همه چیز در مورد خیریه بیشتر از یک نفر

سرفصل های مهم این مقاله

همه چیز در مورد خیریه بیشتر از یک نفر

بعد از دو سال که از تولد گروهی به نام «بیشتر از بیشتر از یک نفر» می‌گذرد و در دومین سالروز تولدش،، تصمیم گرفتیم، کاربران عزیز سایت را با حال و هوای این نهال کوچک که قرار است با یاری و حمایت شما به درختی تنومند تبدیل شود، آشنا کنیم. این شما و این هم «بیشتر از بیشتر از یک نفر»

از کجا شروع شد؟

بهتر  است از زبان رایحه صنعتگر، (روانشناس، بازی درمانگر و فعال در حوزه کودک)، کسی که نقش مهمی در شکل گیری گروه خیریه بیشتر از یک نفر با نام «بیشتر از بیشتر از یک نفر» داشت، داستان کوتاه شکل گیری این گروه را ببینیم. به این فیلم که بخشی از فیلم سمینار بزرگ معارفه دوره مدرسه استادی 6 (13 دی ماه 1398) است، توجه کنید:

اصلا چرا ما دوست داریم کار خیر کنیم؟

تحقیقات جدید، بر خلاف نظر برخی دانشمندان  و نویسندگان مثل توماس هابز و ژان ژاک روسو که معتقد بودند، انسان ذاتاً تمایل به انجام کارهای منفی دارد، نشان می‌دهد «نیکی» در انسان ذاتی است. (از جمله تحقیقاتی که در سال 2010 در دانشگاه ییل آمریکا و در سال 2017 در دانشگاه توکیو انجام شد).

انجام کار خیر، بر روی سلامتی ما هم تاثیر مثبت دارد. طبق تحقیقی که در مجله journal Clinical Psychological Science منتشر شد، افرادی که در طول روز بیشتر از دیگران رفتارهای محبت آمیز دارند، به لحاظ عاطفی کمتر تحت تاثیر فشارهای عصبی ناشی از کار قرار می‌گیرند.

از این‌ها که بگذریم، ما در کنار فعالیت‌های آموزشی خودمان، احساس وظیفه و مسئولیت می‌کنیم که بتوانیم برای افراد محروم جامعه، کاری انجام دهیم.

ما ظرفیت‌های خوبی برای انجام کارهای عام المنفعه و خیریه داریم. هم جامعه آماری بزرگی داریم، هم در زمینه‌ای کار می‌کنیم که احساس می‌کنیم کشورمان به شدت در آن کمبود دارد (آموزش!) و هم افرادی را همراه خودمان داریم که شوق زیادی برای کمک کردن و بر جای گذاشتن ردپایی از خود در این جهان دارند. کسانی که تلاش می‌کنند به سهم خودشان، دنیا را جای زیباتری برای زندگی کنند…!

نظر مجموعه «بیشتر از یک نفر» در مورد کار خیر درست چیست؟

در مراحل اولیه شروع فعالیت‌های خیریه بیشتر از یک نفر، کارهای ما حول تهیه ابزارهای مختلفی مثل لوازم‌التحریر، دفتر و غیره و ارسال آن‌ها برای بچه‌های مناطق محروم بود. 

مدتی بعد به این نتیجه رسیدیم که ای دل غافل! کاری که ما می‌کنیم، کار درستی نیست! چون هم باعث می‌شود بچه‌های مناطق محروم، به صبر کردن و انتظار برای دریافت کمک‌های اهدایی مردم عادت کنند و در نتیجه به فکر رشد، خلاقیت و ایده‌پردازی برای کسب درآمد در آینده نباشند.

ضمن اینکه با این کار، واقعاً دردی از مردم مناطق محروم که در هزینه‌های اولیه زندگی‌شان هم مانده‌اند، دوا نمی‌شود.

با برگزاری جلسات و بارش فکری، به این نتیجه رسیدیم که ما باید در حوزه آموزش کار کنیم. چرا؟

به چند دلیل:

اول اینکه لوازم‌التحریر و مایحتاج زندگی، یک کار زود بازده، اما نه چندان موثر است. لوازم التحریر و دفتر و مایحتاج، فقط کفاف مدتی خیلی کوتاه برای بچه‌ها یا خانواده‌هایشان را می‌دهد. اما آموزش به آن‌ها، چیزی است که نه تنها خودشان، بلکه خانواده، دوستان، اطرافیان و حتی نسل‌های آینده آن‌ها هم می‌توانند از فواید آن بهره مند شوند. 

دوم اینکه متاسفانه، افراد مناطق محروم، علاوه بر فقر مادی، در فقر آموزشی عمیقی به سر می‌برند که البته این تقصیر، متوجه مسئولین کشور است، نه خود مردم. برای همین، سعی کردیم آموزش‌هایی برای آن‌ها در نظر بگیریم که بتواند در دراز مدت، اثرات ماندگاری بر روح و روان و ذهنیت آن‌ها داشته باشد. آموزش‌هایی از جنس رشد، ارتباطات سالم، ایجاد کسب و کار و درآمد، زندگی سالم، پرورش خلاقیت و تخیل و غیره.

سومین دلیل این بود که زیرساخت‌های ما، برای آموزش به افراد در مناطق محروم، مناسب است. ما هم امکانات خوبی برای آموزش داریم، هم اساتید خبره‌ای در زمینه‌های مختلف داریم و هم افرادی داری مشتاق آموزش دادن. 

مجموع این عوامل ما را به این نتیجه رساند که در حوزه آموزش می‌توانیم چند برابر اثرگذارتر از سایر حوزه ها باشیم.

خیریه بیشتر از یک نفر در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؟

همانطور که گفتیم، ما دوست داریم به کسانی که نیاز به آموزش دارند اما توانایی هزینه کردن برای آموزش ندارند، آموزش رایگان ارائه کنیم. یکی از کارهایی که در این راستا انجام شد، آموزش با کتاب بود.

آموزش با کتاب

دو سال قبل، رایحه صنعتگر، افرادی که در مدرسه استادی، تحت آموزش پیام بهرام پور و سایر اساتید، یاد گرفته بودند که چطور به یک آموزش دهنده حرفه‌ای تبدیل شوند و برای انجام کارهای عام المنفعه هم مشتاق بودند را با انتشار یک فراخوان، گرد هم جمع کرد و با محوریت کتاب، به آن‌ها آموزش داد. 

اینکه کتاب با کیفیت چه کتابی است، چطور بهترین کتاب‌ها را درک کنند و مفاهیم آن را برای آموزش به مردم و کودکان مناطق محروم، آماده کنند. بعد از آموزش دیدن، این افراد تبدیل به «سفیر‌های بیشتر از یک نفر» شدند تا به مناطق محروم استان‌های خود بروند و هرکدام شروع به آموزش به افراد کنند. 

به بیان ساده‌تر، ما در خیریه بیشتر از بیشتر از یک نفر، سفیرهایی را آموزش دادیم تا هرکدام برای آموزش، به افراد مناطق محروم کشور، آماده شوند. 

این آموزش‌ها شامل خواندن کتاب‌های با کیفیت و کاربردی در زندگی، آموزش دادن با استفاده از بازی‌های مختلف و قصه خوانی برای بچه‌ها بود. 

ارتقای سطح آموزشی معلم‌ها در مناطق محروم

در برخی موارد ،سفیرها به عنوان واسط عمل کردند. مثلاً به معلم‌هایی که در مناطق محروم تدریس می‌کردند، آموزش می‌دادند که چطور سطح تعلیم و آموزش خودشان را ارتقا دهند و چگونه اثربخش‌تر و کاربردی‌تر آموزش دهند.

برخی دیگر از اعضای گروه «بیشتر از بیشتر از یک نفر» با موسسات نیکوکاری، خیریه، سوادآموزی و توانمندسازی هم همکاری می‌کنند.

تجهیز کتابخانه‌های مدارس مناطق محروم

طرحی تازه با عنوان اهدای کتاب درست کرده‌ایم که عواید حاصل از ان، 100 درصد به تجهیز کتابخانه‌ها اختصاص پیدا می‌کند. در این طرح، نام و عنوان ده‌ها کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان مشخص شده است. هرکسی خواست، می‌تواند با پرداخت مبلغ حداقل 20 هزار تومان، در اجرای این طرح مشارکت کند. در انتهای این مطلب، لینکی حاوی نحوه شرکت در این کار خیر، ارائه شده است.

سایر فعالیت‌های پیشین خیریه بیشتر از یک نفر

پیش از اینکه نگرش تازه‌ای برای انجام کارهای خیر و مسئولیت اجتماعی‌مان به وجود بیاید، سمینارهای خیریه هم برگزار کرده بودیم.

مثلاً عواید حاصل از دو سمینار «سمینار خیریه رسالت فردی» (با همکاری مجموعه سه درصد)، «حل تعارض و اختلاف در زندگی و کار» (سانس اول) و «سمینار جعبه ابزار ساخت ارتباطات فوق حرفه ای» به موسسه‌ای خیریه تحت سرپرستی آقای رئیسی که در سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنند، تعلق گرفت.

ما در دل شهرها نشسته‌ایم و اغلب حتی خبر نداریم در مناطق محروم کشور چه می گذرد…! شاید در چند سال گذشته به واسطه شبکه‌های اجتماعی و ویدئوهایی که از مناطق محروم دست به دست می‌شود، اندکی از رنج آنان آگاه شده باشیم، اما بسیاری از این محرومیت‌ها، حتی در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب ندارند. چون خوراک شبکه‌های اجتماعی جذابیت است و مناطق محروم،‌ این خوراک را نمی‌توانند تامین کنند…!

ما «بیشتر از یکی‌ها» چون کارمان آموزش است، رسالت‌های مهمی بر دوش داریم. رسالتی که می‌گوید:

«همه شهروندان یک کشور به یک اندازه از حقوق شهروندی سهم دارند. همه شهروندان یک کشور به یک اندازه از حق تامین بدیهیات زندگی، تفریح و مهم‌تر  از همه آموزش برخوردار هستند».

ما تصمیم داریم با انجام کارهای خیر از جمله تربیت افرادی برای آموزش دادن به بچه‌های مناطق محروم و ارسال آن‌ها به این مناطق کمک کنیم تا سطح کیفی زندگی افراد نقاط محروم کشور، ارتقا پیدا کند. هرچند این تلاش‌ها شاید اندک به نظر برسند،‌اما همه می‌دانیم که این اندک اندک جمع‌ شدن‌ها اگر همدلی و اتحاد در خودداشته باشد، به یک دریای خروشان و زیبا تبدیل خواهد شد. پس در این مسیر هرگز امیدمان را از دست نخواهیم داد و چشم انتظار یاری و همدلی شما دوستان عزیز هم خواهیم بود.

ماجراها و پادکست‌های اعضای بیشتر از بیشتر از یک نفر

با وجود اینکه بسیاری از فعالیت‌های جزئی این گروه، جایی ثبت نشده، با این حال برخی از اعضا به صورت خودجوس، در سلسله ماجراهایی، از دستاوردها، چیزهایی که یاد گرفته‌اند و خاطرات تلخ و شیرینشان برای ما مینویسند تا کاربران سایت با خواندن این ماجراها، از حال و هوای فعالیت‌های خیریه بیشتر آشنا شوند.


 

پرانتز باز!

لایو «بررسی فعالیت‌های خیریه با لنز کارآفرینی اجتماعی»

(چهارشنبه 12 آذر 1399) یک لایو عالی سه نفره با پیام بهرام پور، رایحه صنعتگر و دکتر علی اصغر سعدآبادی در اینستاگرام بیشتر از یک نفر انجام شد. اگر شما هم دوست دارید از دریچه‌ای تازه به فعالیتت‌های خیریه نگاه کنید، این لایو پرمحتوای کاربردی را از دست ندهید:

 

کارهای جزئی زیادی که بچه‌های تیم انجام داده‌اند…

در این صفحه با کلیات کارهای خیریه آشنا شدید. اینجا می‌توانید بخشی از کارهایی که هرکدام از اعضای تیم در طی یک سال اخیر به صورت داوطلبانه انجام داده‌اند را ببینید:

شما چطور می‌توانید خیریه بیشتر از یک نفر را حمایت کنید؟

ما تلاش می‌کنیم نحوه حمایت و مشارکت‌های همراهان‌مان را محدود نکنیم تا هرکس به هر نحوی توانست، در امور خیریه همراهمان باشد.

اما به طور کلی 

1- اگر مشتاق انجام کار خیر و برجا گذاشتن اثری مطلوب از خود در این دنیا هستید، شما می‌توانید با پیوستن به تیم خانم رایحه صنعتگر، در زمینه آموزش به بچه‌ها، افراد مناطق محروم و هرکسی که نیاز به آموزش دارد، شروع به فعالیت کنید.

آدرس اینستاگرام خانم صنعتگر: 

آی‌دی تلگرام خانم صنعتگر:

https://t.me/rayehe_sanatgar

2- شما می‌توانید با مراجعه صفحه «کتاب ویژه کودکان خیریه بیشتر از یک نفر» هر مبلغی که مایل بودید، از حداقل 20 هزار تومان، پرداخت کنید. این مبلغ به طور مستقیم و 100 درصد، برای خرید کتاب‌هایی که لیستشان را مشاهده می‌کنید، هزینه و کتابخانه‌های مشخص شده، تجهیز خواهند شد.

3- شما می‌توانید مبالغ دلخواهتان را شماره حساب زیر واریز کنید و قید کنید که این مبلغ برای کارهای خیریه هزینه شود. همچنین می‌توانید در تماس با مجموعه بیشتر از یک نفر، در این زمینه،‌اطلاعات کامل‌تری دریافت کنید:

شماره کارت بابت واریز مبالغ خیریه شما:

6104-3376-3395-0025

یا شماره حساب

8299196985

بانک ملت به نام آقای محمد بهرام پور

(لطفا فیش واریز خود را به واتساپ یا تلگرام این شماره: 09936867072 ارسال کنید و حتماً قید کنید که صرف امور خیریه شود)

 

4- حتی اگر تمایلی به شرکت در هیچ کدام از روش‌های حمایتی بالا نداشته باشید، می‌توانید ما را به دوستان و اطرفیان خود که فکر می‌کنید مشتاق به آموزش دادن و انجام کارهای خیر هستند، معرفی کنید و از این راه، سهم خود را در انجام کارهای عالم المنفعه، انجام دهید. ارسال لینک همین مقاله، شروع خوبی است!

5- لطفاً هر ایده یا نظر ارزشمندی در زمینه انجام کارهای عام المنفعه یا خیریه دارید که فکر می‌کنید با کمک هم می‌توانیم انجام دهید و برای شادی و افزایش رضایت از زندگی افراد مناطق محروم موثر است، در پایین همین مطلب، کامنت کنید. نظر شما به سرعت توسط تیم پشتیبانی سایت پاسخ داده می‌شود.

ما بیشتر از یک نفر هستیم و با هم، برای برقراری عدالت آموزشی در کشور تلاش می‌کنیم تا همه در جهانی زیباتر زندگی کنیم…

پشتیبانی بیشتر از یک

پشتیبانی بیشتر از یک

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ دیدگاه دربارهٔ «همه چیز در مورد خیریه بیشتر از یک نفر»

  1. من از اسفند سال ۱۴۰۰ با آقای بهرام پور آشنا شدم و تا به الان آذر ۱۴۰۱ تحولاتی در من رخ داده که حس میکنم این چند ماه با کیفیت ترین ماه های عمرم بوده
    تازه با خیریه آشنا شدم و خودم و مؤظف میدونم بخاطر تمام آموزش های رایگانی که دیدم و الان این آدم شدم منم نقشی تو این کار خیر داشته باشم

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خیلی خوشحالیم که اهل آموزش و یادگیری هستید؛ تبریک به شما.
    همراهیتون باعث افتخاره…
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید…

  3. سلام.
    از بچه های دوره پول هستم و دنبال جایی واسه استفاده “بودجه ی کمک” میگشتم که پیدا کردم

    پیشنهاد میکنم همین مقاله رو بزارید توی کانال تلگرام دوره پول از اونجایی که بچه های پول “بازی بینهایت” رو هم دیدن احتمالا اثر گذار خواهد بود.
    ممنون.
    بابت همه چی.

  4. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    چقدر خوب که اهل علم و آموزش هستید.
    مرسی بابت پیشنهادتون؛ حتما منتقل میشه…
    بیشتر ازیک نفر…

  5. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    متاسفانه متوجه منظورتون نشدیم؛ امکانش هست دقیق تر سوالتون رو مطرح کنید…
    بیشتر ازیک نفر.

  6. سلام مجدد
    در راه سوم کمک به خیریه بیشتر از یک گفته شده که”- شما می‌توانید مبالغ دلخواهتان را شماره حساب زیر واریز کنید و قید کنید که این مبلغ برای کارهای خیریه هزینه شود.”
    من اگر بخواهم مبلغ رو کارت به کارت کنم چجوری باید قید کنم که صرف کارهای خیر بشه؟!

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که سعی می کنید دنیارو جای قشنگ تری کنید؛ همراهیتون باعث افتخارمون هست.
    صفحه سایت اپدیت شد و شماره پشتیبانی جهت ارسال فیش واریزی قرار گرفت.
    بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا