سیستم آموزشی ژاپن (بهترین نظام های آموزشی کشورهای جهان – قسمت سوم)

سرفصل های مهم این مقاله

日本教育制度

امروز قصد داریم یکی از مطرح ترین سیستم های آموزشی جهان را با هم مرور کنیم. سیستم آموزشی ژاپن !

こんにちは!お元気ですか?

سلام و احوال پرسی  ژاپنی خدمت خوانندگان سایت بیشتر از یک.!

سیستم آموزشی ژاپن

 قرار بر این است تا تور آموزشی بیشتر از یک به لیدری آقای پیام بهرام پور به سیستم آموزش و پرورش کشور کارتن فوتبالیستها، کشور نودل و سوشی،  کشور چای ماتچا برود.  حتماً آوازه‌ی سیستم آموزش و پرورش ژاپن به گوشتان خورده است که جزو سیستمهای مطرح و موفق جهان است. حالا سؤال اینجاست که رمز این موفقیت در سیستم آموزش و پرورش ژاپن چیست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه این رمز را بگشاییم.

پیش از ادامه شما می توانید دو قسمت قبلی این سری مقالات را از لینک های زیر مطالعه کنید:

بهترین نظام آموزشی کشورهای جهان-قسمت دوم؛ فنلاند

همچنین این فیلم کوتاه از پیام بهرام پور تنها بخشی کوچک از فیلم سمینار رایگان سفرنامه 5 کشور است:

ژاپن کجاست؟

احتمالاً از ژاپن اطلاعاتی داریم و  یا  با یک جستجوی ساده در اینترنت به راحتی میتوانیم به اطلاعاتی در خصوص کشور ژاپن برسیم. ژاپن کشور پرجمعیت با قدرت اقتصادی بالا در آسیای شرقی است. کشوری با آب و هوای گوناگون که دارای چهار فصل سال است.

در این حد کافی است چون قرار بر این است که در خصوص دلایل موفقیت سیستم آموزش و پرورش صحبت کنیم و مهم‌تر این مسئله که نگاهی به تجربیات آقای پیام بهرام‌پور طی سفری که به سیستم‌های آموزشی پنج کشور از جمله ژاپن داشتند بپردازیم.

سیستم آموزشی ژاپن

 

 نکاتی از آموزش و پرورش ژاپن

با نکاتی از سیستم آموزشی ژاپن همراه ما باشید:

نظام آموزشی ژاپن- سیستم آموزشی ژاپن

پرورش شخصیت دانش آموزان

آموزش و پرورش ژاپن در کنار تحصیل دانش آموزان به فکر پرورش شخصیت دانش آموزان هم است. در واقع ساخت شخصیت بچه‌ها در کنار یادگیری اهمیت زیادی دارد و در حقیقت می‌توان اظهار داشت که این یکی از رموز موفقیت این سیستم آموزشی است. 

اهمیت به نظافت محیط آموزشی

یکی از جالب‌ترین موارد سیستم آموزش و پرورش مدارس ژاپن مربوط می‌شود به نبود کارکنان مخصوص نظافت در مدارس ژاپن. تعجب کردید؟ بله، درست است. دانش‌آموزان و کارکنان مدارس مسئول نظافت محیط تحصیل می باشند. دانش‌آموزان چون این ادراک را دارند که در صورت عدم نظافت مدرسه و کلاس، خودشان موظف به نظافت هستند پس حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهند تا نظافت را رعایت کنند. 

اخلاق، کار گروهی و حس مسئولیت

سیستم آموزش و پرورش ژاپن معتقد است که دانش آموزان علاوه بر درس باید اخلاق، کار گروهی، حس مسئولیت‌پذیری را فرا بگیرند؛ برای یادگیری چنین مهارت‌های ضروری کجا می‌تواند از مدرسه بهتر  باشد. در مدارس ژاپن دانش آموزان و معلمان در کنار یکدیگر زمان ناهار را سپری می کنند و  از منوی غذایی استاندارد و سلامت پیروی می کنند. همچنین مسئولیت سرو ناهار  بین دانش آموزان تقسیم می‌شود. بنابراین کارگروهی و حس مسئولیت که جزو ارزش‌های سیستم آموزش و پرورش ژاپن است ارتقا پیدا میکند.

سیستم آموزشی ژاپن چطور است؟

آموزش فرهنگ و هنرهای سنتی 

در سیستم آموزش و پرورش ژاپن، دانش آموزان ژاپنی به یادگیری هنرهای سنتی و فرهنگی کشورشان می پردازند؛ به عنوان مثال خطاطی. هدف این است که بچه‌ها به سنت‌های فرهنگی کشور خودشان احترام بیشتری بگذارند. در واقع در سیستم آموزشی ژاپن، ابتدا به فرهنگ ژاپن می پردازد و سپس به دانش عمومی متداول.

مقایسه بین مدارس ما و ژاپن

حالا نگاهی به دوران مدارس خودمان در ایران داشته باشیم. به یاد بیاریم که زیر نیمکت‌های مدارس بعد از تعطیل شدن چه خبر بود. اگر مدرسه دوشیفتی هم بود که دیگر واویلا چه قدر می توانست شرایط بدتر باشد. هر موقع می خواستیم کتاب را در قسمت جا میزی نیمکتمون قرار دهیم باید خم می شدیم به سمت جامیزی و چشم میچرخاندیم تا در جامیزی آدامس نچسبانده باشند، یا هسته‌ میوه نباشد، آشغال تراش مداد نباشد. دور سطل آشغال  هم که به شکل دیگر فاجعه آمیز بود و پر از آشغال تراش بچه‌ها، پوست میوه و نایلون‌های ساندویچ بود. نکته‌ی بعدی چه قدر توجه به شخصیت و مسئولیت پذیری دانش‌آموزان اهمیت داده می‌شد.

سیستم آموزشی ایران و ژاپن

 تجربیاتی ارزشمند از سیستم آموزشی ژاپن

حالا قرار بر این است تا لیدر این تور آموزشی عالی ژاپن، آقای پیام بهرام پور، ما را در این قسمت همراهی کنند و با هم به آموزش و پرورش ژاپن برویم.  سیستم آموزشی که جزو سیستم‌های آموزشی مطرح دنیا است. قرار بر این است با طرز فکر متفاوت سیستم آموزشی ژاپن آشنا بشویم، کتاب‌های درسی ژاپن را بررسی کنیم و کلی مطالب جالب از آموزش و پرورش ژاپن فرا بگیریم که با جستجو در گوگل به آنها دسترسی نداریم.

لازم به ذکر است که آقای پیام بهرام پور یک مصاحبه  با یکی از اساتید ژاپن داشتند که پیشنهاد می‌کنم از دست ندهید تا بیشتر به دلیل موفقیت سیستم آموزش و پرورش ژاپن پی ببرید. مدل فکری سیستم آموزشی ژاپن هم یک مدل کاملاً منحصر به فرد است که با دیدن فیلم سمینار سفرنامه‌ی پنج کشور بخش ژاپن پی خواهید برد. مدلی و طرز فکری که نتایج شگفت انگیزی در پی دارد. شک نکنید که با آشنا شدن با این مدل فکری نتایجی متفاوتی در زندگی می‌بینید که میتواند از زمین تا آسمان متفاوت باشد. با ما در فیلم سمینار سفرنامه سیستم‌های آموزشی پنج کشور همراه باشید تا به طور مفصل به سیستم آموزشی ژاپن بپردازیم.

سیستم آموزشی ژاپن چگونه است؟

سخن پایانی

اگر در نظر دارید تا با نکاتی ارزشمند و جدید از آموزش و پرورش ژاپن آشنا شوید؛ کافی است وارد لینک سمینار سفرنامه سیستم‌های آموزشی پنج کشور شوید.

خبر شگفت انگیز اینکه این سمینار به صورت کاملاً رایگان قابل دسترس شما همراهان بیشتر از یکی است.

 
برای ورود به فیلم سمینار رایگان سیستم شگفت‌انگیز آموزش و پرورش کشور ژاپن 

کلیک کنید:

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا