زنان بهتر سخنرانی می کنند یا مردان؟

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

به نظر شما زنان بهتر سخنرانی میکنند یا مردان؟ بحث ها درباره میزان توانایی زنان و مردان در طول تاریخ هرگز تمامی نداشته است.
بحث هایی مثل اینکه زنان توانایی بیشتری در «تحمل درد» دارند یا مردان؟ زنان، ریاضیدانان بهتری میشوند یا مردان؟ در رشته فیزیک چطور؟ آیا بهترین پزشکان زنان هستند یا مردان؟
در زندگی روزمره هم این کشمکش ها ادامه دارد و هرگز به نتایج اطمینان بخشی نرسیده است.
اما در مهارت سخنرانی چطور؟ به نظر شما در سخنرانی مردان بهترند یا زنان؟ این دو جنس، چه تفاوت هایی دارند؟ سخنرانی هایشان چه تفاوت هایی باهم دارد؟ زنان چه مواردی را بهتر رعایت می کنند که مردان رعایت نمی کنند؟ برعکس این قضیه به چه شکل است؟ تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به یک دید کلی و نسبی برسید.

مهمترین ویژگی سخنرانی زنان و مردان استرس است

آیا اصلا می توانیم سخنرانی مردان و زنان را با هم مقایسه کنیم؟

هیچ قانون تصویب شده یا کلی برای اینکه فرم و محتوای سخنرانی مردان و زنان را با هم مقایسه کنیم وجود ندارد.
اما مقایسه کردن سخنرانی زنان و مردان، کار بدی هم نیست.
البته برای این مقایسه باید مردان و زنان را به درستی انتخاب کنیم. در واقع قیاس مع الفارق، نمی تواند نتایج درستی برای پاسخ سوال تیتر اصلی مقاله به دست بدهد.

ویژگی های سخنرانی مردان به طور کلی چیست؟

به طور کلی مردان با ویژگی‌های محدودتری سروکار دارند. آنها نیاز دارند تا منابع بیشتری را مطالعه کنند تا دید کلی تری نسبت به موضوع سخنرانی خود به دست بیاورند. مردان بیشتر از زبان توصیفی استفاده می کنند.
مردان بیشتر از زنان از فکت ها و واقعیت ها استفاده می کنند و بیشتر از زنان، ارتباط چشمی برقرار می کنند.
مردان نسبت به زنان، به ظاهر و تیپ خود کمتر بها می دهند و در عوض بر روی نوع گفتار و بیانشان تمرین می کنند.

 

سخنرانی زنان

ویژگی های سخنرانی زنان به طور کلی چیست؟

زنان بر خلاف مردان نیاز به این ندارند تا برای یک سخنرانی ده ها منبع را مطالعه کنند. زنان از منابع محدودی که میخوانند، می توانند در مقایسه با مردان، جزئیات بیشتری را بیرون بکشند.
زنان جزئی تر صحبت می کنند، سعی می کنند به جزئیات بیشتر بپردازند و بر خلاف مردان که از زبان توصیفی استفاده می کنند، آنها از زبان تمرکزی بهره می برند.
زنان بیشتر از مردان احساسات و موقعیت های احساسی استفاده می کنند و کمتر از مردان از ارتباط چشمی استفاده می کنند.
زنان به ظاهر خود نسبت به مردان بیشتر اهمیت می دهند. چون حس «تمایل به زیبا نشان خودشان» نسبت به مردان قوی تر است. زنان حتی در مورد نوع پوشش خود، احتمال بیشتری دارد که دچار سردرگمی شوند و احتمالاً جمله معروف «حالا چی بپوشم؟» را از زبان هر زنی شنیده اید!

سخنرانی مردان

سایر ویژگی های منحصر به فرد زنان و مردان در سخنرانی

به نظر می رسد مردان نسبت به زنان، بازیگران بهتری هستند. هرچند این هنوز در حد نظریه است و نمیتوان به آن عنوان «فکت» یا «حقیقت» داد، اما مردان بهتر بلدند تصاویر را خودشان طوری به مخاطبین القا کنند که در ذهنشان تصویرسازی شود.
اما زنان در این مورد کمی از مردان عقب هستند.
در مقابل، زنان بهتر می توانند لحنی رسمی تر در سخنرانی به کار ببرند تا مردان.
مثلاً وقتی سخنرانی خانم جولیا گیلارد (نخست وزیر سابق استرالیا) یا یکی از سخنرانی های آقای پیتر کازگرو (نخست وزیر کنونی استرالیا) در موضوعی مشابه بررسی شد، مشخص شد که خانم گیلارد از عبارات رسمی مثل «لطفاً»، «ممنونم»، «به دلیل اینکه» و یا «امکان دارد» تقریباً 30 درصد بیشتر استفاده می کند.
شاید بتوانیم بگوییم در «با کلاس صحبت کردن» زنان از مردان بهتر عمل می کنند! چون تلاش می کنند استانداردهای سخنرانی خود را نسبت به مردان ارتقا دهند.

 

مردان بهتر سخنرانی میکنند یا زنان؟

لحن زنان و مردان در سخنرانی چه تفاوت هایی دارد؟

لحن مردان در یک سخنرانی، کمی آمرانه تر از زنان است. مردان لحنشان اندکی ابهام دارد. به دلیل همان «کلی حرف زدن» که گفتیم ممکن است هرکسی برداشتی خاص از حرف های یک سخنران مرد داشته باشد. در حالی که لحن زنان کاملاً شفاف و واضح و سرراست است.
چه شباهت هایی بین سخنرانی زنان و مردان وجود دارد؟

اضطراب

اولین و مهم ترین ویژگی مشترک سخنرانی زنان و مردان اضطراب و استرس است. بر خلاف تصور عموم که ممکن است فکر کنند زنان بیش از مردان استرس می گیرند، مطالعات نشان داده است که میزان کورتیزول (هورمون استرس) به خصوص در هنگام آغاز سخنرانی در زنان و مردان به یک اندازه ترشح می شود.
در واقع زنان و مردان به یک اندازه استرس می گیرند. اما ممکن است مردان بهتر بتوانند با ظاهرسازی، استرس خود را بپوشانند.

اعتماد به نفس

این هم یکی دیگر از موارد اختلافی است که بین عموم مردم جا افتاده است. اگر شما هم فکر می کنید که مردان اعتماد به نفس بیشتری از زنان دارند، سخت در اشتباهید.
زنان و مردان در مجموع به یک اندازه اعتماد به نفس دارند. اگر شما فکر می کنید که اعتماد به نفس در مردان کشورتان بیشتر است، این قضیه به خاطر اختلافات فرهنگی و احتمالاً کمتر بها دادن به زنان و یا تبعیض های جنسیتی است. وگرنه این حس به شما دست نمی داد.

سخنرانی زنان

میزان تاثیرگذاری

میزان تاثیرگذاری زنان و مردان روی حضار و شرکت کنندگان در یک سخنرانی اصلا قابل مقایسه نیست. میزان تاثیرگذاری را فقط باید با توجه به فرم، محتوای سخنرانی و میزان کاربردی بودن و جذابیت آن اندازه گرفت. در حقیقت، میزان تاثیرگذاری در زنان و مردان را نمیتوان تابعی از جنسیت آنان در نظر گرفت. بنابراین، زنان و مردان در عنصر «میزان تاثیرگذاری» تقریبا شبیه هم هستند.

 

دانلود فایل صوتی راز محبوبیت سخنرانان انگیزشی

 

کلام آخر

همانطور که در این مقاله خواندید، آنقدر تفاوت ها و شباهت های زیادی بین سخنرانی زنان و مردان وجود دارد که به واقع نمی توان نوع سخنرانی زنان را به مردان یا مردان را به زنان ترجیح داد.
در حقیقت اینکه شما از بین یک مرد و یک زن که در مورد یک موضوع مشابه سخنرانی می کنند، کدام را انتخاب کنید، یک موضوع کاملاً سلیقه ای و غیرقابل اثبات است.
اما اگر در یک کلام بخواهیم این دو جنس را با هم مقایسه کنیم، به نظر می رسد که زنان به استانداردهای سخنرانی نزدیک تر هستند، در حالی که مردان، به طور کلی تسلط بیشتری روی سخنرانی و اشراف بیشتری روی موضوع سخنرانی هایشان دارد.
زنان رسمی تر حرف می زنند و مردان راحت تر…!

netpydar

netpydar

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا