راهکارهایی ساده برای افزایش تمرکز در مطالعه

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

در این نوشتار قصد داریم راهکارهایی فوق العاده ساده و کاربردی را جهت افزایش تمرکز در مطالعه خدمتتان ارائه کنیم. مشکل اصلی بسیاری از ما هنگام مطالعه نداشتن تمرکز است. می دانید دائما حواسمان پرت می شود و برای همین مطالعه و کتابخوانی امری لذت بخش برای ما نیست و خیلی زود خسته می شویم.

راهکارهایی ساده برای افزایش تمرکز در مطالعه

خبر خوش این است که تمرکز امری کاملا اکتسابی است و شما می توانید با انجام تمریناتی ساده که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم قوای تمرکز خود را افزایش دهید. پیش از ورود به این مبحث باید باهم یک تعریف را یکسان کنیم. از نظر شما تمرکز چیست؟

در دنیای امروز تمرکز از نظر من تنها یک تعریف دارد:

یعنی من بتوانم افکارم را معطوف به تنها یک موضوع نگه دارم و حواسم دائما پرت نشود.

پس بدانید هدف اصلی ما از این آموزش این است که حواسمان را جمع کنیم، نگذاریم حواسمان دائما پرت شود. نکته مهم و اساسی این است که ما نمی‌دانیم اصلی ترین عامل در کاهش تمرکز هنگام مطالعه چیست؟

 

مهم ترین عامل کاهش دهنده تمرکز در مطالعه چیست؟

مهم ترین عامل کاهش تمرکز هنگام مطالعه کم بودن سرعت مطالعه شماست. در ویدیو زیر به صورت کامل این امر را شرح داده ایم همین حالا مشاهده کنید.

 

فقط کافی است امتحان کنید زمانی که آرام در حال مطالعه هستید و هیچ عجله ای ندارید چطور مطالعه می کنید؟ همانطور که در ویدیو بالا به صورت کامل توضیح دادیم. زمانی که شما در حال مطالعه هستید با سرعت بسیار پایین عوامل بسیاری می توانند باعث حواس پرتی شما شوند.

پس شما می توانید با یادگیری مهارت تندخوانی همچنین یادگیری تکنیک های ابتدایی آن اصلی ترین مشکل تمرکز خود را رفع کنید. آموزش تندخوانی به شما کمک می کند به تقویت ذهن و هوش و حافظه خود کمک کنید. همچنین در مقاله «تکنیک های تندخوانی» کلی تکنیک عالی و کاربردی برای شما آماده کرده‌ایم که مهارت تندخوانی تان را تقویت خواهد کرد و باعث می‌شود در دام باورهای غلط تندخوانی نیفتید.

راهکارهایی ساده برای افزایش تمرکز در مطالعه - چرا تمرکزمان کم است؟

در آموزش مبحث تمرکز در مطالعه ما این ادعا را داشتیم که 50 درصد دلیل اصلی کم بودن تمرکز کم بودن سرعت مطالعه است. عده ای از شما عزیزان هنوز هم این امر را باور ندارید. همین حالا بیایید باهم یک تست بگیریم.

مشاهده کردید؟ وقتی این متن با چنین سرعتی در حال حرکت بود که سرعت مطالعه بسیاری از شما عزیزان از این هم کمتر است، حواستان پرت نمی شد؟ بسیاری از شما حتما گفته اید چه حوصله سر بر است این مدل مطالعه کردن! حالا بیاید به یک باره سرعت مطالعه را 3 برابر کنیم و در ویدیو زیر من متن جدیدی را این بار با سرعت 600 کلمه در دقیقه برای شما عزیزان قرار داده ام. همین حالا این ویدیو را مشاهده کنید.

خب چطور بود؟ حال که سرعت را افزایش دادیم شما حواستان کمتر پرت شد. می دانید بسیاری از افراد در ایران با سرعتی نزدیک به 100 کلمه در دقیقه مطالعه می کنند و این عدد را من بعد از برگزاری بیش از 90 کارگاه تندخوانی در سراسر کشور خدمت شما عرض می کنم.

حال بعد از بررسی مهم ترین عامل در کاهش تمرکز نوبت به این می رسد که به سراغ یادگیری عوامل دیگر تاثیر گذار در تمرکز برویم با ما همراه باشید.

محیط مطالعه یکی از عوامل مهم در تمرکز در مطالعه است

یکی از عواملی که ما هرگز آن را هنگام مطالعه در نظر نمی گیریم محیط مطالعه است. به نظر شما کدامیک از محیط های زیر برای مطالعه مناسب تر هستند؟

تمرنی افزایش تمرکز در مطالعه - مکان مطالعه

پاسخ این پرسش را در ویدیو زیر به صورت کامل داده ایم.

همانطور که در ویدیو بالا توضیح دادیم هیچکدام از محل های بالا برای مطالعه مناسب نیستند. شاید خود شما هم تصور نکنید که شلوغ بودن محل مطالعه چقدر از تمرکز شما را می کاهد.

محل سمت چپ یعنی تصویر آبی رنگ مناسب نیست به این دلیل که:

  • محیط مطالعه بسیار شلوغ است
  • میز مطالعه دقیقا رو به پنجره است

هر جسم اضافه ای که در محل مطالعه شماست بخشی از تمرکز شما را به خود اختصاص می دهد. یعنی در صورتی که شما کوهی از کتاب های نخوانده را روبروی خود قرار دهید هنگام مطالعه شک نداشته باشید که هرکدام از آن کتابها بخشی از تمرکز شما را به خود اختصاص می دهند.

نکته جالب: اگر خواب آرام و یا راحتی هم ندارید پیش از خواب اتاقتان را مرتب کنید.

در ادامه باید بدانید در صورتی که میز مطالعه شما مستقیم رو به پنجره اتاق باشد بعد از مدتی کوتاه به خاطر تابش مستقیم نور شما دچار سردرد و کاهش تمرکز خواهید شد پس از این پس به محل قرارگیری میز مطالعه خود بسیار دقت کنید.

محل سمت راست هم برای مطالعه مناسب نیست. متاسفانه این محل بسیار شایع هم هست. تا به حال کودکی را دیده اید که وقتی دلگیر می شود و ناراحت است ناخودآگاه برای گریه کردن به کنج اتاق می رود؟ بر طبق دیدگاه فنگ شویی که برخی از قسمت های آن مقالات علمی اثبات کننده هم دارد.

دیوارها و کنج ها محل های مناسبی برای مطالعه نیستند چرا که در کنج ها مطالعه داشتن موجب خستگی زودرس ذهن و مغز و همچنین کاهش تمرکز شما عزیزان خواهد شد. با اعمال تغییرات ساده ای که در بالا گفته شد شما می توانید تمرکز خود را هنگام مطالعه دو چندان کنید.

در ادامه قصد داریم به ارائه چند تکنیک و تمرین ساده روزانه بپردازیم که از طریق آنها می توانید قوای تمرکز خود را به سادگی تقویت کنید

چند تکنیک ساده جهت افزایش تمرکز در مطالعه

تمرینات تمرکزی که برای شما عزیزان در این نوشتار در نظر گرفته ایم، جز ساده ترین تمرینات تمرکز موجود است که شما عزیزان می توانید آنها را در هر زمانی که بخواهید انجام دهید.

راستی، بعد از اینکه تکنیک‌های زیر را یاد گرفتید، حتماً سری به مقالات زیر هم بزنید. کلی تکنیک ساده برای افزایش تمرکز توی این مقاله هست:

بهترین تمرین های افزایش تمرکز
14 تمرین جالب برای تقویت حافظه و افزایش کارایی مغز

تمرین اول جهت افزایش تمرکز در مطالعه : شمارش معکوس

در این تمرین ساده شما باید شروع به شمارش اعداد کنید و از عدد 100 به عقب برگردید به صورت زیر:

100و 99 و 98 و 97 و 96 و…

فقط دو قانون بسیار مهم را در حین انجام این تمرین فراموش نکنید.

قانون اول: اگر اشتباه شمردید باید برگردید به اول

این تمرین زمانی می تواند در تمرکز شما تاثیرگذار باشد که قوانین آن را رعایت کنید. در صورتی که شما خودتان را جریمه کنید، تمرکز شما افزایش خواهد یافت. به طور مثال اگر به عدد 61 رسیدید و فکر کردید که عدد قبلی چه بود باید خود را جریمه کنید و از عدد 100 دوباره شروع به شمارش کنید.

تمرین افزایش تمرکز در مطالعه - شمارش معکوس

قانون دوم: شمارش باید حتما با سرعتی ثابت انجام شود

یعنی در صورتی که شمارش شما بین آن تاخیری قرار گرفت و آرام شمردید باید خود را جریمه کنید و دوباره از ابتدا شروع به شمارش کنید. این تمرین ساده را می توانید هر زمان و در هرمکانی انجام دهید. خود من زمان که در هنگام حرکت و جابجایی در وسایل نقلیه هستم سعی می کنم از این تمرین بهره بگیرم.

این تمرین را سخت تر کنید:
پیشنهاد می کنم زمانی که مشاهده کردید این تمرین را به سادگی انجام می دهید این تمرین را برای خود سخت تر کنید، مثلا 3 تایی حرکت کنید یعنی : 100و97و94و91و….

تمرین دوم جهت افزایش تمرکز در مطالعه : تمرین کشوهای ذهنی

این تمرین یکی از موثر ترین تمرینات جهت افزایش تمرکز شما است. در این تمرین ساده می توانید به ذهن خود آموزش دهید تنها در یک موضوع خاص باقی بماند. در این تمرین کافی است شما عزیزان یک کمد 3 کشو مانند تصویر زیر را در ذهن خود تصور کنید.

تمرین های افزایش تمرکز در مطالعه

ما قرار است در هر کشو یک عدد کلمه را قرار دهیم. مثلا 3 کلمه زیر را در نظر بگیرید:

  1. درخت
  2. دوچرخه
  3. رونالدو

ترجیحا 3 کلمه را انتخاب می کنیم که بی ربط به هم باشند. حال شما یک تایمر در کنار خود قرار می دهید و زمان را روی یک دقیقه تنظیم می کنید. تصور کنید کلمه اول را روی یک کاغذ نوشته و در کشوی اول قرار می دهید.

باید یک دقیقه فقط به کلمه اول فکر کنید یعنی درخت. سعی کنید فکر خود را فقط به سمت یک درخت بیاورید. میتوانید به شاخه های آن درخت رنگ و ابعاد آن فکر کنید، اما به نظرتان این امر امکان پذیر است؟

بدون شک شما نمی توانید فقط و فقط به یک درخت فکر کنید. هر لحظه افکار مزاحمی به سراغ شما می آیند و شما می بایست سعی کنید دائما فکر خود را به سمت درخت برگردانید. همین یک آموزش کامل است.
شما در حال حاضر دارید به ذهن خود آموزش می دهید که بر روی یک موضوع باقی بمان و دائما موضوعات را تغییر نده. همین تکنیک ساده می‌تواند جزو تکنیک ‌های مدیریت ذهن هم دسته بندی شود.

بعد از پایان یک دقیقه شما همین کار را برای کلمات و کشوهای بعدی انجام می دهید. و این تمرین به صورت کلی تنها 3 دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت ولی می تواند به شما کمک کند میزان تمرکز خود را چند برابر کنید و به مطالعه موثرتر کتاب ها هم کمک کند.

بهترین زمان برای انجام تمرینات تمرکز چه زمانی است؟

پیشنهاد می کنم چون هدف از انجام این تمرینات افزایش تمرکز در مطالعه است. این تمرینات را در زمان استراحت خود انجام دهید یعنی زمانی که مشغول مطالعه هستید هنگام استراحت های مطالعاتی از این تمرینات بهره بگیرید.

تمرین سوم جهت افزایش تمرکز در مطالعه : تیز حسی

تمرین بعدی تمرینی جالب و کاربردی در زمینه افزایش تمرکز است که می تواند به شما کمک کند علاوه بر قدرت تمرکز بالا فردی تیز حس هم بشوید. این تمرین را شما به دو صورت می توانید انجام دهید.

  1. رادیویی
  2. تلویزیونی

وقتی در وسیله نقلیه خود نشسته اید یا در فضایی به رادیو گوش می کنید می توانید از تمرین ساده و جالب را انجام دهید. تنها کافی است که صدای رادیو را روی کمترین حالت خود قرار دهید. و سعی کنید متوجه شوید گوینده یا خواننده چه حرف هایی می زند.

در روزهای نخست به احتمال فراوان شما صداهای بسیار کمی را متوجه خواهید شد. شاید از هر جمله تنها چند کلمه آن را متوجه شوید. پس از گذر زمان شما می توانید به سادگی تمام کلمات را متوجه شوید فقط و فقط به تمرین و تکرار نیاز دارد.

برای حالت دوم مدل تلویزیونی تنها کافی است که شما لب خوانی کنید. در این حالت شما می بایست صدای تلویزیون خود را به صورت کامل ببندید و تلاش کنید که لب خوانی کنید. یعنی کافی است که شما حدس بزنید چه دیالوگی در حال رد و بدل شدن است. این تمرین در روزهای نخست بسیار سخت خواهد بود اما زمانی که کمی بگذرد بدون شک شما از انجام دادن آن بسیار لذت خواهید برد.

دوست دارید همین حالا با هم این روش را تست کنیم؟افزایش تمرکز در مطالعه با لب خوانی

اگر بخواهید این تمرین را انجام دهید در شروع بهتر است از اخبار کمک بگیرید. چرا که عموما گوینده های خبر فن بیان خوبی دارند و شما عزیزان راحت تر می توانید لب خوانی کنید. در این مرحله بخشی کوتاه از اخبار را برای شما عزیزان قرار داده ایم. صدای ویدئو را قطع کنید.  لطفا همین حالا کاغذ و قلم را بردارید و شروع به نوشتن حدس خود از کلام گوینده کنید. همین حالا ویدیو زیر را مشاهده کنید

چند کلمه را توانستید حدس بزنید؟ کار سختی بود؟ همانطور که گفتم در ابتدا انجام دادنش کاری سخت است اما مطمئن باشید با چند بار انجام دادن این تمرین ساده مسیر عصبی آن شکل گرفته و همچنین قوای تمرکز شما به خوبی پیشرفت می کند. متن ویدیو بالا را برای شما در ذیل قرار دادیم که بتوانید بدانید که چطور حدس زده اید .

متن ویدیو بالا:

ایرانیان سلام شب بخیر خوش آمدید. این جمعیت تو این فضا منچ هم به سختی میتونن بازی کنند چه برسه به کشتی. یکی حتما یاد آقای کی روش بندازید که فقط چند ماه مونده تا جام جهانی اگه شد از مرخصی برگرده و حواسش به تیم ملی هم باشه، ممنون. اگرم ایشون نیست ما اینجا هستیم و روحشون حاضره هم باهم کمک می کنیم. امشب گفتگوی ویژه خبری 22:30 شبکه دو سیما

چطور بهترین تمرین های افزایش تمرکز در مطالعه را یاد بگیریم؟

یک دوره عالی و مبتنی بر تحقیقاتی که روی مغز انجام شده است، تدارک دیده‌ایم. دوره‌ای به نام «تندخوانی نوروریدینگ» مجموعه بیشتر از یک نفر.

محصولی که با استفاده از پژوهش‌های علمی، به روز و دقیق تلاش می‌کند به شما به صورت کاملاً کاربردی تندخوانی را بیاموزد و شما بعد از دیدن این محصول، حافظه ای قدرتمندتر و ذهنی فعال‌تر خواهید داشت!

روی تصویر کلیک کنید تا اطلاعات کامل محصول تندخوانی و تقویت حافظه «نوروریدینگ» را در اختیار شما قرار دهیم.

علمی بیاموزید تا موثرتر و سریع‌تر بخوانید…!

 

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه دربارهٔ «راهکارهایی ساده برای افزایش تمرکز در مطالعه»

اسکرول به بالا