگر به جای چند دقیقه صحبت کردن، صرفا یک کنایه به همسرشان بزنند، او باید متوجه منظور آنها شده و به خواسته‌شان تن بدهد. اما این بدترین کاری است که می‌توانید انجام بدهید. چرا؟ چون نتیجه لجاجت چیزی جز لجاجت نیست!

مطمئنا زمانی که شما به جای آغوش باز با یک دست مشت شده سمت همسرتان بروید، نباید انتظار داشته باشید او آغوشش را باز کند. بنابراین از همین حالا سعی کنید نیش و کنایه را از دایره لغات روزمره‌تان حذف کرده و با روی خوش و کلمات صحیح، به استقبال همسرتان بروید.

تکنیک های برقراری ارتباط صحیح کلامی با همسران

خب، به قسمت آخر و البته مهمترین بخش از مقاله رسیدیم. در این بخش می‌خواهم یک سری از تکنیک‌ها و اصول برقرار کردن ارتباط کلامی با همسران یا بهتر است بگویم طرز حرف زدن با همسر را به شما آموزش بدهم:

1_ گوش کنید!

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هر دوره آموزشی ارتباط موثر و هر کتاب مرتبط به مهارت‌های کلامی یاد می‌گیرید، مهارت خوب گوش کردن است!

در واقع تا زمانی که نخواهید به حرف‌های طرف مقابل خوب گوش کنید، طرف مقابل هم حاضر نمی‌شود به حرف‌های شما گوش بدهد و نتیجه نهایی چنین ارتباطی، هیچ است! یادتان باشد ما آدم‌ها بیشتر از گوش دادن، به حرف زدن علاقه داریم. پس اگر شما در نقش یک شنونده فعال ظاهر شوید، می‌توانید اعتماد طرف مقابل را جلب کنید.

البته گوش دادن صرفا برای جلب توجه نیست. شما باید همینطور که به حرف‌های او گوش می‌دهید، نکاتی را هم از آن برداشت کنید، چیزهایی را یاد بگیرید و از آنها برای برقراری یک ارتباط بهتر استفاده کنید.

2_ مراقب دنیای مطلوب باشید

یکی دیگر از تکنیک‌های ارتباط موثر که حین صحبت کردن با همسر می‌توانید از آن استفاده کنید، رفتن به دنیای مطلوب است. ببینید هر انسانی در زندگی‌اش یک سری چیز دارد که در دنیای مطلوب او جای گرفته.

مثلا شاید برای یک نوجوان 18 ساله، دنیای مطلوبش تبدیل شدن یک دکتر روانشناس باشد، برای یک مرد 40 ساله، دنیای مطلوب، مادرش است و برای یک خانم 30 ساله هم دنیای مطلوب، داشتن فرزند محسوب می‌شود.

در ارتباطات، باید تا جایی که می‌توانید از توهین کردن و ضربه زدن به این ارتباط مطلوب دوری کنید و علاوه بر آن، به آنها نزدیک شوید. مثلا اگر با شوهر خود در مورد مادرش حرف بزنید و او را خوشحال کنید، در واقع یک دریچه عالی برای صحبت کردن در مورد دیگر موضوعات پیدا کرده‌اید.

 

 

 

 

3_ از عذرخواهی کردن نترسید

احتمالا قبل از اینکه بخواهید در مورد موضوعی با همسرتان صحبت کنید، با خودتان می‌گویید درباره فلان رفتار اشتباهش در آن موقعیت یا فلان عمل نامناسبش در جمع، با او حرف می‌زنم. اما زمانی که شروع می‌کنید به صحبت کردن و موضوع را با او در میان می‌گذارید، متوجه می‌شوید که اتفاقا او جواب‌های بهتری دارد و در واقع شما در آن موقعیت عمل اشتباهی انجام داده‌اید نه او!

در چنین شرایطی نپذیرفتن اشتباه از طرف شما، بزرگ‌ترین جرمی است که می‌توانید انجامش بدهید. بنابراین یادتان باشد ممکن است در شرایطی با توجه به صحبت‌هایی که می‌شنوید، قانع شده و حتی مجبور به عذرخواهی کردن شوید.

پس اول مقاومت ذهنی خودتان در مقابل عذرخواهی را از بین ببرید. در ضمن یادتان باشد با عذرخواهی کردن از طرف مقابل در زمان درست، حتی راه را برای عذرخواهی کردن او و بهتر شدن رابطه هم هموار می‌کنید.

4_ به او یادآوری کنید چقدر قدردان‌اش هستید

اولین قدم قبل از شروع انتقاد، حُسن جویی است! البته فرقی ندارد بخواهید انتقاد کنید یا در مورد موضوع دیگری با همسرتان حرف بزنید. در هر حال یکی از رکن‌های مهم صحبت کردن با همسر و همینطور داشتن روابط موثر، حسن جویی است. شما باید از همان ابتدای شروع بحث، یک یا دو مورد از حسن‌هایش را به شکل دقیق به او یادآوری کنید.

منظور از واژه دقیق در عبارت بالا این است که علاوه بر گفتن خصلت مثبتش، به او بگویید چرا این خصلتش مثبت است و آن را دوستش دارید. مثلا: «واقعا همسر کم توقعی هستی، چون حتی در زمان برگزاری عروسی برادرت به دلیل اینکه وضع مالی من بد بود، از من نخواستی برای خرید به بازار برویم.»

بعد از این حسن جویی که بهتر است در زمینه موضوع مرتبط به بحث بعدی باشد، می‌توانید بحث را شروع کرده و در مورد موضوع مورد نظر با او حرف بزنید.

5_ به ذهن او اعتماد نکنید!

 

واضح گفتن خواسته در فن بیان با همسر

 

خیلی‌ها تصور می‌کنند در صحبت‌های‌شان با همسرشان، صرفا کافی است بخشی از موضوع را به او یادآوری کنند و او مابقی قضیه را درک می‌کند! اما مطمئن باشید چنین چیزی نیست. در واقع نباید به ذهن طرف مقابل خودتان برای پیش بینی کردن اعتماد کنید… شما موظفید به عنوان کسی که قرار است موضوعی را با همسرش در میان بگذارد، به طور کاملا واضح با او حرف بزنید و ریزِ نیازها و خواسته‌ها را به او بگوید.

 

 

 

 

5_ منطقی درخواست کنید

به نظر من، این مورد یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مقاله آموزش فن بیان در ارتباط با همسر است. حدودا سال قبل بود که کتاب اثر مرکب از “دارن هاردی” را می‌خواندم. در بخشی از کتاب، نویسنده از این صحبت کرده بود که باید برای به دست آوردن یک همسر دلخواه چکار کنیم؟

او می‌گفت اول از همه تمام خصوصیات همسر دلخواه‌تان را روی کاغذ بنویسید، بعد به این فکر کنید که چنین همسری عاشق چه شخصی با چه ویژگی‌های رفتاری و… ای می‌شود؟ حالا شروع کنید به تغییر خودتان برای تبدیل شدن به کسی که آن همسر دلخواه شما عاشقش شود!

دقیقا در مورد روابط بعد از ازدواج هم شرایط به همین شکل است. شاید شما در زندگی‌تان خیلی نیازها داشته باشید. از یک اتومبیل آخرین مدل تا یک خانه رویایی یا… . اما قبل از اینکه به همسرتان برای رسیدن به نیازهای‌تان فشار بیاورید، از خودتان بپرسید در مقابل چنین چیزهایی، من باید چه شخصی باشم؟ چه ویژگی داشته باشم و چه نیازهایی را برطرف کنم؟ با درک این موضوع، می‌توانیم به شکل منطقی و عاقلانه برای نیازهای‌مان از همسرمان درخواست کنیم.

سخن پایانی مقاله «صحبت کردن با همسر»

خب، به انتهای مقاله فن بیان در روابط زناشویی رسیدیم. در این مقاله ابتدا در مورد مشکلات رایج حین صحبت کردن با همسر حرف زدیم، دلایل وجود این مشکلات را بررسی کردیم و بعد به سراغ 2 بخش عملی مطلب، یعنی اشتباهات ارتباطات کلامی با همسر و تکنیک‌های صحبت با همسران رفتیم.

در انتها و به عنوان کلام آخر می‌خواهم یک نکته مهم را یادآوری کنم: ببینید، احتمال دارد بعضی از شما عزیزان چندین ماه یا حتی چندین سال، بدون صحبت کردن با همسرتان در مورد موضوعات مختلف، صرفا کنار او زندگی کرده باشید. مطمئنا چنین چیزی باعث شده او با شما خیلی بیگانه باشد.

پس امکان دارد یکی دو بار اولی که حتی با استفاده از این تکنیک‌ها به سراغ او می‌روید، رفتاری که دوست دارید را از او مشاهده نکنید. بنابراین کمی در برقراری ارتباط دوباره سماجت داشته باشید و به او حق بدهید دفعات اول کمی ناملایم باشد.

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. اگر نظری دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم. با آرزوی موفقیت.

منابع:

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴۸ دیدگاه دربارهٔ «صحبت کردن با همسر | تکنیک های اثرگذار افزایش فن بیان با همسر»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    دوست گرامی سلام از شما ممنونیم که در این مسیر ما رو همراهی میکنید موفق، شاد و بیشتر از یک نفر باشید

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    دوست گرامی سلام از شما ممنونیم که در این مسیر ما رو همراهی میکنید موفق، شاد و بیشتر از یک نفر باشید

  3. به مطالب فوق العاده ای اشاره کردید، تقریبا تمام مشاوران خانواده این نکات رو به زوجین میگن. یه مقاله ای هم درباره اینکه چطور در زندگی زناشویی خود حرف تازه داشته باشیم توی مجله حرف تازه خوندم که مطالب خیلی خوبی گفته بود، درباره اهمیت آزمایش هایی که قبل از ازدواج باید انجام بشن و اینکه چقدر در زندگی زناشویی تاثیر دارن

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید و دغدغه آموزش و یادگیری دارید.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  5. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید و دغدغه آموزش و یادگیری دارید.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  6. سلام و خداقوت خدمت شما

    باتشکر بخاطر تمام مطالب و راهکارهای مفیدتون و همچنین زمانی که برای جمع آوری این اطلاعات جهت رشد و کمک به زندگی و قوام بخشیدن به زندگی های نوپا و سال‌های نخستین و بی تجربگی رو می‌گذرانیم صمیمانه سپاسگذارم

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که به فکر رشد فردی خود هستید؛ مرسی که نظرتون رو با ما به اشتراک می گذارید؛ همراهیتون باعث افتخار هست.
    موفق و بیشر ازیک نفر باشید.

  8. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید و دغدغه آموزش و یادگیری دارید.
    بیشتر ازیک نفر باشید.

  9. سلام و عرض ادب
    وقت بخیر
    خدا قوت
    ان شاء الله تندرست باشید.

    مطالب بسیار عالی بود

    من هفت ماهی هست ازدواج کردمه متاسفانه
    نمی تونم ارتباط خوبی با شوهرم داشته باشم

    هر جور صحبت می کنم سوتفاهم پیش میاد
    و میشه اختلاف بینمان…

    دو ماهه از هم دوریم و در مرز طلاق هستیم

    من در حال جستجو و مطالعه هستم که بلکه بتونم تغییری ایجاد کنم

    مقاله شما رو خواندم خیلی امیدوار شدم
    من به شما ایمان دارم
    در یکی از جلساتتون شرکت کرده بودمه

    لطفا کمک بدید من خواهان یادگیری و عمل هستم
    راهنمایی بفرمایید من هر چه زودتر بتونم دوباره به زندگی ام برگردم

    سپاسگزارم ازینکه وقت میزارید و راهنمایی میفرمایید

  10. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید و دغدغه آموزش و یادگیری دارید؛ همراهیتون باعث افتخارمون هست…
    در این زمینه حتما باید به مشاورین مربوطه مراجعه نمایید.
    مجموعه روانشناسی پل در این زمینه میتونه براتون کاربردی باشد.
    سایت پل
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  11. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    همراه عزیز

    خوشحالیم که همراهمون هستید و به آموزش و یادگیری علاقه مندید.

    بهتون تبریک میگیم که تصمیم گرفتید با آموزش، آگاهانه تر زندگی کنید.
    بیشتر ازیک نفر

  12. از جمله خاطرت که من از جریان نامزدی والان هم که نامزد هستم دارم این است که پسرها همیشه دوست دارن خانم شان همرای شان خیلی شرین وبالذت صحبت کنند و همچنان دختر هم می تواند با شناخت ودرک احساسات همسرش در آن تغییرات مثبت ایجاد کند.توسعه من برای تمام بانوان این است که اول به شوهر تان وقت بدهید زیاد سرش داد نزنید او هم زمانی دید که شما اینقدر هواشو دارید پس او هم خاطر خاه تان می شود.ممنونم

  13. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    چقدر خوب که تو عید نوروز هم دقایقی را به آموزش می گذرانید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک, بیشتر ازیک نفر

  14. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل یادگیری هستید؛ امیدواریم در مقالات بعدی نیز در خدمت شما باشیم.
    سال خوبی داشته باشید؛ بیشتر ازیک نفر

  15. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل یادگیری هستید؛ امیدواریم در مقالات بعدی نیز در خدمت شما باشیم.
    سال خوبی داشته باشید؛ بیشتر ازیک نفر

  16. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل یادگیری هستید؛ امیدواریم در مقالات بعدی نیز در خدمت شما باشیم.
    سال خوبی داشته باشید؛ بیشتر ازیک نفر

  17. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل یادگیری هستید؛ امیدواریم در مقالات بعدی نیز در خدمت شما باشیم.
    سال خوبی داشته باشید؛ بیشتر ازیک نفر

  18. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل یادگیری هستید؛ امیدواریم در مقالات بعدی نیز در خدمت شما باشیم.
    سال خوبی داشته باشید؛ بیشتر ازیک نفر

  19. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل یادگیری هستید؛ امیدواریم در مقالات بعدی نیز در خدمت شما باشیم.
    سال خوبی داشته باشید؛ بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا