چگونه انگلیسی را روان صحبت کنیم؟

سرفصل های مهم این مقاله

LOVELY

دوره رایگان چطور جذاب و دوست‌داشتنی باشیم؟!

جذابیت بر اساس اصول روانشناسی!

این جمله را به دفعات میشنوم، به خصوص زمانهایی که به افراد مشاوره میدهم که چطور با اعتماد به نفس، راحت و روان انگلیسی صحبت کنند و چگونه میتوانند به استرس خود غلبه کنند؟

آدمهایی هستند که شاید خیلی در شنا کردن خوب نیستند، اما به راحتی میتوانند روی تخته پرش بروند و داخل استخر شیرجه بزنند. در عین حال افرادی هم هستند که مهارت آنها بیشتر است، ولی این شجاعت را ندارند. زبان انگلیسی هم دقیقا هم طور است. باید با همان مقدار تسلط داخل آب شیرجه بزنیم و حالا تمرین کنیم.

شش نکته که به شما کمک می کند انگلیسی را روان تر صحبت کنید:

1. ترس های خود را بشناسید

2. از همان جایی که مشکل دارید شروع کنید

3. مهارت شنیداری خود را تقویت کنید

4. کمال گرا نباشید

5. به سرعت صحبت کردن خود دقت کنید

6. موقعیت های تکراری را تمرین کنید

با هم این شش نکته را بررسی کنیم:

ترس های خود را بشناسید

زمانی که میخواهید به انگلیسی صحبت کنید دقیقا از چه چیزی نگران هستید؟

یک کاغذ بردارید و روی ان در مورد منشا ترس، اضطراب و نگرانی خود بنویسید.

خیلی مواقع ترس از شکست، ترس از ارزیابی شدن توسط دیگران، ترس از قضاوت شدن یا ترس زیر سؤال رفتن شخصیت ما یا موقعیت کاری و اجتماعی ما است که مانع صحبت کردن به زبان انگلیسی می شود.

این اضطراب توانایی ذهن ما را کاهش میدهد و نمیتوانیم از مغز خود به صورت نرمال استفاده کنیم. زمانی که در یک جلسه یا یک مصاحبه قرار است به زبان انگلیسی صحبت کنید به این فکر کنید همانطور که این زبان برای شما زبان خارجی است برای افراد دیگر در آن جلسه هم دقیقا همین شرایط وجود دارد.

اگر چه ممکن است افرادی هم حضور داشته باشند که زبان مادری آنها انگلیسی باشد، باز هم جای نگرانی نیست. برای کاهش ترس خود به این فکر کنید که آنها معلم زبان نیستند و قرار نیست به شما نمره بدهند تا در آزمونی رد یا قبول شوید.

چگونه انگلیسی را روان صحبت کنیم

مورد دیگر زمانی است که یک فرد خارجی به زبان فارسی صحبت میکند

شما در مورد او چه فکری می کنید؟ آیا شخصیت و حرفه او را مسخره، قضاوت و یا ارزیابی میکنید؟ حتی اگر آن فرد تمام قواعد را رعایت نکند باز هم ما متوجه صحبتهای آن فرد می شویم و معمولاً از لهجه شیرین افراد و نوع صحبت آنها لذت هم میبریم و سعی میکنیم به او کمک کنیم تا از کلمات مناسب تر حتی استفاده کند تا منظور خود را دقیق تر بیان کند.

دیگران هم نسبت به ما همین دیدگاه را دارند. آنها می دانند که احتمالا برای ما گاهی اوقات سخت است و نیاز داریم کمی مکث کنیم و یا از خود انها کمک بگیریم. این تفکر کمک میکند که با آرامش بیشتر و اعتماد به نفس بهتری به انگلیسی صحبت کنیم.

از همان جایی که مشکل دارید شروع کنید

وقتی از زبان انگلیسی در مکالمات روزانه استفاده نمیکنیم، چطور از خودمان انتظار داریم که به راحتی بتوانیم در موقعیتهای پیش آمده، تسلط کامل داشته باشیم و هر زمان که نیاز داشتیم به راحتی از آن استفاده کنیم. این فرایند در ذهن ما زمان بر است.

ذهن باید فکر کند و لغات مناسب را انتخاب کند، ترجمه کند و به صورت یک فایل گفتاری تبدیل کند و با توجه به مقدار تمرینی که در طول روز داریم زمان این فرایند در افراد مختلف متفاوت است.

فکر کنید و ببینید که دقیقا کجاها ست که خیلی به مشکل بر می خورید. آیا متوجه حرف افراد نمیشوید و آیا لغات مربوط به موضوعات خاصی یادتان نمی آید؟ آیا در استفاده از دستور زبان مناسب مشکل دارید؟ و تمرین را از همان قسمت ها شروع کنید

یکی از عواملی که باعث میشود ما به هر دلیل در صحبت کردن به زبان انگلیسی به مشکل مواجه شویم ضعف ما در مهارت شنیداری است. مهارت صحبت کردن و مهارت شنیداری مثلیک خیابان دو طرفه میمانند. پس این مهارت را تقویت کنید تا صحبت کردن ما هم تقویت می شود.

روان حرف زدن زبان انگلیسی

 

مهارت شنیداری خود را تقویت کنید

مهارت شنیداری را تقویت کنید. سایت هایی هستند که فایلهای صوتی زیادی را در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید دانلود کنید اما چه فایلی؟ فایل هایی که متن آنها هم موجود باشد. زمانی که در حال گوش کردن هستید حتماً به متن نگاه کنید و یا با انگشت یا هر وسیله دیگری خط بری کنید. این کار دو تا فایده برای شما دارد:

  • حساسیت گوش شما را در تشخیص آوای زبان انگلیسی بالا می برد.
  • تلفظ را بهبود می دهد.

این تمرین باعث میشود شما درک مطلب شنیداری مهارت خود را تقویت کنید و صحبت های دیگران را بهتر درک کنید. درک بهتر دیگران باعث میشود که پاسخ مناسبتری را ارائه دهید. این انتظار را نداشته باشید که فقط با گوش کردن صحبت کردن شما هم بهتر شود اما نصف مسیر را از این طریق حل میکنید.

 بخوانید: معرفی کتاب «هنر گمشده گوش دادن»

چگونه انگلیسی را روان صحبت کنیم

کمالگرایی مانع از صحبت کردن ما می شود

ما هرگز نمیتوانیم یک زبان را راحت و روان صحبت کنیم مگر اینکه مرتکب اشتباه شویم و اشتباه زمانی است که ما شروع می کنیم به صحبت کردن، پس هرچه سریعتر شروع کنید به صحبت کردن و از اشتباهات خود یاد بگیرید و آن را اصلاح کنید.

افراد بسیاری هستند که سطح تسلط انها واقعا قابل قبول است اما دست به هیچ اقدامی نمی زنند چون ممکن هست اشتباه کنند و مدام در حال اموزش و مطالعه هستند تا زمانی فرا برسد که هیچ گونه مشکلی ندارند. اگر جزو ان افراد هستید همین حالا اقدلم کنید و شرایطی را مهیا کنید تا از دانش خود استفاده کنید.

تمرین: صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش دهید و آن را اصلاح کنید.

در مورد کمال گرایی بخوانید: 

 من آدم کمال گرایی هستم…

 چطور کمال گرایی مثبت داشته باشیم؟

 5+1 راهکار ساده برای غلبه بر کمال گرایی

به سرعت صحبت کردن خود توجه کنید

اصلاً نیازی نیست سریع صحبت کنید. سعی کنید آرام، شمرده شمرده و با طمأنینه صحبت کنید از جملات کوتاه و ساختارهای گرامی ساده استفاده کنید و مکث های کوتاه داشته باشید. این کار باعث میشه که شما نفس بکشید، فکر کنید و جمله بعدی را بیان کنید. جملات طولانی و پیچیده باعث میشود صحبت خود را فراموش کنید و ندانید که از کجا شروع کرده بودید و بیشتر دچار احساس سردرگمی شوید و مدام باید تلاش کنید جمله بعدی را بررسی کنید که چطور به قبلی وصل کنید.

این موضوع باعث می شود رشته کلام را از دست بدهید و استرس و اضطراب در شما ایجاد شود. پیامد ان این است که عملکرد ذهن شما تحت تاثیر این اضطراب کاهش می یابد. پس جملات کوتاه، سرعت مناسب، مکث و لغات ساده تر و گرامر های ساده تر کمک میکتد که انگلیسی را روان تر صحبت کنید.

 

چگونه انگلیسی را روان صحبت کنیم

 

تکرار موارد تکراری

کمی فکر کنید و ببینید کدام موقعیتهاست که مدام در زندگی شخصی یا کاری شما تکرار میشوند و باید در آن موقعیتها به انگلیسی صحبت کنید. وقتی آنها را شناسایی کردید دقایقی از روز را به تمرین اختصاص بدهید. لغات و ساختارهای مربوط به آن فضا را مرور، تکرار و تمرین کنید. و برای اینکه بهتر بتوانید لغات را به یاد بیاورید از تمام موقعیت هایی که در طول روز برای شما اتفاق میافتد یا آنها را میبینید استفاده کنید تا مدام لغات مربوط به آنها را مرور کنید.

برای مثال ترافیک یک بخشی از زندگی روزمره است و هر روز با آن سرکار داریم و می توانیم لغات مربوط به آن را مرور کنیم. هر روز هر روز و هر روز هر وقت در ترافیک گیر کردیم دقایقی رو صرف به یادآوری کنیم. این کمک میکند که سرعت عمل ذهن ما در به یادآوری واژگان و جملات افزایش یابد. و کمتر دچار فراموشی میشوید.

برای اینکه انگلیسی را روانتر صحبت کنید به صورت خلاصه باید بگویم که:

ترس های خود را شناسایی کنید طرز فکر خود را عوض کنید. مخاطب های ما معلم زبان نیستند و قرار نیست به ما نمره بدهند. زبان انگلیسی هم برای ما و مخلطب ما یک زبان خارجی هست و این یعنی یک وجهه اشتراک. هر دو طرف می دانیم که ممکن هست گاهی نیاز به کمک داشته باشیم و یا دچار فراموشی شویم.

از جایی شروع کنیم که معمولا مشکل داریم و بیشتر تمرین کنیم. روی مهارت شنیداری خود کار کنیم و آن را تقویت کنیم. و از واقعیت ها و اتفاقات تکراری برای تمرین و تثبیت دانش خود استفاده کنیم. و در نهایت باید بگویم که کمال گرا نباشید. اشتباه کنید تا یاد بگیرید.


مقالات زیر را هم در مورد زبان انگلیسی از دست ندهید:

 چطور لهجه انگلیسی مناسبی داشته باشیم؟

 جملات انگلیسی انگیزشی کوتاه به همراه معنی

 یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان + (دانلود 1000 لغت پرکاربرد انگلیسی)

 یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز ؛ آیا امکان‌پذیر است؟

 معرفی بهترین سایت‌ های آموزش زبان انگلیسی رایگان

 9 نکته در مورد سخنرانی به زبان انگلیسی

 چطور یادگیری لغات زبان انگلیسی موثرتری داشته باشیم؟

 نکات آموزش زبان انگلیسی از صفر (به همراه تیانا روسوپیترز، معلم آمریکایی)

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه دربارهٔ «چگونه انگلیسی را روان صحبت کنیم؟»

اسکرول به بالا