تکنیک های صحبت در جلسات

سرفصل های مهم این مقاله

تکنیک های صحبت در جلسات

تکنیک های صحبت در جلسات ، مهارت صحبت در جلسات همیشه یکی از دغدغه های اصلی مدیران و افراد موفق است.

اینکه چطور در یک جلسه خوب صحبت کنند و بتوانند به اهداف خود در پایان جلسه برسند و در این مقاله قصد دارم راهکارهایی مناسب برای یافتن مهارت‌ها و روش‌هایی کاملاً کاربردی در مورد صحبت در جلسات ارائه کنم.

ضرورت یادگیری مهارت صحبت در جلسات

 

بارها و بارها گفته‌ایم که این که ما یک نکته مهم را چگونه بیان می‌کنیم بسیار مهم است و به قول استیو جابز؛‌ نحوه ارائه هرچیز، اهمیت آن را مشخص می‌کند.

بنابراین اگر شما در جلسه‌ای به خوبی صحبت نکنید و نتوانید منظور خود را به خوبی مطرح کنید بدون شک فرصت‌های بسیاری را از دست خواهید داد.

بارها و بارها شاهد این گفته بودم که افراد مختلفی به من می‌گویند:

اگر فقط کمی بهتر صحبت می‌کردم می‌توانستم مدیر …. باشم. لطفاً کمکم کنید!

 

بنابراین مطمئن هستم که برای شما مهم است که بخواهید در جلسات و نشست‌ها و برنامه‌های مختلف خوب صحبت کنید و با بیان صحیح و اصولی در جلسات بدرخشید و گفته‌های خود را به خوبی به گوش همگان برساند.

 

 

 

تمرین کردن

 

توانا بود هرکه تمرین کند!

 

دوره غیر حضوری سخنرانی و فن بیان را از دست ندهید

 

همیشه گفته‌ام که هیچ مهارتی را نمی‌توان بدون تمرین فرا گرفت و اگر می‌خواهید در جلسات به خوبی صحبت کنید و بیان شیوایی داشته باشید، باید تمرین کنید.

اما این که تمرین شما چگونه باشد خود موضوع مهمی است. شاید برای شروع بد نباشد که به تنهایی تمرین کنید. یعنی یک سناریوی فرضی بسیازید و برای خود صحبت کنید.

بعد از آن خوب است که صدای خود را ضبط کنید و آن را گوش دهید. این کار باعث می‌شود که بتوانید با مخاطبان خود همدلی داشته باشید.

 

دقت کردن به رفتار افراد موفق

 

همیشه یکی از روش‌های بسیار کابردی برای موفقیت این است که از افراد بسیار موفق الگوبرداری کنیم (به همین دلیل است که مجموعه مقالات تحلیل سخنرانی در سایت قرار گرفته‌اند)

بدون شک در جلسات شما افرادی هستند که به خوبی صحبت می‌کنند و شما می‌توانید با توجه آگاهانه به رفتار آنها الگوهای رفتاری آنها را بیابید و در ابتدای کار از آنها تقلید کنید.

به فن بیان آنها توجه کنید و ببینید که در چه جایی صحبت می‌کنند، چهه  می‌گویند و با چه ترتیبی صحبت می‌کنند.

در این کار عجله نکنید شاید باید لازم باشد که مدت زیادی را صرف تحلیل رفتار افراد موفق در جلسات بکنید و بعد از آنها الگوبرداری کنید.

 

خودتان را آماده کنید

 

همانطور که در دوره کاریزمای کلمات گفتیم در هر جایی باید خودمان را به صورت کامل مسلح کنیم یعنی دقیقاً به هر چیزی که ممکن است برایمان رخ دهد و یا لازم است در مورد آن اطلاعاتی داشته باشیم فکر کرده باشیم. در حقیقت:

 

آماده نشدن برای چیزی، آماده شدن برای شکست است.

 

و من مطمئن هستم که شما هیچ علاقه‌ای به شکست ندارید و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم حتماً مطالب، صحبت‌های متداول و … را از قبل آماده کنید.

مثلاً اگر قرار است در جلسه کسی مورد نقد قرار بگیرد، حتماً از قبل چیزی را آماده کنید و منتظر نباشید که در جلسه معجزه‌ای رخ دهد.

یا اگر موضوع جلسه در مورد ساخت سد است، حتماً آمارها، تحقیقات و … را از قبل مطالعه کرده باشید تا حرفی برای گفتن داشته باشید.

دقت کنید که اگر حرفی برای گفتن ندارید، بدون شک صحبت کردن نتیجه عکس خواهد داشت!

 

اعتماد به نفس چیست؟ اهمیت داشتن اعتماد به نفس!

 

نوشتن ترتیب صحبت‌های مهم

شاید در اوایل کار صحبت کردن به صورت یکپارچه و منظم کمی سخت باشد و دائماً در حال از این شاخه به آن شاخه پریدن باشید به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در اوایل کار روند صحبت‌های خود را به ترتیب بنویسید تا بدانید که دقیقاً چطور باید صحبت کنید.

البته منظور ما این نیست که متن صحبت خود را از اول تا آخر بنویسید بلکه منظورمان این است که سرتیترهای صحبت را در برگه‌ای داشته باشید (برای توضیحات بیشتر به مقاله نحوه نوشتن متن سخنرانی مراجعه کنید.)

 

تا حد ممکن کم صحبت کردن

این فکر اشتباه را کلاً از ذهنتان بیرون کنید که هرچه بیشتر صحبت کنید بهتر است. اگر کمی دقیق باشید می‌دانید که هرچه بیشتر صحبت کنید ارزش حرف شما کمتر می‌شود (شاید باید به اصل کمیابی در دوره فتح قله‌های متقاعد سازی توجه کنید)

پس تمام تلاش خود را بکنید تا حد ممکن مختصر و مفید توضیح دهید و از زیاد صحبت کردن و زیاده گویی جداً خودداری کنید.

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۰ دیدگاه دربارهٔ «تکنیک های صحبت در جلسات»

  1. واقعا موافقم افرادی که زیاد صحبت میکنن و کمتر حاضر به گوش کردن هستن
    جذابیت خودشون رو از دست میدن
    هر چی کوتاه و مختصر تر صحبت کنی نتیجه بهتری دریافت میکنی

اسکرول به بالا