درونگرایی و برونگرایی چیست؟

سرفصل های مهم این مقاله

در این فایل صوتی محمد پیام بهرام پور نکاتی در مورد ارتباطات و شخصیت خودمان مطرح می کنند و اینکه با وجود توضیحاتی که در سایت در زمینه مفهوم درونگرایی و برونگرایی داشتیم باز هم افراد خیلی روی مفهوم این دو مورد دقیق نیستند و باعث می شود برداشت های اشتباهی صورت گیرد و سوالات اشتباهی پرسیده شود مثل اینکه:

چطوری میشه من عوض بشم؟!

در این فایل صوتی محمد پیام بهرام پور توضیح می دهد که؛

  • درونگرایی و برونگرایی چیست؟
  • درونگرایی بهتر هست یا برونگرایی؟
  • نقاط ضعف و قوت هر کدام چه چیزهایی هستند؟
  • و…

درونگرایی و برونگرایی چیست؟

 

برای دریافت پاسخ به این سوالات کافیست به فایل صوتی زیر گوش دهید:

برای دانلود فایل صوتی کافیست اینجا کلیک کنید

گزیده ای از فایل صوتی درونگرایی و برونگرایی چیست؟

شما می توانید مقالات قبلی مربوط به درونگرایی و برونگرایی را از لینک های زیر مشاهده کنید و حتماً در آزمون آنلاین درونگرایی و برونگرایی شرکت کنید:

آزمون آنلاین: تست درونگرایی و برونگرایی

مهارت سخنرانی افراد درونگرا

درونگرایی چیست؟ درون گرا کیست؟

درونگرایی و برونگرایی شاخصی هست که نشون میده ما انرزی مون رو از کجا می گیریم؟

  • برونگراها انرژی شون رو از در جمع بودن می گیرند و در تنهایی انرژی شون رو از دست می دهند.
  • درونگراها در تنهایی انرژی شون شارژ میشه و در جمع انرژی شون مصرف میشه.

حالا درونگرایی بهتر هست یا برونگرایی؟

هر کدام مزایای خودش را دارند و اصلاً در این مورد خوبی یا بدی مطرح نیست.

دانستن این مورد به چه درد ما می خوره؟

این مورد کمک می کنه نقاط ضعف مان رو پوشش دهیم و حتماً توجه کنید که مجوزی برای سلب مسئولیت ما نیست مثل اینکه؛

  • من برونگرا هستم و نمی تونم تمرکز کنم!!
  • من درونگرا هستم و نمی تونم ارتباط بگیرم!!
  • و…

متن فایل صوتی درونگرایی و برونگرایی چیست؟

به نام خدا

سلام به شما همراهان عزیز مجموعه بیشتر از یک نفر. من محمد پیام بهرام پور هستم و در این فایل صوتی می خوام یک نکته بسیار بسیار مهم در مورد ارتباطات و شخصیت خودمون مطرح کنم.

خب می دونید در سایت ما در مورد موضوع برون‌گرایی و درون‌گرایی مطالب بسیار زیادی قرار دارد و یک آزمون درون‌گرایی و برون‌گرایی هم قرار دادیم.

اتفاق بسیار متداولی که من شاهد هستم و می‌بینم که رخ میده این هست که با وجود کلی توضیحاتی که ما نوشتیم  باز برخی از افراد شاید اون طور که باید و شاید و توقع می‌رود در مفهوم درون‌گرایی و برون‌گرایی دقیق نمی‌شوند و برداشت‌های اشتباهی می‌کنند و بعد می‌گویند ای ‌وای من درون‌گرا هستم، کاش من برون‌گرا بودم.،چطور میشه من عوض شوم و موضوعاتی ازاین‌دست.

یک توضیح مختصر میدم و میخوام نظر یکی از عزیزانی که درون وب‌سایت پیام خودشون را قرار دادند را برای شما بازخوانی کنم و توضیحات خودمو خدمتتون عرض کنم.

ببینید درون‌گرایی و بیرون گرایی یک شاخصی هست که نشون میده که ما انرژیمون را از کجا می‌گیریم. افراد برون‌گرا انرژی‌شان را از در جمع بودن می گیرن. وقتی در یک جمع شلوغ هستند، برو بیایی دارند، ارتباطاتی دارند، سرشار از انرژی هستند و شارژ می‌شوند و حالشون خوبه و سرحال هستند و زمانی در تنهایی باشند معمولاً آن انرژی در حال از دست رفتن می‌باشد؛ یعنی انرژی داره مصرف می شود؛

اما نقطه مقابل آن دوستان درون‌گرا هستند، عزیزان درون‌گرا در تنهایی‌هایشان شارژ می‌شوند، وقتی تنهایند فکر می‌کنند، مطالعه می‌کنند، موسیقی‌شان را گوش می‌دهند و تنهایند و در سکوت هستند باتری‌شان شارژ می شود و زمانی که در جمع حضور دارند باتریشان مصرف می شود. حالا کدوم خوبه یا بد؟

این حرف، یک حرف خنده‌دار و اشتباه است. مثل این می مونه که بگید راست‌دست بودن بهتره یا چپ‌دست بودن بهتره. اون موقع هر کدوم مزایا و معایب خودشو دارد. اصلاً بحث خوبی و بدی اینجا مطرح نیست. ببینید مزایای درون‌گرا بودن چیه؟ این افراد تمرکز بیشتری دارن، بیشتر فکر می‌کنند، عموماً حساب‌شده‌تر عمل می‌کنند.

این عموماً را حتماً در نظر بگیرید. ما داریم راجع به انسان صحبت می‌کنیم، نه یک ربات که بخواهیم صد در صد یک‌چیز را مطرح کنیم. عموماً به این صورت است که آرامش بیشتری دارن و افراد برون‌گرا ارتباطات بیشتری دارن و عموماً بهتر صحبت می کنن، راحت‌تر ارتباط می گیرن و تمرکز کمتری دارند. باز تأکید می‌کنم عموماً. خب این به چه درد ما می‌خورد. این‌که ما بدونیم درون‌گرا هستیم و برون‌گرا به ما کمک می‌کند که نقاط ضعفمون را پوشش بدیم.

درون‌گرا و برون‌گرا بودن به‌هیچ‌عنوان به ما مجوز نمی‌ده که از وظایفی که داریم یا مهارت‌هایی که باید داشته باشیم سلب مسئولیت کنیم یعنی نمی‌توانیم بگیم که خب من که درون‌گرا هستم و دیگه شرمنده با هیچ‌کسی ارتباط برقرار نمی‌کنم. اصلاً امکان‌پذیر نیست. هر انسان موفقی باید ارتباطات سالم و درستی داشته باشم. ما درون‌گراهای بسیاری بزرگی در طول

تاریخ داریک که دنیا را با صحبت و سخرانی هایشان تغییر دادند. نمونه خیلی خیلی واضح آن، گاندی است. ایشان یک فرد بسیار بسیار درون‌گرا هستند ولی با سخنرانی‌های بسیار قدرتمند که داشتند تونستند سرنوشت یک ملت را عوض کنند.

پس به‌هیچ‌عنوان درون‌گرا یا برون‌گرا بودن نیم تواند عامل این باشد که ما بخواهیم سلب مسئولیت کنیم یا یک برون‌گرا نمی‌تواند بگوید که چون من برون‌گرا هستم دیگه شرمنده من نمی‌توانم تمرکز کنم. فقط به من کارهای ارتباطی بدهید. نه این هم پذیرفته نیست.

حالا با این توضیحات برگردیم به این سؤال دوستمان و موضوعی که مطرح کردند. گفتند با عرض سلام خدمت شما. تشکر از سایت مفیدتون.

مرسی و ازتون ممنونم.

نمره من 14 شد و یک درون‌گرام؛ اما راستش نمی‌دونم باید خوشحال باشم یا ناراحت.

مثلاً برای انجام پایان‌نامه می‌بینم برخی از همکلاسی‌هایم در دانشگاه باهم و در کنار هم کار می‌کنند و اساتید هم دید مثبتی دارند اما من با این‌که چند بار سعی ردم مانند آن‌ها باشم اما نتوانستم چون در کنار دیگران بی تمرکزم و اصلاً متوجه نمی‌شوم دارم چکار می‌کنم و درنهایت هم بر چسب منفی از سوی دیگران به من زده می شود و همه من را به دلیل اینکه نمی‌توانم خودم را نشان دهم سرزنش می‌کنند. میشه لطفاً مراهنمایی کنید؟

خب دوست عزیزم ببینید شما درون‌گرا هستید. طبق اون چیزی که خودتون گفتید و احتمالاً با توجه با به اطلاعاتی که تا اینجا دادید ممکن است یک برون‌گرایی باشید که مهارت‌های ارتباطی ندارد. اینم هم ممکن است.

لزوماً هر برون‌گرایی مهارت‌های ارتباطیش نیست؛ اما اصلاً اینجا بحث درون‌گرایی و برون‌گرایی نیست. اینجا بحث این است که شما یک سری مهارت‌هایی که طبق آن چیزی که در متن دارم می‌بینم ندارید و باید روی آن‌ها کار کنید. این‌که در جمع نمی‌توانید تمرکز کنید، نمی‌دانید دارید چکار می‌کنید.

این خیلی بد هست این را باید بررسی کنید. می‌توانید از یک دوست خوب خودتون بخواهید و بهش بگید:

ببینین من تصمیم گرفتم یک‌خرده مثبت‌تر باشم هر جا داشتم کار منفی می‌کردم یا حالت ضد حال بودم حتماً به من یادآوری کن.

نکته بعدی اینه که رفتارهای دیگران را آنالیز کنید و ببینید آن‌ها دارند چکار می‌کنند. چه اقداماتی دارند. اینکه یاد بگیریم در جمع کارمون را پرزنت کنیم و سخنرانی و صحبت کنیم. این همه دوره و کلاس این موارد وجود دارد مثل مجموعه ما و بسیار مجموعه‌های دیگر که این کلاس‌ها را برگزار می‌کنند. خب این‌ها برای چه کسانی هست؟ برای کسانی که این مهارت‌ها را در جامعه و خانواده هاشون یاد نگرفتند و می‌خواهند رشد کنند؛

بنابراین باید وقت بزارید و این مهارت‌ها را به دست آورید و تنها راهش این هست که سختی بسیار زیادی بکشیم. چون یادگرفتن یک مهارت کار ساده‌ای نیست. شما در متنتان نوشتید چند بار سعی کردم مثل اون ها باشم. شما اگر چند بار سعی کنید یک ورزش را یاد بگیرید امکان دارد یاد بگیرید؟

به‌هیچ‌عنوان. اگر چند بار سعی کنید مثلاً این چند بار را بگیریم 10 بار. اگر 10 بار سعی کنید یک زبان را یاد بگیرید مثلاً انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، عربی یا هر چیز دیگر را. آیا با 10 بار تلاش می‌توانید بهش برسید؟ مسلماً نه.

اگر چند بار تلاش بکنید یک رشته ورزشی یا یک ساز موسیقی یا خواسته یا هر چیزی را بخواهید کار کنید، با چند بار نمی‌شود و این نیاز به یک برنامه مثمر و مداوم دارد تا شما این مهارت‌ها را آرام آرام در خودتون تقویت و رشد دهید.

مهم‌ترین گام این هست که تا می‌توانید ارتباطاتتون را هر چند مصنوعی گسترش دهید یعنی دائماً با دیگران سعی کنید صحبت کنید در تاکسی می‌نشینید سعی کنید ارتباط بگیرید، سؤال بپرسید، نظرات را بپرسید، حرف بزنید، سر بحث را باز کنید، اگر چند نفر در حال صحبت باشید شما وارد بحث بشید؛ اما ضد حال نباشید یعنی نگید که من مخالفم. کی گفته آقا. سعی کنید همراه باشید. این بحث‌ها اصولاً مهم نیست. سعی کنید در جمع‌های خانوادگی شروع‌کننده ارتباط باشید و احتمالاً در محیط‌های صمیمی هستند خیلی راحت هستید و خب افراد درون‌گرا عموماً این‌طور هستند.

در جمع‌های جدید عموماً راحت هستند؛ بنابراین شما باید تلاش خیلی بیشتری بکنید. مهارت‌های خیلی زیادی به دست آورید و درون‌گرا بودن دلیلی بر این نمی‌شود که شما مهارت کافی برای ارتباطات را نداشته باشید.

ازتون ممنونم که به این فایل گوش دادید و امیدوارم که هرروز یک گام به سمت جلو حرکت کنید و بیشتر و مؤثرتر از یک نفر باشید تا دنیامون جای قشنگ‌تر برای زندگی کردن باشد.

متشکرم از توجهتون. من محمد پیام بهرام پور هستم از مجموعه بیشتر از یک نفر.

خدانگهدارتون.

برای دانلود متن pdf کافیست اینجا کلیک کنید

محمدرضا رمضان نیا

محمدرضا رمضان نیا

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا