در جلسه معارفه چه بگوییم؟ یک مراسم تودیع و معارفه حرفه‌ای!

سرفصل های مهم این مقاله

در جلسه معارفه چه بگوییم؟ یک مراسم تودیع و معارفه حرفه‌ای!

 

شاید شما مدیر یک شرکت باشید و بخواهید یکی از معاونین خود را برکنار و شخصی جدید را جایگزین او کنید.

شاید خودتان کسی هستید که قرار است در مراسم معارفه یا تودیع خودتان سخنرانی کنید.

یا اصلاً یک مراسم تودیع و معارفه را می‌خواهید برگزار کنید و مسئول آن هستید.

در هر صورت باید بدانید مراسم تودیع و معارفه چیست و در جلسه معارفه چه بگوییم!

ما مقاله «مراسم تودیع و معارفه» را نوشتیم برای کسانی که می‌خواهند تجربه چنین مراسمی را داشته باشند یا در شرف این مراسم هستند.

پیشنهاد فوری ما این است. این فایل صوتی عالی و کامل را گوش کنید.

 

فایل صوتی در مورد متن سخنرانی مراسم تودیع و معارفه از پیام بهرام پور

دانلود این فایل 

اگر هنوز هم سوالی در ذهنتان مانده، مقاله زیر را مطالعه بفرمایید:

 

اصلاً جلسه تودیع و معارفه به چه معناست؟

معارفه از «عرف» می‌آید. به معنی شناختن؛ یعنی معرفی کردن یک شخص تازه به مخاطبین. تودیع از «ودع» می‌آید. به معنی وداع یا خداحافظی با یک شخص یا یک فرد.

مراسم تودیع و معارفه یعنی معرفی یک مدیر یا یک فرد سازمان به دیگران و بدرقه و خداحافظی با شخص قبلی که معمولاً به صورت همزمان انجام می‌شود.

 

یک مراسم تودیع و معارفه معمولی چطور برگزار می‌شود؟

 

یک مراسم تودیع و معارفه معمولی چطور برگزار می‌شود؟

معمولاً در جلسات تودیع و معارفه، ابتدا مجری یا فردی در جایگاه بالا (مثل مدیرعامل) جلسه را به صورت رسمی آغاز می‌کنند. بخش‌های آغازین سخنرانی می‌تواند بسته به دولتی یا خصوص بودن سازمان متفاوت باشد. مثلاً معمولاً در ادات دولتی، فرایند کمی زمان برتر است. شامل حدیث مذهبی هم می‌شود. احتمالاً متن پیام جایگاه بالاتر هم خوانده می‌شود.

سپس بعد از مراسم اولیه، از فردی که قرار است تودیع شود، خداحافظی می‌کنند. مجری یا مدیر، از سوابق او می‌گوید. از اینکه چه کمکی توانسته به سازمان انجام دهد و از کارهایش تقدیر می‌شود. سپس معمولاً از او دعوت می‌شود که به جایگاه سخنرانی بیاید و شروع به صحبت کوتاهی کند.

او هم با استفاده از آمار و ارقام و استناد به برخی منابع دیگر، سعی در دفاع از عملکرد خویش دارد.

مثلاً می‌گوید: «از وقتی من به این سازمان آمدم، فروشمان N درصد افزایش یافته است. شمار کارکنان ما N نفر زیاد شده یا فلان نتایج را به دست آورده‌ایم.»

البته برخی مواقع شخص تودیع شونده، اخراج شده است و در مراسم حضور ندارد. طبیعتاً دفاعی نیز از عملکردش نمی‌تواند انجام دهد. شاید هم عملکردش آن‌قدر بد بوده که هیچ توجیهی ندارد بیاید و از عملکردش دفاع کند.

بعد از این سخنرانی کوتاه، دوباره فرد مجری به روی سن می‌آید. این بار فرد جدید را معرفی می‌کند و اندکی از سوابق کاری‌اش می‌گوید. سپس از او هم دعوت می‌شود تا به تریبون سخنرانی بیاید و صحبت کند.

او از برنامه‌ها و اهدافش می‌گوید. رزومه‌اش را شرح می‌دهد و از مخاطبین می‌خواهد تا دست به دست او دهند تا راهی که آغاز کرده را به خوبی به پایان برساند.

در انتهای مراسم تودیع و معارفه هم ممکن است نشست خبری برگزار شود و خبرنگاران سؤالاتشان را از فرد معارفه شده و تودیع شده بپرسند.

 

نکات مهم راجع به مراسم معارفه و تودیع که باید بدانید!

این نکات ساده را فراموش نکنید:

 

اول: کوتاه و مختصر صحبت کنید

متأسفانه یک عادت بد در بین مدیران ما این است که وقت حضار را می‌گیرند تا به صورت خیلی مفصل صحبت کنند. واقعیت این است که مراسم تودیع و معارفه جایی برای حرف زیاد نیست. مدیر جدید و مدیر قبلی با آمار و ارقام و عملکردشان سنجیده می‌شوند نه با حرف و صحبت.

بنابراین این صحبت‌های کلیشه‌ای جذابیتی نخواهد داشت. هرچقدر که کوتاه‌تر صحبت بکنید حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید.

5 الی ده دقیقه هم کافی است. مگر اینکه مراسم معارفه و تودیع بسیار مهم و حساسی باشد.

 

در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی، یاد می‌گیریم که چطور خوب و تاثیرگذار سخن بگوییم. روی تصویر زیر کلیک کنید:

آموزش فن بیان

 

دوم: بهتر است کسی را زیر سؤال نبرید

فرد قبلی با هر عملکردی، اکنون دیگر رفته است. پس اینکه از عملکردش انتقاد کنیم شاید چندان گزینه مناسبی نباشد.

بهتر است از آینده صحبت کنیم و اینکه مدیر جدید چه اهدافی دارد و چطور مخاطبین و همکارانش می‌توانند به او کمک کنند. زیر سؤال بردن کسی در جلسه تودیع و معارفه، اشتباه هست و ممکن است جو جلسه را سنگین کند و به هم بریزد.

 

سوم: مواظب باشید قضاوت می‌شوید!

شما قضاوت می‌شوید. شک نکنید. چه فرد معارفه شونده باشید چه تودیع شونده و چه حتی مجری یا مدیرعامل!

افراد، به ویژه اگر اولین برخوردشان با شما باشد، حتماً راجع به شما قضاوت‌ها و پیش‌فرض‌هایی را خواهند کرد. پس تا حد ممکن باید مراقب باشید دید بدی از خودتان به جا نگذارید.

 

چهارم: با شعر یا داستان هم می‌توانید شروع کنید

اگر شما شخص معارفه شونده یا تودیع شونده هستید، می‌توانید برای متن تودیع و معارفه از داستان شخصی یا شعر مرتبط استفاده کنید. تأثیر خوبی می‌گذارد و از شما شخصیتی ادبی می‌سازد.

حتما بخوانید:

جملاتی برای شروع سخنرانی

چطور جذاب سخنرانی کنیم؟

 

پنجم: همواره آمادگی‌تر از قبل باشید!

هرچه بیشتر برای سخنرانی و پاسخ به سوالات احتمالی آماده شوید، احتمال خطا کمتر خواهد شد. پیشنهاد ما این است که متن سخنرانی‌تان را مقابل آینه چندین بار تکرار کرده و یا از خود فیلم بگیرید.

سپس به فایل صوتی یا تصویری اجرای خود چندین بار گوش دهید. خودتان تحلیل خوبی از سخنرانی خود ارائه خواهید کرد.

یک نکته مهم دیگر این اس که متن جلسه تودیع و معارفه را از صفر تا صد ننویسید. فقط کلیدواژه‌های اصلی را یادداشت کنید و از آن‌ها به عنوان سرنخ بهره ببرید. به هیچ عنوان کلمه به کلمه ننویسید.

 

ششم: از جایگاه فرد جدید و قدیم اطلاع داشته باشید!

شما به عنوان سخنران باید از جایگاه فرد جدید یا قدیم کاملاً آگاه باشید. گاهی ندانستن این قضیه، منجر به خراب شدن جلسه تودیع معارفه خواهد شد. هرچه تحقیق در این زمینه لازم است انجام دهید. اطلاعات بالاتر، مساوی است با اعتماد به نفس بیشتر شما موقع اجرا یا ارائه.

اگر خودتان یکی از دو فرد معارفه شونده یا تودیع کننده هستید، بازهم این اطلاعات لازم است تا بتوانید سخنرانی خوبی داشته باشید.

 

نمونه متن سخنرانی مراسم تودیع و معارفه؛ در جلسه معارفه چه بگوییم؟

در اینجا سه نمونه متن سخنرانی مراسم تودیع و معارفه را خدمت شما آورده‌ایم. این متن می‌تواند برای شما مفید است اگر مجری مراسم تودیع و معارفه باشید. نکته: برای نوشتن متن‌های سخنرانی از وب سایت www.mrlawyer.ir کمک گرفته شده است.

 

نمونه متن سخنرانی مراسم معارفه و تودیع –متن معارفه مدیر جدید  شماره یک مراسم تودیع خانم / آقای ……………..

بسم ا…. الرحمن الرحیم

ز دلم نمی‌گریزد رخ چون مه تو یارا                نه ز قلب من برونی نه ز دیده آشنا را

نروی ز دل که مشکل برود ز خاطراتم              که ز مکتب تو دارم به خدا قسم صفا را

سرکار خانم/جناب آقای ……………………………………………..

از اینکه چند سال متوالی را در جایگاه………………….. به صورت خالصانه و عالمانه به انجام وظیفه پرثمر و مؤثر پرداختید از شما سپاسگزاریم. اینک که به لطف الهی، توفیق بازنشستگی (یا خدمت در جایگاهی دیگر) را یافته‌اید، شایسته است به پاس قدردانی از زحمات مستمر شما در راستای توسعه و پیشرفت همه جانبه شرکت ………………………………….. نهایت سپاس و قدردانی (کارمندان /پرسنل/کارکنان و ….) را خدمت حضرت عالی و خانواده محترم که در این تلاش و به ثمر رسیدن آن یار همیشگی و همراه دلسوز شما بوده‌اند ابراز داریم.

همکاران شما، هیچ‌گاه خاطره تلاش‌های بی‌وقفه و پیگیری و سخت‌کوشی شما را در ابعاد مختلف (مدیریتی /اجرایی/آموزشی/پژوهشی و…) از یاد نمی‌برند و امیدوارند که در آینده نیز از حضور پر شور و استمرار همکاری شما در این (سازمان/سازمان‌های دیگر و….) بهره‌مند و برخوردار باشند.

اکنون که برگ دیگری در کارنامه شما ورق و رقم خورده است، مجدداً از حضرت‌عالی تشکر می‌کنیم و تلاش می‌کنیم راه پرثمری که شروع کرده‌اید را با قدرت و همت مضاعف ادامه دهیم. امیدواریم شما نیز در ادامه مسیرتان موفق و پیروز باشید.

هر آن‌کس خدمت جانان به جان کرد به گیتی نام خود را جاودان کرد….

 

نمونه متن سخنرانی مراسم معارفه و تودیع – نمونه متن سخنرانی مراسم تودیع و معارفه – شماره دو مراسم معارفه آقا / خانم …………….

به نام خدای بخشنده مهربان

جناب آقای /سرکار خانم……………………..

انتصاب شایسته حضرت‌عالی را به عنوان (مدیرکل / مدیر روابط عمومی/یا هرچیز دیگر) را تبریک عرض می‌کنیم.

ایمان داریم حضور شما در این مسئولیت به عنوان خادمی امین، معتمد، سخت‌کوش و پرتلاش با کوله بار گرانی از تجربه، نوید بخش نشاط و تحرک پرعظمت و والای شما و امیدواریم در این مسیر، بتوانیم شما را یاری کنیم و بار مسئولیت را همگی بر دوش کشیم.

توفیق و عزت و سربلندی شما را از خداوند متعال خواستاریم.

 

نمونه متن معارفه – نمونه متن سخنرانی مراسم معارفه و تودیع – شماره سه مراسم معارفه آقا / خانم …………….

استاد عزیز، سرکار خانم / جناب آقای دکتر / مهندس ……………………………

احتراماً ً

بر خود لازم می‌دانیم از سوی خود و همه استادان و دانشجویان دانشگاه …………… انتصاب شایسته و مدبرانه حضرت عالی را به ریاست بخش …………………………….. صمیمانه تبریک عرض کنیم.

انتصاب خوشحال کننده شما، نوید محیطی پویا و سرشار از شور و نشاط و نوید بخش افزایش فضای دانش و بینش را می‌دهد.

از خدای متعال، سربلندی و توفیق شما استاد گرامی را درخواست داریم. همچنین برای شما در ادامه این مسیر مقدس، توفیقات روزافزون طلب می‌کنیم.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

 

سخن پایانی

در مقاله بالا یاد گرفتیم که در مراسم معارفه چه بگوییم، یک جلسه تودیع و معارفه چیست و چگونه می‌توانیم در آن بدرخشیم. در خلال مباحث، دوره‌ای تحت عنوان دوره رایگان فن بیان به شما معرفی کردیم تا بتوانید مهارت سخنوری‌تان را بهبود بخشیده و در آن قدرتمندتر شوید. هر نظری راجع به این مقاله داشتید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید…!

 

با این دوره، یک سخنور ماهر و حرفه‌ای شوید!

اگر می‌خواهید علاوه برا پاسخ سوال در جلسه معارفه چه بگوییم؟ و همچنین، چگونه فن بیان و سخنوری فوق‌العاده‌ای داشته باشیم را بدانید و سخن و کلامتان پرنفوذ و زیباتر شود، لازم است در بهترین دوره فن بیان و سخنرانی کشور شرکت کنید! روی تصویر زیر کلیک کنید:

دوره فن بیان بیشتر ازیک

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ دیدگاه دربارهٔ «در جلسه معارفه چه بگوییم؟ یک مراسم تودیع و معارفه حرفه‌ای!»

  1. باسلام
    بنده به عنوان دانشجوی روابط عمومی باید پروژه ای در خصوص تودیع و معارفه یک مدیر از صفر تا ۱۰۰ انجام بدهم
    لطفا مراحل کار را راهنمایی میکنید ممنون

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که دنبال مقالات و محتوای آموزشی هستید؛ امیدواریم متن مقاله در این راستا براتون کاربردی باشد.
    بیشتر ازیک نفر…

اسکرول به بالا